Web Analytics Made Easy - Statcounter

ماجرای دستمزد نجومی در تلویزیون و پشت پرده پول گرفتن از مهمان تلویزیونی موضوعی شده که بسیاری درباره‌اش صحبت می‌کنند. شورای نظارت بر صداوسیما به موضوع شفافیت مالی و دستمزدها ورود کرده و قرار است در موضوع پول گرفتن از مهمان تلویزیونی هم ورود شود. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مسئله مجریان، دستمزدهای نجومی، استفاده نابجا از بازیگران و سلبریتی‌ها، سلطه اینستاگرایمی‌ها، آگهی‌های بازرگانی بدون محتوا، عدم نظارت درست بر برنامه‌سازی و خیلی از موارد دیگر چند وقتی است با اشتباهات مکرر، گاف‌های عجیب و غریب روی آنتن و سیر نزولی اجراهای تلویزیونی خصوصاً بازیگر مجری‌ها، در محافل رسانه‌ای مورد انتقاد جدی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزارشی هم تحت عنوان "چه کسانی بر عملکرد "مجریان" نظارت می‌کنند؟" منتشر کردیم و در آن به دستمزدهای شائبه‌برانگیز در رابطه با دستمزد مجری‌های چهره تلویزیون و حضور سلبریتی‌ها و بازیگران به عنوان مجری پرداختیم. حتی در مورد گرفتن جشن تولد روی آنتن که به ابلاغ تخلف از سوی شورای نظارت بر صداوسیما تبدیل شد نیز چند روز گذشته پرداختیم که بازخوردهای متفاوتی داشت. 

یکی از مواردی که این روزها بسیار درباره‌اش بحث می‌شود بحث ارتباط مجریان و اسپانسرها و حق دلالی و حق‌العمل است و گفته می‌شود برخی از برنامه‌ها، مهمان‌هایی را آورده‌اند که برای دیده شدنشان پول هم گرفته‌اند. البته که خیلی از اینها در هاله‌ای از ابهام است و هنوز درباره جزئیات و ابعاد آن بحث‌های متنوعی مطرح می‌شود. پیگیری‌های خبرنگار تسنیم  نشان می‌دهد که برخی از مجریان اسپانسرها را خودشان می‌آورند و 10 درصد حق دلالی یا حق‌العمل آوردن تبلیغ به او پرداخت می‌شود. برخی اوقات هم مجری و یا تهیه‌کننده خارج از چارچوب صداوسیما مستقیماً با اسپانسرها ارتباط دارند و دستمزد دیگری را دریافت می‌کنند که به عنوان "زیرمیزی" از آن یاد می‌شود و دستمزدهای دیگری هم به آنها تعلق می‌گیرد؛ این‌ها شائبه‌برانگیز و قابل تأمل‌اند! 

البته خیلی از این دستمزدهای نجومی و واگذاری برنامه‌های جورواجور به بازیگر مجری‌ها و کم‌رنگ شدن تلویزیونی‌ها، دستِ اسپانسرها را برای تجارت و سودآوری باز کرده است. بسیاری از مجریان قدیمی را خانه‌نشین و منتظر نگه داشته که کاری یا برنامه‌ای به آنها پیشنهاد شود. استفاده نابجا از برخی بازیگران و باز کردن فضا برای سلبریتی‌ها چه برای اجرا و حتی تبلیغ آگهی‌های بازرگانی، باعث شد میدان برای اسپانسرها هموارتر شود. وقتی تلویزیون به خود می‌آید که می‌بیند باید از بیرونی‌ها بهره ببرد در صورتی که به گفته بسیاری از قدیمی‌های اجرا و برنامه‌سازی و حتی سریال‌سازی، تلویزیون خودش ستارگانی دارد که سالها زحمتشان را کشیده است.  

وقتی وارد میدانِ دستمزدهای نجومی حاشیه‌ساز می‌شویم که هنوز صداوسیما به طور جد، شفاف‌سازی نکرده به برخی انگشت‌شمار مجریان شناخته شده و بازیگر مجری‌هایی می‌رسیم که دستمزد جداگانه از اسپانسرها می‌گیرند. وقتی هم حاشیه‌ها و چالش‌ها دور و برِ این قراردادها و دستمزدها را می‌گیرد اعلام می‌کنند طبق قرارداد مصوب چیزی نگرفته‌اند. در صورتی که تلویزیون باید هرچه زودتر شفاف‌سازی را در دستور کار قرار دهد تا جلوی این شائبه‌های وقت و بی‌وقت گرفته شود. متأسفانه در این بین، بازارِ تهیه‌‌کنندگان یک بار مصرف و بازیگران و حتی مجریان اینستاگرامی هم داغ شده و دیگر بسیاری از برنامه‌سازان و حتی سریال‌سازان به استعداد و توانمندی طرف مقابل کمتر نگاه می‌کنند و بیشتر صفحه اینستاگرامش را می‌بینند که چقدر فالوور جمع کرده است. 

