Web Analytics Made Easy - Statcounter

«خوالی مینگ» روز دوشنبه در نشست  «برنامه ۲۵ ساله همکاری تهران - پکن و چشم انداز مناسبات ایران و چین در دو دهه آینده» که با حضور کارشناسان و دیپلمات‌های سابق چین و ایران به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد افزود: همیشه رابطه چین و ایران یک اولویت بوده است روسای جمهوری آمریکا بارها به چین تذکر می دادند که نباید به ایران زیاد نزدیک شد اما با رشد سریع وضع اقتصادی چین، این موضوع در حال تغییر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی که ۱۰ سال در ایران کار و زندگی کرده و شناخت خوبی از ایران دارد گفت که دوست صمیمی ملت ایران است و شاهد انقلاب اسلامی و تمام تحولات مربوط به ایران و چین بوده است.

این دیپلمات پیشین چینی در ادامه به روند تاریخی روابط تهران - پکن پرداخت و گفت: بعد از ایجاد جمهوری خلق چین، ایران در زمان رژیم شاه، چین را به رسمیت نمی شناخت تا اینکه در سال ۱۹۷۱ میلادی، رابطه چین و آمریکا بهبود یافت و ایران هم نماینده خود را به پکن فرستاد.

خوالی مینگ رابطه چین و ایران بعد از انقلاب اسلامی را به مراتب بهتر از دوران رژیم شاه عنوان کرد و افزود: دو کشور علیرغم تفاوت در حکومت و مسایل اجتماعی، دارای اشتراکات فراوانی هستند که «استقلال طلبی» شاخص آن است بر اساس این بنیاد مشترک، رابطه چین و ایران بعد از انقلاب اسلامی بسیار خوب بوده است.

وی ادامه داد: در حالی که حجم مبادلات دو کشور تا پیش از سال ۱۹۹۶ میلادی کمتر از ۴۰۰ میلیون دلار بود این رقم اکنون به افزون بر ۳۰ میلیارد دلار رسیده است که قابلیت رشد هم دارد.

سفیر پیشین چین در تهران در ادامه با اشاره به سفر «شی جین پینگ» به تهران در سال ۲۰۱۶ گفت که این سفر، نخستین سفر یک رییس جمهوری چین بعد از ۱۳ سال به ایران بود در این سفر دو کشور برای ارتقا روابط سیاسی به تفاهم رسیدند که همان زمان هم با فشار آمریکا مواجه شدند.

وی با اشاره به اینکه اکنون نیز در واکنش به برنامه همکاری های چین و ایران، رسانه های آمریکا قصد دارند روابط تهران - پکن را تضعیف کنند و هجمه های زیادی علیه دو کشور انجام داده اند افزود: هدف رسانه های آمریکا از برجسته کردن روابط ایران و چین و برنامه چشم انداز، این است که به افکار عمومی آمریکا بگویند ایران و چین به عنوان دشمنان آمریکا می خواهند به یکدیگر نزدیک شوند.  

خوالی مینگ با یاداوری ضرورت هوشیاری تهران و پکن در برابر آمریکا تاکید کرد: آمریکا که در ۲۰ سال گذشته می خواست جلو رشد و توسعه مناسبات ایران و چین را بگیرد اکنون با سوء استفاده از این برنامه، به دنبال تشویش اذهان عمومی است نباید چنین فرصتی را در اختیار آمریکا قرار داد تا از آن علیه روابط دو کشور سوء استفاده کرد.

او یادآوری کرد: همیشه یکی از ضعف های رابطه چین و ایران با وجود مناسبات بسیار قوی دو کشور در ۴۰ سال گذشته، شناخت ضعیف دو ملت از یکدیگر بوده است در حالی که باید یکدیگر را خوب بشناسیم و مناسبات نزدیکی در این زمینه داشته باشیم.

سفیر پیشین چین در ایران تصریح کرد: چینی ها اطلاعات ایران را از رسانه های غربی می گیرند که اکثر این اطلاعات غلط و اشتباه است خیلی از دوستان ایرانی هم اطلاعات چین را از رسانه های غربی می گیرند و چین را از نگاه اروپا و آمریکا می شناسند باید مناسبات میان دو کشور خیلی بیشتر شود.

برچسب‌ها جمهوری خلق چین سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین پروندهٔ خبری برنامه جامع همکاری ایران و چین، حدس‌ها و ابطال‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جمهوری خلق چین سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین جمهوری خلق چین سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین رابطه چین و ایران ایران و چین پیشین چین دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۸۸۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادی ۵ صیاد ایرانی از جمهوری سیشل

سفیر ایران از آزادی پنج صیاد ایرانی بازداشت شده در کشور «سیشل» و بازگشت آنها به کشور خبر داد.

به گزارش ایرنا، بنا بر اعلام حسن علی بخشی سفیر اکردیته جمهوری اسلامی ایران در سیشل، پنج صیاد بلوچ بازداشتی در این کشور آفریقایی آزاد شدند.

سفیر ایران افزود: با پیگیری همه جانبه سفارت، این پنج نفر که سرنشین یک لنچ ماهیگیری بوده‌اند و در دی‌ماه سال گذشته به جرم ورود غیرقانونی به آبهای سیشل دستگیر شدند، آزاد شده و فردا از طریق خطوط شرکت هواپیمایی قطر به میهن اسلامی باز می‌گردند.

سیشل با نام رسمی جمهوری سیشل، کشور جزیره‌ای در خاور قارهٔ آفریقاست که در درون آب‌های اقیانوس هند جای گرفته‌است. سیشل، کوچک‌ترین کشور قاره آفریقا است که پایتخت آن ویکتوریا است.

این کشور، تنها کشور آفریقایی دارای شاخص توسعه انسانی با درجهٔ بسیار بالا می‌باشد. سیشل از مجمع‌الجزایری شامل ۱۱۵ جزیره تشکیل شده‌است که در حدود ۱۵۰۰ کیلومتری قاره آفریقا واقع شده‌اند.

این جزایر در شمال ماداگاسکار قرار گرفته‌اند. سیشل با ۱۰۰٬۰۹۲ نفر جمعیت، یکی از کمترین جمعیت‌ها را در میان کشورهای آفریقا دارد./ ویکیپدیا

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان بر توسعه روابط ایران و لبنان تاکید کرد
  • اشتباه مهم من در دوره اول این بود: زیادی خوب بودم!- ترامپ 
  • پویش هر کارمند یک سفیر و حامی آب راه‌اندازی شود
  • نماینده پارلمان عراق: سفیر آمریکا از عراق اخراج شود
  • خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد
  • آزادی ۵ صیاد ایرانی از جمهوری سیشل
  • آزادی ۵ نفر از صیادان ایرانی در کشور سیشل
  • سفارت آمریکا در بغداد مرکز گسترش انحرافات اخلاقی است
  • سفیر چین: روابط پکن و کابل در بهترین حالت قرار دارد
  • تبلیغات منفی رسانه‌های غرب درباره فتح فاو توسط ایران