Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران،  آیت‌الله العظمی صانعی به استفتایی درباره اجرای حدود در زمان غیبت امام معصوم پاسخ دادند.

متن سوال و پاسخ ایشان به شرح زیر است:

 

بسمه تعالی

محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی صانعی مدظله العالی

سلام علیکم

 

پرسش:

با توجه به ماده 136قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 که: « هر گاه کسی سه بار مرتکب یک نوع جرم موجب حد شود و هر بار حد بر آن جرم بر او جاری گردد، حد وی در مرتبه چهارم اعدام است» و نیز ماده 179 قانون مجازات اسلامی که بیان می دارد: « هر گاه کسی چند مرتبه شرب مسکر بنماید و بعد از هر بار حد بر او جاری شود، در مرتبه سوم کشته می شود» لطفاً نظر فقهی خود را بیان فرمایید:

 

پاسخ :

اجرای حدود در زمان غیبت امام معصوم علیه السلام با توجه به اصل عدم جواز، عدم دلیل معتبر و اصل درء حدود؛ محل توقف بلکه منع می باشد، تبعاً لبعض الفقها همچون شیخ در نهایه[1]، ابن ادریس در سرائر[2]، قطب راوندی در فقه القرآن[3]، طبرسی در مجمع البیان[4]، محقق در شرایع[5] و مختصر النافع[6] که قول به جواز را با تعبیر «قیل» نسبت به مجهول داده که ظاهر در عدم قبول و تضعیف قول به جواز می باشد، همچنین صاحب جواهر[7] قول به توقف را به علامه نسبت داده است و میرزای قمی در جامع الشتات[8] نیز قائل به توقف و تأمل می باشند و فقیه متقی مرحوم حاج سید احمد خوانساری در جامع المدارک[9] عدم جواز اجرای حدود در عصر غیبت را معروف دانسته، بلکه نقل اجماع بر آن را در کلمات عده ای از فقها نموده و اجرای حدود را همانند جهاد ابتدایی از امور مخصوص ائمه معصومین صلوات الله علیهم اجمعین و منصوبین به نصب خاص آن دانسته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

ناگفته نماند که برای دفع فساد و ایجاد امنیت به جای حدود می توان از مجازات های جایگزین تعزیری با توجه به نوع جرم، عوامل پیشگیرانه و نظرات کارشناسان جرم شناسی و ... از طریق نمایندگان منتخب واقعی مردم اقدام نمود و تعزیر بمایراه الحکومه در عصر حاضر تنها از طریق ذکر شده با قانون مصوب قابل تحقق می باشد. لازم به ذکر است با توجه به این نظر جایی برای اجرای حدود در مرحله اول نمی ماند چه رسد به حد قتل در مراحل بعدی. قطع نظر از این مبنا اجرای حد قتل در مرحله سوم مسکر و چهارم در سایر حدود مبتنی بر اخباری است که هرچند برخی از آنها صحیح می باشد، لیکن در امور مهمی همچون قتل نمی توان به آنها استناد نمود و اخبار مسأله خبر واحدند و نه متواتر و حجیت خبر واحد بنای عقلاست و همان گونه که مرحوم حاج سیداحمد خوانساری معتقدند عقلاء خبر واحد را در امور مهمه حجت نمی دانند[10] و از همه گذشته احتیاط در دماء و درء حدود به شبهه، مقتضای عدم اجرای حد قتل است.

یوسف صانعی

حوزه علمیه قم

٢٥ ذی القعده ١٤٤١

27 تیرماه 1399

-----------------------

[1] . نهایه، ص 300 و 301.

[2] . سرائر، ج2، ص 24و25.

[3]. فقه القرآن، ج2، ص 372.

[4]. مجمع البیان، ج7، ص 124 ذیل آیه 2 سوره نور.

[5] . شرایع الاسلام، ج 1، ص 312 و 313.

[6]. المختصرالنافع، ج1، ص 274.

[7] . جواهر الکلام، ج 22، ص 673 طبع جدید. که ظاهر نظرشان به کلام علامه در تذکره الفقها ج9 ص445 باشد که قولی را انتخاب نفرموده است.

[8]. جامع الشتات، ج2، ص 713 و 741 چاپ رحلی.

[9]. جامع المدارک، ج 5، ص 411.

[10]. جامع المدارک، ج7، ص 35 و 247.

