Web Analytics Made Easy - Statcounter

درخشش مهدی طارمی در پرتغال به حرف اول این روزهای فوتبال مان تبدیل شده است و پیشنهادات ریز و درشتی که نه تنها در این کشور بلکه به بوندسلیگا و لالیگا هم کشیده شده است، شاید این دگرگونی ها را بتوان از همان تابستان گذشته بررسی و کندوکاو کرد جایی که طارمی با انتخاب و تصمیمی درست و عقلانی با پشت پا زدن به دلارهای اغواگرایانه مالکان سرزمین نفت خیز عربی و همین گونه نادیده گرفتنِ وسوسه حضور دوباره در لیگ داخلی مان با بلیط یک طرفه چمدان بست به سمت اروپا.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او اروپا را به دلارهای بیکران ترجیح داد تا در مسیر درست و بجا به سوی رویای خود در حرکت باشد. رویایی که هر بازیکنی از کودکی در قوه تخیل و مخیله خود می گنجاند یعنی بازی و درخشش در اروپا.

به واقع مهدی طارمی را در پرتغال بازیکن انعطاف پذیرتری یافتیم، بازیکنی که بر خلاف آن چیزی که حداقل از او در ایران شناخته و در گذشته به یاد داشته ایم در ریو آوه بازیکنِ متمایز تر و کامل تری دیدیم. بازیکنی که از معدود فرصت های به دست آمده نهایت استفاده را می برد، در کارهای ترکیبی و گروهی به خوبی ایفا نقش می کند و از ارسال پاس در شرایط حساس ابایی ندارد. بازیکنی با خصوصیات حمل توپ بالا و قدرت بدنی قابل توجه که توانایی اورلپ را دارا بوده. بازیکنی که در کنار گلزنی، توانایی ایجاد موقعیت و فضا سازی را به خوبی می شناسد. گرفتن به تنهایی 8 پنالتی، نواختن 14 گل و ارسال 5 پاس گل و با کشاندن تیم نه چندان مطرح ریو آوه به رده های بالای جدول و امیدوار نگه داشتن برای کسب سهمیه اروپایی از شاخصه های مثبت مهدی طارمی تا اینجای فصل بوده است.

روند رو به رشد طارمی از جام ملت های آسیا که یکی از برجسته ترین بازیکنان تیم ملی محسوب می شد غیر قابل انکار بوده، ما مهدی را ذاتاً به عنوان یک مهاجم به اصطلاح کلاسیک و هدف از زمان حضور در تیم پرسپولیس می شناختیم او در تیم ملی غالبا با توجه به سبک خاص کارلوس کی روش و با توجه به نقش محوری آزمون در خط حمله، اغلب یک خط عقب تر در نقش یک مهاجم «False 9» یا کاذب و همینگونه گاهی به عنوان وینگر در دو جناح در تیم ملی می شناختیم که به خوبی در این نقش ظاهر می شد.

خصوصیاتی که باعث شد کریستین گورکوف سرمربی فرانسوی الغرافه از طارمی کمی عقب تر از دروازه حریفان بازی بگیرد. نسخه ای که انتظار می رفت در پرتغال هم سرمربی پرتغالی ریو آوه کارلوس کارواخال آن را اجرا نمایید. اگرچه طارمی به عنوان یک مهاجم پوششی در کارهای تدافعی، قطع توپ و خطوط حریف، پاس های کلیدی، ایجاد موقعیت و فضاسازی برای هم تیمی ها و نبردهای هوایی موفق عمل کرد و درخشش ابتدای فصلی مقابل اسپورتینگ در لیسبون و ادامه لیگ می تواند گواه این موضوع باشد.

مهدی طارمی مهاجم ریوآوه

اما این نکته را نباید از خاطر برد زمانی تاثیر گذاری و آمار گلزنی مهدی سیر صعودی به خود گرفت که به پست اصلی خود به عنوان مهاجم هدف به ترکیب ریو آوه بازگشت، طارمی با توجه به قد و قامت بالا و اتکا به سرعت و قدرت بدنی مطلوبش، خصوصیاتی که امروزه نقش کلیدی در فوتبال مدرن برای باز کردن روزنه دفاع متراکم و چند لایه حریفان دارد توانسته در لیگ با خصوصیات هجومی پرتغال که آمار چشمگیری در هر بازی در فصل گذشته را به ثبت رسانده بود موفق عمل کند. لیگی که معمولا مدافعان کمی بالاتر و بازتر بازی می کنند تا این فرصت برای طارمی فراهم شود که از فضای پشت مدافعان نهایت استفاده را چه در گرفتن خطا در محوطه جریمه و چه در خلق موقعیت سازی برای گلزنی ببرد و ماحصل آن وفق پذیری و درخشش او در این تیم پرتغالی بوده است.

