Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در جهانی که برای چالش‌های بی‌شمار آن باید راه و روش‌های بیشماری نیز یافت، اساساً مأموریت قشر نخبگانی و بدنه‌ دانشگاهی هر کشوری را نمی‌توان به کارکردهای آموزشی و تربیتی محدود کرد. اکنون نهاد دانشگاه به‌عنوان قوه عاقله هر جامعه‌ای مأمور حل مسائل آن جامعه می‌شود و احتمالاً تعریف دانشگاه‌های نسل سوم نیز از همان کارکردهای حل مسئله نشأت گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود حرکت روبه‌جلویی که بسیاری از دانشگاه‌های دنیا در راستای مسئله‌محوری در 15 سال اخیر به‌نمایش گذاشته‌اند می‌توان به این موضوع اذعان کرد که دانشگاه‌های کشور با تعداد قابل توجه‌شان هنوز هم که هنوز است اقدام قابل توجهی را شکل نداده‌اند.

توجه به توسعه آموزش‌محوری و کمی‌گرایی در راه‌اندازی دانشگاه‌های آموزش‌محور کمر مسئله‌محوری را در نهاد دانشگاه‌های ایران از سال‌ها پیش خم کرده و هیچ ارزشی برای مأموریت اصلی دانشگاه‌های نسل سوم باقی نگذاشته است؛ که اگر مسئله‌محوری در دانشگاه‌های کشور به جای کلاس‌محوری و مدرک‌گرایی معیار قرار می‌گرفت اکنون شاهد وابستگی دانشگاه به شیر نفت نبودیم.

مسئله‌محوری دانشگاه در گرو اجتماعی بودن آن است، یعنی هر قدری دانشگاه بتواند خود را در متن چالش‌های جامعه قرار بدهد به‌همان اندازه مسئله‌شناس و مسئله‌محور خواهد بود. ارتباط مستمر دانشگاه با کانون‌های موثر جامعه و صنعت و ارائه طرح‌ درس‌هایی متناسب با نیازهای روز هر کشوری ازجمله ویژگی‌های بارز دانشگاه‌های مسئله‌محور به‌شمار می‌رود. اغلب مشکلات امروز دانشگاه‌های کشور اتفاقاً ریشه در بنیان‌های آموزش‌محوری دارد. نگاه اشتباهی که نسبت به علم‌آموز و دانشجو در دانشگاه‌های نسل اولی شکل گرفته موجب شده تا دانشجو را مولفه‌ای مصرف‌گرا محسوب کند و نه فرصتی برای حل مسئله!

تفاهم‌نامه‌های همکاری فرصت مسئله‌محوری را برای دانشگاه‌ها فراهم می‌کند

ارتباط مستمر دانشگاه با صنایع در راستای تغییر ریل به دانشگاه مسئله‌محور مستلزم سازوکارهایی است که باید بین این دو زیرنظامِ پیشران کشور تبیین و فصول مشترک آن احصا شود. یکی از این سازوکارها انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری بین طرفین این زیرنظام است. معمولاً چنین تفاهم‌نامه‌های فرصت‌های مناسبی برای بهره‌برداری معین از ظرفیت‌های هر دو ایجاد می‌کند که همین فرصت‌ها شرایط ایفای نقش دانشگاه‌ها در جامعه و صنعت تلقی می‌شود.

دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان بزرگترین شبکه حقیقی دانشگاهی کشور با دربرگیری قریب به 38 درصد جمعیت نظام آموزش عالی، اثرگذارترین بازیگر شبکه دانشگاهی کشور است. با چنین تفاسیری تحولات این دانشگاه نیز می‌تواند اثرات فراوانی در بهبود گذاره‌های حل مسائل کشور بگذارد. تغییر ریل این دانشگاه در حوزه‌های فناوری و پژوهش‌های اثرگذار در راستای مسئله‌محوری می‌تواند گواه مناسبی برای اغاز یک تحول باشد.

دانشگاه آزاد طی یک ماه اخیر سه تفاهم‌نامه همکاری با نیروی دریایی راهبردی جمهوری اسلامی، شورای عالی استان‌ها و سازمان مدیریت صنعتی کشور منعقده کرده که حاکی از اهتمام این دانشگاه برای حضور و حل مسائل دستگاه‌ها و صنایع کشور است. همانطور که پیش‌تر نیز ذکر شد ایجاد ارتباط مستمر با کانون‌های جامعه و صنعت به مسئله‌محوری و تغییر ریل دانشگاه کمک می‌کند. البته رویکرد دانشگاه آزاد در تفاهم‌نامه‌های همکاری نیز در وهله نخست شناسایی چالش‌ها و احصای نظام موضوعات و در گام بعدی ایجاد بسترهای همکاری برای فعالیت‌های فناورانه است.

