Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون بین‌الملل قوه قضائیه و مدیر شبکه جام‌جم سیما در نشستی مسائل ایرانیان خارج‌ از کشور را بررسی و پیرامون آن گفت‌وگو کردند.

به گزارش گروه قضایی خبرگزاری فارس، جلسه مشترک مدیر شبکه جهانی جام جم و معاون امور بین‌الملل و حقوق بشر قوه قضائیه با تأکید بر ضرورت همکاری مشترک و دوجانبه برای پیگیری مطالبات حقوقی و قضایی ایرانیان خارج کشور برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای این نشست حسن ملکی، مدیر شبکه جهانی جام‌جم ضمن تشریح اهمیت ایرانیان خارج کشور به عنوان سفیران فرهنگی کشور و افرادی که می‌توانند نقش بی‌بدیلی در عرصه دیپلماسی عمومی داشته باشند، گفت: شبکه جهانی جام‌جم طی ۲۳ سال گذشته توانسته‌است با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های خود، گام‌های مؤثری در مسیر برقراری ارتباط میان ایرانیان داخل و خارج کشور و افزایش رضایت و اعتماد آنان بردارد؛ به طوری که آن‌ها به جام‌جم به عنوان یک شبکه پاک و صادق برای کسب خبر، آموزش و سرگرمی می‌نگرند.

وی توجه به دغدغه‌های حقوقی ایرانیان خارج کشور را امری مهم عنوان کرد و گفت: ما در مورد ایرانیان خارج کشور ۳ مسأله را در ارتباط با حوزه قضایی کشور برجسته‌تر می‌بینیم: اول عدم آشنایی ایرانیان خارج کشور با قوانین و مقررات کشور ایران و کشور میزبان که لازم است از طریق آموزش‌های حقوقی و قضایی جبران شود، اقدامی که نقش بسزایی در پیشگیری از وقوع جرم خواهد داشت. دوم سخت گیری‌های افراطی نسبت به ایرانیان خارج کشور توسط دولت‌ها و نیز محاکم کشورهای میزبان است که معمولاً ایرانیان خارج کشور از فقدان حمایت‌های قضایی از آن‌ها گله داشته و بر ضرورت حضور یک مستشار قضایی در سفارت‌خانه‌ها برای راهنمایی و حمایت از آن‌ها تأکید دارند. سومین مسأله بی‌اعتمادی مزمنی است که در ذهن ایرانیان خارج کشور نسبت به قوه قضائیه کشور شکل گرفته‌است که باید در جهت اصلاح آن کوشید.

وی از بخشنامه اخیر ریاست قوه قضائیه درخصوص ممنوعیت محروم‌سازی ایرانیان تحت تعقیب در خارج کشور از دریافت خدمات کنسولی توسط مراجع قضایی ابراز خشنودی کرد و آن را گامی در جهت افزایش اعتماد و رضایت هموطنان خارج کشور دانست ولی در عین حال تأکید کرد که باید برساخته‌ها و تصاویر غلطی که رسانه‌های معاند از دستگاه قضایی در ذهن ایرانیان خارج کشور ایجاد کرده‌اند با اطلاع رسانی درست از خدمات صادقانه قوه قضائیه بازسازی شود.

ملکی راه جلب اعتماد ایرانیان خارج کشور را نمایش عزم دستگاه‌های مختلف و قوای سه گانه در خدمت‌رسانی به آن‌ها هم‌سنگ با ایرانیان داخل کشور دانست و افزود: از آنجا که یکی از دغدغه‌ها و چالش‌های ۷ تا ۱۰ میلیون ایرانی خارج کشور مشکلات حقوقی و قضایی است که برای آن‌ها در داخل و یا خارج کشور بوجود می‌آید، شبکه جهانی جام‌جم می‌تواند به عنوان نقطه وصل قوه قضائیه با ایرانیان خارج کشور، نقش بسزایی در پاسخگویی به این مطالبات و پیگیری آن‌ها داشته باشد. ضمن اینکه معاونت بین‌الملل قوه قضائیه این فرصت را دارد تا از طریق شبکه جهانی جام‌جم با بازنمایی درست مبانی حقوق بشر اسلامی، افکار عمومی دنیا و ایرانیان خارج کشور را با دورغ پردازی‌های رسانه‌ای غرب در مورد وضع حقوق بشر در کشورهای مختلف دنیا و تناقضات رفتاری آن‌ها در این زمینه آشنا سازند.

مدیر شبکه جهانی جام‌جم ارائه آموزش‌های گوناگون به ایرانیان خارج کشور در مورد قوانین و مقررات حقوقی و قضایی ایران و کشور میزبان را ضروری و پیشگیرانه دانست و آمادگی شبکه جهانی جا‌م‌جم برای همکاری در این زمینه را اعلام کرد.

علی باقری، معاون امور بین‌الملل و حقوق بشر قوه قضائیه نیز ضمن ابراز خوشحالی از حضور در شبکه جهانی جام‌جم، توجه به مطالبات ایرانیان خارج کشور را مهم و یکی از اولویت‌های قوه قضائیه عنوان کرد و گفت: ما در حال حاضر با ۳ مسئله مواجه هستیم، مطالبات نظام، مطالبات مردم و مطالبات ایرانیان خارج کشور.

