Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-26@15:30:01 GMT

۸ بلایی که نمک بر سر بدنتان می‌آورد

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۸۷۴۲۷

۸ بلایی که نمک بر سر بدنتان می‌آورد

نمک برای طعم غذا بسیار کاربرد دارد اما مصرف بیش از حد آن موجب بیماری هایی می شود که جبران ناپذیر است.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، می توان برای بهتر شدن طعم غذا از نمک استفاده کرد، اما باید بدانید که مصرف بیش از حد آن بسیار ضرر دارد و پیامد‌های منفی برای سلامت سیستم ایمنی بدن در پی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مصرف نمک به اندازه محدود برای بدن نیاز و لازم است که مصرف شود. به عنوان مثال هنگام اسهال یا فعالیت بدنی شدید در گرما برای جبران املاح از دست رفته‌ بدن می‌توان به مقدار کم نمک مصرف کرد.

همچنین نمک به ساخته شدن اسید معده کمک می‌کند، اگر اسید معده کم شود، هضم غذا به درستی انجام نمی‌شود و میکروب‌ها در معده و سیستم گوارش رشد خواهند کرد.

البته مصرف بیش از حد استاندارد نمک، باعث بیماری‌هایی در بدن می‌شود که در ادامه این مطلب به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

_ فشار خون: مصرف بیش از حد نمک، باعث می‌شود مایعات در بدن نگه داشته شود و با افزایش حجم خون، فشار خون نیز افزایش یابد. با بالا رفتن سن، خطر ابتلا به فشار خون هم بالا می‌رود. باید گفت که مصرف نمک در ایران بالا است، بنابراین باید اقداماتی انجام و مصرف به اندازه‌ لازم برای بدن فرهنگ سازی شود.

_ سکته قلبی: یکی از دلایل سکته فلبی فشار خون بالا است. افرادی که فشار خون بالا دارند، رگ‌های قلبشان به علت رسوب چربی در دیواره سرخرگ‌ها تنگ می‌شود و خون کمتری به عضله قلبشان می‌رسد. اگر رسوب چربی بیش از حد ادامه پیدا کند، باعث بسته شدن رگ‌های قلب می‌شود و به این صورت خون به قلب نمی‌رسد و افراد دچار سکته قلبی می‌شوند.

_ سکته مغزی: آسیب به عروق مغزی باعث سکته مغزی می‌شود. فشار خون یکی از دلایلی است که باعث آسیب به عروق مغزی می‌شود.

_ سرطان معده: وقتی از مصرف بیش از حد نمک صحبت می‌شود بیشتر افراد ابتلا به فشار خون را در نظر می گیرند، اما به جز فشار خون خطری که انسان‌ها را تهدید می‌کند به دلیل مصرف بی رویه نمک؛ سرطان معده است که متاسفانه در کشور ما بسیار شایع است.

_ پوکی استخوان: مصرف زیاد نمک، کلسیم را از استخوان‌ها جدا می‌کند و همراه ادرار دفع می شود؛ به همین دلیل باعث پوکی استخوان می‌شود. بنابراین برای کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان توصیه می‌شود مصرف نمک را کاهش دهید.

_ ایجاد نفخ: مصرف بیش از حد نمک باعث می‌شود بدن شما آب زیاد در خود نگه دارد و یکی از دلایل ایجاد نفخ در معده است.

_ مشکلات کلیوی: برای جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه باید مصرف نمک را کاهش داد. در کشور ما یکی از دلایل مهم ایجاد سنگ کلیه مصرف بیش از حد نمک است.

_ تنگی نفس: نمک به طور مستقیم دلیل ایجاد تنگی نفس نیست، اما عاملی برای افزایش علامت‌های آسم محسوب می شود.

باید به این نکته توجه داشت که جدا از مصرف بی رویه نمک، مصرف نمک‌های غیر استاندارد به علت اطلاعات نادرست و تبلیغ نمک‌های غیر استاندارد، مصرف نمک‌های ید دار را کاهش داده است. کمبود ید در بدن می‌تواند مشکلاتی را برای سلامتی بدن ایجاد کند. 

نمک دریا به علت دارا بودن فلزات سنگین مانند سرب، نیکل، آرسنیک، کادمیوم و جیوه برای بدن مضر است و مصرف آن در طولانی مدت باعث ایجاد سنگ کلیه، مشکلات کبدی، مسمومیت، کم کاری تیروئید و افزایش خطر ابتلا به سرطان می‌شود.

بهترین نمک برای مصرف، نمک ید دار تصفیه شده است، به این صورت ید لازم برای بدن تامین می‌شود و بدن از خطرات کمبود ید در امان خواهد بود و ضرری برای بدن ندارد البته اگر به اندازه کافی مصرف شود.

نمک را باید با بسته بندی بهداشتی دارای اطلاعاتی مانند تاریخ تولید و انقضاء خریداری کرد و روی آن حتما نمک ید دار تصفیه شده درج شده باشد.


منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: فشار خون نمک عوارض زیاده روی مصرف بیش از حد نمک فشار خون برای بدن مصرف نمک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۸۷۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با ۲٫۵ ساعت انتظار، الماس خودتان را بسازید

الماس‌های طبیعی میلیاردها سال زمان لازم دارند تا تحت فشار و دمای شدید در اعماق زمین شکل بگیرند، اما شکل‌های مصنوعی آن را می‌توان خیلی سریع‌تر تولید کرد، هرچند که طی دهه‌های گذشته این فرآیند طی چند هفته با اعمال فشار بسیار شدید انجام می‌شد.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از ایسنا، اکنون یک روش جدید مبتنی بر ترکیبی از فلزات مایع می‌تواند بلور الماس مصنوعی را در عرض چندین دقیقه تشکیل دهد، آن هم بدون نیاز به فشار بسیار زیاد. جزئیات این یافته در نشریه نیچر منتشر شده است.

فرآیند جدید در دمای بالای حدود ۱۰۲۵ درجه سلسیوس (سانتی‌گراد) لایه‌ای از الماس پیوسته ظرف ۱۵۰ دقیقه و در فشار یک اتمسفر (همان فشار هوا در سطح دریا) تشکیل می‌شود. فشار موردنیاز، ده‌ها هزار بار کمتر از فشاری است که تاکنون برای تولید الماس مصنوعی موردنیاز بود.

محققان موسسه علوم پایه در کره جنوبی با دست‌یابی به این فرآیند، ابراز اطمینان کرده‌اند که این فرآیند می‌تواند برای ایجاد تفاوت قابل‌توجهی در تولید الماس مصنوعی بهینه شود.

حل کردن کربن در فلز مایع برای ساخت الماس، روش کاملاً جدیدی نیست. شرکت جنرال‌الکتریک نیم‌قرن پیش فرآیند مشابهی را با استفاده از سولفید آهن مذاب توسعه داد، اما آن فرآیند همچنان به فشار ۵ تا ۶ گیگاپاسکال و یک‌دانه الماس نیاز داشت تا کربن‌ها به آن بچسبد.

جزئیات روش جدید

محققان در مقاله خود گفته‌اند: «ما روشی برای رشد الماس در فشار یک اتمسفر و در دمای متوسط با استفاده از آلیاژ فلز مایع کشف کردیم. کاهش فشار با استفاده از مخلوطی دقیق از فلزات مایع شامل گالیوم، آهن، نیکل و سیلیکون به دست آمد. یک سیستم خلأ سفارشی داخل محفظه‌ای گرافیتی ساخته شد تا فلز را درحالی‌که در معرض ترکیبی از متان و هیدروژن قرار می‌گیرد، به‌سرعت گرم و سپس خنک کند.

این شرایط باعث می‌شود اتم‌های کربنِ متان درون فلز ذوب‌شده پخش شوند و به‌عنوان دانه الماس عمل کنند. تنها پس از ۱۵ دقیقه، قطعات کوچکی از بلورهای الماس از فلز مایع درست زیر سطح بیرون زدند و درنهایت پس از گذشت دو ساعت و نیم از آغاز این فرآیند، نوار پیوسته‌ای از الماس شکل گرفت.

البته ضخامت این لایه بلور الماس تنها چند صد نانومتر است، اما محققان انتظار دارند که این فرآیند با چند ترفند بهبود یابد. آن‌ها می‌گویند: «ما فکر می‌کنیم که در اصلاحاتی ساده، می‌توان با استفاده از سطح یا رابط بزرگ‌تر با پیکربندی عناصر گرمایشی برای دستیابی به منطقه رشد بالقوه بزرگ‌تر و با توزیع کربن در منطقه رشد الماس با روش‌های جدید، رشد الماس را در مقیاسی بزرگ امکان‌پذیر کرد».

این تغییرات زمان می‌برد و تحقیقات در مورد این فرآیند هنوز در مراحل اولیه است، اما نویسندگان این مطالعه فکر می‌کنند که این روش پتانسیل زیادی دارد و می‌توان فلزات مایع دیگر را برای کسب نتایج مشابه یا حتی بهتر ترکیب کرد.

فرآیندی که در حال حاضر برای ایجاد اکثر الماس‌های مصنوعی در طیف گسترده‌ای از فرآیندهای صنعتی، الکترونیک و حتی رایانه‌های کوانتومی استفاده می‌شود، چندین روز زمان نیاز دارد و به فشار بسیار بیشتری نیاز دارد. حالا اگر این روش جدید پتانسیل خود را اثبات کند، ساخت الماس بسیار سریع‌تر و بسیار آسان‌تر خواهد شد.

محققان می‌گویند: رویکرد کلی استفاده از فلزات مایع می‌تواند رشد الماس را در سطوح مختلف تسریع کند و پیش ببرد و شاید رشد الماس را بر روی ذرات کوچک الماس تسهیل کند.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899676 ذوالفقار دانشی

دیگر خبرها

  • تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها
  • افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند
  • با ۲٫۵ ساعت انتظار، الماس خودتان را بسازید
  • دانشمندان تنها در ۱۵۰ دقیقه الماس ساختند
  • حماس: تحت فشار آمریکا توافق نمی‌کنیم
  • غیرمنتظره: چه بلایی بر سر صلاح آمده!
  • ماجری پیامک ذخیره‌سازی آب چه بود؟
  • خواص دارچین شگفت‌انگیز است؛ پیشگیری از خونریزی تا کاهش فشار خون
  • علت افزایش فشار داخل سر و راه های درمان آن
  • شب اول قبرِ کسانی که دفن نمی‌شوند چگونه است؟