Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان: روزنامه واشنگتن پست اعلام کرد وزارت امور خارجه آمریکا پیام‌هایی اینترنتی را در پیام‌رسان تلگرام منتشر کرده که در آن ادعا می‌شود ویروس کرونا از آزمایشگاهی در چین شیوع پیدا کرده است.

پایگاه اینترنتی این روزنامه آمریکایی در این گزارش ادعایی آورده است: وزارت امور خارجه آمریکا پیام‌های (تلگرامی) داخلی مربوط به سال ۲۰۱۸ را منتشر کرده که در آن نگرانی مقامات سفارت آمریکا در چین درباره عدم حضور کارکنان تعلیم دیده و متبحر در یک آزمایشگاه ویروس شناسی در ووهان مشهود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محتوای این پیام عاملی بود برای گمانه زنی‌های اثبات نشده مقامات ارشد آمریکایی در اوایل آوریل مبنی بر اینکه شیوع ویروس کرونا در نتیجه بی مبالاتی در موسسه ویروس شناسی ووهان بوده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در ماه مه مدعی شد اسنادی را دیده که تا حد زیادی اطمینان پیدا کرده است که منشأ ویروس کرونا از آزمایشگاهی در چین بوده است. وقتی از او سوال شد که دلیل اطمینان او چیست؟ ترامپ گفت نمی‌تواند پاسخ این سوال را بدهد.

این پیام تا این هفته بطور کامل از طریق کانال‌های رسمی منتشر نشده بود. پیام مذکور این ادعا را که ویروس کرونا در اثر حادثه‌ای در آزمایشگاه چین منتشر شده است، تایید نمی‌کند، اما در عین حال احتمال وقوع آن را هم رد نمی‌کند. البته در ماه‌های اخیر تردید‌هایی درباره تئوری وقوع حادثه در جامعه علمی بیشتر شده است.

طبق پیام‌های ادعایی که در کانال داخلی وزارت خارجه آمریکا آمده است، این آزمایشگاه که مقامات آمریکایی در سال ۲۰۱۸ از آن بازدید کرده اند، شدیدا با کمبود تکنیسین‌ها و پژوهشگران آموزش دیده که بتوانند بطور ایمن این آزمایشگاه را اداره کنند، مواجه بوده است.

در بخشی از گزارش ادعایی وزارت امور خارجه آمریکا آمده است: دانشمندان در این آزمایشگاه اجازه داشتند درباره ویروس کرونایی که شبیه سارس است و از خفاش‌ها گرفته شده، مطالعه و تحقیق کنند؛ اما درباره انجام تحقیق درخصوص ویروسی که در انسان بیماری ایجاد می‌کند، بدون مجوزی خاص از سوی کمیسیون تعیین شده، منع شده بودند.

ایان لیپکین، مدیر مرکز بیماری‌های عفونی و مصونیت در دانشگاه کلمبیا بعد از اینکه متن این پیام را از طریق واشنگتن پست مطالعه کرد، گفت: من هیچ مدرکی در حمایت از این ایده که ویروس عمدا یا سهوا منتشر شده است، نمی‌بینم. نمی‌توان گفت فردی بابت انتشار ویروس مقصر است؛ مگر اینکه آن را بتوان ثابت کرد.

برخی دیگر از کارشناسان هم انتقاد‌های مربوط به توانمندی‌های کارکنان این آزمایشگاه را کم اهمیت دانستند. «راب گرنفل» گفت: چالش جهانی برای داشتن و حفظ نیرو‌های کاری متخصص و متبحر همیشه وجود دارد و همه مراکز مشابه در سراسر جهان با این چالش مواجه اند.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در آوریل امسال و بعد از اظهارات ترامپ مدعی شده بود شواهد کافی برای حمایت از این تئوری که ویروس کرونا از آزمایشگاهی در ووهان منتشر شده است، وجود دارد.

