Web Analytics Made Easy - Statcounter

امروز مهلت تعیین شده از بانک مرکزی به صادرکنندگان برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به پایان می‌رسد؛ هر چند روز گذشته بعد از یادداشت همتی بازار ارز روند کاهشی به خود گرفت ولی چرا قیمت ارز بالا رفت و آیا فردا بازار آرام می‌گیرد؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بازار ارز در 4ماه نخست سال دچار تلاطم شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قیمت دلار به عنوان شاخص بازار ارز در سال جاری در کنار یادداشت‌های اینستاگرامی رئیس بانک مرکزی از 14هزار و 896 تومان در روز 14 فروردین ماه سال جاری روز گذشته به 22هزار و 602 تومان رسید.

براساس این گزارش، نرخ دلار در این مدت رشد قیمتی در حدود 770 تومان یعنی بیش از 51 درصد داشته، هر چند عملکرد عبدالناصر همتی در ساختمان شیشه‌ای میرداماد مورد تایید کارشناسان قرار دارد ولی افزایش قیمت با توجه به اثرگذاری آن در نرخ تورم اقتصاد خانوارها را بیشتر از پیش تحت تاثیر خودش قرار خواهد داد.

افزایش نرخ ارز در یک ماه اخیر شدت گرفت و قمیت از کانال 16هزار تومانی به کانال 23هزار تومانی و مرز ورود 24هزار تومان رسید.

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی روز یکشنبه گذشته هم در یادداشت اینستاگرامی نوشت: قبلاً اعلام کرده بودیم که بازار ارز دچار نوسان شده است، این تصور که بانک مرکزی و دولت برای کنترل بازار ارز اقدامی نمی‌کنند، یا اینکه تصور می‌شود برای تأمین کسری و یا دلایل دیگر، نرخ ارز را بالا می‌برند، بی اساس و یک برداشت و تصور کاملاً اشتباه است.

او تاکید کرد: دستورالعمل جدید در خصوص نحوه برگشت ارز به چرخه اقتصاد و تأمین ارز واردات کشور، چند روزی است عملیاتی شده. در این دستورالعمل، عملاً زمینه‌ای برای ایجاد تراکم غیر عادی تقاضا و نیز سو استفاده از آن باقی نمی‌ماند.

رییس بانک مرکزی به واردکنندگان نیز توصیه کرد چند روز دیگر را تحمل کرده و از چند روز آینده، به تدریج نیاز خود را از سامانه نیما تأمین کنند.

هر چند رئیس کل بانک مرکزی در این یادداشت کوتاه، به صراحت از پایین آمدن نرخ ارز سخن نگفته اما ظاهرا تفسیر فعالان و واکنش بازار به آن نشان می‌دهد که به زودی قیمت دلار روندی کاهشی خواهد داشت؛ البته پس آن و در روز گذشته هم قیمت انواع ارز بخصوص دلار روند کاهشی به خود گرفت در صرافی‌های بانکی با کاهش حدود 500تومانی نرخ دلار به کانال 22هزار تون بازگشت. قیمت دلار در بازار نقدی (غیررسمی) هم افت شدیدی داشت به طوری که بررسی ها از کاهش 3هزار تومانی حکایت دارد.

برخی هم رسانه هم خبر از عرضه ۱۲۰ میلیون دلاری بازار ساز خبر دادند و بانک مرکزی هم دیروز از عرضه 300میلیون دلار در سامانه نیمایی خبر داد این اقدامات از تلاش بانک مرکزی برای کاهش قیمت‌ها در بازار ارز حکایت دارد.

 

چرا نرخ ارز بالا رفت؟

ویروس کرونا از اوایل اسفنده ماه سال گذشته وارد ایران شد و مانند همه کشورها، اقتصادی ایران را تحت تاثیر قرار داد. این ویروس باعث بسته شدن مرزها و مختل صادرات شد؛ این موضوع در کنار تحریم‌ها و افت صادرات و کاهش قیمت نفت باعث کاهش ورود ارز به کشور و باعث تغییر در عرضه و تقاضای ارز شد.

نرخ تورم بالا و انتظار افزایش قیمت ارز و شرایط روانی بر تشدید افزایش قیمت دلار نقش داشت که در یک ماه گذشته از حدود 17هزار تومان حتی به 23 هزار و 900 تومان هم رسید؛ هر چند این موضوع مانند سال‌های گذشته و سال 97 نبود و شاهد صف خرید دلار نبودیم زیرا بورس با افزایش سودآوری نقدینگی را به سمت خودش کشانده بود؛ اما قطعا اقتصادی کشور را دچار تلاطم خواهد کرد.

