Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- درحال حاضر ۱۵۵ واحد پرورش شترمرغ در سطح استان خراسان جنوبی فعالیت دارد که ۸۰ درصد گوشت تولیدی در این واحدها صادر می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، استان خراسان جنوبی دارای آب‌ و هوای نیمه خشک و دشت‌های فراوان است که اقلیم مناسب برای پرورش پرنده‌های کم‌ آب‌بر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدت‌ها است که شتر مرغ‌ها با توجه به منافع سرشاری که دارند در نقاط مختلف دنیا اهلی شده و پرورش داده می‌شوند و پرورش شترمرغ در خراسان‌جنوبی نیز مدتی است که جدی‌تر از گذشته دنبال می‌شود.

گوشت شتر مرغ فاقد چربی و کلسترول بالا و منبع غنی از ویتامین‌ها است همچنین هضم بالایی دارد و بعد از گوشت ماهی از نظر هضم در رتبه دوم قرار دارد.

گوشت شترمرغ میزان چربی بسیار پایینی دارد به‌گونه‌ای که چربی آن یک‌سوم چربی سایر گوشت‌هاست و اسیدهای چرب امگا 3 در آن نیز بسیار زیاد است پس می‌تواند انتخاب خوبی برای کودکان و زنان‌باردار باشد.

در کنار خواص کم‌نظیر گوشت شتر مرغ باید به این موضوع اشاره کرد پرورش این پرنده به‌علت مصرف آب کمتر نسبت به گاو و گوسفند دارای ارجحیت است، از این‌رو پرورش شترمرغ به عنوان یک محصول کم‌آب خواه بسیار مقرون به صرفه‌تر است. 

مزیت‌ها و ویژگی‌های شاخص این صنعت نوپا باعث شده بسیاری از افراد به پرورش این پرنده عظیم‌الجثه بپردازند و زمینه اشتغال بسیاری از افراد را فراهم کنند. 

پای‌لنگ پرورش شترمرغ در همدان/ تجارتی پرسود، اما محروم از صنایع تبدیلی است50 تن گوشت شترمرغ سالانه در استان گیلان تولید می‌شودجوجه شترمرغ یک روزه از خراسان جنوبی به ازبکستان صادر می‌شود

اما باید گفت پرورش شترمرغ با اینکه یکی از سودآورترین صنعت‌های استان است مانند خیلی از صنایع اقتصادی استان با نبود امکانات و زیرساخت‌های مناسب مواجه است و این در حالی است که شاید بتوان گفت شترمرغ از معدود پرنده‌هایی است که علاوه بر گوشت می‌توان از پوست، روغن، پر، قرنیه چشم، ناخن، پوسته تخم‌مرغ و در یک کلام از تمام اجزای بدنش استفاده کرد و از طرفی با توجه به علوفه خوار بودن این پرنده در صورت تغذیه مناسب سریع وزن می‌گیرد و سود زیادی را  نصیب پرورش دهندگان می‌کند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند اظهار داشت: حدود 80 درصد تولید گوشت شترمرغ به خارج از استان صادر و مابقی در خود استان مصرف می‌شود.

محمود اشرفی گل با اشاره به اینکه در 3 ماهه ابتدای امسال حدود 234 تن گوشت شتر مرغ در استان تولید شده است بیان کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییری نداشته است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه سال گذشته تولید گوشت شتر مرغ در استان به حدود 936 تن رسید تصریح کرد: درآمد استان از صادرات گوشت شتر مرغ به خارج از استان سالیانه به حدود 600 میلیارد ریال می‌رسد.

اشرفی بیشترین میزان تولید گوشت شترمرغ استان را مربوط به شهرستان قائن دانست و ادامه داد: در حال حاضر 155 واحد پرورش شتر مرغ در استان فعال است.

وی با اشاره به اینکه گوشت شترمرغ منبع غنی ویتامین‌های گروه B به خصوص ویتامین B6 و B12 است گفت: میزان ویتامین B6 در گوشت شترمرغ حدود 10 برابر گوشت‌های دیگر مانند گوشت مرغ است. 

اشرفی یادآور شد: اگر از ظرفیت‌های خراسان‌جنوبی به صورت صنعتی و سرمایه‌گذاری استفاده شود، این استان می‌تواند به تولیدکننده محصولات شتر و شترمرغ حتی در خاورمیانه تبدیل شود.

