Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@19:16:55 GMT

حمله به سوی ایران

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۸۲۸۶۷

حمله به سوی ایران

از آوریل سال 1941 تا ژانویه سال 1942 ژنرال آرچیبالد ویول که فرماندهی ارتش بریتانیا را در منطقه ایران و عراق داشته، در سال 1947 به شرح اقدامات و عملیات خود در اشغال ایران پرداخته است: «اولین ستون از سپاهیان بریتانیایی که از سوی ستاد ارتش مأمور اشغال ایران و عراق شدند، لشکر دهم هندوستان بود که از 18 آوریل 1941 به بصره حرکت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 این نیروها سابقاً به‌منظور حرکت به جبهه‌های مالایا آماده شده بودند و به همین جهت حرکت فوری آنها به سوی بندر بصره دشوار به نظر می‌رسید مخصوصاً که برای انجام این مأموریت تأکید شده بود که در هر حال سرعت عمل رعایت شود. این بود که در مدت کوتاهی، چهار صد تن از گردان سلطنتی نیز که در آن زمان در بندر کراچی اقامت داشتند، جهت همکاری و حفظ سرعت عمل به ارتش اخیر پیوستند و خود را برای حرکت به سوی باختر خلیج فارس آماده ساختند. در آغاز کار دولت انقلابی عراق تصور می‌کرد که سپاهیان دیگری در بصره پیاده نخواهند شد، لیکن در هفتم ماه مه همان سال سرهنگ ادوارد ب. کوینان، مأموریت یافت که با نیروهای خود برای تأمین وسایل ارتباطات در بصره پیاده شوند. این سپاهیان نیز چندی بعد در بندر بصره پیاده شده و با الحاق به دسته‌های اولیه در نزدیکی فرودگاه حبانیه عراق اقامت گزیدند.
پس‌ از استقرار نیروهای مختلف اخیر، من[ژنرال آرچیبالد ویول] با سمت فرماندهی کل قوای ارتش بریتانیا در خاورمیانه نظارت سپاهیان مزبور را برعهده گرفته و چندی بعد نقشه اشغال عراق طرح گردید. تصرف شهر بغداد بر اثر حسن تدبیر فرماندهی عالی ارتش بریتانیا بدون کوچک‌ترین اتفاقی عملی گردید و در ماه ژوئن قسمتی از نیروی بریتانیا بدون هیچ‌گونه خطر احتمالی به سوی موصل که در آن موقع از جهت فعالیت عمال ستون پنجم مورد سوءظن قرار گرفته بود، حرکت کردند.
چندی بعد نیز، جهت تأمین امنیت راه‌آهن بین ترکیه و سوریه قسمت دیگری از نیرو به‌ طرف شمال عراق حرکت کرده و مشکلاتی که در پیش بود، با کم‌ترین جدیت مرتفع گردید. ارتش بریتانیا که در عراق اقامت داشتند بر آن شدند، تحت تعلیمات فرماندهی عالی بریتانیا در منطقه عراق و سوریه و حتی سواحل ترکیه مشغول اقدامات گردند، لیکن در همین احوال معلوم شد که ارتش آلمان با سرعت برق آسا به مرزهای اتحاد جماهیر شوروی حمله کرده است و بدون درنگ سرهنگ کوینان از طرف ژنرال آرچیبالد ویول مأمور طرح نقشه و تهیه مقدمات دفاع از مرزهای شمالی عراق گردید، زیرا احتمال می‌رفت که منطقه اخیر از طریق ایران با آناتولی در معرض تهدید ارتش آلمان قرار گیرد.
ایران به هیچ وجه حاضر به قبول شنیدن مطالب دولت‌های بریتانیا و شوروی نبوده و اجازه نمی‌داد ارتش خارجی به هر منظور که باشد، به خاک ایران قدم گذارد. بنابراین در ۲۲ ژوئیه، سرهنگ کوینان که اکنون ژنرال شده بود، سپاهیان خود را برای حمله و اشغال آبادان و مناطق نفت خیز جنوب باختری ایران آماده ساخت. نقشه اصلی ژنرال کوینان اشغال مراکز تصفیه نفت در آبادان، خرمشهر و مناطق چاه‌های نفت هفتکل به وسیله ارتش هشتم هندی و منطقه قصر شیرین بوسیله گردان مسلح دوم هندی بود.
چون تا این زمان یادداشت‌هایی که از طرف مقامات بریتانیا و اتحاد جماهیرشوروی به دولت ایران داده شده بود، بدون پاسخ مانده بود، لذا با موافقت مرکز فرماندهی شوروی مقرر گردید که همزمان از شمال و جنوب به ایران حمله شود. چه در این صورت در هر یک از جبهه‌ها بیش از 5 لشکر ایرانی قادر به مقاومت نخواهند بود.
بعد از فراهم آمدن این مقدمات در 25 اوت [۳ شهریور ۱۳۲۰] حمله به سوی ایران آغاز گردید، لیکن مقاومت ارتش ایران بقدری که انتظار می‌رفت شدید نبود، مختصر مقاومتی در منطقه آبادان دیده شد، در اهواز هم از طرف ارتش ایران ایستادگی نسبتاً کمی ابراز گردید و در بعضی نقاط نیز چندین آتش‌سوزی به وقوع پیوست. لیکن ارتش بریتانیایی و هندی مجموعاً در این جنگ 64 تن تلفات دادند و نیروهای شوروی نیز با مقاومتی نظیر جنوب مواجه شده با تلفات اندک، شهرهای نوار شمالی ایران را اشغال نمودند.
در ماه سپتامبر، ایران تقاضاهای متفقین را پذیرفته و کمی بعد اشغال نظامی تهران صورت عمل به خود گرفت و تا پایان همین ماه موضوع اشغال کامل انجام شد و در این تاریخ ارتش‌های ششم، هشتم و دهم هند و بریتانیا در مناطق ایران و عراق مستقر شده و خود را برای هرگونه پیشامدهای احتمالی از ناحیه آلمان‌ها آماده ساخته بودند و حتی جمع کثیری از کارگران و مهندسان ایرانی و عراقی جهت ساختن فرودگاه‌ها و توسعه وسایل حمل‌ونقل استخدام گردیدند.
در ماه اکتبر از طرف فرماندهی عالی بریتانیا دستوری واصل گردید که دو لشکر خود را حاضر به حرکت و دخول به منطقه قفقاز نمایند. این دو لشکر چندی بعد وارد شهر کرکوک شده و تعداد ۳۰ هواپیمای بریتانیا نیز خود را حاضر به همکاری با نیروی زمینی مزبور نمودند.
اما بروز مشکلاتی در مناطق دیگر جنگ فرماندهی ارتش خاورمیانه را از تعقیب این نقشه منصرف کرد و تا پایان جنگ نیروهای بریتانیایی با اقامت در خاک ایران و عراق و فراهم ساختن احتیاجات کامل جهت دفاع از قفقاز اکتفا کردند.»
ماهنامه گل‌های رنگارنگ- 20 بهمن 1325

