Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@09:05:20 GMT

روابط اقتصادی با پاکستان باید گسترش یابد

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۷۲۹۴۶

روابط اقتصادی با پاکستان باید گسترش یابد

حسن درویش وند روز شنبه در نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی سیستان و بلوچستان اظهارداشت: پاکستان با جمعیتی بالغ بر ۲۰۰ میلیون نفر ظرفیت گسترده‌ای در حوزه مبادلات اقتصادی با ایران دارد که متاسفانه آنگونه که باید به آن توجه نشده است.

وی ادامه داد: گسترش روابط تجاری و اقتصادی با کشور پاکستان علاوه‌بر منفعت ملی ۲ کشور باعث خدمت به مردم مرزنشین خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شهر کویته پاکستان بیان کرد: با توجه به ۲ قومیت واحد در بلوچستان پاکستان و سیستان و بلوچستان نیاز است از این فرصت به بهترین شکل استفاده کرد.

وی تصریح کرد: توجه به نیازها، ایجاد زیرساخت‌ها، شناخت امکانات، قوانین و مقررات ۲ کشور برای ایجاد یک تبادل مناسب بسیار مهم است.

درویش وند با بیان اینکه آنچه در عالم تجارت ایجاد علاقه می‌کند سود است گفت: ظرفیت‌های بسیاری در ایران و پاکستان وجود دارد که باید در این حوزه متمرکز شد و توانایی‌های موجود را شناسایی و مورد بهره‌برداری قرار داد.

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران و پاکستان مکمل یکدیگر هستند اظهارداشت: در بسیاری از حوزه‌ها این ۲ کشور می‌توانند کمک کننده یکدیگر باشند.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شهر کویته پاکستان توجه به توریسم درمانی و گردشگری را از ظرفیت‌های مهم ایران دانست و گفت: متاسفانه تا کنون توجه ویژه‌ای به این بخش نشده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان نیز بیان کرد: تبادل تجاری و اقتصادی پاکستان برای ایران اسلامی و این استان بسیار حائز اهمیت است.

ماندانا زنگنه با بیان اینکه با توجه به شرایط جنگ اقتصادی فعلی سیستان و بلوچستان می‌تواند بسیار کمک کننده باشد ادامه داد: با استفاده از ظرفیت‌های اقتصاد مرزی این استان با کشور پاکستان می‌توان در جهت ملی بسیار کمک‌ کننده بود.

وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان تنها استان همجوار با کشور پاکستان است تصریح کرد: ۹ شهرستان هممرز با این کشور در این استان وجود دارد که توجه و استفاده از بازارچه‌ها و مرزهای رسمی منطقه می‌تواند نقش مهمی در حوزه تجارت و اقتصاد داشته باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: ۵۳۰ میلیون دلار حجم صادرات ایران به پاکستان در سال ۹۸ بوده که با توجه به نیاز آن کشور این میزان صادرات قابل قبول نیست.

وی خاطرنشان کرد: رسیدن به حجم صادرات پنج میلیارد دلاری در افق چشم انداز ۱۴۰۰ دیده شده که با توجه به ظرفیت‌های این بخش می‌توان به ۱۶ میلیارد دلار هم رسید.

زنگنه در حوزه تهاتر گفت: بزودی کمیته‌ای در این زمینه تشکیل و با محوریت سیستان و بلوچستان دنبال می‌شود.

وی استفاده از ظرفیت‌های ریلی را یکی دیگر از موضوعات مهم در تسریع وتسهیل مبادلات ۲ کشور دانست و بیان کرد: استاندارد سازی مسیر ریلی زاهدان به میرجاوه در حال پیگیری بوده و نیاز است تا این مساله از سوی کشور پاکستان نیز انجام شود.

برچسب‌ها سیستان و بلوچستان پاکستان توسعه اقتصادی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان پاکستان توسعه اقتصادی سیستان و بلوچستان پاکستان توسعه اقتصادی سیستان و بلوچستان کشور پاکستان ۲ کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۷۲۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسرائیل در باتلاق غزه/ ایران در حال توسعه‌ روابط دیپلماتیک با آسیا

کارشناس مسائل سیاسی و بین‌الملل گفت: اینکه بعد از پاسخ تنبیه ایران به اسرائیل، رییس‌جمهور و مسئولان برای گسترش روابط دیپلماتیک ایران در آسیا به پاکستان سفر می‌کنند، در حالی که نخست وزیر اسرائیل در باتلاق جنگ غزه زمین‌گیر شده است، نشان دهنده اقتدار کشور است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد مرندی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری درباره دستاوردهای سفر رئیس‌جمهور به پاکستان و سریلانکا و پیام این سفر به جهان در پی تحولات منطقه اظهار کرد: بعد از حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق و دریافت پاسخ از سوی جمهوری اسلامی ایران فضای مثبتی نسبت به کشورمان در جهان عرب و اسلام و حتی در کشورهای غربی و در محافل مختلف ایجاد شد.