در کنار توجه به مضامین و محتوا و نظارت و برنامه‌سازی درست، تلویزیون هرچه‌ زودتر با شفافیت نسبت به شائبه‌های ایجاد شده، در درآمدها و هزینه‌هایش بازنگری جدی داشته باشد. نکته‌ای که در کنار خیلی از اتفاقات دیگر بهانه اصلی گفت‌وگو با محمدحسین صوفی دبیر شورای نظارت بر صداوسیما شد. او در عین حال از بررسی پرونده دستمزد سلبریتی‌ها و مجریان مشهور خبر داده که 2 ماه پیش مطرح شده و ادامه دارد. 

مشروح این گپ و گفت را در ادامه بخوانید:

سلطه اینستاگرامی‌ها تا کجا ادامه خواهد داشت؟

* شما گفته‌اید که برنامه‌ها حق ندارند آدرس اینستاگرامشان را اعلام کنند و تولد گرفتن روی آنتن تخلف است. این اتفاق خوبی است که ما به آن پرداختیم و دوست داشتیم زمانِ آنتن جمهوری اسلامی را به این کارهای بیهوده تلف نکنند. آیا برای جلوگیری از رویه جذب اینستاگرامی‌ها به عنوان بازیگر و حتی مجری، برنامه‌ای دارید چون خیلی از تربیت‌شده‌های این حوزه و با استعدادهای واقعی در پشت درها مانده‌اند؟

ما اعتقاد داریم اسپانسرها و اینستاگرامی‌ها نباید از رسانه‌ملی بهره‌برداری شخصی و غیرحرفه‌ای کنند. بحث اصلی ما در شورای نظارت این است که اساساً صداوسیما از همه ابزار رسانه‌ای قانونمند و مشروع باید استفاده کند اما سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرها رسانه را محملی برای معرفی خودشان قرار ندهند. اینجا رسانه‌ ملی است و باید همه‌چیز در خدمت منافع مردم و وحدت جامعه باشد و نه شخص! 

آن بخش سؤال شما که اشاره کردید خیلی از تربیت‌شده‌ها پشت در می‌مانند و رسانه‌ملی از آنقدر پررنگ‌کردن اینستاگرامی‌ها جلوگیری کند، این پاسخ را دارد که صداوسیما باید با هنر ذاتی‌اش، کاری کند که با کمترین هزینه، بیشترین بهره‌برداری‌های فرهنگی و رسانه‌ای و هنری برده شود. صداوسیما باید بتواند از همه ظرفیت‌های انسانی موجود در کشور برای تأمین اهداف و تحقق مأموریت و رسالت خودش بهره‌برداری کند. رسالت و مأموریتی که در مسیرِ آگاهی‌بخشی و فرهنگسازی استوار است و مسئولیت تولید پیام‌های درست و سالم را در برابر تهاجم‌های فرهنگی برعهده دارد. 

تعهد گرفتن از افراد حاشیه‌سازِ تلویزیون

* اخیراً مطرح می‌شود که می‌خواهند برای جلوگیری از حاشیه‌سازی و ضابطه‌مند کردن ارتباط تلویزیون با بازیگرانی که در سریال‌های تلویزیونی ایفای نقش می‌کنند تعهداتی را می‌گیرد که کمتر دچار چالش شوند. شما اطلاع دارید و نظرتان چیست؟

واقعیت این است که تعهد می‌گیرند یا نمی‌گیرند را من اطلاع ندارم. اما بر اساس تجربه می‌گویم واقعاً مدیران و دست‌اندرکاران مرتباً بر کارشناس و مهمان و افرادی که به برنامه‌ها دعوت می‌شوند یا عوامل برنامه‌ساز، علاوه بر اعلام سیاست‌ها، ضوابط و خط و مشی‌ها، گاهی اوقات اتفاق می‌افتد برخی این اصول و سیاست‌ها را رعایت نمی‌کنند و به آن پایبند نیستند. گروهی نظارت دارند بر اجرای آن سیاست‌ها و چنانچه عمل نشود آن گروه ناظر جلوی پخش را خواهند گرفت. اصلاً با این تعهد گرفتن یا نگرفتن کار ندارم اما در تمام سازمان‌های حرفه‌ای معتبر ریشه‌دار با سابقه طولانی در سراسر جهان، چنین رسم و قانونی وجود دارد هرکسی در هر شغلی می‌خواهد با این رسانه کار کند باید به اصطلاح آیین‌نامه و استانداردها و شاخص‌های آن رسانه را بپذیرند. چه این سازمان رسانه‌ای دولتی و حاکمیتی باشد و چه بخش خصوصی! هرکدام قواعد خاصی دارند بنابراین هرکسی این قواعد را نپذیرد نمی‌تواند وارد آن گردونه شود.

سازمان صداوسیمای ما و هنرمندانش باید به این درجه از بلوغ برسند که برای ضوابط و استانداردهای همدیگر احترام قائل شوند. به طور مثال من به عنوان سازمان رسانه‌ای فردی را به استخدام خودم درمی‌آورم حقوقی بپردازم و آن شخص متعهد می‌شود بر اساس سیاست‌هایی که ابلاغ می‌شود کار کند. اگر نمی‌خواهد بر اساس سیاست‌های ابلاغ شده کار کند باید برای خودش کار کند. وقتی می‌خواهد در مدیای رسانه‌ ملی قرار بگیرد باید ضوابط، شاخص و سیاست‌های آن را عمل کند. یکی از سیاست‌هایمان رعایت هنجارها و ارزش‌ها است، بنابراین نمی‌تواند کسی در داخل صداوسیما رفتاری داشته باشد اما در خارج از صداوسیما خلاف و عکس آن را داشته باشد. بنابراین برای این کار سازمان‌های رسانه‌ای قراردادی را تنظیم کرده‌اند هر دو متعهد می‌شوند. اگر به سایت همه شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی جهان مراجعه کنیم این وجود دارد .

برخی از قراردادها روی زندگی شخصی، پوشش و لباس پوشیدن، رفت و آمدها و معاشرت بیرونی و مهمانی‌هایی که شرکت می‌کنند، تأکید دارد. هر دو این ضوابط را امضاء می‌کنند و به آن پایبندند.  تا زمانی که به این اصول پایبند نباشند این گرفتاری‌ها را خواهیم داشت. چرا این هنرمند در تلویزیون یک حرفی را زد و در بیرون از تلویزیون برخلاف آن عمل کرد؟ وقتی شفاف این ضوابط را تنظیم و امضاء کنیم و در سایت شبکه قرار دهیم همه مردم بدانند با این هنرمند قرارداد بسته و به این ضوابط پایبند باشد.

نظارت‌های ضعیف و عدم پخش ناگهانی برخی از مهمانان تلویزیونی

* اینکه شما می‌فرمایید در برنامه‌های تلویزیونی هم اخیراً شاهدش هستیم که مهمانی دعوت می‌شود و حضورش را رسانه‌ای می‌کنند؛ حتی تیزر مربوط به حضور آن مهمان هم روی آنتن می‌رود اما به یک باره با بهانه نقص فنی، از کنداکتور حذف می‌شود. چرا این اتفاقات می‌افتد و نظارت‌ها آنقدر ضعیف و غیراصولی‌اند؟ 

این را بدانید اساساً تقطیع کردن یا کم کردن یک برنامه از اختیارات رسانه است. این‌گونه نیست کسی در برنامه تولیدی هرچه قدر گفت روی آنتن برود. از طرفی اشتباهات یک برنامه و تهیه‌کننده را نباید به حساب کلیت گذاشت. بالأخره سازمان صداوسیما به عنوان سازمان رسانه‌ای برنامه را ضبط می‌کند و به هنگام پخش ملاحظات متعددی وجود دارد. بعضی وقت‌ها مواردی به وجود می‌آید. این موضوع را هم دیده‌ایم که بازیگری در میانه پروژه‌ای تلویزیونی، کار را رها کرده است. باید با این نوع اتفاقات هم برخورد جدی شود. واقعاً از حرف زدن فاصله بگیریم همه‌چیز را مکتوب کنیم و در چارچوب اصول حرفه‌ای و قراردادها عمل کنیم. حالا نمی‌گویم هر مهمان تلویزیونی اما مثلاً برنامه گفت‌وگومحوری مثل "دورهمی" که هنرمندی دعوت می‌شود می‌توانیم با او قراردادی چه کتبی و چه شفاهی منعقد کنیم.

