Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@11:30:12 GMT

میراث فرهنگی مجوز یکسان سازی قبور ابن بابویه را داده است

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۹۶۳۳۶

‍‍‍‍‍‍

دریافت 41 MB

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ؛ طرح گسترش شبستان بقعه شیخ صدوق در گورستان تاریخی و ثبت ملی شده ابن بابویه در دستور کار مسئولان تولیت آرامگاه این دانشمند بزرگ شیعه قرار گرفته بود. در این طرح قرار بود شبستان این مجموعه از هر طرف به اندازه ۲۰ متر توسعه یابد به همین منظور تعدادی از قبور واقع در این محدوده تخریب و گورستان ابن بابویه به یکی از خبرسازترین گورستان‌های پایتخت در سال ۹۰ تبدیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وضعیت شبستان جدید

تولیت این گورستان گفته بود که هدف از اجرای این طرح بهسازی کل محوطه آستان است بنابراین در طرح اضافه کردن محدوده شبستان، از قبوری که در این محدوده واقع شده‌اند عکس گرفته شده و جانمایی همان سنگ قبرها با خطای کمتری در داخل شبستان انجام می‌شود.

وضعیت شبستان قدیم

این اقدام به یک شرکت سپرده بود که پیش از این نیز در بناهای تاریخی زیادی فعالیت کرده است. در واقع اکنون گورستانی که هر یک از قبور و سنگ‌های آن به سلیقه بازماندگان متوفی کار شده بود و بسیاری از آنها نیز تاریخی و دارای قدمت زیادی بودند با کلی نقش و نگار کار شده روی آنها از جای خود کنده شده و دور تا دور آرامگاه را با سنگ‌های طوسی رنگ یک دست و صاف کرده‌اند و سنگ‌ها را طبق عکس برداری انجام شده، سر جای خود گذاشته‌اند. اما از آنجا که این سنگ‌ها قدیمی و همرنگ با سنگ‌های سیمانی جدید بوده‌اند، کمتر کسی متوجه وجود این سنگ‌ها زیر پای خود می‌شود. صاف شدن سطوح برای آن بود که زائران کمترین مشکل را برای رفت و آمد به گورستان داشته باشند.

از ۹ سال پیش تا کنون سنگ‌های تاریخی زیادی نیز تخریب شد که تصاویر آنها در رسانه‌های مختلف منتشر شد برخی از صاحبان متوفی و قبور تاریخی و دوستداران میراث فرهنگی روزهای اول که این تخریب‌ها آغاز شده بود مخالفت خودشان را به اوقاف اعلام کرده بودند.

یادمان دکتر مصدق که قرار بود ساماندهی شود

احمد ابوحمزه، کارشناس ارشد تاریخ و ری شناس به خبرنگار مهر گفته بود: اداره میراث فرهنگی و اداره اوقاف و امور خیریه تنها به فکر این هستند که کل مجموعه را تغییر بدهند و مجموعه جدیدی بسازند. این درست همان سیاستی است که آمریکایی‌ها در قبرستان معروف خود اجرا کردند و تمام قبرها را یکسان و سنگ‌ها را همسطح سازی کردند تا هویت تاریخی این اماکن را پاک کنند.

این وضعیت را کارشناسان میراث فرهنگی که خود می‌بایست حافظ هویت تاریخی تهران باشند به وجود آورده بودند دلاور بزرگ نیا مدیرکل اسبق اداره میراث فرهنگی استان تهران خطاب به افشار شهردار منطقه ۲۰ در نامه‌ای نوشته بود: پیرو نامه سال ۹۷ در خصوص مجموعه فرهنگی مذهبی بقعه و گورستان ابن‌بابویه که به شماره ۱۸۱۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و تحت ضوابط حفاظتی میراث فرهنگی قرار دارد، ضمن تاکید بر مفاد نامه فوق الذکر اعلام می‌دارد:

«طرح تأیید شده مرمت و ساماندهی محوطه ثبتی گورستان ابن‌بابویه به استناد مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی در خصوص سند ملی حفاظت و حراست از گورستان‌های تاریخی ایران به تاریخ سال ۹۷ در قالب یک نسخه فایل سی دی برای صدور دستور مقتضی ارسال و این اداره کل آمادگی خود را برای هر گونه همکاری لازم و نظارت بر اجرای طرح اعلام می‌کند.»

اکنون مصالح و سنگ‌های جدیدی که دور تا دور بقعه قرار گرفته نشان از آن دارد که یکسان سازی قبور شعاع بیشتری از شبستان را دربرمی‌گیرد به نحوی که برخی از سنگ قبور تاریخی همان اطراف رها شده‌اند. همچنین قبور جدیدی در حال جایگزینی متوفیان قدیمی است و سنگ‌های جدید جای سنگ‌های قدیمی را می‌گیرد.