دفتر اطلاعات ملی آمریکا تئوری انتشار ویروس از آزمایشگاه را نه تایید و نه رد کرده است. این دفتر در ماه مه بیانیه‌ای صادر کرد مبنی بر اینکه مقامات اطلاعاتی همچنان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا این ویروس از تماس با حیوانات مبتلا به انسان منتقل شده، یا اینکه در نتیجه اتفاقی در آزمایشگاه ووهان منتشر شده است. در این بیانیه گفته شد که جامعه اطلاعاتی با طیف گسترده‌ای از جامعه علمی هم عقیده است که ویروس کووید ۱۹ ساخت دست بشر نیست و تغییر ژنتیکی روی آن صورت نگرفته است.

این بیانیه بعد از گزارش نیویورک تایمز منتشر شد؛ گزارشی که در آن گفته شده بود مقامات دولت ترامپ از آژانس‌های جاسوسی آمریکا می‌خواهند تا از تئوری مذکور حمایت کنند. دولت ترامپ، چین و سازمان جهانی بهداشت را متهم کرده است که در مهار این ویروس موفق نبوده اند.

مدیر مرکز امنیت سلامت در دانشگاه جانز هاپکینز گفت: پیام منتشر شده صحت تئوری انتشار ویروس از آزمایشگاه را نه تایید می‌کند و نه تکذیب. این پیام در ژانویه ۲۰۱۸ نوشته شده است؛ یعنی دو سال قبل از شروع همه گیری. طی دو سال در یک آزمایشگاه تغییرات زیادی ممکن است اتفاق بیفتد.

او افزود: در کل من فکر می‌کنم منشا کووید-۱۹ طبیعی است و بسیار امیدوارم که مقامات بهداشت و درمان چین بزودی نتایج تحقیقات علمی شان را درباره منشا کووید-۱۹ در اختیار دیگران قرار دهند.

در حال حاضر شمار مبتلایان کرونا در آمریکا به ۳ میلیون و ۷۷۰ هزار تن رسیده است و بیش از ۱۴۲ هزار نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان باخته اند.

منبع: فردا

کلیدواژه: اتهام زنی وزارت خارجه آمریکا کرونا کرونا از آزمایشگاه امور خارجه آمریکا منتشر شده ویروس کرونا منتشر شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۷۴۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیوند علم و سیاست در دانشگاه‌های ایران علیه صهیونیسم

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا - مصطفی خدابخشی؛ بیش از ۳۴ هزار نفر در طی هفت ماه گذشته بر اثر جنایات ضد بشری رژیم منحوس صهیونیستی علیه مردم نوار غزه جان خود را از دست دادند. شقاوتی که هم اکنون آتشش به جان فضا‌های علمی جهان افتاده تا سکوت منبعث از تهدید و ارعاب نهاد‌های قدرت در دانشگاه‌ها شکسته و بسیاری از دانشجویان یک صدا از غرب آسیا تا قلب کالیفرنیا علیه صهیونیسم و جنایات آنان فریاد سر دهند.

با بالا گرفتن سطح اعتراضات در دانشگاه‌های آمریکا حالا مواجهه با دانشجویان معترض که تا پیش از این با اقدامات خشونت آمیز پلیس این کشور برای خفه کردن گفتمان آکادمیک در خصوص پایمال شدن حقوق بشر رو به رو بودند به شکل جدیدی در حال رخ نمایی است. تهدیداتی از جمله اخراج از دانشگاه و عدم استخدام که از آنها می‌توان به عنوان گزینه‌هایی قهری برای به سکوت کشاندن دانشجویان توسط نهاد‌های امنیتی آمریکا نام برد.

همزمان با انتشار اخبار مربوط به این رویکرد جدید از سوی سیاست مداران آمریکایی ندای آزادی خواهی دانشجویان آمریکایی به دانشگاه‌های ایران رسیده، آوایی که نشان می‌دهد که دیگر مساله فلسطین تنها دغدغه جهان اسلام نیست بلکه به عنوان مهمترین موضوع در جهان مبدل شده و از هر گوشه ندای حمایت از حق مسلم فلسطینیان به گوش می‌رسد. بر همین اساس بیش از سیزده دانشگاه ایران اعلام کرده اند که آمادگی جذب دانشجویان آمریکایی تعلیق شده در پی حوادث این روز‌های فضای دانشگاهی این کشور را دارند.

اولین فراخوان در این خصوص از دانشگاه شیراز که یکی از دانشگاه‌های برتر کشور است، صادر شد. در همین خصوص محمد موذنی رئیس این دانشگاه اعلام آمادگی کرد که دانشگاه شیراز دانشجویانی که به دلیل حمایت از فلسطین اخراج شده اند را بورسیه خواهد کرد.

در ادامه دانشگاه شهید بهشتی نیز با حمایت از دانشجویان اخراجی آمریکا به این حرکت پیوست و در همین خصوص سیدمحمود آقامیری، رئیس این دانشگاه گفت که دانشجویانی را که به دلیل اعتراض به عملکرد صهیونیست‌ها از دانشگاه‌های اروپا و آمریکا اخراج شده‌اند، پذیرش می‌کنیم.

بر اساس آنچیز که ریاست دانشگاه شهید بهشتی اعلام کرده تمامی هزینه‌های مربوط به آموزش، خوابگاه و اسکان این دانشجویان به طور کامل از سوی دانشگاه تامین خواهد شد.

زنجیره حمایتی از دانشجویان آزادی خواه آمریکایی به دانشگاه رازی به عنوان یکی از معتبرترین دانشگاه‌های جهان اسلام راه یافت. جایی که در آن محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه گفت: تمام استادان و دانشجویان اخراج شده وقایع اخیر آمریکا و حامیان مردم مظلوم فلسطین می‌توانند با هجرت به ایران اسلامی، تدریس و تحصیل خود را در این دانشگاه ادامه دهند.

دانشجویان حامی مردم مظلوم فلسطین که در روز‌های اخیر شجاعانه علیه رژیم جعلی اسرائیل به پا خاستند و از دانشگاه‌های آمریکا اخراج شده‌اند، می‌توانند با تخفیف کامل شهریه، در رشته مورد علاقه خود در دانشگاه رازی کرمانشاه به تحصیل بپردازند. استادان و دانشمندان دانشگاه‌های آمریکا نیز که در پی حمایت از مردم بی‌دفاع فلسطین و ابراز انزجار از رژیم غاصب صهیونیستی از دانشگاه اخراج شده‌اند، می‌توانند در دانشگاه رازی تدریس کنند.  

بعد تبدیل این حرکت به موجی فراگیر دیگر دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه علم و صنعت، جهاد دانشگاهی و ... نیز آمادگی خود برای پذیرش دانشجویان اخراجی از دانشگاه‌های آمریکا را اعلام کردند.

دانشگاه‌های برتر ایران با این حرکت یک پیام مهم برای دانشجویان آمریکایی که این روز‌ها مورد سرکوب شدید پلیس این کشور قرار گرفته اند مخابره کردند و آن چیزی نیست جز دفاع از آرمان صلح و عدالت. آرمانی که هم اکنون بیداری واقعی در فضای دانشگاهی جهان را رقم زده و دنیا را در خصوص وقایع غزه حساس کرده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جوابیه غذا و دارو در خصوص روغن های تاریخ مصرف گذشته
  • هشدار برای شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گاو شیری
  • پیگیر به‌کارگیری و استخدام نیروهای فعال دوران شیوع کرونا هستیم
  • پیگیر به‌کارگیری و استخدام نیروهای فعال دوران کرونا هستیم
  • پیوند علم و سیاست در دانشگاه‌های ایران علیه صهیونیسم
  • یهودیان پرچم اسرائیل را وسط آمریکا پاره کردند+ فیلم
  • واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!
  • جزئیات خنثی‌سازی عملیات جاسوسی آمریکا و اسرائیل در یمن
  • غریب‌آبادی: چه کسی به داد زنان و دختران آمریکایی می‌رسد
  • واکنش دبیر ستاد حقوق بشر به برخورد تهاجمی با زنان در آمریکا