هنرمند حق ندارد بگوید تلویزیون چند بار اثر من را پخش کرده!

این قرارداد صرفاً برای پرداخت پول نیست و در دنیا رسم است و کاغذبازی معنا نمی‌شود. این احترام گذاشتن به یکدیگر است و دیگر آنقدر شاهد حاشیه و شائبه نخواهیم بود. مهمان را دعوت می‌کنیم به او بگوییم و بر مبنای همان قرارداد کتبی یا شفاهی، ضمن اینکه تشریف می‌آورید ممکن است برنامه شما تقطیع شود و ممکن است این برنامه شما چند بار پخش شود و با برنامه دیگری ممزوج شود و پخش شود، آنقدر اعتراض و گلایه در ادامه نداشته باشیم. این‌ها باید اعتماد کنند و اختیاری به رسانه بدهند. برخی اوقات هنرمندی اعتراض می‌کند چرا سریال مرا پخش می‌کند؟ تلویزیون سرمایه‌گذاری کرده و می‌خواهد پخش کند. حالا برای جذب مخاطب بد باشد یا خوب،  آیا صداوسیما اختیار ندارد که از منابع خودش مکرر استفاده کند؟ پولش را گرفته است و صداوسیما اختیار دارد.

ورود به شفافیت‌مالی و نظارت‌های جدی صداوسیما بر دستمزدهای نجومی

* اما این حاشیه‌ها وجود دارند چون شفافیت مالی چه از حیث دستمزدهای نجومی و ورود بی‌رویه اسپانسرها، همه و همه باعث این شائبه‌ها و چالش‌ها شده‌اند...

صداوسیما اگر بخواهد از این حاشیه‌ها فاصله بگیرد حتماً باید شفافیتی وجود داشته باشد در شفافیت مالی همگان سود می‌برند و از عدم شفافیت همه ضرر می‌کنند. وقتی همه‌چیز شفاف باشد همه حساب کار دستشان می‌آید که بیننده می‌داند فلان مجری و یا برنامه‌ساز چقدر می‌گیرد و دستِ حاشیه‌ساز هم بریده می‌شود، چون صداوسیما هزینه‌هایش را شفاف اعلام می‌کند. وقتی اشاره کردم که قراردادها را در صفحه شبکه‌ها قرار دهیم در ادامه همین شفاف‌سازی‌ها است. شورای نظارت بر صداوسیما دائما در بحث "شفافیت مالی" ورود کرده که بودجه صداوسیما، دریافتی‌ها و پرداختی‌ها و بررسی کمبودهای بودجه‌ای رسانه‌ملی،‌در چه مسیری قرار دارد. شنیده‌ام قوانین و نظارت‌های جدی در رابطه با حق‌الزحمه‌های سلبریتی‌ها به‌وجود آمده و صداوسیما با آیین‌نامه‌هایی راجع به این دستمزدها و تنظیم قراردادهای جدید این مقوله را جلو می‌برد.

آیا شورای نظارت وارد برخی از پشت‌پرده‌های پول گرفتن از مهمان تلویزیونی می‌شود؟

* در این بین شنیده‌هایی هم حاکی از آن است برخی از مجریان برنامه‌های پربیننده از مهمان برنامه پول گرفته‌اند؛ آیا در این بحث هم ورود داشته‌اید؟

من به این واقعیت نرسیده‌ام و برای خودم مسلم نشده است، به همین خاطر تا به حال ورود نکرده‌ایم. نمی‌گویم موضوعِ مهمی نیست، ممکن است جزو موضوعات جدید ما باشد. چنانچه موضوع مبتلابهی باشد حتماً شورای نظارت ورود خواهد کرد.

