Web Analytics Made Easy - Statcounter

نخستین کارگاه برخط استانداردهای ملی و بین‌المللی در حوزه نشریات علوم انسانی، در راستای دستیابی به هدف ارتقای نشریات علوم انسانی و افزایش حضور نشریات این گروه در عرصه‌های بین‌المللی برگزار شد.

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، نخستین کارگاه برخط استانداردهای ملی و بین‌المللی در حوزه نشریات علوم انسانی، در راستای دستیابی به هدف ارتقای نشریات علوم انسانی و افزایش حضور نشریات این گروه در عرصه‌های بین‌المللی، با حضور مجازی محسن شریفی، مدیر کل دفتر برنامه ریزی و سیاست‌گذاری امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شریفی در ابتدای این کارگاه ضمن تشریح نظام جدید نشریات علمی و اهمیت ارزیابی و رتبه‌بندی نشریات، به سیاست‌ها و برنامه‌های کلان و حمایتی معاونت پژوهش و فناوری برای ورود نشریات و به ویژه نشریات علوم انسانی به نمایه‌های بین‌المللی پرداخت.

وی اظهار داشت: در راستای ارتقای کیفی نشریات علوم انسانی و افزایش حضور نشریات این گروه در نمایه‌های بین‌المللی، کمیسیون بررسی نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اقدامات ویژه‌‌ای برای نشریات علوم انسانی انجام می‌دهد.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری امور پژوهشی وزارت علوم، افزود: به منظور تحقق ارتقای نشریات علوم انسانی، در اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ جلسه‌‌ای با حضور جمعی از استادان برجسته علوم انسانی کشور با موضوع بررسی آسیب‌شناسی نشریات علوم انسانی به منظور ارتقای کیفیت آنها و نمایه شدن در پایگاه‌های بین‌المللی، به منظور ارائه راهکارها، اقدامات و سازوکار حمایتی برای ارتقای این گروه از نشریات علمی، به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

به گفته وی در این جلسه، محورهایی شامل آموزش عمومی به نشریات علوم انسانی در قالب کارگاه و همایش به منظور استانداردسازی نشریات علوم انسانی و تسهیل فرایند ورود آنها به نمایه‌های بین‌المللی، انتخاب نشریات علمی برتر علوم انسانی و هدایت و حمایت ویژه آنها به سوی نمایه‌های عمومی، تخصصی و در نهایت نمایه‌های بین‌المللی، استفاده از ظرفیت انجمن‌های علمی برتر در ایجاد نشریات علمی جدید و توجه ویژه به نقش سردبیران و مدیران مسئول نشریات علوم انسانی در ارائه تدابیر لازم در جهت تسهیل فرایند داوری و استانداردسازی وبگاه‌های نشریات در راستای رسیدن به استانداردهای بین‌المللی در دستور کار قرار گرفت.

شریفی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد نشریات علمی گروه علوم انسانی (۷۳۸ نشریه) در مقایسه با سایر گروه‌های علمی (۱۳۴۴ نشریه) بسیار بالاتر است و حدود نیمی از نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را شامل می‌شود؛ اما تاکنون این نشریات به دلایل مختلف نتوانسته‌اند به جایگاه شایسته خود در سطح بین‌المللی دست پیدا کنند و در حال حاضر تنها ۱۴ نشریه علوم انسانی در پایگاه‌های بین‌المللی نمایه شده‌اند.

جعفر نوری عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مشاور کمیسیون نشریات علمی و مدرس این کارگاه در ادامه به مهم‌ترین شاخص‌ها و معیارهای نمایه‌های بین‌المللی، چگونگی و مراحل ورود به نمایه‌های معتبر اشاره کرد و گفت: استناد و افزایش ارجاعات به مقاله و نشریه، مهم‌ترین عامل تولید و تعالی علم است و برای افزایش ارجاعات به مقالات، محتوا، کشف‌پذیری و دسترسی باز اهمیت بسیار دارد.

گفتنی است در این کارگاه مجازی ۳۰۰ نفر از سردبیران، مدیران مسئول و مدیران اجرایی نشریات علوم انسانی در آن شرکت داشتند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: علوم انسانی وزارت علوم فناوری بین المللی شریفی نمایه های بین المللی نشریات علوم انسانی علوم انسانی بین المللی نشریات علمی وزارت علوم برگزار شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۸۸۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمهیدات لازم برای کنکور امن اندیشیده شد

وزیر علوم گفت: تمهیدات لازم برای برگزاری امن و با نشاط کنکور پیش بینی شده و امیدواریم شاهد رقابت علمی پر شور بین داوطلبان باشیم.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ، محمدعلی زلفی گل امروز در حاشیه بازدید از حوزه دانشگاه الزهرا در نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳ افزود: تمهیدات لازم برای برگزاری امن و با نشاط کنکور پیش بینی شده و امیدواریم شاهد رقابت علمی پر شور بین داوطلبان در پنج گروه آزمایشی علوم تجربی، علوم انسانی، علوم ریاضی فنی، هنر و زبان‌های خارجی باشیم.

وزیر علوم یادآور شد: در بیش از ۴۰۰ شهرستان کنکور برگزار می‌شود. از نظر تعداد داوطلبان در علوم تجربی بیش از ۵۰۰ هزار نفر و پس از آن گروه علوم انسانی و گروه علوم ریاضی به تربیت بیشترین جمعیت را دارند.

وی تفاوت اصلی کنکور ۱۴۰۳ با کنکور ۱۴۰۲ را برگزاری دو نوبت در فاصله نزدیک به هم خواند و گفت: براساس قانون مکلف هستیم دو نوبت آزمون را در سال برگزار کنیم. امسال با توجه به شرایط ماه مبارک رمضان و شرایط خاص، فاصله برگزاری دو کنکور زیاد نیست.

زلفی گل خاطرنشان کرد: با برگزاری کنکور در دو نوبت حساسیت کنکور کاسته می‌شود و به این ترتیب نتیجه چهار نوبت کنکور برای داوطلبان ذخیره می‌شود و بر اساس رتبه بالاتر در هر یک از نوبت‌های کنکور نمره فرد لحاظ می‌شود.

وی افزود: البته با توجه به برگزاری متفاوت هر نوبت از آزمون‌ها، نمرات داوطلبان تراز می‌شود تا حقی از داوطلبان ضایع نشود. سازمان سنجش تراز علمی را ایجاد می‌کند تا عدالت آموزشی رعایت شود.

دیگر خبرها

  • برگزاری جشنواره تیتر دانشجویی کشور در مشهد
  • رقابت علمی داوطلبان آزمون سراسری ۱۴۰۳ حوزه امتحانی کیش
  • رقابت داوطلبان گروه‌های ریاضی و انسانی در قزوین
  • آغاز نوبت اول کنکور/ رقابت داوطلبان گروه‌های ریاضی و انسانی در نخستین روز
  • آغاز نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ با گروه های آزمایشی ریاضی و انسانی
  • تمهیدات لازم برای کنکور امن اندیشیده شد
  • برگزاری کنکور سراسری با رقابت گروه  علوم ریاضی و انسانی در هرمزگان
  • آغاز نوبت اول کنکور ۱۴۰۳/ رقابت داوطلبان گروه‌های ریاضی و انسانی در نخستین روز
  • نیاز جدی جامعه به نظریات بومی و کاربردی حوزه علوم انسانی
  • کارگاه "راهبرد حقوقی و هماهنگی برای آزادی فلسطین" در استانبول برگزار شد