Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@11:03:23 GMT

صورتی مساوی آبی

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۸۲۸۷۱

صورتی مساوی آبی

تا حالا به واژه‌هایی که در عنوان مشاغل به‌کار می‌بریم دقت کرده‌اید؟ آقای پلیس... به‌جای مأمور پلیس، یا آقای راننده...! رفتارهای ما خواسته یا ناخواسته از برخی کلیشه‌های جنسیتی ناشی می‌شود که بر ذهن بچه‌ها اثر می‌گذارد.




نقش‌هایی که در خانه بر عهده می‌گیریم، نوع تنبیه و پاداش‌ها، انتخاب رنگ‌ها، اسباب بازی‌ها، کتاب، فیلم، تبلیغات تلویزیونی و فضای مجازی و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. می‌تواند القاگر نقش آینده و رفتار کلیشه‌ای فرزندانمان باشد. دقت کرده‌اید اگر برای خرید لباس برای کودک و نوزادی می‌رویم بجز شکل و کیفیت لباس چقدر تأکید بر رنگ صورتی دخترانه و آبی پسرانه داریم؟ اگر پسری گریه کند می‌گوییم «مرد که گریه نمی‌کند!»، یا دختر خوب ساکت می‌نشیند و بلند حرف نمی‌زند و... این‌ها بخشی از رفتار‌های کلیشه‌ای نهادینه شده است که به کودکمان هم القا می‌کنیم. این جنسیت زدگی گاه آنچنان در تمام رفتار و کارهای ما جا خوش کرده که اصلاً متوجه نمی‌شویم. جامعه شناسان بین جنس و جنسیت تمایز قائل می‌شوند. جنسیت در حقیقت ویژگی شخصیتی و روانی است که از محیط و فرهنگ و خانواده کسب می‌شود. جنس رفتار بیولوژیک زن و مرد است. این نگاه‌های جنسیت زده در ادبیات، داستان‌ها و اشعار هم به چشم می‌خورد. کمی به داستان‌های کلاسیک برگردیم و برخی افسانه ها. در برخی از آنها با نامادری بدجنس، زن ضعیف و ناتوان، منفعل و منتظر، مادر فداکار و صبوری که کاری جز تحمل ندارد برخورد می‌کنیم، که در برخی داستان‌های امروزی با ظاهر مدرن هم دیده می‌شود. در کنار این زنان، مردان این داستان‌ها جسور، شجاع، پرتوان و قوی و باهوش هستند. زنان در این داستان‌ها گاهی گرفتار دیوها و اهریمن‌ها می‌شوند و منتظر قهرمان یا پادشاهی بر اسب سپید می‌مانند و... این‌ها کلیشه‌هایی رو و ساده است که در داستان‌ها به چشم می‌خورد و در واقع گل درشت محسوب می‌شود. اساس توان و هوش و تجربیات زیسته و نیاز‌ها، عمل و انتخاب می‌کنند، در فرصت‌هایی برابر. این گونه‌های داستانی و فیلم سعی دارند واقعیتی برابر را به نمایش بگذارند. با همه ضعف‌ها و قوت‌های یک انسان. با پیروزی‌ها و شکست‌های واقعی البته با چاشنی داستانی. شخصیت‌های این داستان‌ها و فیلم‌ها می‌توانند در تخیل بسیاری از بچه‌ها و در باز تولید نقش با توجه به موقعیت، تأثیر مهمی داشته باشند. این آثار می‌تواند به توانمندی بچه‌ها کمک کند. می‌تواند در مواقع سخت امید را در دل آنها زنده کند. همذات پنداری با شخصیت‌های واقعی و قرار گرفتن در موقعیت‌های خاص، شرایط سخت خانواده یا اجتماعی، می‌تواند ذهن بچه‌هایی را که از چنین آثاری بهره بردند از درد و رنج نجات بدهد. به آنها خلاقیت و فرصت رهایی بدهد. وظیفه ما به‌عنوان والد کمک به ذهن خلاق کودک و پرورش آن است. نه ارائه کلیشه و محدودیت‌هایی از پیش تعیین شده. دادن چارچوب اجباری به ذهن کودک، خلاقیت را از او می‌گیرد و او را به شخصیتی منفعل تبدیل می‌کند. نترسیم داستان‌ها و کتاب‌های مناسب فرصت خیال‌پردازی می‌دهد، شاید بچه‌ای بخواهد فضانورد، قهرمان ورزشی یا هر نقش مثبتی دیگر را در کنار شخصیت داستان محبوبش تجربه کند و راه‌های رفته او را در زندگی به تماشا بنشیند. کنار بچه‌ها باشیم نه مقابلشان. به آنها در انتخاب کتاب کمک کنیم و فهرست‌های مناسب کتاب را برای انتخاب در اختیارشان قرار بدهیم . حالا که بچه ها  وقت بیشتری را در خانه هستند با استفاده از فهرست‌های کتاب مناسب مانند: فهرست لاکپشت پرنده، کتاب سال شورای کتاب کودک، کانون پرورش فکری، جایزه شهید غنی‌پور و رشد به بچه‌ها در انتخاب کتاب کمک کنیم و باور داشته باشیم صورتی مساوی آبی است.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: داستان ها بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۸۲۸۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرج نامزد انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید جابری انصاری اظهار کرد: بنا بر شاخص‌های تعریف شده و سوابق شهرهای فعال در حوزه کتاب و کتابخوانی و نتایج به دست آمده در ادوار گذشته پایتخت کتاب ایران، برخی از شهرهای ایران حائز شرایط شرکت در این رویداد بین المللی شده‌اند.

