Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی قوه قضاییه گفت: دستگاه قضا با اغتشاشگر و کسی که امنیت جامعه را به مخاطره می‌اندازد و کسی که ناموس مردم را دچار رعب و وحشت می‌کند تعارف ندارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، «غلامحسین اسماعيلی» با حضور در تحریریه بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما گفت: دستگاه قضا با اغتشاشگر و باکسی که امنیت جامعه را به مخاطره می اندازد و باکسی که ناموس مردم را دچار رعب و وحشت می کند و با کسانی که اموال عمومی را به آتش می کشند و با کسانی که جرایم خشن را انجام می دهند، تعارف ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سخنگوی دستگاه قضا افزود: از ابتدای حوادث آبان ماه سال ۱۳۹۸ مکرر اعلام کردیم که بین اعتراض کننده و اغتشاشگر تفاوت قائل هستیم و صف اعتراض کنندگان را از صف اغتشاشگران جدا کردیم. در بین اغتشاشگران هم افرادی که دارای جرایم سبک بودند با افرادی که مرتکب جرایم سنگین شدند تمایز قائل شدیم.

 

 اسماعیلی اضافه کرد: بسیاری از اعتراض کنندگان به هیچ عنوان تحت تعقیب قرار نگرفتند و برخی از آنها که توسط پلیس بازداشت شده بودند در حداقل زمان آزاد شدند.

 

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به اینکه در چهارماهه ابتدایی بیش از ۴ هزار درخواست اعاده دادرسی به دیوان عالی کشور ارسال شد افزود: حدود ۸۵ درصد ان بعد از بررسی، رای به درست بودن حکم داده شد.

 

اسماعیلی افزود: ثابت کردیم در چارچوب ضوابط و مقررات قانونی آنجایی که باید اغماض کنیم، انجام می‌دهیم و آنجایی که باید صدای اعتراض را بشنویم گوش شنوا داریم و آنجا که باید با عناصر اغتشاشگر برخورد قانونی شود در چارچوب ضوابط و مقررات قانونی نسبت به این افراد حتما رسیدگی و بنابر وظیفه قانونی و بر مبنای حق و عدالت حکم صادر و فرآیند‌های قانونی صدور حکم را مراعات می‌کنیم و نتیجه، تصمیمی است که قاضی بر اساس مستندات پرونده، دلایل و دفاعیات آن‌ها و وکلای آن‌ها رای صادر می‌کند و بایستی همه بپذیریم و تسلیم رای دادگاه باشیم.

 

اسماعیلی درباره فشار رسانه‌ای در تصمیم قوه قضاییه گفت: ما قبل از اینکه فشار رسانه‌ای وجود داشته باشد اعلام کردیم راه‌های قانونی وجود دارد و برای نتیجه پیش داوری نیز نمی‌کنیم.

 

وی افزود: ما عادت کردیم به دور از هیاهو و جنجال و بدون توجه به فضا سازی تصمیم قضایی بگیریم و تصمیمات مابه هیچ عنوان تحت تاثیر فضا سازی‌ها نبوده و نخواهد بود.

 

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: ما در این فضا سازی اخیر، عوامل متعددی می‌بینیم برخی از این عوامل ضد انقلاب و جریانات معارض، امپراطوری رسانه‌ای دشمنان نظام و انقلاب بودند که اصلا گوش ما به حرف آن‌ها بدهکار نیست عده‌ای از افراد هم به صورت ناآگاهانه به این جمع پیوستند که از این افراد گله مندیم که بدون اطلاع و تحقیق وارد این فضا شدند و عده‌ای هم از دلسوزان بودند که انتقاد دلسوزان جامعه را می‌پذیریم.

 

وی ادامه داد: چه بسا ما در فضای رسانه‌ای می‌توانستیم بهتر از این عمل کنیم و عملکرد مناسبتری داشته باشیم.

 

اسماعیلی گفت: اگر بنای ما به شنیدن حرف و تسلیم و تواضع باشد در برابر دلسوزان نظام خواهد بود، اما تصمیمات ما به هیچ عنوان تحت تاثیر این فضا سازی‌ها نبوده است.

 

وی افزود: از ابتدای انقلاب و در برهه‌های مختلف، دشمنان سعی کردند به بهانه‌های مختلف برای کشور و جامعه قضایی ما فضا سازی کنند و اکنون در این فضا بستری را مهیا دیدند که ما توجه‌ای به این حرف‌ها نداریم و صلابت و اقتدار ما در برخورد بر مبنای قانون، حق و عدالت بوده و هیچ موضوع دیگری برای ما اثر گذار نخواهد بود.

 

اسماعیلی درباره اعمال ماده ۴۷۴ گفت: ماده ۴۷۴ یک ماده قانونی مندرج در آیین دادرسی کیفری است و شرایطی را برای اعاده دادرسی بیان کرده و برای هر دسته‌ای از پرونده‌ها شرایط مختلفی دارد و محکوم علیه، وکیل او، دادستان مجری حکم و دادستان کل کشور می‌توانند از برخی احکام قطعی صادر شده تقاضای اعاده دادرسی کنند و اختصاص به این پرونده نداشته است.

 

وی افزود: در چهار ماهه ابتدایی امسال و در شرایط کرونایی بیش از چهار هزار درخواست اعاده دادرسی به دیوان عالی کشور ارسال شده است و آنچه در این پرونده وجود دارد ارسال درخواست و پذیرش اولیه این خواسته از ناحیه وکلای محکومان است.

 

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: از این تعداد درخواستی که دیوان عالی کشور بررسی کرد حدود ۸۵ درصد آن بعد از بررسی، رای به درست بودن داده است و قابلیت بررسی مجدد هم ندارد و کمتر از ۱۵ درصد را اصطلاحاً اعاده دادرسی را تجویز کرده است که این پرونده می‌تواند بار دیگر توسط دادگاهی دیگر مورد رسیدگی قرار بگیرد و بعد از ارسال به دادگاه هم عرض و رسیدگی مجدد این دادگاه ممکن است همان حکم را بدهد و یا مجازات دیگری را وضع کند.

 

وی گفت: این موضوع کاملا پذیرفته شده در بستر قانونی می‌باشد و در همین پرونده وکلای محکومان تقاضایی داشته اند و دیوان عالی کشور تاکنون درخواست آن‌ها را برای بررسی اینکه این پرونده جزو موارد تجویز اعاده دادرسی باشد یا خیر را پذیرفته است.

 

وی افزود: تصمیم دیوان عالی کشور بعد از مطالبه پرونده و بررسی مستندات اعلام خواهد شد که ایا اعاده دادرسی رد و یا تجویز شود تا پرونده در دادگاه دیگری مورد رسیدگی مجدد قرار گیرد./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اسماعیلی قوه قضائیه قوه قضاییه دیوان عالی کشور دستگاه قضا اعاده دادرسی قوه قضاییه رسانه ای فضا سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۹۱۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرمت خانه‌های تاریخی اردبیل امسال تعیین تکلیف می‌شود

حسن محمدی ادیب گفت: یک هزار آثار تاریخی ثبت شده ملموس و ناملموس در این استان وجود دارد که از این تعداد ۱۱۳ بنای تاریخی شامل پل‌ها ، خانه‌ها ، مساجد ، کلیساها و تپه‌های تاریخی که روی آنها بنا وجود دارد، شناسایی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل افزود: در استان اردبیل ۱۶ خانه تاریخی وجود دارد که از این تعداد ۹ خانه تاریخی در دهه ۸۰ با اعتبارات دولتی تحت تملک دولت و اداره میراث فرهنگی قرار گرفته و هفت خانه همچنان در اختیار مردم و مالکان بناها قرار دارد.

او با اشاره به تخریب برخی از خانه‌های تاریخی اردبیل اظهار کرد: خانه‌هایی که همچنان در اختیار مالکان آنهاست به هر حال مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و قابل استفاده است اما برخی از خانه‌هایی که تحت تملک دولت بوده و طی سال‌های گذشته به طور کامل هم مرمت شده، به دلیل عدم رسیدگی در مرحله تخریب قرار دارد.

محمدی ادیب افزود: البته خانه‌های تاریخی زیادی در اردبیل وجود دارد که این خانه‌ها واجد ارزش تاریخی هستند ولی واجد ثبت نیستند و شاخص‌های مورد نیاز برای ثبت شدن را ندارند.

او در خصوص فرایند ثبت خانه‌ها و اصولا آثار تاریخی گفت: پرونده آثار تاریخی بر اساس اولویت‌های مدنظر شورای فنی برای ثبت به وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی ارائه می‌شود و این پرونده‌ها مورد داوری قرار می‌گیرند، پرونده خانه‌های دیگری از استان اردبیل برای داوری به وزارتخانه ارسال شده که به مرحله ثبت نرسیدند.

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل با بیان اینکه تاکنون تعداد زیادی خانه تاریخی در سطح کشور ثبت شده است، گفت: وزارتخانه در شرایط فعلی بر روی ثبت مساجد و خانه‌های تاریخی کار می‌کند. پرونده ثبت ۵۴ کاروانسرای ایران هم در قالب یک پرونده جامع به یونسکو ارائه شده بود که کاروانسرای سنگی شاه عباسی صائین هم جزو این مجموعه است.

محمدی ادیب افزود: با توجه به محدودیت اعتبارات دولتی رویکرد وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استفاده از توان و ظرفیت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای احیا و مرمت خانه‌ها و بناهای تاریخی است که این رویکرد در استان اردبیل هم وجود دارد.

به گفته او، در این راستا پارسال به موضوع استفاده از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی شتاب داده شد و امسال هم اگر این روند ادامه یابد تمام خانه‌های تاریخی اردبیل تعیین تکلیف خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل تصریح کرد: پارسال چهار خانه تاریخی خادم باشی، شریعت، حمام اوچ دوکان و حمام پیرزرگر به سرمایه‌گذاران داده شد و امسال هم این روند ادامه خواهد داشت.

محمدی ادیب با بیان اینکه احیا و مرمت این خانه‌ها بر اساس نقشه اولیه و کاربری مورد تایید وزارتخانه خواهد بود، گفت: این خانه‌ها در گذشته متعلق به تجار و ملاکان بزرگ بوده که محل مراجعه مردم بوده است و مردم در این خانه‌ها رفت و آمد داشتند و الان هم با تغییرات مختصر همان کاربری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

او با بیان اینکه تاکنون مرمت هفت خانه تاریخی اردبیل به طور کامل تمام شده است، افزود: هم‌اکنون خانه ارشادی اداره میراث فرهنگی شهرستان اردبیل است، خانه رضازاده به عنوان موزه شهدا و خانه صادقی به عنوان بوتیک هتل استفاده می‌شود ، خانه ابراهیمی نیز مجموعه اداری ستاد عتبات عالیات است و خانه مجتهدزاده هم قرار است به صورت مجموعه اقامتی مورد استفاده قرار بگیرد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • بررسی علت فوت کارگر معدن زغالسنگ کوهبنان توسط دستگاه قضایی
  • نجات راه‌سازی با اقدام به‌موقع دستگاه قضا
  • درخواست از امام جمعه تبریز برای یحیی گل‌محمدی
  • فرمانداری ویژه شهرستان‌های یزد و میبد در حال پیگیری است
  • تمدید زمان ارسال درخواست تسهیلات حمایتی شرکت های دانش بنیان
  • توقیف ۱۲ لیفتراک قاچاق به ارزش ۱۸۰ میلیارد ریال
  • توقیف ۱۲ لیفتراک قاچاق به ارزش ۱۸۰ میلیارد
  • شرایط صدور دستور موقت
  • مرمت خانه‌های تاریخی اردبیل امسال تعیین تکلیف می‌شود
  • اندروید امن‌تر است یا iOS؟