Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ايتنا»
2024-05-01@23:15:39 GMT

ساخت پوست روباتیک با قابلیت حس لمس

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۸۳۹۹۷

ساخت پوست روباتیک با قابلیت حس لمس

ایتنا- محققان به‌تازگی موفق به ساخت پوست مصنوعی ویژه‌ای شده‌اند که می‌تواند احساس لامسه را 1000 برابر سریع‌تر از انسان تشخیص بدهد. محققان به‌تازگی موفق به ساخت پوست مصنوعی ویژه‌ای شده‌اند که می‌تواند احساس لامسه را 1000 برابر سریع‌تر از انسان تشخیص بدهد.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از  engadget، محققان دانشگاه سنگاپور با استفاده از تراشه نورومورفیک اینتل به نام Loihi پوست مصنوعی ویژه‌ای ساخته‌اند که به روبات‌ها این امکان را می‌دهد که لمس شدن را 1000 برابر سریع‌تر از سیستم عصبی انسان تشخیص بدهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
این سیستم همچنین می‌تواند شکل، بافت و سختی اشیا را 10 برابر سریع‌تر از یک چشم بر هم زدن تشخیص بدهد. محققان بر این باورند که نتیجه پژوهش آن‌ها می‌تواند رابطه تعاملی انسان و رباط را بهبود بخشد و ساخت روبات‌های مراقبت‌کننده و جراحی‌های روباتیک خودکار را مقرون‌به‌صرفه تر کند.
     
این تیم در ابتدا به دست روباتیکی که به پوست مصنوعی یاد شده تجهیز شده بود خواندن خط بریل را آموختند. این دست روباتیک داده‌های لمسی دریافت شده را برای ترجمه به تراشه Loihi انتقال داد. این پردازنده نیز با دقتی 92 درصدی و صرف 20 درصد انرژی کمتر نسبت به پردازنده استاندارد Von Neumann موفق شد متن یاد شده را ترجمه کند.
 
محققان سپس داده‌های بصری و لمسی را با یکدیگر ادغام کردند. آن‌ها به دست روباتیک آموختند مه با استفاده از پوست مصنوعی و دوربینی رخداد محور جعبه‌ها را دسته‌بندی کنند. آن‌ها داده‌ها را به یک پردازنده گرافیکی و Loihi ارسال کردند و نتیجه حاصل از این امر آن شد که ترکیب دید و لمس رخداد محور در این سیستم موجب شد که دقت این سیستم نسبت به زمانی که تنها از داده‌های بصری استفاده می‌کرد، 10 درصد دقیق‌تر شده است.
 
این محققان همچنین دریافتند که تراشه Loihi اطلاعات حسی را 21 درصد سریع‌تر از قوی‌ترین پردازنده گرافیکی تجزیه‌وتحلیل می‌کند و البته مصرف انرژی آن نسبت به این پردازنده‌ها 45 درصد کمتر است. آن‌ها نتیجه تحقیقات خود را در مجله Robotics: Science and Systems این هفته به چاپ رساندند.
 

منبع: ايتنا

کلیدواژه: پوست روبات برابر سریع تر پوست مصنوعی داده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.itna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ايتنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۸۳۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت نشانگر تشخیص اختلالات گوارشی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، امکان استفاده از این وسیله از سوی خود بیمار و هزینه کمتر نسبت به غربالگری آزمایشگاه‌ها از ویژگی‌های این نشانگر تشخیص زود هنگام سرطان است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • چت‌بات هوش مصنوعی انویدیا با قابلیت‌های هیجان‌انگیز آپدیت شد
  • کشف مهم محققان برای تشخیص سرطان | ویدئو
  • بهترین میوه برای تقویت سیستم ایمنی بدن
  • هوش مصنوعی ادوبی ویدیو‌های تار را ۸ برابر واضح‌تر می‌کند
  • هوش مصنوعی چینی متن را به ویدئو تبدیل می‌کند
  • پیش بینی آرتروز ۸ سال زودتر، با هوش مصنوعی و یک آزمایش خون
  • محققان: با هوش مصنوعی می‌توان آرتروز را ۸ سال زودتر پیش‌بینی کرد
  • ChatGPT در تشخیص آبسه مغزی شکست خورد
  • ساخت نشانگر تشخیص اختلالات گوارشی
  • آیپد پرو جدید ۲۰۲۴ اپل را ببینید