Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیماری "کووید- ۱۹" تقریبا در تمامی جوامع بشری امروز معادلات فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی جهان را جابجا کرد و باعث شد تا برای مقابله و پیشگیری از سرعت انتقال آن رویه متحدی از سوی کشورهای جهان برای این منظور پیاده شود اما اینکه چرا این تدابیر در جامعه ما بعضا مورد بی اعتنایی قرار می‌گیرد ریشه در باور و اعتماد مردم نسبت به آن دارد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رعایت فاصله ۲ متری ، عدم برگزاری حضوری دورهمی ها، نشست ها و برگزاری جلسات اداری به صورت ویدیو کنفرانسی و یا پرهیز از انجام کارهایی که منجر به حضور افراد متعدد در یک مکان و کنار هم می شود از آن دست پروتکل ها و قواعد بهداشتی در زمان کرونایی حاضر است که بارها و بارها از طریق رسانه های مختلف بازنشر داده شد . 

اما اینکه تا چه حد این پروتکل ها می تواند در جامعه و مردم جا باز کند بخشی از آن به نوع رفتار مسئولان در این خصوص برمی گردد چرا که مردم بر این باور هستند که اگر مساله ای خطرناک قلمداد شده است پس با رعایت متولیان امور می توان خطرناک بودن آن را باور کرد . 

یعنی اینکه باور و اعتماد مردم نسبت به رعایت نکات بهداشتی و سلامت در ابتدای امر به نوع رفتار مسئولان در این زمینه بر میگردد. اما نوع رفتارهایی که در این روزها در جامعه شاهد هستیم نشان دهنده آن است آنچنان مردم این قضیه را باور نکرده اند و به گفته سعدیه سهرابی  معاون مشارکت های اجتماعی استانداری مازندران بخش اعظم آن به رفتار مسئولان باز می گردد که تصویر سازی مناسب و جدی از رعایت پروتکل های بهداشتی برای مردم ارائه نکردند.  

این کارشناس ارشد جامعه شناسی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در حالی همواره مسئولان به عدم برگزاری دورهمی های خانوادگی و اجتماع مردم تاکید می کنند و آن را راهی موثر برای کنترل بیماری می دانند که این مساله از سوی خود آنها جدی گرفته نشده است .

وی ادامه داد : وقتی از رسانه ها تصاویری از حضور مسئولان در آیین افتتاح طرح ها و پروژه‌ها پخش می شودبه صورتیکه افراد متعدد کنار یکدیگر ایستاده اند اولین جرقه ای که در ذهن مردم ایجاد می شود این است که چرا این مراسم ها در دوران فعلی برگزار می شود . 

این کارشناس مسائل اجتماعی گفت: این گونه رفتارها باعث شده تا مردم به این نتیجه برسند که خطر این بیماری زیاد جدی نیست  و تنها بزرگ نمایی می باشد .

سهرابی همچنین اضافه کرد : این مساله که  رعایت نکات بهداشتی کرونایی هر بار تغییر می کند و هر بار حرف جدیدی در این زمینه بیان می شود مردم را در حالت شک قرار می دهد که آیا واقعا این مسائلی که عنوان می شود درست است .

وی گفت : همگان باور داریم که کرونا ویروس ناشناخته با رفتارهای ناشناخته تر است اما اینکه قواعد اصلی مقابله با کرونا همچون پرهیز از اجتماعات نادیده گرفته می شود خود جای شک و شبهه را برای مردم و جامعه ایجاد می کند .

این کارشناس ارشد جامعه شناسی از مسئولان به عنوان الگو برای مردم نام برد و افزود : تناقض رفتاری این قشر است که باعث می شود نه درباره مساله کرونا بلکه در دیگر مسائل در آینده باور و اعتماد عمومی به عنوان شاخص مهم سرمایه اجتماعی خدشه دار و آسیب دیده شود .

ترمیم باور و اعتماد عمومی با استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردم نهاد 

سهرابی از تشکل‌های مردم نهاد به عنوان ظرفیتی که برخاسته از بطن و دل جامعه و مردم می باشد نام برد و افزود : به دلیل همین ویژگی این مجموعه‌ها در میان مردم پرنفوذ هستند و بیان و عمل به برخی مسائل از طریق آنها بیشتر قابل درک و انجام است .

وی به تجربه موفقیت آمیز فعالیت تشکل های مردم نهاد در ابتدای بروز کرونا و مقابله با آن اشاره و تصریح کرد : در آن زمان این گروهها با حضور در اجتماع و یا از طریق فضای مجازی خوراک های خوب اطلاعات و نوع برخورد با این بیماری را آموزش دادند .

سهرابی افزود : اما اکنون و با طولانی شدن این بیماری ، تشکل ها کمتر در این زمینه وقت و فرصت می گذارند که البته می بایست دوباره با فراخوان و دعوت از آنها برای انجام این کارهای آموزشی و اطلاع رسانی ،آنها را وارد عرصه مقابله با  کارزار کرونا کرد .

وی همچنین از اساتید دانشگاهها به عنوان دیگر ابزار قدرتمند و تاثیر گذار برای آگاهی بخشی مردم یاد کرد و گفت : دانشگاهیان بخاطر برخورداری از علم و دانش همواره در نزد مردم مورد قبول و پذیرش بوده اند و در زمان کنونی و بیماری کووید ۱۹ می بایست از بیان کارشناسانه آنها در اطلاع رسانی و باور مسئولیت اجتماعی به مردم استفاده کرد . 

سهرابی از این قشر خواست تا در این برهه زمانی دولت را تنها نگذارند و در راهنمایی و آگاهی بخشی جامعه یاری گر دولت باشند.

ویروس کرونا سی ام بهمن ماه ۹۸ با شناسایی ۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بابل در استان مازندران شیوع یافت و پس از حدود ۲ ماه روند نزولی آمار بیماران، بار دیگر از نیمه اول تیرماه سال جاری به دلیل آنچه که عادی سازی رفتاری نسبت به ویروس کرونا و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و حضور بدون حفاظت فیزیکی در مجامع عمومی از جمله مراسم عزا و عروسی اعلام شد، آمار بیماران کووید ۱۹ در استان مازندران افزایش یافت به طوری که طبق آمار ۲۴ ساعت گذشته در ۲ دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل یکهزار و ۷۲۵ بیمار کووید ۱۹ بستری هستند.

برچسب‌ها ویروس کرونا مازندران جامعه شناسی پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا مازندران جامعه شناسی ویروس کرونا مازندران جامعه شناسی باور و اعتماد پروتکل ها تشکل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۸۹۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت ۶ هزار مراجعه به مراکز مشاوره پلیس سمنان

سرپرست معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی سمنان  در همایش تجلیل از مشاوران و مددکاران پلیس  گفت: ثبت ۶ هزار مراجعه به مشاوران مراکز مشاوره پلیس در استان نشانه اعتماد عمومی است.

سرهنگ علی بصیری افزود: یکی از درگاه‌های ارتباطی فراجا با مردم، مراکز مشاوره و دوایر مددکاری کلانتری‌ها است.

وی با اشاره به ماهیت کاری مشاوران و مددکاران پلیس و ضرورت اصل اعتماد در این حوزه، خاطرنشان کرد: مراجعه بیش از ۶ هزار نفر به مشاوران پلیس نشان از اعتماد مردم به این نهاد است.

وی افزود: نظرهای تخصصی مشاوران پلیس در استان سمنان و در بسیاری از ساختارها و موقعیت‌ها و پرونده‌ها تعیین‌کننده است.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • مصالحه ۷۸ درصدی پرونده‌های مرکز مشاوره پلیس ایلام
  • جراحان پلاستیک از کنگره جامعه جراحان ایران انصراف داد
  • مصالحه ۷۸ درصدی پرونده‌ها در مراکز مشاوره پلیس ایلام
  • ثبت ۶ هزار مراجعه به مراکز مشاوره پلیس سمنان
  • معلمان در کنترل آسیب‌های اجتماعی جامعه نقش کلیدی دارند
  • دلایل کاهش تعداد پسران در آزمون کنکور امسال
  • اجرای طرح نور خواست عمومی است
  • واکنش فدراسیون فوتبال به درخواست وزیر ورزش؛ برگزاری نخستین نشست کارگروه آسیب‌شناسی فرهنگی ورزشگاه‌ها
  • کار خوب پلیس در حمایت از شهروند خبرنگاران
  • عفاف و پاکدامنی جزء جدایی ناپذیر فرهنگ اصیل مردم کرمانشاه است