Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مومبای میرور، دیروز دولت مهاراشترا هند درخواست ممنوع شدن پخش آنلاین فیلم «محمد رسول‌الله» مجید مجیدی را مطرح کرد و حالا محققان و چهره‌های آکادمیک مسلمان به‌ شدت به این تصمیم انتقاد کرده‌اند.

این فیلم مجیدی که در سال ۲۰۱۵ ساخته شد، قرار است از فردا در پلتفرم‌های آنلاین جهانی از جمله هند منتشر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فیلم داستان دوران اولیه زندگی پیامبر را به تصویر می‌کشد.

عرفان مهندس مدیر مرکز مطالعات جامعه و سکولاریسم هند درخواست ممنوعیت پخش این فیلم را سانسور واضح خواند و آن را کوبید.

او گفت: «من مخالف هرگونه سانسور هستم. ممکن است با فیلم یا محتوای آن مخالف باشید اما راه‌هایی برای اعتراض هست. مثلاً شما می‌توانید شکایت کنید، درباره محتوای آن بحث کنید، به مردم آموزش بدهید یا در خیابان‌ها اعتراض کنید.»

این پژوهشگر مسلمان اضافه کرد: «اما فکر ممنوع کردن فیلم غلط است و چند بار در گذشته به وقوع پیوسته است.»

عبدالقادر مقدم نویسنده و پژوهشگر آثار اسلامی هم این مسأله را زیر سوال برد که اگر فیلم داستان زندگی پیامبر را به تصویر می‌کشد چرا افرادی دارند نسبت به آن اعتراض می‌کنند.

او گفت: «خیلی از مسلمانان نسبت به زندگی محمد رسول‌الله آگاهی ندارند و این می‌تواند الهام‌بخش آن‌ها باشد. بین قرن‌های هفدهم و سیزدهم، عرب‌ها با الهام از درس‌های پیامبر از نظر فرهنگی، اقتصادی و علمی پیشرفت کردند. اسلام پرستش بت‌ها را ممنوع می‌کند اما هیچ مشکلی با صحبت کردن یا به نمایش گذاشتن زندگی پیامبر ندارد.»

سرافراز ارزو سردبیر یک روزنامه اردو زبان این بحث‌ها را غیرضروری خواند و اعتراض نسبت به فیلم را زیر سوال برد.

او گفت: «آیا فیلم تاریخ را اشتباه به تصویر می‌کشد؟ آدم اول باید فیلم را تماشا کند تا بعد اعتراض داشته باشد. به جای ممنوعیت فیلم، پنلی از متخصصان باید نظرش را درباره آن بدهد و اگر صحنه‌ای باشد که به آن اعتراض باشد آن صحنه حذف بشود.»

آنیل دشموخ وزیر امور داخلی بعد از اعتراض‌های شکل‌گرفته توسط تعدادی از نهادهای مسلمان هند، نامه‌ای به وزارت ارتباطات و تکنولوژی اطلاعات نوشت و خواستار ممنوعیت اکران دیجیتال فیلم «محمد رسول‌الله» شد.

آکادمی رضا که نهادی از مسلمانان صوفی هندی است، نخستین نهادی بود که نسبت به اکران فیلم اعتراض کرد. رحمان نوری سخنگوی آن نسبت به نمایش حضرت محمد (ص) در این فیلم به عنوان یک انسان اعتراض داشت.

او گفت: «فیلم دوران کودکی و مادر پیامبر را نشان می‌دهد که در اسلام اجازه انجام این کار وجود ندارد. ما این را تحمل نمی‌کنیم. ما به مسئولان نامه نوشته‌ایم تا پخش فیلم ممنوع بشود چون به احساسات اسلام خدشه وارد می‌کند.»