* در این چند وقت اخیر، مهمانانی به برنامه آمده‌اند که حرف و حدیث‌هایی داشته، جایی می‌گفتند فلان شخص حاضر در تلویزیون مشکل قضایی و حقوقی داشته و اتفاقات دیگر؛ چقدر در این موضوع باید ورود کنید و چرا نظارت‌ها آنقدر ضعیف است؟

اینگونه نظارت‌ها بر عهده شورای نظارت نیست. نظارت‌ها در محدوده شبکه و سازمان صداوسیما است. خوشبختانه تشکیلات در مرکز حراست و صیانت سازمان وجود دارد که مراقبت می‌کند تا مشکلی پیش نیاید. اما واقعیت این است و شما هم می‌دانید رادیو و تلویزیون چه حجم بالایی از برنامه دارد. گاهی اوقات اشتباهی رخ می‌دهد که تعمدی نیستند. چون اراده و نیت مدیران بر کارهای خوب و موفق و با کیفیت است. شاید در این بین یک درصد هم اشتباه شود به حساب حجم بالای کار بچه‌های رادیو و تلویزیون بگذارید. 

دو نماینده مجلس حاضر در شورای نظارت چه زمانی مشخص می‌شوند؟

* با تمام شدن دوره حضور علی جنتی به عنوان نماینده دولت و جایگزین شدن علیرضا معزی، تکلیف دو نماینده مجلس حاضر در شورای نظارت بر صداوسیما چه زمانی روشن می‌شود؟

هنوز کسی معرفی نشده اما براساس آیین نامه داخلی مجلس به تدریج مجلس شروع کرده به انتخاب و معرفی نمایندگان خودش در شوراها و مراکز و مراجع مربوطه؛ فکر می‌کنم اواسط مردادماه معرفی و در صحن رأی‌گیری شود. آنهایی که از قبل بوده‌اند فعلاً علی‌القاعده رسمیت دارند. 

ورود شورای نظارت به محتوای آگهی‌های بازرگانی تلویزیون

* سوال آخر ما هم بحث آگهی بازرگانی و ورود شورای نظارت به درآمدهای نجومی برخی از بازیگران در تیزرهای تبلیغاتی تلویزیون و محتواهای ناملموس با سبک زندگی ایرانی اسلامی است...

شورای نظارت در خصوص پررنگ شدن حضور بازیگران در آگهی‌های بازرگانی تلویزیون، ورود پیدا نمی‌کند. راجع به قیمت تولید یک آگهی و تیزر تبلیغاتی هم ورودی ندارد اما به محتوای آگهی بازرگانی که متناسب با ارزش‌ها و هنجارهای جامعه نباشد ورود می‌کند. و مورد بعدی که شورای نظارت ورود دارد مقوله مبلغ و میزانی است که مجلس، وجهش را مشخص کرده است. 

در مورد اسپانسرها هم باید بگویم، استفاده از اسپانسر مانعی ندارد. بر اساس قانون بودجه کشور سازمان صداوسیما می‌تواند بخشی از اعتبارات مورد نیازش را از طریق درآمدزایی به‌دست آورد. این درآمدها یا بازرگانی است و یا درآمدهای مشارکتی که اسپانسرها دارند و بخشی هم دولت می‌پردازد هر دو دقیق و شفاف‌اند. به قانون بودجه سال 1399 کل کشور مراجعه کنید، آمده که صداوسیما این قدر بودجه دارد و بخشی از این بودجه از طریق درآمدهای بازرگانی باشد یا از طریق مشارکت باشد و بخشی کمک‌های دولت است. همه اینها شفاف است و حرفی در آن نیست. 

الان زمانِ طنازی تلویزیون است/ ما نیستیم چون عده‌ای خاص همیشه هستندایجاد بی‌اعتمادی در مخاطب؛ چالش برنامه‌سازان و تلویزیونبرنامه ویژه تلویزیون در شب زیارتی امام حسین(ع)/ "رو به راه" از کربلا

انتهای پیام/

R1515/P/S4,1430/CT2 واژه های کاربردی مرتبط شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران بازیگران سینما و تلویزیون ایران سریال ایرانی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تلویزیون بیشتر بخوانید... جشن تولد اختصاصی روی آنتن عمومی/ میزان فالوور در فضای مجازی چه کمکی به انتخاب مجری می‌کند؟ گفت‌وگو با ضابطیان درباره برنامه‌سازی و اجرا: تلویزیون باید دنبال ستاره‌های خودش باشد نه سلبریتی‌های بیرونی! فعالیت یک‌ساله صداوسیما زیر ذره‌بین تسنیم|از خط مقدم مبارزه با کرونا تا وابستگی به سلبریتی‌ها و سریال‌سازیهای بی‌رمقِ معمولی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران بازیگران سینما و تلویزیون ایران سریال ایرانی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تلویزیون شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران بازیگران سینما و تلویزیون ایران سریال ایرانی رسانه ملی تلویزیون شورای نظارت بر صداوسیما آگهی های بازرگانی مهمان تلویزیونی سازمان صداوسیما دستمزدهای نجومی اینستاگرامی ها سلبریتی ها شفافیت مالی برنامه سازی برنامه ساز برنامه ها حاشیه ساز سیاست ها روی آنتن رسانه ای نظارت ها مجری ها بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۸۵۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزیدگان جشنواره تلویزیونی «عروسک‌خونه» معرفی شدند/ انتقاد پیشکسوت نمایش عروسکی از وفور جیغ، دست و هورا در تلویزیون!