حجت نظری عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران در واکنش به این اقدامات گفته است: در سایر کشورها ساماندهی آرامستان‌های قدیمی انجام می‌شود اما تخریبی صورت نمی‌گیرد و می‌بینیم که با دقت سنگ‌های قبور قدیمی را نگهداری کرده و اگر لازم به جابجایی آنها به موزه باشد، در راستای حفظ بافت و هویت تاریخی قبرستان مذکور، سنگ‌هایی شبیه به سنگ قبل را طراحی کرده و مجدداً بروی قبر می‌گذارند و سنگ‌ها را به واسطه قدمتشان حفاظت می‌کنند و اگر قرار باشد برنامه ساماندهی در آرامستان‌های تاریخی کشور نیز انجام شود باید از این جنس باشد نه اینکه به اسم ساماندهی و مرتب کردن، آنها را تخریب کنیم.

سنگ‌های تاریخی هر روز شسته و از عمر آنها کاسته می‌شود

یکسان سازی قبور در گورستان تاریخی ابن بابویه تهران درحالی می‌شود که گورستان‌های تاریخی در دنیا یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری شهرها به حساب می‌آیند و همگان در تلاش هستند که این گورستان‌ها به همان شکل قدیمی خود باقی بمانند مانند گورستان تاریخی پرلاشز در شهر پاریس فرانسه. آیا کسی قصد دارد تا این گورستان را یکسان سازی کند تا گردشگران آن راحت تر میان قبور رفت و آمد کنند؟

کد خبر 4979419 فاطیما کریمی

منبع: مهر

کلیدواژه: میراث فرهنگی قبرستان قبرستان ابن بابویه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تازه های نشر ویروس کرونا ترجمه گردشگری رایزنی فرهنگی بازار نشر ادبیات جهان ادبیات کودک و نوجوان کتاب و کتابخوانی تجدید چاپ درگذشت چهره ها شیوع کرونا معرفی کتاب میراث فرهنگی یکسان سازی ابن بابویه گورستان ها سنگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۹۶۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود دادستانی و توقف عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان جیرفت گفت: در پی شکایت اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان از اداره کل راه و شهرسازی جنوب کرمان، پیرامون احداث شهرک جدید در حاشیه شهر تاریخی جیرفت، دستور توقف موقت کار صادر شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی دادگستری، افشین صالحی‌نژاد اظهار کرد: اداره کل راه‌وشهرسازی جنوب کرمان در حاشیه شهر قدیم‌جیرفت اقدام به تسطیح اراضی برای ایجاد شهرک جدید کرد که با شکایت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری مواجه شده است.

وی افزود: در پی شکایت اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان از اداره کل راه‌وشهرسازی جنوب کرمان پیرامون احداث شهرک جدید در حاشیه شهر تاریخی جیرفت، دادستانی ضمن بازدید میدانی از محل پروژه شهر جدید، دستور توقف موقت کار را صادر کرد.

دادستان جیرفت با بیان اینکه باید کار در محدوده اراضی شهرک جدید تا بررسی کارشناسی مجدد متوقف شود، بیان کرد: آثار تاریخی خط قرمز و میراث فرهنگی ماست و باید در جهت حفظ و نگهداری از آن دقت شود.

وی ادامه داد: شهر قدیم جیرفت یکی از دو محوطه تاریخی مهم جیرفت است که شرایط ثبت جهانی را دارد و نباید اجازه داد سهم این آثار تاریخی ارزشمند در ثبت جهانی از دست برود.

صالحی‌نژاد تأکید کرد: دستگاه قضایی با قاطعیت از اجرای طرح نهضت ملی مسکن حمایت می کند اما مسئولان راه‌وشهرسازی باید در مناسب‌ترین مکان و پس از انجام اقدامات کارشناسی این طرح را عملیاتی و اجرا کنند.

کد خبر 749287

دیگر خبرها

  • ۲۰۰ مجوز موافقت اصولی برای گردشگری دریایی در مازندران صادر شد
  • عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت موقتاً متوقف شد
  • ورود دادستانی و توقف عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت
  • تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • تحویل ۹ شئ تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • احیای گنجینه‌های تاریخی حیدرآباد به دست متخصصان ایرانی
  • صدور ۲۹ مجوز تأسیس موزه خصوصی طی ۲ سال گذشته
  • تعداد فروشگاه‌های صنایع‌دستی استان سمنان به ۱۹ باب افزایش یافت