Web Analytics Made Easy - Statcounter

فاطمه حلاج‌نیا روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: مبارزه با ملخ صحرایی تاکنون در پنج هکتار از زمینهای شهرستان خلیل‌آباد واقع در جنوب غربی و ۶۰ هکتار از عرصه‌های گیاهی و کشاورزی گناباد در جنوب خراسان رضوی انجام شده است.

وی ادامه داد: پیش از این، حضور کانون ملخ صحرایی فقط در حوزه جغرافیایی شهرستان خلیل‌آباد مشاهده شده بود اما موقعیت گناباد در جنوب خراسان رضوی و در معرض خطر بودن این شهرستان موجب شد تا گناباد نیز درگیر این آفت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیر دفتر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ملخ مهاجر صحرایی حشره‌ای بلندپرواز است لذا هر زمان که تونلهای وزش باد و شرایط جوی فراهم شود این آفت در مسیرهای طولانی دست به مهاجرت می‌زند.

وی افزود: هم‌اینک به محض مشاهده دسته ملخ در سطح خراسان رضوی به ویژه در محدوده جغرافیایی شهرستانهای واقع در جنوب استان و نیز هم مرز با کشور افغانستان در شرق خراسان رضوی این آفت بلافاصله سرکوب می‌شود.

حلاج‌نیا ادامه داد: سرکوب این آفت، در سطح حد کانون آن و مبارزه با ملخ بالغ صورت می‌گیرد بنابراین تاکنون در خراسان رضوی به هیچوجه فرصت تخم‌ریزی و ازدیاد نسل به این حشره زیانبار داده نشده است. 

وی گفت: کشاورزان فعال در دیگر شهرستانهای واقع در نیمه جنوبی خراسان رضوی از جمله کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن باید نسبت به پایش این آفت هوشیاری کامل داشته باشند تا به محض مشاهده ملخ زرد یاهمان ملخ صحرایی مراتب را با فوریت به ادارات جهاد کشاورزی اعلام کنند.

"آفت ملخ" به وضعیتی گفته می‌شود که رفتار این حشره در پی افزایش بارندگی سالیانه پس از یک دوره خشکسالی و تحریک برای تولید مثل، به حالت طغیان درآید. در صورت وقوع چنین شرایطی جمعیت انبوه ملخها برای پیدا کردن غذا دست به مهاجرت جمعی می‌زنند و با حمله به مزارع، زیانهای بسیار وارد می‌کنند.
پیش از این "مدیریت مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی" از هجوم ملخهای صحرایی در پی بارندگیهای اخیر به مناطقی از کشور شامل هرمزگان، بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، جنوب استان کرمان و جزیره قشم خبر داده و اعلام کرده بود که هجوم ملخ می‌تواند تهدید جدی برای زمینهای کشاورزی و عرصه‌های طبیعی باشد.
"ملخ صحرایی" که از ناحیه شبه‌جزیره عربستان، امارات متحده و عمان وارد ایران شده می‌تواند روزانه بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر و پوره ملخ (بچه ملخ) آن می‌تواند روزانه بین چهار تا هشت کیلومتر مسافت را طی کند. 
دو میلیون و ۱۳۸ هزار هکتار عرصه مستعد زراعت در خراسان رضوی با فعالیت ۳۶۳ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی زیر کشت انواع محصولات زراعی و باغی قرار دارد. 

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی مشهد گناباد ملخ صحرایی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی مشهد گناباد ملخ صحرایی وزارت جهاد کشاورزی مشهد گناباد ملخ صحرایی جهاد کشاورزی خراسان رضوی ملخ صحرایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۹۳۶۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید مرغ در داورزن خراسان رضوی ۵۰ درصد افزایش یافت

سعید خسروجردی مدیر جهاد کشاورزی داورزن گفت: سال گذشته افزون بر ۶ میلیون و ۷۴۲ هزار قطعه جوجه ریزی در ۱۲۹ مرغداری فعال این شهرستان برای تولید این میزان گوشت مرغ صورت گرفته بود.

او افزود: تأمین به موقع نهاده‌های مورد نیاز مرغداران شهرستان، از عوامل اقبال این قشر تولید کننده به افزایش جوجه‌ریزی بود که موجب رشد تولید گوشت مرغ و عرضه آن در بازار شد.

مدیر جهاد کشاورزی داورزن ادامه داد: ظرفیت تولید مرغ گوشتی در داورزن در ۲ سال اخیر با فعال شدن پنج واحد مرغداری با ظرفیت ۳۵ هزار قطعه و ایجاد ۲ واحد مرغداری جدید با ظرفیت ۸۰ هزار قطعه، به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرده است و انتظار می‌رود امسال بیش از ۱۲ هزار و ۸۰۰ تن گوشت مرغ در این شهرستان غربی خراسان تولید شود.

خسروجردی بیان کرد: از سویی بزرگترین مرغداری غرب خراسان با ظرفیت ۱۰۰ هزار قطعه که سال ۱۴۰۱ در شهرستان داورزن پروانه تاسیس گرفته بود اکنون با تکمیل مراحل ساخت و تجهیز، پروانه بهره برداری خود را دریافت کرده است و به زودی با آغاز فعالیت جوجه ریزی، توان تولید مرع این منطقه را افزایش قابل توجهی خواهد داد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • تحقق جهش تولید و افزایش اشتغال با ایجاد زنجیره ارزش محصولات کشاورزی
  • نخستین واحد پرورش قارچ صنعتی در جوین خراسان رضوی افتتاح شد
  • تصویب نصب هزار پنل خورشیدی برای تولید برق سبز در خراسان رضوی
  • مبارزه کاراته‌کاران خراسان رضوی در مسابقات آسیای مرکزی
  • تولید مرغ در داورزن خراسان رضوی ۵۰ درصد افزایش یافت
  • تک‌کشتی پسته، کشاورزی خوشاب خراسان رضوی را تهدید می‌کند
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان + فیلم
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان
  • ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون جذب ششتمد خراسان رضوی شد
  • حفر و تکمیل ۸ حلقه چاه نفت در مناطق نفت‌خیز جنوب