وی گفت: شهر کرج نیز بواسطه برنامه‌های متنوع و فعالیت‌های درخور و شایسته ای که در سال گذشته با همت حضرت آیت الله همدانی امام جمعه فرهیخته کرج و دکتر عبداللهی استاندار پرتلاش و همچنین مهندس کیانی شهردار کرج، حجت الاسلام سعیدی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر کرج، آقای مهندس آل عوض مشاور استاندار، آقای دکتر کاظمینی مدیرکل امور اجتماعی استانداری و خانم اسفندیاری مدیر انجمن بخوان با ما و مجری طرح و سایر دستگاه‌های اجرایی استان و با دبیری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز به انجام رسید، فرصت رقابت در این عرصه فرهنگی بین المللی را به دست آورده است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان البرز افزود: ضمن تبریک این اتفاق میمون و مبارک به اصحاب فرهنگ و هنر استان البرز، از همه دستگاه‌های اجرایی استان، شهرداری‌ها، مؤسسات و نهادهای فرهنگی تقاضای همکاری و مساعدت داریم تا ان شاء الله با همدلی و وحدت شکل گرفته و انرژی مضاعفی که از موفقیت کرج به عنوان شهر دوستدار کتاب و شهر خلاق در مهارت مطالعه در رقابت پایتختی کتاب ایران در سال گذشته شکل گرفت، شاهد انتخاب کرج به عنوان پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو باشیم و شهر کرج را به عنوان نماد کتاب و کتابخوانی به تمام دنیا معرفی نمائیم.

جابری انصاری در پایان از تدابیر دکتر اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و آقای دکتر جانعلی پور مدیرکل مجامع و تشکل‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ترویج و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی قدردانی نمود و اظهار امیدواری کرد که در نتیجه تلاش جمعی همه عوامل فرهنگی و هنری و مسئولین اجرایی استان، علاوه بر کسب عنوان پایتختی کتاب در سطح ملی و بین المللی، شاهد ارتقای شاخص‌های فرهنگی بخصوص سرانه مطالعه کتاب باشیم.

کد خبر 6090321

دیگر خبرها

  • داستان فلسطین آنقدر جذاب است که نیازی به تخیل ندارد
  • «مصلای تهران» یا «شهرآفتاب» داستان یک تلخی بی‌پایان
  • شمه‌ای از بی‌کفایتی پهلوی
  • داستان جذاب زندگی یک نوجوان در «جرئت و حقیقت»
  • بهترین فیلم های وسترن با بازی «لی ون کلیف»؛ از Beyond the Law تا The Grand Duel
  • کرج کاندیدای انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • کرج نامزد انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • کدام کتاب «سروش صحت» باعث صف طولانی در اصفهان شد؟
  •  برگزاری ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی
  • ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود