Web Analytics Made Easy - Statcounter

گزارش‌ها نشان می‌دهند شیوع ویروس کرونا موجب شده اتخاذ اتوماسیون افزایش یابد. در این گزارش به تأثیری که اتوماسیون در دوران کرونا بر مشاغل گذاشته،‌ می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در شرایط نامشخص اقتصادی کنونی، برخی استدلال می‌کنند كه شرکت‌ها برای برطرف كردن چالش‌های بیماری همه‌گیر کرونا، به اجرای اتوماسیون سرعت می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مطالعه اخیر دانشگاه جورجیا این روند را به‌این‌صورت پیش‌بینی می‌کند: در حقیقت، به دلیل نگرانی در مورد شیوع ویروس و همچنین اقدامات فاصله‌گذاری اجتماعی، صنایع مختلف مجبور شده‌اند از فناوری‌های دیجیتال در آموزش، تجارت و پزشکی استفاده خلاقانه کنند. بنابراین این موارد باعث افزایش سرعت انتقال به سمت اتوماسیون می‌شود.

با‌توجه به بیماری همه‌گیر کنونی، بحث قدیمی پیرامون اینکه آیا اتوماسیون باعث ایجاد یا حذف شغل می‌شود، وارد پیچیدگی جدیدی شده است. اما برای فهمیدن چگونگی تأثیرگذاری اتوماسیون در مشاغل در هنگام بروز ویروس کرونا، ابتدا باید نگاهی بیندازیم که این موضوع قبل از بحران کرونا به‌کجا رسیده بود.

آیا اتوماسیون موجب ایجاد، تغییر یا حذف مشاغل می‌شود؟

موضوع اصلی بر سر اینکه آیا اتوماسیون باعث ایجاد، تغییر و یا از بین رفتن شغل می‌شود، متمرکز است و نظرات متفاوتی روی آن وجود دارد.

به گفته سامی آتیا، مدیرعامل شرکت Robotics & Motion، فناوری اتوماسیون بیش از آنکه موجب حذف شغل شود، درواقع شغل‌های بیشتری را ایجاد خواهد کرد. یک استاد دانشگاه MIT نیز معتقد است اتوماسیون باعث تغییر شغل‌های کنونی خواهد شد. همچنین اندرو ینگ، نامزد ریاست جمهوری آمریکا در سال 2020، ادعا می‌کند اتوماسیون به کارگران آسیب زده و شغل‌ها را از بین می‌برد.

این گفته‌ها همه گمانه‌زنی‌هایی است که با اتوماسیون امکان دارد اتفاق بیفتد. اما داده‌های مربوط به تلاش‌های گذشته برای اتخاذ اتوماسیون به ما چه می‌گویند؟ براساس مطالعات انجام‌شده توسط نارون عجم از دانشگاه MIT و پاسکال رس‌تری پو از دانشگاه بوستون، اتوماسیون از دهه 1980 به بعد نابرابری، دستمزدها و بهره‌وری را بدتر کرده است.

بااین‌حال، ماهیت اتوماسیون با سرعت زیادی در حال تغییر است و نابودی شغل تضمین‌شده نیست. اگر به نمونه‌های گذشته مانند انقلاب صنعتی نگاه کنیم، فناوری منجر به از بین رفتن شغل شد، اما درنهایت مشاغل جدیدی را ایجاد کرد.

همچنین، بسیاری از اتوماسیون‌های امروزی برای جایگزین کردن کارگران نبوده بلکه برای از بین بردن وظایف روزمره سازمانی (سیستم‌های مرتبط با امور فناوری‌اطلاعات، واحدهای منابع انسانی و حسابداری) طراحی شده است. برای مثال یک مهندس داده را با استفاده از پلتفرم مدیریت داده برای خودکارسازی انتقال به زیرساخت ابری در نظر بگیرید. این نوع اتوماسیون باعث می‌شود تا بسیاری از مشغله‌های کاری او از بین رفته و زمان او آزاد شده تا به وظایف مهمی که نیاز به تخصص وی دارند بپردازد. این امر مانند برخی از اشکال اولیه اتوماسیون نیست، جایی که ماشین‌ها به‌طور کامل جایگزین کارگران مونتاژ شدند.

فرایند اتوماسیون چند ماه پیش، قبل از همه‌گیری کرونا، در این مرحله قرار داشت. از آن زمان، ماهیت کار به طرز چشمگیری (شاید برای همیشه) تغییر کرده است. و اکنون برخی در حال ارزیابی مجدد آینده اتوماسیون هستند.

آیا شرایط ناشی از کرونا، اتوماسیون را به مشاغل تحمیل می‌کند؟

براساس گزارش دانشگاه جورجیا، این بیماری همه‌گیر، به دلیل محدودیت‌های اجتماعی ایجاد شده، می‌تواند اتوماسیون را تسریع کند. اقداماتی مانند ماندن در خانه، فاصله‌گذاری اجتماعی و ماهیت انتقال ویروس همگی باعث می‌شود فرایند اتوماسیون برای کارفرمایان جذاب‌تر شود.

براساس این گزارش، برخی از حوزه‌ها که بیشتر در معرض خطر کرونا هستند، بیشتر تمایل به اتخاذ اتوماسیون دارند. وظایفی که می‌توان آنها را خودکارسازی کرد شامل 73درصد از خدمات غذایی، 41درصد از خدمات تفریحی و سرگرمی ​​و 44درصد از تجارت عمده‌فروشی است. بخش‌هایی که کمتر در معرض کرونا هستند ازجمله ساخت‌و‌ساز (47٪)، مراقبت‌های شخصی (49٪) و تولید (60٪) نیز از پتانسیل اتوماسیون بالایی برخوردارند.

اگرچه این ارقام نگران‌کننده به نظر می‌رسند، اما در گزارش، این صنایع  "در معرض" اتخاذ اتوماسیون توصیف می‌شوند. درواقع این بدان معنا نیست که کارفرمایان قطعاً اتوماسیون را اعمال می‌کنند. به‌کارگیری اتوماسیون در مقیاس بزرگ در حد یک حرف است و برای مثال کلید روشن‌کردن یک چراغ نیست که به‌راحتی انجام شود. اتفاقی که احتمالاً حداقل در ابتدا رخ خواهد داد، اتوماسیون متوسط ​​است که به کارایی کلی کمک می‌کند.

طبق گفته نیویورک‌تایمز، شرکت Brain Corp سازنده روبات‌های تمیز‌کننده سطوح، از ماه آوریل شاهد افزایش 13 درصدی مصرف بوده است. شرکت PayPal نیز که در حوزه پرداخت الکترونیک و انتقال وجه آنلاین فعال است، با بسته شدن دفاترش، از روبات‌های مکالمه خودکار برای پاسخگویی به سؤالات مشتریانش استفاده کرده است.

این گزارش‌ها نشان می‌دهند که در طول همه‌گیری کرونا، اتوماسیون در حال افزایش است. اگرچه عدم تطابق بین پیش‌بینی‌های کارشناسی‌نشده با واقعیت باید ذکر شود.

درنهایت، میزان اختلال شغلی می‌تواند به خود ویروس وابسته باشد. درواقع اگر واکسن کرونا تا پایان سال آماده شود، ممکن است مشاغل عجله‌ای برای اتوماسیون نداشته باشند. اما اگر ویروس تا سال 2022 ادامه پیدا کند، اتوماسیون ممکن است بسیار جذاب‌تر شود. اگرچه، برای اکثر مشاغل کوچک، اتوماسیون هزینه غیرقابل‌کنترلی را به بار می‌آورد. اما فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مشاغل بزرگ بودجه لازم برای سرمایه‌گذاری در این زیرساخت جدید را دارند.

درباره آنچه اتفاق خواهد افتاد و آنچه که در حال حاضر اتفاق می‌افتد بحث‌های زیادی وجود دارد. درواقع در دوران شیوع کرونا، اتوماسیون مزایای بسیاری را به کارگران ارائه داده است.

در حال حاضر اتوماسیون برای کارگران چه معنی دارد؟

علیرغم تمام صحبت‌هایی که درباره از بین رفتن مشاغل توسط اتوماسیون وجود دارد، این فناوری درواقع به کارگران کمک می‌کند تا در طول همه‌گیری کرونا ایمن و کارآمد باشند. اتوماسیون در اصل مربوط به حذف انسان از فرآیندهای کاری است. این امر در شرایط عادی موجب کارآمدی می‌شود، اما باوجود ویروس کرونا، باعث افزایش ایمنی نیز خواهد شد.

اتوماسیون می‌تواند برای بسیاری از افراد از قبیل کارمندان فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها، پرستاران، منشی‌های بیمارستان،‌ افسران پلیس و غیره مفید باشد و آنها را از تماس‌های اضافی نجات دهد.خودکارسازی گیشه‌های پرداخت، تصویربرداری پزشکی مبتنی بر یادگیری ماشین، خودکارسازی فرم‌های پذیرش و تشخیص هویت مبتنی بر هوش مصنوعی، همگی می‌توانند ارتباط انسان را محدود کرده و از انتشار ویروس جلوگیری کنند.

اتوماسیون حتی می‌تواند به مشاغل عادی کمک کند که با رعایت نکات ایمنی مناسب به کار خود برگردند. برای مثال تولید را در نظر بگیرید؛ به‌منظور حفظ فاصله اجتماعی، برخی مشاغل تولیدی از روبات‌های مشارکتی (Cobots) به‌عنوان بخشی از خط مونتاژ استفاده می‌کنند. مشاغلی که باید با 25 الی 50 درصد ظرفیتشان کار کنند، می‌توانند از روبات‌های مشارکتی ضمن کسب ایمنی، برای پویایی کسب‌و‌کار خود استفاده کنند.

بازده و راندمان کاری اتوماسیون نیز در زمان کرونا اهمیت جدیدی به خود گرفته است. یک پزشک را تصور کنید که در مطب به تهیه فرم‌های بیمه می‌پردازد. یک برنامه بینایی کامپیوتر می‌تواند برگه‌ها را اسکن، داده‌ها را استخراج کرده و پرونده‌های بیمه‌ای کاملی ایجاد کند. این امر باعث می‌شود پزشک وقت خود را صرف بهترین کار ممکن یعنی معالجه بیماران کند. اتوماسیون همچنین می‌تواند خطاهای پرهزینه انسان را کاهش دهد. به‌عنوان‌مثال، خودکارسازی سیستم‌های کنترل در بیمارستان‌ها می‌تواند خطاهای پزشکی را در بیمارستان‌ها کاهش دهد.

درمجموع می‌توان گفت ویروس کرونا یک متغیر عظیم برای اتوماسیون است. یکی از مهم‌ترین تأثیرات اتوماسیون در دوران کرونا، این است که انجام وظایف ایمن‌تر و مؤثرتر شد. همچنین مشاغلی که به‌دلیل اعمال محدودیت‌ها مجبور هستند با ظرفیت کمتری کار کنند، می‌توانند با به‌کارگیری اتوماسیون بهره‌وری خود را افزایش دهند.

انتهای پیام/4112/

منبع: آنا

کلیدواژه: اتوماسیون ویروس کرونا مشاغل کسب و کارها خودکارسازی مبارزه با کرونا ویروس کرونا شغل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۹۱۰۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت

«ملوک طلوع‌نژاد» بازیگر گلستانی سریال پایتخت، پیشکسوت نمایش رادیو گلستان، تئاتر و تلویزیون پس از چند روز بستری در بیمارستان به دلیل ابتلا به کرونا و زخم سیاه ناشی از کاهش سیستم ایمنی بدن جان خود را از دست داد. وی در سری نخست سریال پایتخت در کنار بازیگران این سریال بخصوص «احمد مهرانفر»، «محسن تنابنده» و «ریما رامین‌فر» ایفای نقش کرد. وی سال‌های سال در عرصه تئاتر نیز فعالیت داشت.

دلیل اصلی مرگ بازیگر سریال پایتخت

خانم ملوک طلوع نژاد بعد از مبتلا شدن به قارچ سیاه تحت عمل جراحی قرار گرفت، اما متاسفانه به علت عفونت ناشی از بیماری کرونا و زخم‌های قارچ سیاه دستگاه ایمنی بدن او به شدت پایین آمده بود و بر اثر عفونت کرونا درگذشت. گفتنی است سریال پایتخت به کارگردانی سیروس مقدم باعث را که بازی خانم ملوک طلوع نژاد به خوبی دیده شود.

او در فیلم‌های تاکسی برگشتی که از شبکه تبرستان پخش می‌شد نیز بازی کرده بود فیلمی که توسط آقای محمد حسین صفری کارگردانی شد.

خانم طلوع نژاد در سریال پایتخت نقش لیدر نقی معمولی را بر عهده داشت نقی در پایتخت ۵ در مسابقات ورزشی کشتی شرکت کرده بود و خانم طلوع نژاد به عنوان لیدر در سریال بازی می‌کرد.

روز شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ ملوک طلوع نژاد بازیگر تئاتر و تلویزیون متولد گلستان و هنرمند پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون و گروه نمایش رادیو گلستان که با بازی در سریال پایتخت ۵ و پایتخت ۶ به شهرت رسید بر اثر بیماری شایع قارچ سیاه و کرونا و ابتلا به بیماری از شایع‌ترین خبر‌های امسال دارفانی را وداع گفت.

 

منبع: خبر آنلاین

tags # سریال پایتخت سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • برگزاری جلسه آموزشی پیشگیری از تب کریمه کنگو در بابل
  • شارژ رفاه با دورکاری؛ کرونا با زندگی ما چه کرد؟!
  • عکس| آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت /دلیل مرگ
  • داستان سرماخوردگی در انسان‌ها از چه زمانی آغاز شد؟
  • تغییرات آب و هوایی می‌تواند منجر به افزایش ویروس‌هایی مانند کووید شود
  • (عکس) آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت
  • ایمن‌سازی کودکان زیر ۵ سال با قطره فلج اطفال اجرا شد
  • عملیات ایمن‌سازی با قطره فلج اطفال در مناطق پرخطر اجرا شد
  • انسان نخستین بار کی سرما خورد؟
  • آخرین تصویر ملوک طلوع‌نژاد پیش از فوت/ عکس