Web Analytics Made Easy - Statcounter

اگر خدای ناکرده فضایی برای لغزیدن یک نماینده مجلس مهیا شود، باید قبل از شکل‌گیری پیشامدهای ناخوشایند برای خود آن نماینده یا شأن مجلس، هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس نمایندگی ورود کرده و به اقداماتی که در قانون آمده، دست بزند.

خبرگزاری فارس، یادداشت میهمان - محمد سرگزی نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی: کمتر از دو ماه از آغاز به کار مجلس یازدهم می‌گذرد و اقدامات خوب و درخور توجهی در طول این مدت کوتاه از خانه ملت مشاهده شد که می‌تواند امید به آینده روشن جمهوری اسلامی را فراهم کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اما نقطه عطف این دوره کوتاه دیدار با مقام معظم رهبری بود که بیانات حکیمانه ایشان همچون چراغ راهی برای نمایندگان، نقشه راهی را ترسیم کرد تا اگر خطا و اشتباهی هم در روند امور وجود داشت، با این تذکرات پدرانه، به خیر و مصلحت کشور بیانجامد. 
همه می‌دانیم که مجلس شورای اسلامی از 2 عنصر نظارت و قانون گذاری بهره مند است و با همین 2 بازوی مستحکم می‌تواند امور کشور را به سمتی هدایت و ریل گذاری کند که مشکلات کشور تا حد بسیاری رفع شود. 
در این میان اما بدون شک بُعد نظارتی مجلس پراهمیت تر از مبحث قانونگذاری است. چراکه امروز قوانینی پیش پای مجلس قرار دارند که بعضا موجب تزاحم و در تضاد با برخی اقدامات مثبت صورت گرفته است. از همین رو یکی از اقدامات مهم مجلس می بایست پایش قوانین و بروزرسانی آنها باشد. 
از سوی دیگر یکی از اولویت های کاری ما در مجلس باید احیای شان نظارتی مجلس باشد که سال هاست نادیده گرفته شده است. دیوان محاسبات به عنوان بازوی نظارتی در این امر از جایگاه ویژه ای برخوردار است و هر چه در مسئله نظارت توان بیشتری بگذاریم، خروجی فعالیت‌ها مثمر ثمر خواهد بود.  
یکی از نهادهای مهمی که در چند سال اخیر در مجلس پیگیری و پایه گذاری شد، همین هیات نظارت بر رفتار نمایندگان است که از رهگذر تصویب قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شکل گرفته است. یکی از وظایف جدی و بنیادین این هیأت، صیانت از شأن نمایندگی است چرا که اگر خدای ناکرده فضایی برای  لغزیدن یک نماینده مهیا شود، این هیأت قبل از شکل‌گیری پیشامدهای ناخوشایند برای خود آن نماینده یا شأن مجلس یا فضای سیاسی و اجتماعی کشور، این هیأت ورود می کند و به اقداماتی که در قانون آمده، دست میزند.
 همانطور که رهبر انقلاب در دیدار اخیرشان با نمایندگان فرمودند، «همه نمایندگان خوب هستند اما این خوب ماندن شرط است» ما هم بر این باوریم که این خوب ماندن بایستی استمرار داشته و خدای ناکرده به بدی متمایل نشود.
وظیفه این هیات که از خود نمایندگان هستند، این است که با ورود موثر و ارتباط دائمی خود با نمایندگان، مراقبت و نظارت کنند و از ایجاد لغزش و زیر سوال رفتن شأن نمایندگی جلوگیری و ممانعت به عمل بیاورند.
در این دوره لازم است، رویکرد وکلای ملت به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مثبت و خوش بینانه باشد و همه همکاران ما در مجلس نسبت به همدیگر ، مساله خود نظارتی که رهبری فرمودند را جدی بگیرند.

در پایان باید این نکته را یادآور شد که هر گونه اقدام عجولانه و احساسی می تواند مانند «گاو نه من شیر ده» عمل کند. یعنی هر چقدر در راستای عمل به قوانین و شفافیت و نظارت خوب عمل کنیم، یک بی تدبیری می‌تواند تمام زحمات را بر باد دهد. بنابراین مجلس باید با تدبیر در امور مختلف ورود کرده و همانند یک کارشناس خبره، به اوضاع کشور سر و سامان دهد.