معاون امور بین‌الملل و حقوق بشر قوه قضائیه بیان کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران در قبال همه ایرانیان داخل و خارج کشور اعم از انقلابی و غیر انقلابی، محجبه و غیر محجبه و مسلمان و غیر مسلمان مسئولیت دارد. ما در حوزه‌های مختلف علمی و فناوری، توانایی دفاعی، ظرفیت‌های نظام مردم سالاری دینی و وحدت و انسجام ملی، نقاط قوت خوبی داشته‌ایم که به دلیل عدم معرفی این پیشرفت‌ها دشمن این فرصت‌ها را تبدیل به تهدید کرده است.

وی اظهار کرد: وظیفه ما در قبال ایرانیان خارج کشور و حتی مجرمان ایرانی خارج کشور هم مشخص است، آن‌ها در پول نفت و مالیات این کشور شریکند و ما باید به آن‌ها پاسخگو باشیم. ما باید کاری کنیم که مسأله ایرانیان خارج کشور به مسأله حاکمیت تبدیل شود و قوه قضائیه برای تحقق این موضوعات آمادگی دارد.

باقری به موضوع ایرانیان زندانی در سایر کشورها اشاره کرد و افزود: معمولاً خانواده‌های اینگونه زندانیان کاملاً از پیگیری موضوع آن‌ها ناتوان هستند. ملاک پیگیری هم معمولاً مراجعه خانواده‌های آن‌ها به قانون است، در حالی که آن‌ها یک ایرانی هستند و وظیفه ماست که تحت هر شرایطی به مشکلات آن‌ها رسیدگی کنیم.

معاون بین‌الملل قوه قضائیه افزود: معمولاً در هفته قوه قضائیه مسئولان در رسانه‌ها به ارائه عملکرد خود می‌پردازند درحالی که قوه قضائیه بیش از همه باید از این فرصت برای شنیدن مطالبات مردم استفاده کند. رسانه باید زبان مردم و پیوند دهنده جامعه با قوه قضائیه باشد. خدمت‌رسانی صادقانه قوه قضائیه به ایرانیان خارج کشور باعث افزایش حس اعتماد دوسویه شده و بستر مناسبی را برای تعامل هموطنان مقیم سرتاسر جهان با ایران اسلامی فراهم می‌کند.

در پایان جلسه مقرر شد کارگروه مشترکی بین شبکه جهانی جام جم و معاونت‌ بین‌الملل و حقوق بشر قوه قضائیه شکل بگیرد تا ضمن شناسایی مهم‌ترین دغدغه‌ها و مطالبات حقوقی و قضایی ایرانیان خارج کشور، ساز و کارهای مناسب برای اطلاع‌رسانی، آموزش و پیگیری دغدغه‌های حقوقی و قضایی ایرانیان خارج کشور از سوی قوه قضائیه فراهم شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: علی باقری معاون بین الملل قوه قضائیه حقوق بشر حسن ملکی مدیر شبکه جهانی جام جم بین الملل و حقوق بشر قوه قضائیه ایرانیان خارج کشور حقوقی و قضایی ایران شبکه جهانی جام جم قوه قضائیه مدیر شبکه دغدغه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۸۱۷۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادی ۲۸ زندانی پاکستانی در جریان سفر رئیس قوه قضاییه به هرمزگان

به گزارش خبرگزاری مهر، کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: در جریان سفر رئیس قوه قضائیه به استان هرمزگان، ۲۸ تبعه پاکستان که به جرم ورود غیرقانونی و صید غیرمجاز در زندان به سر می‌بردند، با استفاده از رأفت اسلامی و با تعلیق بخشی از مجازات حبس آنان، آزاد و به کشور خود بازگردانده می‌شوند.

غریب آبادی افزود: در چارچوب توافقات به عمل آمده با پاکستان، برخی اتباع ایرانی زندانی در این کشور نیز آزاد خواهند شد و این فرایند میان دو کشور تا تعیین تکلیف تمامی افراد بازداشتی در ایران و پاکستان، ادامه خواهد داشت.

کد خبر 6095301

دیگر خبرها

  • امروز نظام جمهوری اسلامی باعث سربلندی محور مقاومت و کل جهان اسلام شده‌ است
  • امیرعبداللهیان: ایرانیانی که نگران تردد خود به ایران هستند، می‌توانند با مراجعه به سامانه پرسمان تردد، از سفر بدون مشکل خود به کشور مطمئن شوند
  • حمایت از ایرانیان خارج از کشور از دغدغه‌های مهم دولت است
  • آزادی ۲۸ زندانی پاکستانی در جریان سفر رئیس قوه قضاییه به هرمزگان
  • پیشنهاد امیرعبداللهیان به ایرانیان خارج از کشور
  • اژه‌ای: حکومت وظایف و مسئولیت‌هایی را در قبال کارگران بر عهده دارد
  • آمادگی وزارت بهداشت برای تقویت زیرساخت‌ های نظام سلامت آفریقا
  • امیرعبداللهیان: ایرانیان معدودی تحت تاثیر فضاسازی رسانه‌های معاند نگران تردد خود به ایران هستند/ آنها می‌توانند با مراجعه به سامانه پرسمان تردد وزارت خارجه از سفر بدون مشکل خود به کشور مطمئن شوند
  • خدا را سپاسگزاریم که در جای جای نظام سخن از یاد خدا و عدالت و یاری مظلومان است/ مردم ایران اسلامی در صف اول حمایت از فلسطین بوده و هستند
  • ایرانیان خارج از کشور از سربلندی ایران دفاع می‌کنند