Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از Nature ، در سال 2003 بیماری سارس شیوع گسترده ای پیدا کرد. 17 سال از آن روزها می گذرد. اکنون بسیاری از افرادی که در آن زمان مبتلا به این ویروس شده بودند هنوز پادتن آن را در بدن خود دارند. مشاهده این واقعیت پزشکی این امیدواری را به وجود آورده است که با توجه به شباهت های سارس و کرونا، افراد بهبود یافته از ویروس کرونا در برابر ابتلا مجدد به آن مصونیت داشته باشند و حداقل تا 17 سال آینده از پادتن آن برخوردار باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در تمام سال های اخیر مورد ابتلا به سارس دیگر ثبت نشد و این نشان می دهد فرد بهبود یافته از سارس یک پادتن در بدن خود دارد که تا امروز او را در برابر این ویروس مصون کرده است.

حالا دانشمندان مستقر در سنگاپور امیدوارند که تجربه مشابه بیماران بهبود یافته سارس برای بیماران بهبودیافته کرونایی تکرار شود، یعنی صاحب پادتنی شوند که آنها را سال ها در برابر این بیماری حفظ کند.

برخی ویروس ها ، از جمله آبله مرغان ،محافظت دراز مدت دارند و امکان بیمار شدن مجدد وجود ندارد. اما مانند سرماخوردگی این چنین نیست.

کارشناسان هنوز هم نمی دانند که مصونیت در برابر کووید19 چقدر طول می کشد  زیرا این ویروس از ماه دسامبر سال 2019 ظهور کرده است و عمر زیادی ندارد.

اما سلول های T (از انواع سلول‌های دستگاه ایمنی بدن) در پاسخ به این عفونت ممکن است نوعی مصونیت ایجاد کند که چندین برابر بیشتر طول بکشد.

سایر مطالعات علمی نشان داده اند افرادی که در دو سال گذشته دچار سرماخوردگی شده اند  سلول های T دارند که سد محکمی در برابر کووید19 است.

این تحقیق به رهبری دانشکده پزشکی دوک-ناس در سنگاپور انجام شد  و در ژورنال علمی Nature نیز به مرحله انتشار رسید.

این دانشمندان با اتکا بر روی یک تحقیق سه ماهه بر روی افرادی که در سال 2003 به سارس دچار شده بودند به این نتیجه رسید که آنها در برابر این ویروس اکنون محافظت شده هستند.

همه بیماران دارای سلول های T بودند که نشان می دهد آنها بخش مهمی از مقابله با این عفونت را دارند.

با تکیه بر نتایج این آزمایش این عقیده که بیماران کرونایی به مدت طولانی در برابر این ویروس مصونیت ایجاد می کنند پشتیبانی می شود.

این در حالی است که پروفسور کارول سیکورا ، مشاور سازمان بهداشت جهانی ، پیش از این گفته بود که او معتقد است که تنها 10 درصد از افرادی که به کرونا ویروس آلوده شده اند آنتی بادی ایجاد می کنند.

برخی از بخش های پاسخ ایمنی بدن به کرونا برای دانشمندان یک رمز و راز کامل باقی مانده و قادر به اندازه گیری نیستند.

 

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: سارس پادتن آنتی بادی کرونا بهبود یافته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۹۲۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور

یکی از شرکت‌های فناور موفق به تولید کیت‌های استخراج DNA و RNA با یک بیستم قیمت نمونه‌های اروپایی شد.

به گزارش ایسنا، امیر شیرعلی‌زاده دزفولی، مدیرعامل این شرکت در این باره گفت: کیت‌های استخراج DNA و RNA ما یک بیستم کیت‌های اروپایی قیمت داشته و یک پنجم نمونه‌های چینی و تایوانی قیمت دارد. در واقع این کیت‌ها در عین حال که کیفیت بسیار بالایی دارند، از تمام نمونه‌های وارداتی ارزان‌تر هستند. این فناوری برای جداسازی انواع اسیدهای نوکلئیک ویروس‌های بیماری‌زا نظیر ایدز و آنفلوآنزا قابل استفاده است.

شیرعلی‌زاده افزود: تا پیش از این فقط کیت‌های استخراج RNA را تولید می‌کردیم، اما به تازگی فناوری استخراج DNA را نیز توسعه داده‌ایم و در نتیجه DNA و RNA را می‌توانیم استخراج کنیم. این کیت‌ها هم برای تشخیص در بیمارستان‌ها و هم آزمایشگاه‌های تشخیصی قابل استفاده هستند. از سوی دیگر در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی نیز از این کیت‌ها برای مقاصد تحقیق و توسعه می‌توان استفاده کرد. ما براساس نیاز بازار تولید انجام می‌دهیم و تقریبا  ۵۰۰ واکنش در روز تولید داریم که این رقم در دوره کرونا تا ۵۰۰۰ واکنش نیز می‌رسید.

به نقل از ستاد نانو، وی با بیان اینکه در حال توسعه فناوری جداسازی سلول‌ها با ذرات مغناطیسی هستیم که این فناوری برای تشخیص و درمان سرطان بسیار کاربردی است، ادامه داد: کیت‌های آموزشی نانویی تولیدی ما عرضه شده است. این کیت‌ها هم در محیط‌های آموزشی نظیر مدرسه و هم خانه قابل استفاده هستند. این کیت‌ها برای دو گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال و همچنین بالای ۱۸ سال تولید می‌شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نقش تغییرات آب و هوایی در گسترش ویروس ها
  • فصل آبله مرغان رسید، چه بخوریم تا زودتر خوب شویم
  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • عرضه دو لاستیک نانویی ویژه مسابقات دوچرخه‌سواری
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • نماینده مهاباد: مجلس در مورد کاظم صدیقی سکوت کرد، در مورد چای دبش لاپوشانی / تعداد افراد زیر خط فقر دو برابر شده است
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت