Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسنا، دکتر کیانوش جهانپور با بیان اینکه مصرف خودسرانه داروها بدون تجویز پزشک به شکل کلی برای بیماران مشکل‌ آفرین است، گفت: از جمله این داروها استفاده از داروی فاویپیراویر است. مصرف خودسرانه این دارو می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند که البته این موضوع خاص این دارو هم نیست. با توجه به اینکه در ماه‌های آینده انتظار بروز آنفولانزا را داریم، قاعدتا این دارو که در فهرست دارویی کشور است، می‌تواند منجر پدیده تجویز خودسرانه آن شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه پیش از این تعداد محدودی از این دارو و داروی رمدسیویر برای مطالعات بالینی و تحقیقاتی وارد کشور شد و در مراکز تحقیقاتی و بیمارستان‌های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی استفاده می‌شد، افزود: به همین دلیل ما هیچ مجوزی برای واردات نداشتیم و هر دو دارو به عنوان اثر بخشی احتمالی وارد فهرست شد. همچنین داروهای خارج از این سیکل و موجود در بازار سیاه عمدتا با اطلاع دقیق جعلی است. این داروها با هزینه گزاف به فروش رفته و نه تنها اثر بخشی ندارد بلکه تهدید جدی برای سلامت است.

جهانپور با بیان اینکه در روزهای اخیر فاویپیراویر و رمدسیویر در فهرست رسمی داروهای کشور رفته و با تلاش داروسازان داخلی تولید آن در داخل کشور آغاز شده است، تصریح کرد: فاویپیراویر الان در داخل چرخه توزیع است و رمدسیویر هم در روزهای آتی توزیع می‌شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه داروی فاویپیراویر تنها داروی آنفولانزا نیست و در کنار داروهای دیگر باید با نظر پزشک تجویز شود، گفت: این دارو، داروی اصلی یا انتخاب اول پزشکان نیست. تولید داخل برای هر دو دارو کافی است و شرکت‌های دیگری هم متقاضی تولید دارو و  ماده اولیه آن هستند. به همین دلیل می‌توان گفت تولید داخل برای تامین این داروها کفایت می‌کند و ظرف هفته‌های آتی نیازی به واردات آن نخواهیم داشت.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۷۹۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«متفورمین» پرفروش‌ترین دارو در سال ۱۴۰۲

رئیس اداره پایش و تامین زنجیره تامین داروی سازمان غذا و دارو گفت: متفورمین مصرفی بیماران مبتلا به دیابت با بیش از ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون عدد فروش، پرمصرف‌ترین داروی کشور در سال گذشته بود.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدحسین متولی با بیان این مطلب اظهار کرد: پرفروش‌ترین داروها از لحاظ تعدادی در سال گذشته به ترتیب متفورمین با ۲ میلیارد و ۲۰۹میلیون عدد، ادالت‌کلد با یک میلیارد و ۹۲۰ میلیون عدد، آسپرین با یک میلیارد و ۷۶۳ میلیون عدد، لووتروکسین با یک میلیارد و ۲۳۵ میلیون عدد، فاموتیدین با یک میلیارد و ۲۳۱ میلیون عدد بوده است.

وی افزود: داروهایی همچون «آموکسی سیلین»، «استامینوفن+کافئین+ایپوپروفن»، «کدئین»، «لوزارتان» و «آتورواستاتین» نیز از لحاظ فروش در رده‌های پنجم تا دهم فروش قرار دارند.

بنابر اعلام سازمان غذا و دارو، به گفته رئیس اداره پایش زنجیره مصرف داروی سازمان غذا و دارو، پرمصرف‌ترین داروهای تامینی سال ۱۴۰۲ از نظر ریالی نیز به ترتیب آموکسی سیلین، سفکسیم، IVIG، ادالت کلد، انوکساپارین، متفورمین، استامینوفن، کوآموکسی کلاو بوده‌اند.

متولی خاطرنشان کرد: داروهای ذکر شده ۱۰ درصد ارزش ریالی بازار دارویی را به خود اختصاص داده اند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از وجود سیاست‌های غلط در حوزه دارویی
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری
  • داروی ایرانی بهتر است یا داروی خارجی؟
  • آیا کیفیت داروهای ایرانی با خارجی یکسان است؟/ چرایی مشکلات تهیه داروی خارجی برای برخی از بیماران
  • کشف محموله دارو در زابل
  • داروی اوزمپیک شخصیت افراد را تغییر می‌دهد؟
  • «متفورمین» پرفروش‌ ترین دارو در سال ۱۴۰۲
  • «متفورمین» پرفروش‌ترین دارو در سال ۱۴۰۲
  • متفورمین و سرماخوردگی بزرگسالان پرمصرف‌ترین داروهای کشور
  • آمارهای عجیب از مصرف داروی ایرانیان