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: ارتش بریتانیا ایران و عراق چندی بعد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۸۲۸۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه مقاومت عراق درباره حمله به هدف حیاتی در حیفا

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، مقاومت اسلامی عراق بامداد شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که به یک هدف حیاتی در بندر اشغالی حیفا در فلسطین اشغالی حمله کرده است.

در ادامه مسیر مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی و حمایت از غزه و در پاسخ به جنایات رژیم غاصب علیه غیرنظامیان فلسطینی، مقاومت عراق با صدور بیانیه‌ای از حمله پهپادی به یک هدف حیاتی و مهم در حیفای اشغالی خبر داد.

رسانه جنگ نیروهای مقاومت عراق اعلام کرد که این حمله با چندین پهپاد صورت گرفته است.

در بیانیه رزمندگان گروه‌های مقاومت اسلامی عراق بر تداوم حملات به اهداف رژیم اسرائیل در پاسخ به جنایت‌های این رژیم در هدف قرار دادن غیرنظامیان تأکید شده است.

دیگر خبرها

  • نیروهای ارتش ترکیه مورد حمله عناصر «پ.ک.ک» قرار گرفتند
  • ببینید |‌ لحظه حمله پهپادی به میدان گازی کورمورِ عراق
  • لحظه حمله پهپادی به میدان گازی کورمور عراق (فیلم)
  • لحظه حمله پهپادی به میدان گازی کورمور عراق + فیلم
  • تصاویری از حمله موشکی مرگبار به عراق؛ هدف میدان گاز بود
  • بیانیه مقاومت عراق درباره حمله به هدف حیاتی در حیفا
  • حمله موشکی به میدان گازی سلیمانیه عراق
  • 200 روز جنگ اسرائیل در غزه ؛ جهان شکست خورد
  • انگلیس درصدد راه‌اندازی گنبد آهنین
  • تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل | هشدار مهم فرمانده کل ارتش