کد خبر 4978661

منبع: مهر

کلیدواژه: هندوستان فیلم محمد رسول الله ص مجید مجیدی ویروس کرونا تئاتر ایران فیلم سینمایی برنامه تلویزیونی فیلم کوتاه شبکه پنج سیما موسیقی ایرانی سازمان صداوسیما شبکه سه سیما مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی شبکه مستند سیما انیمیشن محمد رسول الله او گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۸۵۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای اعتراض طلافروشان چیست؟

نادر بذرافشان رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران در گفت و گو با خبرنگار مهر، در مورد علت اعتراض طلافروشان اظهار کرد: سامانه جامع تجارت از قبل فعال بود اما در مورد عملکرد آن ابهاماتی برای صنف طلا وجود داشت که زمستان پارسال مقرر شد ثبت اطلاعات و سرمایه در سامانه جامع تجارت تا ۳ ماه به تعویق بیفتد تا اگر نیاز به اصلاح بود این اصلاحات صورت گیرد. در این زمینه جلسات متعددی با مسوولین ذی ربط برای حل مشکلات داشتیم اما دولت هیچ گونه اقدامی برای رفع مشکلات صنعت ما نکرد. بر همین اساس هم فعالان صنف طلا اعتراضاتی نسبت به این موضوع داشتند.

وی افزود: فعالان صنف و صنعت طلا نسبت به ثبت سرمایه، امنیت سامانه و صدور فاکتورها اعتراض دارند زیرا در آخرین جلسه ای که در وزارت کشور داشتیم قرار بود سامانه جامع تجارت و سامانه امور مودیان به صورت یکپارچه در یک سامانه فعالیت کنند و ثبت فاکتور انجام دهند اما در این ۳ ماه هیچ اتفاقی نیفتاد و مسوولین هم اعلام کردند که به طور کلی امکان تجمیع وجود ندارد.

بذرافشان تصریح کرد: این در حالیست که با وضع فعلی برای فعالان صنف و صنعت طلا سردرگمی به وجود آمده است؛ به عنوان نمونه ثبت فاکتورهای الکترونیکی در سامانه امور مودیان به صورت ریال و در سامانه جامع تجارت به صورت وزن است. همچنین در سامانه امور مودیان ثبتکارت ملی الزامی نیست اما در سامانه جامع تجارت ثبت کد ملی الزامی است.

وی ادامه داد: از سویی دیگر فعالان صنف طلا نگران هستند که در آینده بحث مالیات بر عایدی سرمایه مشمول آنها هم بشود.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران تاکید کرد: فعالان این بخش نسبت به شفاف سازی مشکلی ندارند و همکاری های لازم را هم انجام می دهند اما تعدد این سامانه ها و ناهماهنگی نهادها در مورد رفع این مشکل موجب اعتراض فعالان صنف و صنعت طلا و جواهر شده است.

وی یادآور شد: جلساتی با حضور نمایندگان استانداری، بسیج اصناف، اتاق اصناف و وزارت صمت داشتیم اما اعلام کردند که قانون باید اجرا شود؛ اما لازم است مسوولین نسبت به اصلاح این رویه اقدام کنند زیرا امسال سال جهش تولید با مشارکت مردم است اما صنعت طلا که پارسال هم مشکلات زیادی داشت از ابتدای امسال دچار بحران شدیدی شده و ممکن است شرایط مالی تولیدکنندگان طلا بحرانی شود.

بذرافشان گفت: ۵۰۰ هزار نفر در صنعت طلا مشغول به کار هستند و ۷۰ هزار نفر فعال صنفی داریم. ما ۳ ماه پیش به فعالان امید دادیم که این ماجرا را پی گیری می کنیم و پی گیری ها را انجام دادیم ولی خروجی نداشت.

وی یادآور شد: بازار راکد است و خریداری نیست و با اجرای این دست از قوانین، اعتراض پیش می آید. فعالان صنف و صنعت طلا از دیروز واحدهای خود را تعطیل و نیمه تعطیل کردند.

کد خبر 6092347 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • اهمیت شهر مدینه و شخصیت رسول مکرم اسلام(ص)
  • تکریم زائران ایرانی در مدینه به خاطر حمله به اسرائیل
  • ساخت مسجد جامع سکینه خاتون (س) در شهرک گلستان شیراز
  • شباهتهای جنگ غزه و ائتلاف کفار و مشرکین مکه و یهود مدینه در جنگ احزاب
  • حذف سریال «حشاشین» از تمام سکو‌های ایرانی
  • حذف سریال «حشاشین» از تمام سکوهای ایرانی 
  • ممنوعیت حجاب در المپیک پاریس برای زنان فرانسه!
  • علت اعتراض طلافروشان چیست؟
  • ماجرای اعتراض طلافروشان چیست؟
  • پخش سریال حشاشین در ایران ممنوع شد