Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، طرح توسعه سواحل مکران جز معدود طرح‌های کشور است که به‌صورت نگاه یکپارچه و با پرهیز از بخشی نگری بر اساس مصوبه ستاد توسعه سواحل مکران در دستور کار مسئولان قرار گرفته است.

در این طرح چابهار به‌عنوان یک شهر لجستیکی تعریف‌شده و اقتضای آن این است که افزایش ظرفیت کشتیرانی و همچنین ظرفیت بنادر انجام شود که در این رابطه فاز یک طرح توسعه بندر چابهار به بهره‌برداری رسیده و مراحل تکمیلی فاز دو نیز در حال انجام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما مهم‌ترین پروژه‌ای که در بندر چابهار در دستور کار قرارگرفته خط آهن «چابهار - زاهدان» است که با برآورد ۴ هزار میلیارد تومان تاکنون حدود ۴۳ درصد پیشرفت داشته است. این خط یکی از طولانی‌ترین و اقتصادی‌ترین محورهای ریلی در دست ساخت در کشور است که تنها بندر اقیانوسی کشور را به شبکه ریلی متصل می‌کند.

برای بندری همچون چابهار با توجه به موقعیت استراتژیک آن و همچنین فاصله طولانی از مرکز کشور اتصال به ریل به‌زبان ساده از نان شب هم واجب‌تر است زیرا راه اندازی این خط آهن، انتقال کالا از بزرگترین بندر اقیانوسی کشور به دیگر نقاط ایران را تسهیل و تسریع می‌کند.

پروژه اتصال خط آهن «چابهار- زاهدان» به شبکه ریلی کشور از سال ۱۳۸۹ آغاز شد ولی به دلیل تخصیص نیافتن به‌موقع اعتبارات از پیشرفت قابل قبولی برخوردار نبود و حدود ۱۰ سال بود که این خط آهن روی ریل بی‌پولی جلو می‌رفت تا اینکه بالاخره اعتبار ۳۰۰ میلیون یورویی از صندوق توسعه ملی به دستور رهبر معظم انقلاب برای اجرای پروژه راه‌آهن چابهار به زاهدان در نظر گرفته شد.

بسیاری از کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که چابهار آینده اقتصاد ایران و تکیه‌گاه ترانزیت، تجارت، صادرات و واردات کشور و منطقه است.

البته علاوه بر اینکه توسعه و پیشرفت چابهار برای کشور ما بسیار مهم است چشم امید بسیاری از کشورهای آسیای میانه و همین‌طور افغانستان و هندوستان نیز برای دسترسی به منابع بکرِ مستقل مشترک‌المنافع (CIS) به این بندر استراتژیک است.

از سوی دیگر توسعه بندر چابهار و ارتقای ظرفیت تخلیه و بارگیری آن تا ۸.۵ میلیون تن ایجاب می‌کند که خط ریلی «چابهار- زاهدان» هرچه سریع‌تر تکمیل شود زیرا با بهره‌برداری از این پروژه ملی فرصت تاریخی برای سیستان و بلوچستان ایجادشده و بار دیگر جاده ابریشم به روی تجار ایرانی و خارجی باز می‌شود.

این مسیر مطمئناً در کاهش هزینه‌های کالایی کشور مؤثر خواهد بود. به شکلی که بیش از ۱۵ میلیون تن از کالاهای وارداتی و صادراتی کشور که امروز به دلیل نداشتن ریل از مسیرهای دیگر انجام می‌گیرند، ضمن رقابت‌پذیر کردن در عرصه بین‌المللی، هزینه‌های توزیع در محور شرق از جنوب شرق تا شمال شرق را کاهش خواهد داد.

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده قرار است ریل‌گذاری ۱۵۰ کیلومتر از این محور تا پایان امسال انجام شود. منابع مالی این طرح از محل فروش سهام، منابع اعتباری قانون بودجه، تسهیلات صندوق توسعه ملی و نیز منابع مالی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء تأمین می‌شود.

همچنین راه‌آهن «چابهار-زاهدان»، اشتغال ۱۳ هزار نفر را در پی خواهد داشت که ۳ هزار نفر از این تعداد به صورت مستقیم در این پروژه مشغول به کار خواهند شد.

کد خبر 532654 برچسب‌ها ریل و راه آهن - قطار استان سیستان و بلوچستان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ریل و راه آهن قطار استان سیستان و بلوچستان خط آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۸۶۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص ۲ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای انتقال آب خلیج فارس

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از‬ صندوق توسعه ملی، رضا محمدی‬ معاون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی صندوق توسعه ملی، ‏گفت: این صندوق در ‏جهت توسعه زیرساخت‌های صنایع کشور و توسعه روزافزون ایران اهداف و پروژه‌های بزرگی را برای خود برنامه‌ریزی کرده است؛ ‏یکی از این پروژه‌ها، شیرین‌سازی و ‏انتقال آب از خلیج فارس به استان‌های فارس و اصفهان و از دریای عمان به استان‌های سیستان بلوچستان، خراسان رضوی و جنوبی است که یکی از ابر پروژه‌های کشور در ‏حوزه آب ‏محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه این پروژه با هدف تأمین پایدار آب در جهت مصارف صنایع بزرگ و کوچک و ‏همچنین شرب در کشور هدف ‏گذاری و برنامه‌ریزی شده است، عنوان کرد: به منظور رفع مشکلات آبی ‏صنایع در استان‌های فارس و سیستان و بلوچستان به زودی ۲ مگا ‏پروژه شیرین‌سازی و انتقال آب دریا ‏از خلیج فارس و دریای عمان با تأمین مالی صندوق توسعه ملی شروع به فعالیت خواهد کرد.

محمدی افزود: برای انجام این پروژه، تأمین ‏مالی حدود ۲ میلیارد دلاری از ‏طرف صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است.

معاون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی صندوق توسعه ملی‬ در‬ پایان‬ گفت: طرح‌های انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران از وعده‌های ‏رئیس جمهور در ابتدای فعالیت بود. لذا صندوق توسعه ملی برای به ثمر رسیدن این ‏وعده برای آینده‌ی روشن‌تر این سرزمین اقدام خواهد نمود‎. ‏

کد خبر 6097601

دیگر خبرها

  • وارن بافت سهام اپل را فروخت | تلاش برای تصاحب بازار کشور های آسیای میانه
  • تأمین مالی  ۲ میلیارد دلاری  برای انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان
  • تأمین مالی حدود ۲ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان
  • تخصیص ۲ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای انتقال آب خلیج فارس
  • مذاکره جمهوری آذربایجان و اروپا برای توسعه کریدور میانه
  • بندر گوگسر آخرین بندرگاه هرمزگان در دریای عمان
  • بندر شهید بهشتی ـ چابهار
  • خسارات سیل به جاده هاوتردد سخت مردم چابهار
  • ضرورت همکاری دستگاه‌ها در اجرای پروژه استراتژیک جاده جلفا-کلاله
  • گردشگری ایران در مسیر جاده ابریشم