Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@07:43:14 GMT

نسخه صوتی «قابوسنامه» منتشر شد

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۰۵۵۷۱

نسخه صوتی «قابوسنامه» منتشر شد

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها- مریم ساحلی: کتاب «قابوسنامه» نوشته امیر «عنصرالمعالی کیکاووس بن اسکندر بن قابوس بن وُشمگیر بن زیار» است که در قرن پنجم هجری به رشته تحریر درآورد. وی این پندنامه را در باب اخلاق و سیاست، خطاب به فرزندش «گیلان‌شاه» در ۴۴ فصل با تاکید بر اهمیت سخن و خرد و تأکید بر اعتدال نوشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«قابوسنامه» با خوانش «مریم محبوب» به همت نشر نیستان به جمع کتاب‌های صوتی پیوست. «مریم محبوب» پیش از این تجربه خوانش نسخه صوتی کتاب‌های بسیاری را در کارنامه خویش دارد اما قابوسنامه برای وی اثری متفاوت است.او که در سایه سار آسمان مهربان شهر رشت قد کشیده و حالا در تهران روزگار می‌گذراند، گمان نمی‌کرد روزی به خوانش اثری بنشیند که یکی از اجداد مادریش در قرن پنجم هجری خطاب به فرزندش «گیلان شاه» نوشته است.

آغاز یک راه

محبوب در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: گویندگی را زیر نظر استاد «محمد حسین سروش» آموختم و از سال ۸۳ با اجرای برنامه موج ورزش در رادیو استانی مازندران فعالیتم در این حرفه آغاز شد و پس از آن گویندگی آیتم‌های رادیو جوان، رادیو فرهنگ و گویندگی متن برنامه‌های مختلف تلویزیونی را تجربه کردم. در ادامه کار از سال ۱۳۹۴ در عرصه کتاب‌های صوتی شروع به کار کردم.

وی که خوانش کتاب‌هایی چون «ربکا»، «مردی به نام اوه»، «مادربزرگ سلام می‌رساند و می‌گوید متاسف است»، «من پیش از تو»، «من پس از تو»، «خرم آباد»، «صداهایی از چرنوبیل»، «ما دروغگو بودیم» و «بیچارگان» را در پیشینه فعالیت‌های هنری اش دارد، اظهار می‌کند: خوانش کتاب «شب های روشن» اثر داستایوفسکی برایم دوست داشتنی تر از همه داستان‌هایی است تاکنون خوانده ام چرا که این اثر را در کنار همسرم «حامد فعال» با هم اجرا کردیم و برایم بسیار دلپذیر بود.

این بانوی هنرمند همچنین یادآور می‌شود: کتاب صوتی «روزگار تنهایی ماه» عنوان مجموعه‌ای از نوشته‌هایم است که به همسرم تقدیم کرده ام. این اثر با اجرای خودم از سوی نشر نیستان منتشر شده است.

اهمیت کتاب‌های صوتی

این روزها کتاب‌های صوتی مورد استقبال بسیاری از علاقمندان به داستان قرار گرفته است. محبوب درباره اهمیت کتاب‌های صوتی می‌گوید: انتشار کتاب صوتی از چند جهت دارای اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه تلاش برای مصرف کمتر کاغذ و حفظ محیط زیست یکی از فواید انتشار کتاب‌های صوتی است، ادامه می‌دهد: همچنین افرادی نظیر نابینایان عزیز که خواندن کتاب برایشان ممکن نیست، امکان بهره مند شدن از کتاب‌های خواهند داشت.

محبوب با بیان اینکه بسیاری از کتاب‌ها به خط بریل وجود ندارد، می‌افزاید: با صوتی کردن کتاب‌ها، تنوع انتخاب برای افراد نابینا افزایش می‌یابد. همچنین صوتی کردن کتاب‌ها برای افرادی که به دلایلی همانند سالمندی ترجیح می‌دهند به جای خوانش کتاب آن را بشنوند فراهم می‌کند البته باید توجه داشت گوش سپردن به کتاب‌های صوتی برای افرادی که در منزل تنها هستند، حس خوبی ایجاد می‌کند و از تنهایی آنها می کاهد.

وی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر در اوقاتی که افراد مشغله کاری دارند و به فعالیتی می‌پردازند که نیازمند تمرکز نیست، می‌توانند هم زمان با شنیدن کتاب صوتی، از وقت خویش بیشتر بهره مند شود.

محبوب می‌افزاید: واقعیت این است که تا چند سال پیش کتاب صوتی در ایران چندان طرفدار نداشت، اما در بسیاری از کشورها تقریباً هم زمان با انتشار هر کتاب یا با فاصله بسیار کمی از انتشار، نسخه صوتی آن نیز منتشر می‌شود. خوشبختانه در سال‌های اخیر بر اساس دریافت بازخوردها از مخاطبانم می‌توانم بگویم، استقبال از کتاب‌های صوتی افزایش یافته و برای من خوشایند است که در آشتی دادن جمعی از مردم با کتاب دخیل هستم.

حکایت خوانش قابوسنامه

محبوب که خوانش این کتاب را برای تهیه نسخه صوتی بر عهده داشت، اظهار می‌کند: من همیشه نسبت به ادبیات به ویژه ادبیات کهن دلبستگی زیادی داشتم، اما از بچگی چون می‌دانستم قابوسنامه را یکی از اجداد مادریم «کیکاووس بن وشمگیر زیار» نوشته، همواره تعصب خاصی نسبت به آن داشتم. از سوی دیگر در دوره آموزشی گویندگی روی متون کهنی همانند دیوان حافظ و گلستان سعدی کار می‌کردیم و همین سبب شد که بیش از گذشته به این بخش از ادبیات علاقه مند شوم. بنابراین وقتی آقای «علی شجاعی» از نشر نیستان پیشنهاد خوانش قابوسنامه برای انتشار صوتی آن را با من در میان نهادند، برایم بسیار جذاب و غافلگیرکننده بود.

وی با بیان اینکه از نیستان بخاطر این اعتماد ممنونم، خاطرنشان می‌کند: نثر این کتاب بسیار سخت است و راهنمایی‌های آقای شجاعی و همکارانشان یاری رسان من بود و امیدوارم آن گونه که باید این متن را اجرا کرده باشم. و اما جالب اینجاست که هر گاه در جای جای این کتاب به جمله «بدان ای پسر!» می‌رسیدم، نا خودآگاه تحت تأثیر قرار می‌گرفتم و با خود می‌گفتم، همین می‌تواند «بدان ای دختر باشد!» و قطعاً وقتی کیکاووس بن وشمگیر این نصایح را خطاب به فرزندش می‌نوشت، نظرش به نسل‌های پس از او نیز بوده و این اندیشه برایم بسیار تأثیرگذار بوده است.

اهمیت پاسداشت ادبیات و فرهنگ

محبوب می‌گوید: باورم بر این است که به اندازه خواندن تاریخ، خوانش ادبیات کهن هم ارزشمند است. چرا که این متون بخشی از تاریخ ما است و در واقع اگر با ادبیات کشور خویش غریبه باشیم، راه خویش را گم کرده ایم.

وی در ادامه تصریح می‌کند: همه قصه‌ها، اشعار و نقل‌هایی که سینه به سینه از گذشتگان به ما رسیده، بخشی مهمی از میراث فرهنگی است. در سال‌های کودکی همواره گوش به داستان‌های شیرین می‌سپردم که پدرم تعریف می‌کرد. او اهل رشت بود و خاطرات سال‌هایی که در رشت زندگی می‌کردم، توأم با شیرینی حکایت‌ها و ضرب المثل‌های گیلکی است که از او می‌شنیدم. حالا از آن داستان‌ها فقط سایه‌ای کم رنگ در ذهنم باقی مانده و با خود می گویم کاش تا پدرم بین ما بود، این قصه‌ها را مکتوب می‌کردم. امید که همه ضرب المثل ها، متل ها، آوازها و قصه‌های فولکلور گیلان جمع آوری شود تا برای آیندگان باقی بماند. چرا که فراموشی آنها در واقع فراموشی فرهنگ است.

کد خبر 4980047

منبع: مهر

کلیدواژه: کتاب صوتی قابوس نامه مریم محبوب ویروس کرونا شیراز بوشهر شیوع کرونا شهرکرد قزوین گرگان حجاب و عفاف ستاد مقابله با کرونا خطبه های نماز جمعه بیرجند بهزیستی مجلس شورای اسلامی مسکن کتاب های صوتی کتاب صوتی نسخه صوتی کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۰۵۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پنجره ترمال بریک نسل جدید چیست؟

در این بحث نکته قابل توجه لغت ترمال بریک است که به معنی شکست حرارتی میباشد. یکی از نکات قابل توجه این پروفیل این است که در عین زیبایی و ظرافت ، تمامی قابلیت های پنجره های عایق را دارا میباشد.

پنجره‌های ترمال بریک نسل جدید، نوعی از پنجره‌های با کیفیت بالا و عملکرد بهینه هستند که برای بهبود عایق حرارتی و صوتی در ساختمان‌ها طراحی شده‌اند. این پنجره‌ها از جنس موادی مانند پلی وینیل کلراید (PVC)، آلومینیوم یا فلزات دیگر ساخته می‌شوند که دارای خصوصیات عایق حرارتی بالا و مقاومت در برابر رطوبت و حرارت هستند.

