Web Analytics Made Easy - Statcounter

ترکی الفیصل رئیس اسبق دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی، تاکید کرد صدام آغازگر جنگ با ایران بود و از او حمایت کردیم.

به گزارش پایگاه خبری القبس کویت، ترکی الفیصل رئیس اسبق دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی درباره شرایط در زمان ابتدای جنگ ایران و عراق گفت: زمانی که انقلاب در ایران رخ داد، صدام  توافقنامه الجزایر را که با شاه مخلوع امضا شده بود، لغو کرد و تهاجم به ایران آغاز شد و نیرو‌های عراقی به داخل مرز‌های ایران اعزام شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صدام ادعا می‌کرد ایرانی‌ها به پاسگاه‌های مرزی حمله کرده بودند و توافقنامه الجزایر را نقض کردند.

ترکی الفیصل در پاسخ به این سوال که چه کسی جنگ ایران و عراق را آغاز کرد؟ افزود: بدون شک صدام ؛ صدام  می‌خواست از این درگیری‌های مرزی با ایران استفاده کند. زیرا نظر او اینطور بود که اوضاع ایران با توجه به تحولات داخلی این کشور و جنگ داخلی، مناسب است تا او به اهدافش برسد. او این موضوع را اعلام کرد و پنهان نمی‌کرد که شامل آزادسازی خوزستان و مرکز آن  خرمشهر بود. صدام در آن زمان این مسایل را مطرح کرد.
مجری برنامه القبس گفت: ویلیام سیمسون روزنامه نگار خارجی به نقل از شاهزاده بندر بن سلطان، این حرف را منتشر کرده است که پیش از وقوع جنگ ایران و عراق، ملک فهد با صدام رایزنی کرد و صدام به او اطلاع داد که قصد دارد به ایرانی‌ها درس عبرت بدهد. ملک فهد به او گفت که از جنگیدن دوری کن! اما صدام بر این حرف اصرار داشت که به پیشروی ادامه خواهد داد تا به تهران برسد. ملک فهد او را قسم داد که مسئله را از درگیری‌های مرزی فراتر نبرد و وارد خاک ایران نشود، زیرا با کشوری وارد جنگ خواهد شد که ۶۰ میلیون جمعیت دارد و با توجه به ثروت‌های زیادی که از آن برخوردار است می‌تواند جنگ فرسایشی طولانی را تحمل کند و این اقدام به نفع تو و به نفع ما نخواهد بود. صدام سه سال بعد به ملک فهد پیام داد که‌ای کاش به توصیه تو گوش می‌کردم، زیرا خواهان توقف درگیری هستم.
ترکی الفیصل در این باره گفت: این مطلب درست است. همه این حرف‌ها درست است. من در این دیدار نبودم، اما آنطور که از مسئولان شنیدم. این مطالب درست است. این موضوع بر رفتار ملک فهد با صدام تاثیر داشت. زمانی که اوضاع جنگ به نفت ایران تغییر کرد حمایت عربستان از او آغاز شد که محدود به عربستان نبود و همه کشور‌های خلیج فارس از جمله کویت، امارات و قطر به طور کلی به او کمک می‌کردند.
وی در پاسخ به سوالی درباره تعامل عربستان با پرونده جنگ عراق و ایران، خاطر نشان کرد: یکی از کار‌های عربستان در آن زمان، احداث خط لوله نفت بود تا به عراق امکان صادرات نفتش را از خاک عربستان بدهد. این اقدام بر اساس توافق عربستان و عراق صورت گرفت. ما گزارش‌های اطلاعاتی خود درباره اوضاع ایران را در اختیار عراقی‌ها قرار می‌دادیم و تبادل گزارش‌های اطلاعاتی با یکدیگر داشتیم./صداوسیما

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: ترکی الفیصل ملک فهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۸۸۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آرامکوی عربستان حامی مالی فیفا شد

شرکت انرژی آرامکوی عربستان یک قرارداد اسپانسری با فیفا تا ۲۰۲۷ امضا کرده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، شرکت انرژی آرامکوی عربستان یک قرارداد اسپانسری با فیفا تا 2027 امضا کرده است. شرکت آرامکو با این قرارداد جدید یک شریک جهانی بزرگ برای فیفا خواهد بود و حق حمایت مالی آن را برای جام جهانی 2026 و جام جهانی زنان 2027 خواهد داشت.
امین ناصر رئیس آرامکو در بیانیه‌ای اعلام کرد:«ما از طریق این قرارداد با فیفا  نسبت به توسعه فوتبال و استفاده از قدرت ورزش برای تاثیرگذاری در سرتاسر دنیا متعهد می‌شویم».

احتمال افزایش قیمت نفت خام عربستان برای بازار آسیاعربستان همچنان نفت خود را از طریق دریای سرخ صادر می‌کند

وی اضافه کرد:«ارتباط فعلی ما با تیم فوتبال القادسیه عربستان و حمایت ما از تیم گلف زنان نشان می‌دهد این شراکت‌ها فرصت‌هایی برای تاثیرگذاری مثبت بر جامعه و ارتقای آن ایجاد می‌کند».
این قرارداد اسپانسری پس از آن امضا شد که عربستان حق میزبانی برای جام جهانی مردان در 2034 را به دست آورد.
ارزش مالی این قرارداد هنوز مشخص نیست اما احتمالاً این گران‌ترین حمایت مالی برای فیفا از نظر متوسط ارزش سالانه خواهد بود.
امین ناصر همچنین گفت آرامکو قصد دارد با فیفا جهت تشویق خلاقیت و شناسایی فرصت‌هایی برای استفاده از تخصص و فناوری‌های این شرکت در برگزاری رویدادهای فوتبالی در سراسر جهان همکاری کند.
انتهای پیام/49

دیگر خبرها

  • پیش بینی رئیس اتاق ایران و عراق از قیمت دلار
  • آرامکو عربستان شریک تجاری فیفا در جام جهانی ۲۰۲۶
  • آرامکوی عربستان حامی مالی فیفا شد
  • اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی استان کرمانشاه از طرح نور فراجا
  • تکرار حمایت‌های دولت از گشت ارشاد
  • کنایه رییس دفتر رئیس جمهور سابق به آمارهای رییسی (فیلم)
  • دفاع جانانه کارشناسان عرب از ایران: صدام را به خاطر بیاورید!
  • پوتین: تروریسم همچنان بزرگترین خطر قرن بیست و یکم است
  • بررسی موضوع تسهیل صادرات محصولات کشاورزی به عراق
  • در شش ماه گذشته در یک جنگ دو مرتبه شکست اطلاعاتی خوردیم + فیلم