از خاطر نبردیم در ابتدایی فصل و پس از عقد قرارداد طارمی با تیم ریو آوه روزنامه نام آشنای «اُ جوگو» چاپِ لیسبون از مهدی به عنوان پسرِ عزیزِ کی روش نام برده بود. بازیکن مرموزی که به نقل از این روزنامه، مرد پرتغالی و کاشف نسل طلایی دهه 90 تیم ملی پرتغال از او به عنوان «سورپرایز» خود نام برده بود، اکنون اما می نگریم که سه باشگاه بزرگ لیگ پرتغال به دنبال بازیکن مورد تایید کارلوس کی روش می باشند تا این نشریه از مهدی به عنوان «دردسر بزرگ» برای این باشگاه ها یاد کند.

به هر ترتیب وقتی تاثیر گذاری و گل هایش را از آن سر دنیا یک به یک مرور می کنیم و می نگریم گل های متناوب و چشم گرد کننده اش را که از عرض رفته و توپ را چسبانده به کنج دروازه تا آن شوت های سرکش و ناگهانی نواخته شده اش که در قعر تور آرام گرفته اند، یک حس خوشنودی و رضایت در باطن مان ایجاد می کند . زندگی به دور از حاشیه برای یک ورزشکار حرفه ای در درجه نخست از شروط موفقیتِ متداوم محسوب می شود. اهمیت دادن و غرق شدن در حواشی ریز و درشت اطراف می تواند یک برکه بدیع را به یک تالاب وهمناک تبدیل کند و در خود فرو افکند.

لحظه پیوستن مهدی طارمی به ریو آوه

ابراز خشنودی از این منظر که پسرِ همواره به نظر دمساز و آغشته شده به جنجال و حاشیه های گوناگون و برچسب خورده در کنار پسوند نامش در روزهای پسین، عاقبت قد کشیده و یک سروگردن از آن روزهای پرالتهاب و متلاطم فاصله گرفته خود را در قامت یک طارمی کم حاشیه با لایف استایل جدید و حرفه ای می نگرد. این را می تواند در ظاهر بی آلایش شده اش هم جستجو کرد. بازیکن بی حاشیه که نه دیگر از موهای تیز و صاف شده اش خبری است نه چیز دیگر با همان شکل و شمایلی که از محله های قدیمی جُفره علیباش، تل کوتی، ریشهر و.. بوشهر قد کشیده با همان شماتیک صاف و ساده خود را در سرزمین حاشیهِ شبه جزیره ایبری می نگرد. در میدان پیش می رود و با اتکا به توانایی های فردی خود حرفش را در میدان می زند. بازیکنی که از توانایی های فردی و غریزه گلزنی اش باخبر بودیم.

او که پس از ناکامی و سقوط در سارانسک، برای رهایی از نیش و گزندهای به ظاهر خودی و غیر خودی کوله بست به دل اروپا برای پدید آوردن پلی به سوی موفقیت و پیروزی. حالا اما اسم و رسمش به تسخیر درآورده اند صفحات اصلی روزنامه های پرتغالی و رسانه های داخلی این کشور را. طارمی به ما نشان داده گاهی فاصله شکست و فروریختن و به انحطاط سوق داده شدن دیوارِ ناامیدی تا بام موفقیت و کامیابی می تواند تا چه اندازه کوتاه و مجمل باشد. اگرچه شاید حضور پر حاشیه اش در ایران باعث شود حس دوگانگی کینه توزی و نفرت و یا مسرت از موفقیت کنونی اش در دل و کالبد هواداران یا منتقدانش به نحو دیگری القا شود.

اما چیزی که حائز اهمیت قرار دارد این است که در نهایت باید خرسند باشیم که طارمی در امتداد «موفقیت» بر روی ریل «پیشرفت» به درستی گام بر می دارد و در حرکت است تا اینکه شاید بعد از آویختن کفش هایش با تمامی استعداد های نهفته اش در یک برنامه تلوزیونی با بیننده چند میلیون نفری حاضر شود و با خودستایی و با لبخند های مصنوعی رو در روی لنزهای دوربین به مجریِ غیر فوتبالی برنامه اذعان داشته باشد روزگاری آقای حاشیه فوتبال ایران بوده است!

منبع: طرفداری

کلیدواژه: مهدی طارمی تیم ملی ریو آوه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۷۲۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طلوع فارس بر قله توانمندی‌های ایران

در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (اکسپو ۲۰۲۴) که با حضور قابل توجه استان فارس و ۳۰ استان دیگر کشور برگزار می‌شود توانمندی‌های صادراتی هر استان به مدت ۵ روز به نمایش درمی آید و قرار است ۲۰ محصول جدید تولید شده در فارس طی روز‌های آتی در این نمایشگاه رونمایی شود.

هدف از برگزاری این نمایشگاه فراهم کردن زمینه‌های لازم برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی در زمینه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، شیلات، فرش و صنایع دستی، گردشگری، دارو، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، محصولات آرایشی، بهداشتی، صنعت ساختمان، خدمان فنی مهندسی و پتروشیمی اعلام شده است.