از سوی دیگر اختلاف قیمتی بین ارز نیمایی و نرخ آن در بازار آزاد باعث شد برخی صادرکنندگان برای کسب سود بیشتر دلارهای خود را در بازار بفروشند یا نگه داری کنند که این عدم تعادل را ایجاد کرد.

این اتفاقات  و ورند افزایشی نرخ دلار باعث ایجاد تقاضای سفته بازی و کاذب در بازار هم شد و برخی به دنبال این هستند که با خریدن دلار ارزش دارایی خود را حفظ و یا از این محل سود کسب کنند که بر افزایش تقاضای دلار دمید.

البته حسن روحانی رئیس جمهوری شوک بازار ارز را موقت و گذراست دانست و گفته بود: ریشه و دلیل بنیادی اقتصادی ندارد و باید تعادل به بازار ارز برگردد.  همه مسئولان اقتصادی کشور موظف به پیگیری و اجرای سیاست‌های مصوب برای کنترل ارز هستند.

وی با بیان اینکه بازگشت درآمدهای ارزی به کشور، بازار ارز را متعادل خواهد کرد، افزد: آنچه امروز دولت بدنبال آن است، هدایت نقدینگی براساس سیاست های پایدار در جهت تقویت تولید و پایه های اقتصاد مولد است.

رئیس کل بانک مرکزی هم اتفاقاتی دو ماهه نخست سال به خاطر کرونا که از نظر ارزشی برخی از کالاهای صادراتی کشور مانند نفت و پتروشیمی دچار مشکل کرد؛ جو روانی بعد از تصمیم آژانس انرژی اتمی و صدور قطعنامه علیه ایران را عوامل بر هم خوردن بازار ارز عنوان کرده بود.

البته یکی از علت‌های افزایش قیمت دلار سوق دادن تامین برخی نیازهای ارزی به بازار است که باعث افزایش قیمت شد؛ مثلا ارز 4200 تومانی برخی کالاهای مشمول حذف شد یا اینکه برخی واردکنندگان نتوانستند از طریق سامانه نیمایی ارز مورد نیاز خود را تامین کنند و به بازار آزاد ارزی روی آورند.

مثلا حذف برخی کالاهای وارداتی از سامانه نیما و انتقال آن به بازار آزاد، پذیرش انتقال واردات در قبال صادرات (واردات بدون انتقال ارز) محدود‌ کردن فعالیت صرافی‌های غیربانکی در نیما، محدودیت‌های بازار متشکل ارزی برای خرید و فروش ارز، ورود تقاضای برخی صادرکنندگان به بازار برای ایفای تعهدات ارزی دلایل دیگر و حتی اصلی افزایش نرخ ارز رد یک ماه اخیر بود؛ هر چند بانک مرکزی با اصلاح برخی سیاست‌های ارزی خود مانند حذف رویه واردات در مقابل صادرات و انتقال همه کالاهای مشمول دریافت ارز برای واردات به سامانه نیما، توانست نقش بازار غیررسمی ارز را کم‌رنگ کند که همین موضوع موجب توقف روند افزایشی و کاهش نرخ‌ها در بازار دیروز شد.

اولتیماتوم بانک مرکزی به صادرکنندگان/ بسته سیاستی نحوه برگشت ارز

براساس این گزارش، پس از نوسانات بازار ارز بانک مرکزی و دولت به صادرکنندگان تا پایان تیرماه مهلت یا اولتماتوم دادند تا ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازگردانند.

همتی در این باره گفته بود:‌ در سال 97 و 98 حدود 72 میلیارد دلار صادرات انجام شده که 45 میلیارد دلار آن به کشور بازگشته اما 27 میلیارد دلار دیگر هنوز برنگشته و صادرکنندگان باید تا پایان تیرماه ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگردانند.

بانک مرکزی همچنین ضمن تشکر از صادرکنندگانی که در راستای مصالح و منافع جامعه نسبت به برگشت ارز حاصل از صادرات اقدام کرده‌اند، اعلام می‌کند درصورت عدم برگشت ارز توسط سایر صادرکنندگان، مطابق مقرارت، اسامی متخلفان در رسانه‌ها انتشار می‌یابد.