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیین اختتامیه دومین دوره جشنواره نمایش عروسکی تلویزیونی «عروسک‌خونه» شامگاه شنبه هشتم اردیبهشت ۱۴۰۳ با اجرای حامد مدرس در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد.

علاوه بر جمع زیادی از کودکان و خانواده های آنان و شرکت کنندگان در این جشنواره، هنرمندانی همچون عادل بزدوده، وحید آقاپور مریم سعادت، حسن دادشکر، مهدی صبایی، هومن حاج عبداللهی، محمد بحرانی، رضا فیاضی، ماشاالله شاهمرادی زاده، ساقی زینتی، حسن دادشکر در‌ کنار محسن برمهانی معاون سیما، محمدرضا باطنی مدیر شبکه امید و حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از حاضران در این مراسم بودند.

در این نشست که با حدود ۹۰ دقیقه تاخیر آغاز شد، پس از قرائت آیاتی چند از قرآن‌ کریم توسط قاری خردسال و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، یک نمایش موزیکال کوتاه توسط سه بازیگر کودک اجرا شد.

در ادامه نمایش عروسکی کوتاهی توسط «خاله گلی» و گودرز اجرا شد.

در ادامه این نشست، محسن برهانی معاون سیمای رسانه ملی پشت تریبون آمد و عنوان کرد: باید از همه کسانی که این رویداد مهم رسانه‌ای را برای دومین بار برگزار کردند تشکر کنم.

وی اظهار کرد: در دورانی که تولید محصول برای خردسالان و کودکان به سمت پویانمایی و واقعیت مجازی رفته است، کمک به این‌گونه تولید محتوای کودک‌ کار بزرگی است. از آقای باطنی و دبیر جشنواره سپاسگزارم که رویدادی را برگزار کردند که بیست میلیون نفر از کودکان و خردسالان ما با رأی دادن در آن مشارکت کردند.

وی اظهار کرد: امیدوارم سال آینده این رویداد به صورت بین‌المللی برگزار شود، چرا که خلأ آن در منطقه احساس می‌شود چراکه در کشورهای دیگر هم بحث نمایش عروسکی با آمدن ابزارهای رایانه‌ای کم‌رنگ شده است.

معاون سیما گفت: امروز قرار بود آقای جبلی ریاست محترم سازمان هم در این مراسم حضور داشته باشند که به خاطر کار غیرمترقبه‌ای که پیش آمد از بنده خواستند تا به نمایندگی از ایشان در این جمع صمیمانه و پرنشاط حاضر شوم.

در ادامه، مهدی صبایی وحید آقاپور به روی سن آمدند تا در کنار محسن برهانی معاون سیما جوایز تعدادی از منتخبان را اهدا کنند.

در بخش بازیگری از گروه تئاتر «کی بود کی بود من نبودم» تقدیر به عمل آمد.

محمدصادق باطنی مدیر شبکه کودک در ادامه این مراسم روی سن آمد و گفت: عروسک‌ها از مهم‌ترین‌ زبان‌های مشترک ما و کودکان است و کارشان این است که ما را به دنیای خیال ببرند. مدتی بود که حضور عروسک‌ها در تلویزیون کم‌رنگ شده بود. تلاش ما در برگزاری این جشنواره این بود که عروسک‌ها را با قدرت و باشکوه به تلویزیون برگردانیم و خاطره سازی این عروسک‌ها را که در دهه شصت و هفتاد پررنگ بود را دوباره احیا کنیم.

مدیر شبکه کودک اظهار کرد: ما شاهد ارسال بیست میلیون رأی به جشنواره دوم «عروسک‌خونه» بودیم ضمن این‌که ویدىوهای ما در این دوره از جشنواره در سراسر کشور ۲۴۰ میلیون تماشا داشت. این استقبال و همراهی مخاطبان حتماً انگیزه ما را برای ادامه مسیر بیشتر می‌کند.

