Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجری برنامه علمی پسته گفت: پسته کاری ایران، در 5 چالش عمده مطرح شده است تا پایان‌نامه‌های دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری و طرح‌های تحقیقاتی به سمت و سوی نیازهای مطرح شده در این چالش‌ها رهنمون شوند.

حسین افشاری مجری برنامه علمی پسته در گفتگو با خبرنگار حوزه پایش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اظهار کرد: پسته یکی از مهمترین محصولات باغبانی کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: شوری، خشکسالی‌های پی‌درپی و عدم برنامه‌ریزی برای تأمین آب مورد نیاز باغ‌های پسته، سرمازدگی، زهرابه آفلاتوکسین و مشکلات عدیده باغات، افت چشمگیری را در سال‌های اخیر ایجاد کرده است.

مجری برنامه علمی پسته گفت: ایران با ۳۵۷ هزار هکتار از نظر سطح زیرکشت پسته در دنیا مقام اول را دارد؛ اما متوسط میزان برداشت محصول در واحد سطح در آمریکا ۲.۶ تن است؛ درحالی‌که این رقم در ایران ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم است. 

افشاری با بیان اینکه در همین زمان ایالت کالیفرنیای آمریکا با افزایش سطح زیر کشت پسته، در حال تبدیل شدن به اولین صادرکننده این محصول در سطح جهان است، تصریح کرد:  بنابراین برای حفظ جایگاه اول جهانی تولید پسته بایستی دو برنامه مشخص را در پیش بگیریم.

وی ادامه داد: این دو برنامه شامل توسعه پایدار کشت پسته در مناطق مستعد و مطمئن و افزایش میزان تولید و بهره‌وری در واحد سطح در باغات موجود است.

مجری برنامه علمی پسته گفت: از همین رو با تشکیل هشت شورای دانشی از متخصصین پسته و کمیته علمی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان از مرداد ۹۸ برگزاری جلسات هفتگی به طور منظم در دستور کار قرار گرفت.

افشاری گفت: نظام‌های موضوعات برنامه علمی پسته استخراج شده، چندین بار تحت بازبینی و بررسی دبیرخانه محترم برنامه‌های علمی بوده و با تشکیل جلسات حضوری و مجازی بین مجری برنامه علمی پسته و داوران کمیته علمی دبیرخانه تا کنون 3 چالش وارد سامانه شده است.

وی افزود: دو چالش باقیمانده برنامه علمی پسته در حال اصلاح و آماده شدن برای درج در سامانه است. مشکلات پسته کاری ایران را در 5 چالش عمده مطرح شده است تا پایان‌نامه‌های دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری و طرح‌های تحقیقاتی به سمت و سوی نیازهای مطرح شده در این چالش‌ها رهنمون شوند‌.

۵ چالش برنامه علمی پسته عبارت‌اند از:

ناپایداری توان رقابت‌پذیری پسته ایران

توسعه صنایع فرآوری و بسته بندی محصول پسته در سطح جهانی 

تخریب منابع آب و خاک و استفاده ناصحیح از نهاده‌های کشاورزی 

نوسانات بازار و ضعف در صادرات پسته 

آفات، بیماری و تنش های فیزیولوژیکی

انتهای پیام/۴۰۸4

منبع: آنا

کلیدواژه: پسته دامغان حسین افشانی مطرح شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۸۷۲۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری دانشکده آب اهواز در حل چالش‌های زیست محیطی خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، امیر سلطانی‌محمدی اظهار کرد: با توجه به پتانسیل خوب اعضای هیات علمی و دانشجویان در دانشکده مهندسی آب دانشگاه شهید چمران اهواز، تفاهم‌نامه‌ای با اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با هدف حل چالش‌های بسیار محیط زیست منعقد شده است.

وی با بیان اینکه همکاری در این تفاهم‌نامه دوطرفه خواهد بود، ادامه داد: استفاده مطلوب از توانایی علمی دانشکده برای حل مشکلات و انجام تحقیقات کاربردی، ایجاد فرصت مطالعاتی برای اعضای هیات علمی، طراحی و برگزاری همایش‌ها و نشست‌های علمی - پژوهشی، استفاده متقابل از بانک اطلاعاتی و کتابخانه‌ها، حمایت از پروژه‌های تحصیلات تکمیلی دانشجویان، استفاده از امکانات تحقیقاتی دانشگاه، ارائه خدمات مشاوره‌ای در موضوعات زیست محیطی و همکاری برای ارتقای سطح تحصیلی کارکنان محیط زیست از مفاد این تفاهم‌نامه است.

رئیس دانشکده مهندسی آب و محیط زیست دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: همکاری برای پیشبرد اهداف دو طرفه، چاپ مقالات و کتب علمی، پذیرش دانشجویان برای گذراندن دوره کارآموزی و کارورزی، همکاری در راه‌اندازی نشریات علمی و کمک برای ترجمه متون علمی، برگزاری نشست‌های سه‌جانبه میان صنایع، دانشگاه و محیط زیست برای شناسایی مشکلات، بررسی و ارائه راهکار از دیگر مواردی است که در این تفاهم‌نامه پیگیری می‌شود.

وی بیان کرد: دانشکده مهندسی آب دانشگاه شهید چمران اهواز، تنها دانشکده تخصصی آب کشور است. در این دانشکده چهار گروه تخصصی آبیاری و زهکشی، سازه‌های آبی، مهندسی محیط زیست و هیدرولوژی و منابع آب فعال هستند و در مقطع کارشناسی یک رشته، در مقطع ارشد ۱۰ رشته گرایش و در مقطع دکتری تخصصی نیز سه رشته گرایش تدریس می‌شوند. در این دانشکده، تمرکز روی گسترش دوره تحصیلات تکمیلی است.

دیگر خبرها

  • ۲.۷ میلیون بنای فرسوده و ناکارآمد شناسایی شد
  • مجری الجزیره از خجالت سیاستمدار آمریکایی درآمد؟!
  • اساسی‌ترین کار هر جامعه تعلیم‌ و تربیت است
  • همکاری دانشکده آب اهواز در حل چالش‌های زیست محیطی خوزستان
  • در جامعه کارگری نخبگانی داریم که مورد بی توجهی قرار می‌گیرند
  • از پیچ و خم تصویب تا حل چالش‌ها
  • پس از عملیات «وعده صادق» نگاه دنیا به ایران تغییر کرد
  • کشف انبار احتکار ۳۳ میلیاردی کالاهای اساسی در بندرعباس
  • محقق حوزه سلامت در خوی با بیش از ۶۰ مقاله بین‌المللی مجری طرح شهر سالم 
  • خاطره مجری برنامه مشاعره از شاعران بنام ایران