Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-28@03:51:18 GMT

مهمترین اعمال ماه ذی‌الحجه

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۰۰۹۵۳

مهمترین اعمال ماه ذی‌الحجه

خبرگزاری میزان- یک کارشناس علوم قرآنی گفت: در ماه ذی الحجه عبادت خصوصا روزه و نماز بسیار مورد تاکید و ثواب بسیاری را برای بجا آورندگان این اعمال پر اهمیت به همراه دارد. تاریخ انتشار: 17:28 - 31 تير 1399 - کد خبر: ۶۳۹۶۸۵

سید ابراهیم قائمی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان، درباره جایگاه ماه ذی‌الحجه گفت: «ماه ذی‌الحجه» ماهی ارزشمند بوده و جایگاه خاصی از نظر عبادات و معرفت شناسی برای آن بیان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی درباره جایگاه این ماه قمری افزود: ماه ذی الحجه جزو چهار ماه حرام محرم، صفر و ذی القعده است، ماه‏‌هایی که در زمان گذشته نیز از جایگاه خاصی برخوردار بودند و جنگ در آن‌ها حرام اعلام شده بود، ماه ذی الحجه ماهی ارزشمند برای دعا و رحمت خدواند است.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه مطالب و گفت‌وگوهای مذهبی اینجا کلیک کنید

این کارشناس علوم قرآنی بیان کرد: در ماه ذی الحجه عبادت خصوصا روزه و نماز بسیار مورد تاکید و ثواب بسیاری را برای بجا آورندگان این اعمال پر اهمیت به همراه دارد.

قائمی به نماز‌های وارد شده در ماه ذی الحجه اشاره و افزود: نمازی که در دهه اول ماه ذی الحجه وارد شده است نمازی دورکعتی است که بین نماز مغرب و عشا خوانده می‌شود و پس از سوره حمد و توحید آیه ۱۴۲ سوره اعراف خوانده می‌شود و سپس نماز با سلام پایان می‌یابد.

این کارشناس علوم قرآنی تصریح کرد: خواندن نماز حضرت «فاطمه (س)» مورد تاکید بسیار در این ماه پر فضیلت قرار گرفته است، نماز «حضرت زهرا (س)» که تقوا را به همراه دارد چهار رکعت است و جزو نماز‌های مجرب قرار دارد، این نماز دو رکعتی بوده و در هر رکعت، یک مرتبه سوره حمد و پنجاه مرتبه سوره توحید را بخوانید و بعد از سلام تسبیح «حضرت فاطمه (س)» ذکر می‌شود.

وی به دعا‌هایی که از جایگاه خاصی در این ماه برخوردار است اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در این ماه دعا‌هایی ویژه‌ای نیز وارد شده است که یکی از این ادعیه از زبان «امام باقر (ع)» نقل شده و می‌توان هر روز بر آن استمرار کرد.

آیت الله یعقوب جعفری در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان درخصوص اعمالی که در ماه ذی الحجه بر مسلمانان توصیه شده است، گفت: مهمترین اعمال در ماه ذی الحجه،«حج» است که البته برای کسانی است که بتوانند در مکه مکرمه حاضر شوند، برای کسانی که تا امروز به مکه مکرمه سفر نکرده‌اند نیز اعمالی وجود دارد. که در مفاتیح آمده است که مهمترین آن خواندن دعای عرفه است که در عصر روز عرفه خوانده می‌شود.

این کارشناس علوم قرآنی ادامه داد: دعای عرفه دعای بسیار با ارزشی است و مضمون فاخری در آن نهفته است. جملاتی که در دعای عرفه خوانده می‌شود آنقدر شفاف و دلنشین است که به راحتی می توان تشخیص داد که اینها از زبان امام معصوم «امام حسین (ع)» بیان شده است.