 

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی اجرای حدود اجرای حد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۶۸۶۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید امام جمعه قم بر همراهی همه دستگاها برای استمرار اجرای طرح نور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، خطیب نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته قم با اشاره به نهم اردیبهشت و روز شورا گفت: شورا‌ها جایگاه مهمی در دین و قانون اساسی دارد و کسانی که وارد شورا می‌شوند باید پایبند به قانون، پاکدست و توانمند باشند و در ارائه خدمت به مردم کوتاهی نکنند.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه شورا‌ها با مسئولین هم افزا هستند افزود: شورا بخاطر امکانات و قدرتی که در اختیار دارد نباید محل سو استفاده برخی قرار گیرد و وجود افراد خوش سابقه و دلسوز برای مردم، ابزار موفقیت شوراهاست.

وی در ادامه به شهادت استاد مطهری و روز معلم اشاره کرد و گفت: شهید مطهری معلمی بود که برای همه سطوح جامعه باید الگو باشد چرا که در علم و اخلاق در قله بود و نام گذاری روز شهادتش بعنوان روز معلم بسیار پرمعنی است و معلمان باید برای دانش آموزان و دانشگاهیان الگو باشند.

امام جمعه قم آموزش علم و یاد دادن تفکر عمیق برای جلوگیری از سطحی نگری و آموزش عملی اخلاق را سه رکن معلمی دانست و افزود: اگر می‌خواهیم در جامعه تحویل ایجاد شود باید از آموزش و پرورش آغاز کنیم.

وی افزود: بودجه آموزش و پرورش باید تامین باشد و معلمان با عشق و علاقه سرکلاس حاضر شوند و درگیر رتبه بندی و معیشت نباشند همچنین سند تحول باید مو به مو اجرا شود تا شاهد تحول در نظام آموزشی کشور برای تربیت انسان تراز انقلاب اسلامی باشیم .

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه کارگران نقش مهمی در تحقق شعار سال دارند، چرا که آنها سربازان جنگ اقتصادی هستند گفت: در دولت سیزدهم بسیاری از کارخانجات تعطیل و نیمه تعطیل دوباره به چرخه تولید بازگشتند و این کار باید استمرار داشته باشد و کارگران نقش عظیمی را ایفا می‌کنند.

امام جمعه قم در بخش دیگری از سخنان خود عملیات وعده صادق را یکی از مصادیق بارز امید به آینده عنوان کرد و گفت: نیرو‌های مسلح دل مردم را شاد کردند و هیمنه رژیم صهیونسیتی را در هم شکستند.

وی افزود: اکثر دنیا اقدام ایران را موثر و اخلاقی معرفی کردند چرا که این عملیات بسیار دقیق و حساب شده بود و ثابت کرد ما مثل رژیم صهیونسیتی کودک کش نیستیم.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه رژیم کودک کش صهیونسیتی و آمریکا و غرب بداند همراهان منطقه‌ای صحنه را باختند و اعتبار نداشته خود را هم از دست دادند و رژیم غاصب از بین رفتنی است گفت: درست است غزه مظلوم است و بیش از سی و چهار هزار شهید داده و با گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کند، اما امروز احساس می‌کند یک هم پیمان قوی مثل ایران در کنارش ایستاده است.

خطیب جمعه قم در بخش دیگری از نماز جمعه قم از سفر رییس جمهور به پاکستان و سریلانکا و سیاست سازنده جمهوری اسلامی در ارتباط گیری با همسایگان تشکر کرد و افزود: افتتاح دو سد در کشور سریلانکا به دست مهندسان ایرانی قدرت ایران را از نظر فنی به دنیا نشان داد.

وی در ادامه از فرماندهی انتظامی برای اجرای طرح نور عفاف و حجاب قدردانی کرد و افزود: حجاب یک واجب شرعی و قانونی است و دشمن می‌خواد با ایجاد چالش، این ارزش را کم رنگ کند، ما از همه‌ی کسانی که برای حفظ ارزش‌ها به میدان آمدند و زخم زبان‌ها را به جان خریدند حمایت می‌کنیم و از همه دستگاه‌ها انتظار داریم این کار استمرار داشته باشد.

دیگر خبرها

  • آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید
  • پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور» | سست نشوید و...
  • تصاویری از نشست خبری همایش بین المللی اندیشه های قرآنی آیت الله العظمی خامنه ای
  • نماینده آیت الله العظمی سیستانی خواستار تربیت شخصیت قرآنی دانش آموزان و دانشجویان شد
  • لزوم توجه مسئولان به معیشت کارگران
  • تقدیر امام جمعه کاشان از اجرای طرح نور فراجا
  • انعکاس به موقع رسانه‌ها در پاسخ سخت ایران به اسراییل
  • تاکید امام جمعه قم بر همراهی همه دستگاها برای استمرار اجرای طرح نور
  • برای تقرب به ساحت مقدس امام زمان(عج) چه کنیم؟
  • اعلام زمان برگزاری مراسم تشییع پیکر عروس ارشد امام خمینی