انتهای پیام/ 

منبع: فارس

کلیدواژه: مقام معظم رهبری نمایندگان مجلس مجلس شورای اسلامی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان شان مجلس تخلف نماینده نظارت بر رفتار نمایندگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۹۴۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این ۳۵ نماینده مجلس باعث تعطیلی مجلس شدند

 

به گزارش تابناک، جلسه نوبت عصر روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ صحن مجلس حدود ۴۰ دقیقه بعد از آغاز به کار، به دلیل غیبت تعدادی از نمایندگان و نرسیدن به حد نصاب جلسه با اعلام محمدباقر قالیباف رئیس مجلس پایان یافت.

بنابر گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، گفت: تعداد نمایندگان حاضر در مجلس برای رای گیری به حدنصاب نرسیده است و نمی‌توانیم بررسی بودجه را دنبال کنیم لذا پایان جلسه را اعلام می‌کنم.

 
 
وی گفت که جلسه بعدی مجلس فردا (سه‌شنبه) برای ادامه بررسی بخش دوم بودجه تشکیل می‌شود. این در حالیست که از روز گذشته اعلام شده بود که جلسات صحن مجلس تا پایان رسیدگی به بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در ۲ نوبت برگزار خواهد شد.

قالیباف همچنین از اعضای هیأت رئیسه مجلس خواستار قرائت اسامی غایبان و متاخران جلسه شد که علی کریمی فیروزجایی عضو هیأت رئیسه مجلس اسامی آنها را به شرح زیر قرائت کرد:

- عبدالجلال ایری

- امیرحسین بانکی پور

- علی جدی

- حسین حسین‌زاده

- جعفر راستی

- رجب رحمانی

- جلیل رحیمی جهان آبادی

- جلال رشیدی کوچی

- ابراهیم رضایی

- محمدرضا رضایی کوچی

- مجتبی رضاخواه

- یعقوب رضازاده

- منصورعلی زارعی

- علیرضا زندیان

- قاسم ساعدی

- محمد سبزی

- حسن شجاعی

- مهدی شریفیان

- منصور شکرالهی

- مهدی طغیانی

- فرهاد طهماسبی

- روح‌الله عباسپور

- محمود عباس زاده

- بهزاد علیزاده

- ابوالفضل عمویی

- محسن فتحی

- حسین گودرزی

- محمدرضا مبلغی

- حسن محمدیاری

- غلامرضا مرحبا

- اردشیر مطهری

- محمدطلا مظلومی

- فاطمه مقصودی

- سید محمد موحد

- سید کاظم موسوی

به گزارش ایسنا، بر اساس ماده ۷۱ آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، انعقاد رسمی جلسات و اعتبار اخذ رأی منوط به حضور حداقل دو سوم مجموع نمایندگان در صحن است؛ بنابراین از مجموع ۲۸۶ نماینده فعلی (با حساب ۴ نماینده‌ای که در طول این ۴ سال به هر دلیلی از مجلس جدا شدند)، برای رسمیت یافتن جلسه نوبت عصر روز دوشنبه صحن مجلس باید ۱۹۱ نفر در جلسه حاضر می‌شدند.

دیگر خبرها

  • عدم‌همراهی بیش از ۱۰۰ نماینده در حمایت از طرح «نور»
  • ۱۰۰ نماینده مجلس بیانیه حمایت از «طرح نور» را امضا نکردند؟
  • ابهامات مستثنی شدن قوه قضاییه، وزرا و هیات رئیسه مجلس از «شفافیت» قوای سه گانه
  • ابهامات بر سر مستثنی شدن قوه قضاییه، وزرا و هیات رئیسه مجلس از «شفافیت» قوای سه گانه
  • بیش از ۱۰۰ نماینده مجلس بیانیه حمایت از طرح «نور» را امضا نکردند
  • این ۳۵ نماینده مجلس باعث تعطیلی مجلس شدند
  • قدردانی «سردار رادان» از نمایندگان مجلس
  • مجلس بعدی باید ریل‌گذاری درستی برای دولت ایجاد کنند
  • حمله شدیدالحن سایت اصولگرا به ذوالنوری | به چه حقی "شورایعالی سران قوا" که دستور رهبری است را خلاف می‌دانی!
  • افزایش ایست‌های بازرسی در تهران؛ نماینده مجلس: این‌ها جزو وظایف عادی فراجا است!