Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@02:51:15 GMT

بیش از ۵۳۰۰ تُن کلزا در آذربایجان‌غربی خریداری شد

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۰۴۹۰۲

بیش از ۵۳۰۰ تُن کلزا در آذربایجان‌غربی خریداری شد

صولت قلی‌زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال زراعی جاری، سه هزار و ۶۸۶ هکتار از مزارع استان به کشت کلزا اختصاص یافته که از این مقدار سه هزار و ۳۲۴ هکتار قابلیت برداشت محصول را داشت.

وی اضافه کرد: برای خرید تضمینی این محصول از کشاورزان ۶ مرکز خرید اصلی در شهرستان‌های پلدشت، خوی، نقده، پیرانشهر، میاندوآب و بوکان و سه مرکز خرید فرعی در شهرستان‌های ارومیه، سلماس و مهاباد راه‌اندازی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناس مسوول دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: از مجموع محصول خریداری شده در استان، چهار هزار و ۸۹۴ تُن محصول خریداری شده برای تحویل به کارخانه‌های تولید روغن بارگیری و ارسال شده است.

وی افزود: در بین شهرستان‌های آذربایجان‌غربی، پلدشت با ‌هزار و ۶۰۰ هکتار، جایگاه نخست کشت کلزا را در استان به خود اختصاص داده و بوکان با ۵۵۰ هکتار، نقده با ۴۴۷ هکتار، میاندوآب با ۲۳۱ هکتار و پیرانشهر با ۱۶۸ هکتار در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

"قلی‌زاده" اظهار داشت: امسال ۴۰۰ هکتار مزارع الگو در شهرستان‌های میاندوآب و بوکان با استفاده از بذور داخلی و خارجی (فرانسه) کشت شده که پیش‌بینی برداشت محصول در این مزارع بیش از میانگین استان و حدود ۳.۵ تُن در هکتار است.

وی اضافه کرد: امسال دولت برای تشویق کشاورزان برای کشت کلزا قیمت تضمینی  کلزا ، ۴۶ هزار و ۶۰۲ ریال تعیین شد که علاوه بر اولویت توزیع کود شیمیایی در بین کلزاکاران استان، ۷۷۰ لیتر سم آفت بذرخوار کلزا نیز در بین کشاورزان استان به صورت رایگان توزیع شد.

وی با اشاره به اینکه مطالبه کلزاکاران آذربایجان‌غربی در حدود ۲۵۰ میلیارد ریال است ابراز امیدواری کرد با هماهنگی‌ها و مکاتبات صورت گرفته مطالبه کلزاکاران به زودی به حساب کشاورزان استان واریز شود تا کلزاکاران برای کشت دوباره این محصول ترغیب شوند.

قلی‌زاده گفت: با توجه به اینکه خرید کلزا به صورت تضمینی بوده و محصول تولید شده تنها با این قیمت باید تحویل کارخانه‌های تولید روغن داده شود، فرصتی برای ورود دلالان به بازار کلزا وجود ندارد.

کشت کلزا در اوایل شهریورماه آغاز می‌شود و برای جوانه‌زدن و رویش اولیه نیازمند آبیاری است؛ این محصول با شروع بارش‌های پاییزه نیازی به آبیاری ندارد و برداشت آن در اواخر خرداد و اوایل تیر سال بعد انجام می‌شود.

کلزا (Brassica napus) از گیاهان دانه ‌روغنی مهم در مناطق معتدل بوده و دارای طیف به نسبت وسیعی از سازگاری اقلیمی است؛ دانه کلزا دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین بوده و به خاطر اسیدهای چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است.

سالانه بیش از ۵۵ میلیون تن کلزا در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، چین و کانادا به عنوان سه تولیدکننده اصلی این محصول به دست می‌آید؛ میزان تولید این محصول در ایران بسیار اندک و کمتر از ۳۰۰ هزار تن در سال برآورد می‌شود که این رقم نیز در سال‌های اخیر با توجه ویژه وزارت جهاد کشاورزی به دست آمده است.

تامین روغن مورد نیاز کشور و جلوگیری از خروج ارز، تامین علوفه مورد نیاز دام و طیور و تامین امنیت غذایی و سلامت جامعه از اهداف توسعه کشت دانه‌های روغنی است.

کشت دانه‌ روغنی کلزا در تناوب با گندم موجب تقویت خاک و پایداری تولید گندم در کشور می‌شود و ترویج آن طی سال‌های اخیر تدبیری از سوی مسوولان برای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی بوده است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی آذربایجان غربی کلزا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی آذربایجان غربی کلزا وزارت جهاد کشاورزی آذربایجان غربی کلزا آذربایجان غربی کشت کلزا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۰۴۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود

به گزارش خبرنگار مهر، قربان قربانی صبح یکشنبه در همایش توسعه کشت محصولات کم‌آب بر در راستای الگوی کشت با محوریت پنبه اظهار کرد: در گذشته ۲۵۰ هزار هکتار پنبه در کشور کشت می‌شد که از این میزان ۱۸۰ هزار هکتار مربوط به استان گلستان بود.

وی با اشاره به اینکه در گذشته ۷۰ درصد پنبه کشور در استان گلستان تولید می‌شد، افزود: کشت ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار هکتار می‌تواند ما را در محصول پنبه به خودکفایی برساند.

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور گفت: باتوجه به تأکیدات وزیر جهاد کشاورزی ما باید در بحث محصولاتی چون گندم، برنج، شکر، چغندرقند و پنبه به خودکفایی برسیم.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته سطح زیر کشت پنبه در گلستان به دلیل کم آبی به ۱۴ هزار هکتار رسید و گلستان بیشترین کاهش سطح زیر کشت را در کشور تجربه کرد.

قربانی با اشاره به اینکه استان گلستان به رقم سرسبز بودن مشکل کم آبی دارد، گفت: در کشت محصولات کشاورزی باید به سمت محصولات کم آب بر حرکت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۷۵ تنها دو رقم پنبه در کشور موجود بود که برای بهره برداری این محصول نیاز به ۲۲۰ روز زمان بود اما اکنون ۱۴ رقم تجاری پنبه در کشور موجود است که طی ۱۱۰ روز به بهره برداری می‌رسد.

قربانی اظهار کرد: پنبه یک محصول اشتغالزا است که هر چهار هکتار پنبه‌کاری یک شغل مستقیم و پنج شغل در صنایع جانبی ایجاد می‌کند.

کد خبر 6090878

دیگر خبرها

  • صدور سند تک برگ برای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان‌غربی
  • باغات مرکبات مازندران شناسنامه‌دار می‌شوند
  • کشت کلزا در ۳۲۷۰ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی
  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارع آبدانان
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • خرید گندم در خوزستان به ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • پیش‌بینی برداشت ۶۰۰۰ تن کلزا در مزارع لرستان
  • خرید گندم در خوزستان به بیش از ۵۶۰ ‌هزار تن رسید