Web Analytics Made Easy - Statcounter

با توجه به سرمای شدید سال گذشته در بخش‌های شمال و شمال شرق کشور و قطع واردات گاز از کشور ترکمنستان در آن مقطع، بازتولید گاز از مخزن ذخیره‌سازی شوریجه دی به‌عنوان تنها مخزن ذخیره‌سازی گاز در شمال شرق كشور و بزرگ‌ترین مخزن ذخیره‌سازی خاورمیانه به میزان ۴۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت که کمک موثری به شبکه تامین گاز مصارف خانگی و صنعتی این شش استان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

به گزارش «انرژی امروز» از شرکت ملی نفت ایران، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق با اشاره به لزوم انجام پروژه‌های ذخیره‌سازی در جهت تأمین گاز مصرفی در کشور اظهار داشت: تأمین انرژی پایدار در مناطق شمال و شمال شرق و  مسافت و دوری این مناطق از مراکز اصلی تولید گاز در جنوب کشور همواره یکی از دغدغه‌های مدیریت شرکت نفت مناطق مركزی ایران به‌عنوان تنها تولیدکننده گاز در این مناطق بوده و توسعه شبکه گازرسانی و مصرف روزافزون گاز در کشور اهمیت ذخیره‌سازی را دوچندان کرده است.

 

سید ابوالحسن محمدی درباره راه اندازی مرکز جمع آوری مخزن ذخیره سازی شوریجه دی، گفت: سال گذشته باهدف تسهیل و انعطاف‌پذیری در فرایند تولید گاز از این مخزن، مرکز جمع‌آوری این مجموعه که شامل احداث تأسیسات جمع‌آوری گاز (پانزده راهه)، تابلوهای برق و سیستم‌های کنترل و قطع اضطراری، مشعل سوزا، خطوط لوله تولید و بازتولید و اتصال خطوط لوله چاه های تزریقی به مرکز بود، توسط شرکت نفت مرکزی، راه‌اندازی و در مدار تولید قرار گرفت. در طراحی و اجرای این پروژه یکی از نکات اساسی رعایت مواردHSE  است که خوشبختانه حادثه‌ای صورت نگرفته است. افزون بر این در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی و حمایت از توان تولید سازندگان داخلی و رونق تولید، اغلب تجهیزات در داخل کشور و با استفاده از توان سازندگان و تأمین‌کنندگان داخلی انجام پذیرفته است.

 

تحقق ۹۷ درصدی برنامه تزریق گاز به مخزن شوریجه

 

محمدی به میزان تزریق گاز طبیعی به مخزن شوریجه در چهار ماه ابتدایی امسال اشاره کرد و افزود: تاکنون ۹۵۰ میلیون مترمکعب گاز در این مخزن تزریق‌شده که این میزان ۹۷ درصد برنامه تزریق است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۵ درصد افزایش را نشان می دهد و انتظار می‌رود با تحقق برنامه تزریق و ذخیره سازی گاز، بتوانیم در سال جاری در اوج مصرف روزانه حدود  ۱۷ میلیون مترمکعب از این مخزن برداشت کنیم.

 

وی اظهار کرد: در فصل گرماروزانه حداکثر ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب گاز به مخزن تزریق می شود و در اوج سرما حداکثر حدود ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب بازتولید صورت می گیرد. همچنین از ابتدای بهره‌برداری از این طرح در سال ۹۳ تاکنون هشت میلیارد  و ۷۶۳ میلیون مترمکعب گاز تزریق و ذخیره شده و  هفت میلیارد  و ۲۶۴ میلیون مترمکعب گاز بازتولید شده است.

 

محمدی درباره تعمیرات اساسی تأسیسات مرکز ذخیره‌سازی،گفت: انجام تعمیرات اساسی سالیانه تأسیسات مرتبط با این مجموعه، شامل تأسیسات جمع‌آوری گاز، یک مرکز تفکیک،۱۰ حلقه چاه تولیدی- تزریقی، چاه‌های تولیدی شوریجه دی، هم‌زمان با تبدیل وضعیت چاه‌ها از تزریقی به تولیدی صورت می‌گیرد.