براساس این گزارش بسته سیاستی نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات سال 1399 و رفع تعهدات ایفا نشده سال های 97 و 98 هم تصویب شد که براساس آن تمامی صادرکنندگان موظف شده‌اند حداکثر چهار ماه پس از صدور پروانه صادراتی از سوی گمرک، ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی کشور بازگردانند.

براین اساس صادرکنندگان سال‌های 97 و 98 باید دست کم 80درصد از ارز حاصل از صادرات خود را به صورت حواله ارزی و حداکثر 20درصد را به صورت اسکناس در بازار ثانویه به بانک‌ها و صرافی‌های مجاز بفروشند. در این بسته سیاستی تاکید شده است که فروش ارز باید به صورت حواله‌های ارزی در سامانه نیما و به صورت اسکناس در سامانه نظارت ارز «سنا» ثبت شوند.

با این حال در تبصره یک این بسته سیاستی آمده است که بنگاه‌های تولیدی یا صادراتی برای تامین نیازهای وارداتی خود می‌توانند حداکثر 30درصد منابع ارزی حاصل از صادرات خود را استفاده کنند و باید 70درصد دیگر را به صورت حواله ارزی در بازار ثانویه به فروش برسانند.

اما شاید مهم‌ترین بخش از این بسته سیاستی آنجایی باشد که تاکید می کنند صادرکنندگانی که در مهلت تعیین شده از تاریخ صدور پروانه صادراتی نسبت به بازگشت ارز خود به چرخه اقتصادی کشور اقدام نکنند، مکلف هستند باقی‌مانده تعهدات خود را در بازار دوم (سامانه نیما) به نرخ روز پایانی مهلت مزبور در این بازار یا قیمت روز بازار، هرکدام که کمتر باشد، به بانک مرکزی بفروشند.

هر چند تب و تاب صادرکنندگان برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات بیشتر شد چراکه می‌دانند این بار برخوردها جدی است؛ البته امروز مهلت تعیین شده از سوی بانک مرکزی به صادرکنندگان برای بازگشت ارز حاصل از صادرات سال ۹۸ به پایان می‌رسد و صادرکنندگان برای بازگشت ارز حاصل از صادرات خود درباره تعهدات ایفا نشده سال‌های ۹۷ و ۹۸ که براساس اعلام بانک مرکزی رقمی در حدود ۲۷ میلیارد دلار است، تنها تا پایان امروز (سه‌شنبه ۳۱ تیرماه) فرصت دارند.

در صورتی که صادرکننده‌ای ارز حاصل از صادرات خود را طی این مدت بازنگرداند، وزارت صمت صدور یا تمدید کارت بازرگانی وی را انجام نداده و امکان صدور یا تمدید ثبت سفارش را از او سلب می‌کند؛ همچنین امکان استفاده از تسهیلات و خدماتی نظیر مسیر سبز، پذیرش ضمانت‌ها و نظایر آن و همچنین استرداد حقوق و عوارض گمرکی میسر نخواهد بود.

سازمان امور مالیاتی نیز تمامی معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی صادرکنندگان را برای کسانی که ارز حاصل از صادرات خود را بازنگردانند، لغو می‌کند و بانک مرکزی نیز گواهی ثبت آماری (تخصیص ارز) را صادر نخواهد کرد و بانک‌های عامل نیز تسهیلات و ضمانت‌های ریالی و ارزی را برای این افراد متوقف خواهند کرد.

 

چرا صادرکنندگان ارز خود را وارد نمی‌کنند؟

محسن زنگنه اقتصاددانان و سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه امروز نمی‌توان دستوری موضوعات را حل کرد به خبرنگار راه دانا می‌گوید: واقعاً شفاف و بدون تعارف گفته شود که چرا صادرکنندگان ارز خود را وارد کشور نمی‌کنند.

وی افزود: درصد کمی از صادرکنندگان ممکن است نگاه سودجویانه داشته باشند و در کشور مبدأ سرمایه‌گذاری کنند، اما بخش عمده‌ای که شرکت‌های شناخته‌ شده هستند، ارز را به کشور برنمی‌گردانند که دلیل عمده آن امنیت ارزی است.

این نماینده مجلس اضافه کرد: صادرکنندگان نگران این هستند که ارز وارد کشور کنند و بنا بر دستور دولت در  سامانه نیمایی بفروشند ولی اگر خودشان نیازمند ارز بودند، هیچ‌کسی به تضمینی برای تأمین ارزشان نمی‌دهد.