استان فارس نیز با تاکید بر معرفی زنجیره‌های ارزش در زمینه‌های فولاد و گیاهان دارویی مشارکت جدی در این رویداد مهم اقتصادی دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس با اشاره به اینکه ششمین نمایشگاه دستاورد‌ها و توانمندی‌های صادراتی با شعار توجه به زنجیره‌های ارزش آغاز به کار کرده است؛ ابرازداشت: استان فارس با ظرفیت‌های کم نظیر خود در این رویداد ملی حاضر شده و شعار توسعه زنجیره ارزش درفناوری‌های نوین را در دستور کار خود قرار داده است.

حسن شیخ نیا با اشاره به اینکه استان فارس با ۱۲۲ هزار کیلومتر مربع وسعت و ۳۷ شهرستان به عنوان چهارمین استان پهناور کشور شناخته می‌شود؛ گفت: این استان در زمینه تولیدات باغی رتبه نخست و در زمینه تولیدات زراعی رتبه دوم کشور را در اختیار دارد.

او با بیان اینکه فارس در تولید محصولات پروتئینی نیز رتبه سوم کشور را در اختیار دارد گفت: در حوزه معدن نیز این استان جایگاه اول به لحاظ سنگ‌های تزیینی، سیمان و خاک نسوز کشور را به خود اختصاص داده است؛ این در حالی است که در حوزه صنعت و صنایع مادر و اساسی نیز از جمله استان‌هایی هستیم که در زمینه سازه‌های فولادی در رده‌های برتر کشور قرار داریم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیت‌های بخش گردشگری و میراث فرهنگی استان نیز اشاره و خاطرنشان کرد: در این زمینه توریسم سلامت، گردشگری تاریخی، طبیعی، مذهبی و... می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. شعار امسال بهشت سرمایه گذاری با رویکرد زنجیره ارزش شیخ نیا مجموعه این ظرفیت‌ها را زمینه ساز کسب عنوان بهشت سرمایه گذاری برای استان فارس عنوان کرد و گفت: شعار امسال بهشت سرمایه گذاری با رویکرد زنجیره ارزش می‌باشد و از همین جا از همه سرمایه گذاران داخلی و خارجی دعوت می‌کنیم تا ضمن بازدید از ظرفیت‌های استان فارس، در این بهشت، سرمایه گذاری کنند.

لو جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی را در توسعه بیش از پیش استان موثردانست و گفت: این کار در تقوبت تولید تجاری نیز موثر خواهد بود. به گفته وی، تولیدات استان فارس در کشور‌های حوزه خلیج فارس و تعدادی از کشور‌های اروپایی بازار مصرف مناسبی دارد. گ

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس وضعیت بسیار خوب استان فارس در حوزه تولید گیاهان دارویی و لبنیات را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: تامین زیرساخت‌های صنعتی، معدنی، تجاری و مباحث گمرکی از عمده نیاز‌هایی است که فعالان اقتصادی باید در این زمینه‌ها مورد حمایت قرار گیرند.

شیخ نیا در بخش دیگری از سخنان خود از آمادگی استان فارس برای جذب مشارکت‌ها و توسعه بیش از پیش زیرساخت‌ها برمبنای شعار سال خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۲ در بحث صادرات وضعیت بسیار خوبی داشتیم، در زمینه سرمایه گذاری خارجی نیز تمام بستر‌های لازم و زیرساخت‌ها فراهم شده؛ کمااینکه مرکز خدمات سرمایه گذاری برای نخستین بار در کشور در استان فارس راه اندازی شد تا بتواند نیاز‌های فعالان اقتصادی در خارج از کشور را پاسخگو باشد.

او با تاکید براینکه آمادگی لازم برای تامین نیاز‌های سرمایه گذاران داخلی و خارجی در بخش‌های اقتصادی، صنعتی، معدنی، کشاورزی و گردشگری وجود دارد؛ تصریح کرد: در نمایشگاه اکسپو امسال از ۲۰ محصول جدید در حوزه فرایند‌ها و تولیدات رونمایی می‌شود که بخشی از این محصولات نیاز فعالان اقتصادی در داخل کشور را پوشش می‌دهد و بخشی نیز در حوزه سرمایه گذاری خارجی کاربرد دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس در پایان سخنان خود مجموعه اقدامات انجام شده را در راستای کمک به فعالان اقتصادی در زمینه اصلاح فرایند‌ها و معرفی ظرفیت‌ها عنوان کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • طلوع فارس بر قله توانمندی‌های ایران
  • تایید شد؛ طارمی به اینتر پیوست | افشای جزئیات قرارداد
  • تایید شد؛ طارمی به اینتر پیوست | افشای جزئیات قرداد
  • جزئیات قرارداد مهدی طارمی با اینترمیلان فاش شد
  • مهدی طارمی و اینتر: هی‌یر وی گووووووووو!‏
  • غرامت ۲۳۰ هزار یورویی طارمی روی دست پورتو!
  • ببینید | واکنش جالب روزنامه‌نگار ایتالیایی به انتقال مهدی طارمی به اینتر
  • شکایت از پورتو به‌خاطر مهدی طارمی!
  • شکایت جدید از باشگاه پورتو؛ پای مهدی طارمی در میان است!
  • شکایت از پورتو به خاطر مهدی طارمی!‏