 

مخزن شوریجه دی میدان خانگیران، یکی از مهم‌ترین سازندهای  گازی این میدان است که در سال ۱۳۶۶ کشف و به بهره‌برداری رسید. این مخزن عمدتاً از ماسه سنگ تشکیل و به دلیل شرایط خوب مخزنی برای ذخیره‌سازی گاز انتخاب و عملیات ذخیره‌سازی گاز در این مخزن پس از تکمیل مطالعات اولیه و امکان‌سنجی ذخیره‌سازی گاز، از سال ۱۳۹۳ شروع‌شده است. در اولین سال بهره‌برداری از این مخزن ذخیره‌سازی ۹۳۶ میلیون مترمکعب گاز از این مخزن باز تولید و در سال‌های بعد تا پایان سال ۱۳۹۷ به ترتیب  ۹۰۶، ۱۲۶۲، ۱۲۶۰ و ۱۲۰۰ میلیون مترمکعب گاز باز تولید شده است.

برچسب هاشرکت ملی نفت ایران (NIOC)

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: شرکت ملی نفت ایران NIOC آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی نفت خام وزارت نفت وزارت نیرو میلیون مترمکعب گاز مخزن ذخیره سازی ذخیره سازی گاز مخزن شوریجه بهره برداری تولید گاز جمع آوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۷۱۳۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۴ میلیارد مترمکعبی تولید گاز پارس جنوبی با کاهش دوره تعمیرات اساسی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر؛ احمد باهوش افزود: با کاهش دوره تعمیرات اساسی از معادل ۱۵ روز توقف کامل مجتمع به حدود ۹ روز در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، که همسو با برداشت حداکثری از مخزن مشترک پارس جنوبی انجام شد، بیش از ۴ میلیارد مترمکعب به خوراک مجتمع و تولید گاز افزوده شد.

وی اظهار داشت: تولید و تزریق گاز شیرین سراسر پالایشگاه‌های مجتمع گاز پارس جنوبی به خطوط سراسری در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال پیش از آن، بیش از ۳ درصد افزایش تولید داشت که این موضوع با انجام اقدام‌های نوآورانه، استفاده ۹۰ درصدی از کالا‌های ایرانی و تلاش و مجاهدت کارکنان و متخصصان ثبت شد.

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی بیان کرد: تولید گوگرد مرغوب دانه‌بندی‌شده پارسال در پالایشگاه‌های سیزده‌گانه بیش از ۶۴۰ هزار تن بود که این مقدار، افزایش ۱۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشت. 

پارسال بیش از ۲۲۵ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی از سکو‌های سرچاهی میدان مشترک پارس جنوبی دریافت شد که با استفاده از توان، دانش و نوآوری کارگران و متخصصان خط مقدم جبهه اقتصادی، بیش از ۱۹۶ میلیارد و ۱۰۹ میلیون مترمکعب در مجتمع پارس جنوبی شیرین‌سازی و به خطوط سراسری تزریق شد.

دیگر خبرها

  • ذخیره‌سازی ۳۰ میلیون متر مکعب آب در سازه‌های آبخیزداری هرمزگان
  • ۶۰ میلیارد ریال برای ذخیره‌سازی آب شرب خواف تخصیص یافت
  • پرشدگی ۸۱ درصدی سدهای خوزستان با بارش های اخیر
  • افزایش ۴ میلیارد مترمکعبی تولید گاز پارس جنوبی
  • ذخیره‌سازی ۲۵ میلیون مترمکعب آب باران در سدهای بوشهر
  • افزایش ۴ میلیارد مترمکعبی تولید گاز پارس جنوبی با کاهش دوره تعمیرات اساسی
  • ذخیره سازی پنج میلیون متر مکعبی رواناب در سدهای مخزنی خراسان جنوبی
  • پنج میلیون مترمکعب روان‌آب در سدهای مخزنی خراسان جنوبی ذخیره شد
  • ورود بیش از ۵ میلیون مترمکعب روان آب به سد‌های خراسان جنوبی
  • تلاش امریکا برای ذخیره انرژی با تولید باتری‌های سدیم‌یونی