وی با اشاره به تبلیغات وسیع علیه ایران در منطقه و جهان در راستای اجرای پروژه انزوای جمهور اسلامی افزود: فصل جدید از مقاومت از ۷ ماه پیش آغاز شد، از همان زمان نگاه‌ها به جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان تغییر کرده است، با آغاز موج جدید مبارزات جبهه مقاومت، مردم منطقه از جمله مردم پاکستان دیدند که کشورهای دیگر کاری برای مردم غزه انجام ندادند و فقط ایران بود که از جبهه مقاومت حمایت می‌کند، همین امر موجب شد بسیاری از هجمه‌ها علیه ایران خنثی شود و نگاه‌ها تغییر پیدا کند.

تأثیر عملیات وعده صادق در ارتقای جایگاه ایران در افکار عمومی پاکستان

این استاد دانشگاه در ادامه عنوان کرد: بعد از اینکه ایران پاسخ سنگینی به رژیم صهیونیستی داد باز هم تغییر دیگری ایجاد شد و نگاه‌ها به کشورمان مثبت شد که در سفر رئیس‌جمهور به پاکستان مشهود بود، تا جایی که در فرودگاه مسئولان حفاظت پاکستان ابراز احساسات می‌کردند با وجود اینکه کارشان چیز دیگری بود، حتی در بین مردم، نخبگان و رسانه‌ها نگاه مثبت به جمهوری اسلامی در پی عملیات وعده صادق مشهود بود.

مرندی تاکید کرد: گفت‌وگو کردن در چنین فضایی امتیازات خاص خود را دارد، گرچه سفر رئیس‌جمهور به پاکستان سنگین و فشرده بود اما برای آیت‌الله رئیسی مهم بود که مردم پاکستان ببینند چگونه جمهوری اسلامی ایران و ملت ما برای آن‌ها احترام ویژه‌ای قائل هستند.

سفر رئیس‌جمهور به پاکستان بعد از عملیات وعده صادق اثبات اقتدار ایران است / اسرائیل در غزه زمین‌گیر شده است

وی این سفر را در راستای ایجاد همگرایی بین ایران و پاکستان فرصتی مغتنم خواند و گفت: اینکه بعد از پاسخ تنبیه ایران به اسرائیل، رئیس‌جمهور و مسئولان به کار عادی خود می‌پردازند و سفر می‌کنند و کارهای کشور را پیش می‌برند، نشان‌دهنده اقتدار کشور است در حالی که نخست وزیر اسرائیل درگیر جنگ در غزه بوده و به خاطر مشکلات فوق‌العاده زمین گیر است.

کارشناس مسائل سیاسی و بین‌الملل درباره تاکید ویژه رئیس جمهور به اشتراکات فرهنگی، مذهبی، ادبی و دانشگاهی بین ایران و پاکستان اظهار کرد: اشتراکات فرهنگی و مذهبی ایران و پاکستان قطعاً در مبادلات اقتصادی و حتی امنیتی دو کشور تأثیر مثبتی دارد سال‌ها تلاش شد تا شکاف بین مردم ایران و پاکستان ایجاد شود اما سفر رئیس‌جمهور به شهرهای مختلف پاکستان و دیدار با علمای شیعه و سنی و دانشجویان و اساتید این کشور بلاشک تأثیر مثبتی در روابط دو جانبه این کشورها دارد.

مرندی تصریح کرد: اتفاق مهمی که رخ داد این بود که مردم پاکستان دیدند چگونه بر خلاف تبلیغاتی که علیه کشورمان می‌شود تنها ایران است که از فلسطین با شدت تمام حمایت کرده و می‌کند و این موضوع تحول مهمی را در جامعه پاکستان به وجود آورد.

کد خبر 748059

دیگر خبرها

  • سیستان و بلوچستان پتانسیل‌های فراوانی در زمینه‌های تولیدی و اقتصادی دارد
  • دیدار نخست وزیر بورکینافاسو و معاون اول رئیس جمهور
  • مخبر: تهران علاقه‌مند به گسترش مناسبات خود با بورکینافاسو است
  • مخبر: ایران به دنبال روابط برد - برد با دیگر کشورها است
  • ضرورت ارتقاء روابط با پاکستان پس از سفر رئیس جمهور
  • آمادگی اتاق بازرگانی مکه برای گسترش روابط اقتصادی با ایران
  • کماکان سیستان و بلوچستان نیازمند توجه ویژه خیرین است
  • دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
  • اسرائیل در باتلاق غزه/ ایران در حال توسعه‌ روابط دیپلماتیک با آسیا
  • برگزاری اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا نماد اراده طرفین برای گسترش روابط اقتصادی است