رویکرد جدید این دانشگاه در احیای زیست بوم فناوری کشور و تجاری‌سازی محصولات فناورانه واحدهای فناور در پلت‌فرم‌های اقتصادی از دیگر اهداف دانشگاه آزاد ذیل تفاهم‌نامه‌های همکاری است. دانشگاه آزاد اسلامی با برخورداری بیش از 100 مرکز رشد در واحدهای دانشگاهی سراسر کشور سالانه محصولات فناورانه متعددی را در حوزه‌های تخصصی مختلف رونمایی می‌کند که ایجاد ارتباط با دستگاه‌های سرمایه‌گذار و کانون‌های صنعت می‌تواند زمینه‌های اشتغال دانش‌آموختگان و نیازهای صنعت را حل و فصل کند.

انتهای پیام/

358 / 167 ارتباط دانشگاه با صنعت آموزش محوری مسئله محور تفاهم نامه همکاری

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: ارتباط دانشگاه با صنعت آموزش محوری مسئله محور تفاهم نامه همکاری تفاهم نامه های همکاری دانشگاه آزاد آموزش محوری مسئله محوری دانشگاه ها مسئله محور آموزش محور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۰۵۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت نفت و گاز اروندان و اداره‌ کل شیلات خوزستان امضا شد

تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت نفت و گاز اروندان و اداره‌ کل شیلات خوزستان به‌منظور ایجاد حوضچه‌های پرورش ماهی در هویزه، تأمین زنجیره غذایی شرکت‌ها و کارخانه‌ها، ایجاد اشتغال و استفاده از آب‌های متعارف با حضور وزیر کشور و استاندار خوزستان امضا شد.

به گزارش شانا به‌نقل از شرکت نفت و گاز اروندان، عبدالله عذاری‌اهوازی، مدیرعامل این شرکت، گفت: امضای تفاهم‌نامه با اداره‌ کل شیلات خوزستان به‌منظور ایجاد حوضچه‌های پرورش ماهی در هویزه از چند منظر ازجمله تأمین زنجیره غذایی شرکت‌ها و کارخانه‌های شرکت نفت و گاز اروندان و ایجاد اشتغال در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی، اهمیت دارد.

وی افزود: یکی دیگر از مسائلی که در این تفاهم‌نامه به آن‌ توجه شده، ورود به تصفیه آب‌های نامتعارف است، زیرا طبق قانون بودجه و مجلس شورای اسلامی استفاده از آب خام تا پایان امسال برای موارد صنعتی ممنوع است. به‌ همین دلیل استفاده از آب‌های نامتعارف در کارخانه‌ها در دستور کار این شرکت قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان ادامه داد: برای استفاده از آب‌های متعارف به تأسیس تصفیه‌خانه نیاز است. خوشبختانه در هویزه یک تصفیه‌خانه نیمه‌کاره وجود دارد که با کمک اداره‌ کل شیلات خوزستان راه‌اندازی خواهد شد تا از آب خروجی آن، ضمن استفاده در حوضچه‌های پرورش ماهی شور آبی، در صنعت و کارخانه‌های نمک‌زدایی بهره‌ ببریم.

عذاری‌اهوازی گفت: اجرای این تفاهم‌نامه ضمن ایجاد زنجیره ارزش و اشتغال، با تأسیس حوضچه‌های ماهی به اکوسیستم منطقه، کشاورزی و کاهش گرد و خاک کمک می‌کند.

مرتضی سوری، مدیرکل شیلات خوزستان نیز موضوع این تفاهم‌نامه را ایجاد همکاری درباره توسعه فعالیت‌های شیلاتی به‌منظور افزایش تولید، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در منطقه غرب کارون دانست.

براساس این گزارش، تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت نفت و گاز اروندان و اداره‌ کل شیلات خوزستان در حاشیه سومین روز نمایشگاه ایران اکسپو با حضور احمد وحیدی، وزیر کشور، و علی‌اکبر حسینی‌محراب، استاندار خوزستان، امضا شد.

دیگر خبرها

  • تفاهم‌نامه‌های همکاری اقتصادی میان اتاق تبریز و فدراسیون اتاق‌های سوریه
  • تفاهم‌نامه همکاری کردستان با اتاق‌های مشترک ایران و ۷ کشور خارجی
  • امضاء تفاهم‌نامه همکاری بین کردستان با اتاق‌های مشترک ایران و چهار کشور خارجی
  • تفاهم‌نامه همکاری حوزه علمیه خواهران و اوقاف یزد
  • تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت نفت و گاز اروندان و اداره‌ کل شیلات خوزستان امضا شد
  • همکاری دانشکده آب اهواز در حل چالش‌های زیست محیطی خوزستان
  • دفتر مطالعات و پژوهش‌های بنیاد شهید و دانشگاه جامع انقلاب اسلامی تفاهم‌نامه امضا کردند
  • امضای تفاهم نامه همکاری دانشگاه رضوی با مرکز کربلاء للدراسات والبحوث
  • ایران و روسیه در حوزه دفاتر اسناد رسمی تفاهم نامه امضا کردند
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری زنجان با سوریه