این کارشناس علوم قرآنی بیان کرد: در بخشی از دعای عرفه «امام حسین (ع)» می‌فرماید: خدایا کسی که تو را دارد چه ندارد و کسی که تو را گم کرده و ندارد چه دارد.

آیت الله یعقوبی خاطرنشان کرد: از دیگر اعمال مهم درماه ذی الحجه قربانی کردن همزمان با روز عید قربان است که هر انسانی در این روز مستحب است که قربانی کند و یک دوم آن قربانی را به فقرا بدهد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار مذهبی احکام شرعی کارشناس علوم قرآنی ماه ذی الحجه خوانده می شود دعای عرفه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۰۰۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حج را نمی‌توان با اعمال دیگر جایگزین کرد

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اینکه برخی می‌گویند بهتر است هزینه حج را به فقیر بدهند، در واقع این فکر وسوسه شیطان است و جایگاه حج ویژه و ابراهیم عقبه حج است و نمی‌توان آن را با چیزی جایگزین کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، آیت‌الله علی اسلامی امروز _جمعه هفتم اردبهشت_ در همایش متمرکز زائران بیت‌الله الحرام اظهار کرد: وصیت امیرالمؤمنین (ع) پیرامون حج این است از خدا راجع به حج بترسید و بدانید اگر حج را تعطیل کردید، با اینکه مستطیع بودید، عقوبت می‌شوید.

وی افزود: انسان وقتی توان مالی خوبی دارد و مستطیع می‌شود، باید به هر شکلی حج خانه خدا را انجام دهد و در برخی روایات اهل‌بیت (ع) آمده اگر کسی که می‌تواند به حج برود، آن را ترک کند، در موقع مردن با وضع بدی از دنیا می‌رود.

نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان با اشاره به سخن امام سجاد (ع) در صحیفه سجادیه مبنی بر «خدایا باقیمانده عمر من را در حج و عمره به مصرف برسان» تصریح کرد: بنابراین اینکه برخی گاهی نادانی می‌کنند و می‌گویند بهتر است هزینه حج را به فقیر بدهند، در واقع این فکر وسوسه شیطان است و جایگاه حج ویژه و ابراهیم عقبه حج است و نمی‌توان آن را با چیزی جایگزین کرد.

آیت‌الله عابدینی ادامه داد: حج جایگاه ویژه و لذتی خاص دارد و شما در اعمال حج وقتی در انتهای شب به حرم مطهر می‌روید و روبه‌روی کعبه رحمت قرار می‌گیرید و نماز شب می‌خوانید و آیات قرآن را تلاوت می‌کنید، به معنویت و عرفانی می‌رسید که وصف‌ناشدنی است.

وی برخی آداب حج اشاره کرد و گفت: شما زائران باید قبل از سفر حج رد مظالم کرده و حق‌الناس را ادا کرده و خمس و زکات خود را پرداخت کنید. شما زائران که توفقی یافتید به زیارت خانه خدا بروید، حتماً برای مسلمانان ایران و غزه دعا کنید و برای نظام و رهبری و خانواده شهدا دعاگو باشد تا جهان آرامش را بدون رژیم غاصب تجربه کند.

کد خبر 748069

دیگر خبرها

  • تپش؛ روایت مهمترین حوادث روز
  • معاون فنی مهمترین گمرک کشور منصوب شد
  • شیرآلات اهرمی استاندارد باید چه ویژگی‌های داشته باشند؟
  • "عمره مفرده" چه اعمالی دارد؟
  • عمره مفرده چه اعمالی دارد؟
  • رسیدگی به ۳ هزار پرونده موضوع ماده ۴۷۷
  • حجاب و عفاف؛ مهمترین محور سخنان خطیبان نماز جمعه شهر‌های گلستان
  • حج را نمی‌توان با اعمال دیگر جایگزین کرد
  • آب مهمترین مسئله در شرق اصفهان است
  • فیلم| محیط بان اعمال قانون کرد؛ متخلفان ماشین اورا آتش زدند!