این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: موضوع راه‌حل ساده‌ای دارد و بارها این را گفته‌شده که  دولت در یک فضای شفاف از طریق گواهی سپرده ارزی برای صادرکنندگان یک امنیت روانی ایجاد کند و تضمین بدهد که اگر ارز صادرات را در اختیار دولت قرار دادند زمانی که به آن داشتند، می‌توان آن را تأمین کندِ البته عدم نظارت دولت بر شرکت‌ها علت دیگر عدم تعادل عرضه و تقاضا است که این‌ها خصولتی هستند و یا دولت بر آن‌ها نظارت یا سهم دارد که متأسفانه این‌ها استنکاف از بازگشت ارز حاصل از صادرات خود می‌کنند.

زنگنه تصریح کرد: از طریق ابزارهایی مانند گواهی سپرده ارزی و راه‌اندازی بازار آتی ارز در فضای شفاف و مورداطمینان با دامنه نوسان کم می‌توانیم مشکل را بازار ارز را حل کنیم که هم ارزهای خارج از کشور بر‌می‌گردد و هم ارزهایی که دست مردم است وارد بازار می‌شود و گردش پیدا می‌کند.

 

فردا بازار ارز آرام می‌گیرد؟

با این حال تجربه قبلی و وعده‌های پیشین برای کنترل بازار اما این مشکل در اقصاد ایران مزمن شده و به نظر می رسد دولت نه اراده و نه توان لازم را برای بازگرداندن قیمت دلار به کانال ۱۵ هزار تومانی یک ماه پیش ندارد. با این حال امروز مهلت صادرکنندگان به پایان خواهد رسید دلار با نرخ 25هزار تومان پایدار نخواهند ماند ولی آیا بازار ارز بعد از فردا آرام می‌گیرد؟؛ آیا باز هم شاهد این اتفاقات هستیم؟؛ باز هم در کنار عدم نظارت دولت برخی شرکت‌ و صادرکنندگان از ورود ارز خود به کشور خودداری خواهند کرد.

امروز بسیاری از صادرکنندگان کشور که تولیدکننده هم هستند ارزهای صادراتی سال 97 را هزینه کردند و نمی‌تواند آن‌ها را با تصمیمات انتظامی روبرو کرد هر چن بهتر است سیاست تخصیص ارز شفاف باشد؛ اینکه چه کسی و برای چه کاری ارز می‌گیرد و از سوی دیگر هم اسامی صادرکننده‌های که ارز حاسل از صادرات را نمی‌آورند هم منتشر شود. دولت و بانک مرکزی هم می‌بایست با اقدامات دقیق و صحیح مانع سفته بازی در بازار ارز شوند.

 

انتهای پیام/ن

منبع: دانا

کلیدواژه: صادرکنندگان برای بازگشت ارز بازگشت ارز حاصل از صادرات ارز حاصل از صادرات خود بانک مرکزی بانک مرکزی هم اقتصادی کشور میلیارد دلار افزایش قیمت سامانه نیما بسته سیاستی قیمت دلار بازار ارز برگشت ارز ارز خود نرخ ارز چند روز یک ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۹۳۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت دلار به کانال ۵۹هزار

امتداد - دلالان سبزه‌میدان با پیش‌بینی ادامه کاهش قیمت دلار معتقدند نرخ‌های تلگرامی موثق نیست و دلار به‌قیمت تلگرامی در بازار خریدار ندارد.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، گزارش تصویری تسنیم از بازار دلار سبزه‌میدان حاکی از کاهش قیمت دلار به کانال ۵۹ هزار است. دلالان سبزه‌میدان با پیش‌بینی ادامه کاهش قیمت دلار، معتقدند نرخ‌های تلگرامی موثق نیست و دلار به‌قیمت تلگرامی در بازار خریدار ندارد.

 

      دانلود

کد ویدیو   برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • بازگشت دلار به کانال ۵۹هزار
  • چگونه بازار مرغ ترکمنستان را از دست دادیم؟
  • تجار قمی در فروردین ماه به ۲۲ کشور صادرات کالا داشتند
  • حمایت‌های صندوق ضمانت صادرات از صادرکنندگان
  • دلار باز هم نزولی شد
  • طی یک سال؛ صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • وضعیت تجارت سیمان در ایران و جهان
  • صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • ضرورت توسعه صاردات سیمان
  • صادرات بیش از ۳۳۲ هزار تن کالای غیرنفتی از کهگیلویه و بویراحمد طی یک‌ماه