انتهای پیام/253/س

R41348/P/S6,56/CT1 بیشتر بخوانید... بازدید وزیر تعاون از مجتمع گلخانه‌ای و پرورش شترمرغ پرواری شهرستان سرایان‌ طلبه گراشی الگوی عملی اقتصاد مقاومتی؛ از پرورش شترمرغ تا صنایع تبدیلی خرما کسب درآمد میلیونی از پرورش شترمرغ؛ صنایع تبدیلی و فرآوری در کنار تولید قرار گیرد

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تولید گوشت شتر خراسان جنوبی پرورش شترمرغ گوشت شتر مرغ گوشت شترمرغ پرورش شتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۸۷۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت مردمی در بهزیستی خراسان جنوبی ۱۱۶ درصد افزایش یافت

شرفی گفت: کمک های مردمی برای تامین معیشت خانوار‌های زیر پوشش و نیازمندان، خرید وسایل کمک توانبخشی، خرید جهیزیه، تامین وسایل ضروری زندگی، هزینه درمان و تجهیز مراکز بوده است.

وی استفاده از ظرفیت خیران و جلب مشارکت‌های مردمی را از اولویت‌های سازمان بهزیستی برشمرد و گفت: بهزیستی استان در راستای ارتقای سطح زندگی و بهبود معیشت مددجویان با روش‌های گوناگون نسبت به جذب مشارکت‌های مردمی اقدام کرده و هر سال به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت نیکوکاری جامعه برنامه‌ها، طرح‌ها و پویش‌های مختلف در زمان‌ها و مناسبت‌های گوناگون اجرا شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: ماه رمضان امسال نیز هفت پویش برگزار شد که از جمله پویش افطاری ساده در حضور ولی نعمتان، خانوار‌های دارای سه معلول، ضیافت خانه خدا، میز خدمت در مساجد و پویش افطاری ساده در مراکز بوده است.

وی گفت: ۳۷ مرکز مثبت زندگی در استان خراسان جنوبی وجود دارد که طرح پویش جلب مشارکت‌های مردمی در این مراکز برگزار شد و خیران از نزدیک با خدمات آن آشنا شدند.

شرفی تصریح کرد: مراکز مثبت زندگی همچون یک اداره کل بهزیستی کوچک است که در مناطق و محله‌های استان تشکیل شده و خانوار‌های زیر پوشش بهزیستی از این مراکز خدمت دریافت می‌کنند.

وی گفت: کمک‌ها با حفظ شأن و کرامت انسانی در سریع‌ترین زمان ممکن برای رفع مشکلات معیشتی، درمان، ازدواج و اشتغال افراد تحت پوشش از سوی این نهاد بین نیازمندان تحت پوشش توزیع می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی ادامه داد: سازمان بهزیستی براساس وظایف قانونی، شبکه وسیع از خدمات متنوع حمایتی، مراقبتی و توانمندسازی را به طیف گسترده‌ای از افراد دارای معلولیت، نیازمندان و فرزندان آنان همچنین اقشار آسیب‌پذیر استان ارایه می‌دهد، از همین رو انجام و استمرار این کار حمایت و همراهی مردم خیراندیش، متعهد و نیکوکار را می‌طلبد.

وی با اشاره به حدود ۲۰ هزار معلول در خراسان جنوبی گفت: ۱۰ درصد معلولان استان در مراکز شبانه روزی و ۹۰ درصد در خانواده نگهداری می‌شوند که معیشت، توانبخشی، درمان، اشتغال و مسکن از نیاز‌های اصلی معلولان است.

شرفی عنوان کرد: معیشت از مطالبات اصلی جامعه هدف بوده لذا با پیگیری‌های انجام شده، آمار پشت نوبتی دریافت مستمری صفر شده، اما زمینه برای توانمندشدن مددجویان نیز فراهم است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • ۱۰ درصد از تولیدات گل و گیاه مازندران صادر می‌شود
  • انعقاد تفاهم‌نامه‌ بنیاد نخبگان و آموزش و پرورش خراسان جنوبی
  • بیش از ۱۳ درصد مساحت شهرها، محدوده هدف بازآفرینی شهری است
  • ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود
  • سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد ریالی اوقاف مرکزی در طرح پرورش ماهی
  • افزایش ۴۱ درصدی ارزش صادرات کالا از خراسان جنوبی
  • گوشت اینگونه ۶۳.۵ درصد گران شد
  • مشارکت مردمی در بهزیستی خراسان جنوبی ۱۱۶ درصد افزایش یافت
  • ۶۳.۵ درصد افزایش قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفند در یک سال
  • جوجه ریزی در مرغداری سیستان و بلوچستان ۱۷ درصد افزایش یافت