در ادامه رضا فیاضی، وحید جلیلی، هومن حاج عبداللهی و مریم سعادت برای تجلیل از حسن دادشکر پیشکسوت نمایش عروسکی و تئاتر کودک و نوجوان روی صحنه آمدند.

حسن دادشکر با ابراز تشکر از این مراسم نکوداشت گفت: آن چیزی که من و هم‌نسلان من انجام دادند چیزی جز وظیفه نبوده؛ من از سال ۱۳۵۰ با دیدن یک نمایش عاشق کار کودک شدم و پس از دوران دانشجویی این راه را ادامه داد. م به امید این‌که نسلی از هنرمندان جدید را برای این کشور تربیت کنم.

این هنرمند پیشکسوت افزود: نمایش کودک فقط یک پدیده سرگرم‌کننده نیست، بلکه فرهنگ‌ساز است و تحول ایجاد می‌کند.

من اینجا و هر جا که تریبونی بوده وظیفه خود دانستم و می‌دانم این بگویم که ما کارهایی زیادی در سطح کشور داریم که ملغمه‌ای از جیغ و هورا کشیدن است. این شکل از برنامه‌سازی کار درستی نیست. چرا در تلویزیون همه مثل هم کار می‌کنند و خلاقیت ندارند؟ چرا همه از بچه‌ها می‌خواهند جیغ و هورا بکشند؟ ما نباید تماشاگرمان را خسته کنیم و بعد از آنها بخواهیم که حیف و داد بکشند

وی عنوان کرد: با جیغ و دست هورا و تشویق فقط احساسات را تخلیه می‌کنیم؛ بنابراین به عنوان یک علاقه‌مند از مسئولان تلویزیون خواهش می‌کنم؛ و پیشنهاد می‌کنم که فکری برای این فرمول دست و جیغ و هورا بکنند.

دادشکر اظهار کرد: من خدمتگزار بچه‌های ایران هستم و از این جشنواره و همکاران و اساتید خودم که در این مراسم حضور دارند تشکر می‌کنم. ما نسلی بودیم‌ که‌ جز خدمت به فرهنگ و هنر به کار دیگری فکر نمی‌کردیم.

در ادامه، با پخش کلیپ‌هایی از مجموعه‌های تلویزیونی خاطره ساز دهه شصت و هفتاد از عادل بزدوده عروسک‌سازی پیشکسوت تقدیر به عمل آمد.

وی در صحبت‌های کوتاهی گفت من بیشتر با عروسک‌ها زندگی می‌کنم و با آنها صحبت می‌کنم.

بزدوده افزود: خاطره‌ای هم دارم که مربوط به طراحی عروسک مجموعه «ماجراهای تا به نا» است. وقتی اسم عجیب‌وغریب «زی زی گولو آسی پاسی دراکوتا تا به تا» برای این عروسک انتخاب شدو ما اولین سکانس‌ها را کار می‌کردیم تنها کسی که در اولین پلان‌ها توانست این اسم را درست بگوید، مانی نوری ۶ ساله بود که برای ما شگفت‌آور بود. چون خانم برومند اصرار داشت که این اسم سیلاب بندی شود و آهنگین شود تا در ذهن‌ها ماندگار باشد.

انتهای پیام/

سید مرتضی حسینی

دیگر خبرها

  • ضبط برنامه تلویزیونی نامزد‌های انتخابات میان دوره‌ای مجلس
  • کنایه مجری صداوسیما به شایعه ضد انقلاب در خصوص بیماری بازیگر زن معروف + تصویر
  • برگزیدگان جشنواره تلویزیونی «عروسک‌خونه» معرفی شدند/ انتقاد پیشکسوت نمایش عروسکی از وفور جیغ، دست و هورا در تلویزیون!
  • نظارت ویژه بر پرونده‌های اقتصادی در دستور کار است
  • ضرورت شفافیت عملکرد قضات
  • مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال‌هایی که دیده نمی‌شود!
  • مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال هایی که دیده نمی‌شود!
  • آماری از مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال‌هایی که دیده نمی‌شود!
  • تقویم نجومی امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | تقویم همسران امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • پاسخ کوبنده مدیر تراکتور به یک برنامه تلویزیونی