Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-28@23:03:23 GMT

بررسی جامع انواع لوله‌های فولادی و کاربردشان

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۶۵۸۶۴

بررسی جامع انواع لوله‌های فولادی و کاربردشان

لوله‌ها کاربردهای متعددی در صنایع مختلف دارند و برای انتقال مایعات و گازها به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور کلی، لوله‌های فولادی از لحاظ روش ساخت به دو دسته مهم تقسیم بندی می‌شوند:

لوله بدون درز لوله درزدار

این لوله‌ها از هر دو جنس فولاد ساده کربنی و یا فولاد زنگ نزن در بازار وجود دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مقاله سعی بر آن است که توضیحی جامع راجع به این دو نوع لوله داده شود و کاربردهایشان در صنعت مورد بررسی قرار گیرد.

لوله فولادی درز دار

این لوله‌ها، همان گونه که از نامشان پیداست، درزی در بدنه خود دارند و خط جوشی در آن‌ها دیده می‌شود. به طور کلی، لوله‌های درزدار یا لوله گالوانیزه از خم کردن ورق‌های فلزی و اتصال دو سطح ورق از طریق جوشکاری تولید می‌شوند. از آنجایی که این لوله‌ها دارای درز جوش هستند و خواص یکپارچه ندارند، در صنایع بی‌خطرتری مانند لوله‌های آب استفاده می‌شوند. قیمت این لوله‌ها، نیز نسبت به لوله‌های بدون درز ارزان‌تر است. همچنین، با توجه به نوع جوشکاری، این فولادها خود به دسته‌های مختلفی نیز تقسیم می‌شوند.

لوله فولادی مانیسمان ( بدون درز)

لوله بدون درز یا مانیسمان، لوله‌ای است که هیچ درز جوشی روی آن مشاهده نمی‌شود. این لوله، از یک قطعه فلز ساخته شده است که به آن لوله فولادی بدون درز گفته می‌شود. از آنجایی که این روش توسط شخصی به نام مانسمان ابداع شد، به لوله‌های بدون درز، لوله مانیسمان نیز گفته می‌شود. روش ساخت این لوله قدمتی صد ساله دارد. لوله مانیسمان روش‌های ساخت مختلفی دارد که شامل: نورد گرم، نورد سرد، کشش، روش اکستروژن می‌شود.

لوله فولادی مانیسمان از طریق سوراخ کردن یک شمش فولادی یا یک لوله جامد خالی تشکیل می‌شود و سپس عملیات اضافی دیگر از قبیل نورد گرم، نورد سرد یا کشش سرد روی آن انجام می‌گیرد.  لوله‌های مانیسمان دارای محدودیت ابعادی می‌باشند و از آنجایی که روش ساخت آن‌ها متفاوت می‌باشد تنها در ابعاد و قطرهای پایین قابلیت تولید دارند.

این لوله‌ها یکپارچگی بیشتر و خواص استحکامی بالاتری نسبت به لوله درز دار داشته و از آنجایی که روش ساخت آن نیز پیچیده تر بوده، قیمت بالاتری نسبت به لوله درز دار دارند.

کاربردهای لوله مانسیمان

از آن جایی که این لوله‌ها دارای درزجوش نمی‌باشند، دارای خواص مکانیکی و یکپارچگی بهتری نسبت به لوله‌های درزدار بوده و در نتیجه در صنایع پرخطر بیشتر از این نوع لوله استفاده می‌شود. برخی از کاربردهای لوله مانیسمان در ادامه آورده شده است:

 این لوله‌ها، عمدتاً به عنوان

لوله حفاری زمین لوله‌های صنایع پتروشیمی، لوله‌های دیگ بخار لوله های با دقت بالا برای خودروها، تراکتورها و هواپیما، لوله‌های آب جوش و لوله‌های بزرگ و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاوه بر این، این لوله‌ها در بخش های نفتی، شیمیایی، دیگ بخار، نیروگاه، کشتی سازی، ساخت ماشین آلات، خودرو، حمل و نقل هوایی، هوافضا، انرژی، زمین شناسی، ساخت و ساز و نظامی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

رده­های لوله مانیسمان

لوله مانیسمان در رده بندی های مختلفی عرضه می‌شود که در ادامه نامبرده شده‌اند:

لوله مانیسمان رده 10 لوله مانیسمان رده 20 لوله مانیسمان رده 40 لوله مانیسمان رده 80 لوله مانیسمان رده 160 لوله مانیسمان رده XXS

عملیات اضافی روی لوله‌ها

هنگامی که فرآیند ساخت تکمیل شد، ممکن است فرآیندهایی تکمیلی روی لوله‌ها انجام شود. عملیات گالوانیزاسیون یکی از مهم‌ترین فرایندهایی هست که روی لوله‌ها انجام می‌شود تا خواص خوردگی لوله فولادی را بهبود ببخشد.

تفاوت لوله‌های فولادی گالوانیزه با سایر لوله‌های فولادی این است که در لوله‌های گالوانیزه یک روکش فلزی روی، روی لوله قرار می‌گیرد و از لوله فولادی محافظت می‌کند. تشکلیل لایه اکسید روی از لوله فولادی محافظت می‌کند. این لایه امکان محافظت در برابر زنگ زدگی را در لوله ایجاد کرده و طول عمر لوله را افزایش می‌دهد.

برای اطلاع از قیمت‌ لوله مانیسمان و گرفتن مشاوره می‌توانید از سایت شرکت تجارت فلز به نشانی tejaratfelez.com استفاده کنید.

علاوه بر این می‌توانید در کانال تلگرامی این شرکت نیز عضو شده و  از قیمت‌های روز لوله‌های فولادی مطلع شوید. شرکت تجارت فلز یکی از شرکت‌های معتبر در زمینه تامین فلزات صنایع مختلف از قبیل نفت، پتروشیمی، صنایع غذایی و غیره می‌باشد که با سابقه‌ای 25 ساله و با داشتن کادری متخصص در حوزه آهن و فولاد به مشتریان خود خدمت رسانی می‌کند.

 

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: سوال از رئیس جمهور رضا عسگری جنگ قره باغ طرح مالیات بر خانه های خالی قطعنامه 598 لوله فولادی انواع لوله فولادی سوال از رئیس جمهور رضا عسگری جنگ قره باغ طرح مالیات بر خانه های خالی قطعنامه 598 لوله مانیسمان رده لوله های فولادی نسبت به لوله لوله فولادی لوله ها روی لوله بدون درز روش ساخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۶۵۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به کرمانشاه

افشین یگانه مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه گفت : محمدحسن نامی معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به منظور بررسی میزان آمادگی این استان در حوادث غیرمترقبه سفری یک روزه به استان کرمانشاه خواهد داشت.

وی افزود: هدف از این سفر بررسی مجموعه موضوعات و آخرین اقدامات پیشگیرانه در حوزه مدیریت بحران در کرمانشاه است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه به برنامه‌های این سفر اشاره کرد و گفت: قرار است رئیس سازمان مدیریت بحران بازدیدی از مناطق زلزله زده سرپل ذهاب داشته باشد و از نزدیک در جریان آخرین اقدامات ساخت و ساز در منطقه قرار بگیرد.

یگانه افزود: بازدید از بافت فرسوده، بررسی آخرین اقدامات انجام شده و روند پیشرفت ساخت و ساز در این مناطق و بازدید از آبشوران به عنوان یک نقطه حادثه خیز در شهر کرمانشاه از دیگر برنامه‌های این سفر است.

وی خاطرنشان کرد: در نهایت جلسه ستاد مدیریت استان کرمانشاه با ریاست دکتر نامی و حضور مدیران استانی برگزار می‌شود .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • صدور مجوز ۱۸ پروانه ساختمانی در یک ماه
  • انواع اتصالات لوله داربستی و نکاتی که باید بدانید
  • بهترین کپی ترید فارکس باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ بررسی جامع
  • نخستین مرکز جامع سرطان در گیلان راه اندازی می‌شود
  • بررسی جامع کتاب آناتومی گری
  • مهمترین فاکتورها برای تهیه لوله گازی چیست ؟
  • تغییر مهلت پرداخت عوارض ساخت بناهای گردشگری در ملک‌های تاریخی
  • پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته
  • کاربرد انواع سنگ های مختلف
  • سفر رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به کرمانشاه