Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-28@22:35:45 GMT

نمک دریا یا نمک تصفیه شده یُددار

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۸۱۹۲۲

نوع نمک مصرفی خانواده می تواند تاثیر مهمی بر روی سلامتی اعضای آن داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، بسیاری از مردم هنگام انتخاب نمک با مشکل مصرف نمک دریا یا نمک تصفیه شده یُددار مواجه هستند.  از جمله تفاوت های نمک دریا و نمک یددار می توان به وجود ناخالصی ها در نمک دریا و وجود یُد در نمک تصفیه شده یددار اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
یُد یکی از مهمترین ریزمغذی ها به شمار می رود که برای حفظ سلامتی انسان ها ضروری است؛ همه مواد غذایی دارای ید هستند اما میزان ید موجود در آنها به اندازه ای نیست که مقدار مورد نیاز بدن انسان ها را تامین کند؛ بنابراین برای تامین نیاز روزانه بدن به ید، مجبور به تامین آن از طریق غنی سازی یا مکمل یاری هستیم، بهترین منبع غذایی ید، ماهیان آب های شور هستند که در کشور ما به اندازه مطلوب مصرف نمی شوند. در حال حاضر در ایران از یدات پتاسیم برای غنی سازی نمک ها استفاده می شود که مزیت این کار ماندگاری و مقاومت بیشتر آن در برابر حرارت است؛ البته یدات پتاسیم در برخی شرایط مانند رطوبت بالای نمک، حرارت بالای محیط، در معرض نور مستقیم خورشید قرار گرفتن و وجود ناخالصی در نمک، ناپایدار است. کمبود ید در بدن، می تواند سبب بروز اختلالاتی مانند گواتر(بزرگ شدن غده تیروئید)، کاهش ضریب هوشی، اختلال در تکلم و سقط جنین و مرده زایی در زنان باردار شود. نمکی که از معادن سنگ نمک و یا از دریا استخراج شود، دارای ناخالصی های فراوانی است؛ یکی از ناخالصی های موجود در نمک، فلزات سنگین مانند سرب، جیوه، کادمیوم و آرسنیک است که به علت عوارض نامطلوب زیادی که بر بدن می گذارند، برای انسان ها خطرناک هستند. در نمک های تصفیه شده یددار علاوه بر افزودن ید به نمک، ناخالصی های موجود در آن نیز جدا می شوند، بنابراین برای سلامتی مفید است. نمک سالم بهداشتی دارای مشخصات زیر است: ۱- روی بسته بندی آن عبارت نمک تصفیه شده یُد دار درج شده است. ۲- رنگ آن به طور کامل سفید است. ۳- دانه های آن کروی شکل است. ۴- دارای پروانه ساخت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. ۵- بسته بندی آن مناسب و به رنگ مات باشد به گونه ای که نور در آن نفوذ نکند. بهتر است نمک را در انتهای پخت به غذا اضافه کنیم تا برای جلوگیری از تخریب ید موجود در آن کمترین حرارت به آن برسد. البته این نکته را باید در نظر داشت که مصرف بالای نمک چه به صورت تصفیه شده یددار و چه به صورت نمک دریا توصیه نمی شود و مصرف نمک به ویژه در افراد مبتلا به فشارخون بالا و بیماران قلبی عروقی باید محدود شود.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: نمک یددار نمک تصفیه شده ی ناخالصی ها نمک دریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۸۱۹۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانه‌های مولد در سواحل کشور طراحی شده است

سیدحسین حسینی در جلسه شکل گیری شهر مولد استان بوشهر با حضور استاندار، یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم را توسعه اقتصاد دریا پایه دانست و اظهار داشت: یکی از مصداق‌های مهم طرح‌های تولیدی اقتصادی دریا محور شهرک‌های مولد کشاورزی در سواحل است.

 وی شهر‌های مولد را کانون‌های تولید، اشتغال و اسکان دانست و بیان کرد: یکی از اهداف مهم شهر‌های مولد تولید و امنیت غذایی پایدار است و به سمت کانون‌های مولد حرکت می‌کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه توسعه طرح‌های اقتصاد دریا محور یکی از برنامه‌های مهم دولت است، تأکید کرد: شهر‌های مولد در سواحل نقش مهمی در اشتغال، تولید پایدار و تقویت معیشت خانواده‌ها دارند و در اجرایی‌شدن شهر‌های مولد در سواحل از هیچ کوششی فروگذاری نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در سواحل کشور خانه‌های مولد طراحی شده است، افزود: شهر‌های مولد با ایجاد زنجیره ارزش افزوده، سبب افزایش سطح تولید، اشتغال‌زایی و افزایش درآمد خانوار‌ها می‌شود.

حسینی با قدردانی از استاندار بوشهر در پیگیری اجرایی شدن شهر مولد کشاورزی بوشهر در سواحل اضافه کرد: این شهر با تولید و پرورش آبزیان طراحی شده و نقش مهمی در حل مشکلات جوانان دارد.

در آیین امضای این قرارداد زمین ایجاد شهر مولد دلیران تنگستان به امضای جهاد کشاورزی، شیلات، منابع طبیعی و آبخیزداری، امور اراضی و شهرک‌های کشاورزی استان بوشهر رسید.

باشگاه خبرنگاران جوان بوشهر بوشهر

دیگر خبرها

  • نمایی بسیار زیبا و جذاب از امواج دریا (فیلم)
  • سکه های حراجی بانک مرکزی ناخالصی دارند؟
  • ۴۲ درصد جمعیت شهر قم تحت پوشش شبکه فاضلاب است
  • «نمک دریا» ناخالصی‌های فلزی و غیرفلزی دارد/ نمک‌های صنعتی و سنگ نمک فاقد ید هستند
  • «نمک دریا» حاوی ناخالصی‌های فلزی و غیرفلزی است/ نمک‌های صنعتی و سنگ نمک فاقد ید هستند
  • خانه‌های مولد در سواحل کشور طراحی شده است
  • شرنگ شیرابه در کام خزر
  • شرنگ شیرابه در کام خزر/ میلیون‌ها مسافر به شوق شنا از راه می‌رسند
  • یک آزمایش جالب زیر آب : شکستن تخم شترمرغ کف دریا (فیلم)
  • افزوده شدن ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب فارس