از ویژگی‌های پنجره‌ ترمال بریک نسل جدید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دو لایه شیشه: این پنجره‌ها دارای دو لایه شیشه با فاصله‌ای هوا یا گاز درونی هستند که عایق حرارتی بیشتری ایجاد می‌کند.

فریم با کیفیت: فریم‌های آلومینیوم یا PVC با قابلیت جلوگیری از انتقال حرارت از بیرون به داخل یا برعکس، عملکرد بهتری در ایجاد عایق حرارتی دارند.

مواد عایق: استفاده از مواد عایق حرارتی در فضای بین لایه‌های شیشه و همچنین در فریم پنجره به عایق حرارتی بیشتری منجر می‌شود.

عایق صوتی: پنجره‌های ترمال بریک نسل جدید علاوه بر عایق حرارتی، دارای عملکرد خوبی در جلوگیری از صداهای بیرونی نیز هستند.

طراحی مدرن: این پنجره‌ها علاوه بر اینکه عملکرد عایق حرارتی و صوتی بالایی دارند، دارای طراحی مدرن و زیبا نیز می‌باشند که به زیبایی و استحکام ساختمان اضافه می‌کند.

پنجره ترمال بریک معایب

پنجره‌های ترمال بریک به طور کلی دارای مزایا زیادی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به بهبود عایق حرارتی و صوتی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، افزایش راحتی و کیفیت زندگی اشاره کرد. با این حال، همچنین معایبی نیز ممکن است وجود داشته باشد که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

قیمت: پنجره‌های ترمال بریک معمولاً قیمت بالاتری نسبت به پنجره‌های معمولی دارند. این افزایش قیمت ممکن است برخی افراد را از استفاده از این نوع پنجره‌ها باز دارد.

نیاز به نصب حرفه‌ای: نصب پنجره‌های ترمال بریک نیاز به تخصص و تجربه دارد. اگر نصب به درستی انجام نشود، ممکن است عایق‌های حرارتی و صوتی به درستی عمل نکنند یا مشکلات دیگری به وجود آید.

تغییر شکل در شرایط محیطی متفاوت: برخی از پنجره‌های ترمال بریک ممکن است در شرایط محیطی خاصی مانند دمای بسیار بالا یا پایین، شکل خود را تغییر دهند یا مشکلاتی مانند مه شدن شیشه داشته باشند.

نیاز به نگهداری: برخی از انواع پنجره‌های ترمال بریک نیاز به نگهداری و تعمیرات دوره‌ای دارند تا عملکرد بهینه خود را حفظ کنند. این نیاز به نگهداری ممکن است هزینه و زمان بیشتری را برای مالک ساختمان به همراه داشته باشد.

به طور کلی، با اینکه پنجره‌های ترمال بریک دارای مزایای زیادی هستند، اما باید معایب آن‌ها را نیز در نظر گرفت و با مزایا و نیازهای خود به مقایسه کرد تا تصمیم مناسبی در خصوص استفاده از آن‌ها بگیرید.

پنجره ترمال بریک کشویی

پنجره‌های ترمال بریک کشویی یک نوع پنجره هستند که همزمان با داشتن ویژگی‌های ترمال بریک، از طراحی کشویی برای باز و بسته شدن آسان استفاده می‌کنند. این نوع پنجره‌ها معمولاً برای ایجاد ورودی‌های هوا و نور بیشتر به داخل فضا و همچنین برای دسترسی آسانتر به بیرون و داخل استفاده می‌شوند.

ویژگی‌های اصلی پنجره‌های ترمال بریک کشویی شامل موارد زیر می‌باشد:

عایق حرارتی: پنجره‌های ترمال بریک کشویی دارای ساختاری هستند که از انتقال حرارت از بیرون به داخل یا برعکس جلوگیری می‌کند. این ویژگی به کاهش مصرف انرژی و هزینه‌های گرمایشی و سرمایشی کمک می‌کند.

عایق صوتی: این نوع پنجره‌ها همچنین از عایق‌های صوتی قوی برخوردارند که از ورود صداهای ناخواسته به داخل فضا جلوگیری می‌کنند.

دو لایه شیشه: بیشتر پنجره‌های ترمال بریک کشویی دارای دو لایه شیشه با فاصله‌ای هوا یا گاز درونی هستند که بهبود عایق حرارتی و صوتی را ارتقا می‌بخشد.

طراحی کشویی: طراحی کشویی این پنجره‌ها باعث می‌شود که باز و بسته کردن آن‌ها بسیار آسان و راحت باشد و دسترسی به بیرون و داخل فضا بهبود یابد.

مقاومت در برابر عوامل جوی: پنجره‌های ترمال بریک کشویی عموماً از موادی ساخته می‌شوند که مقاومت خوبی در برابر عوامل محیطی مانند باران، باد و خورشید دارند.

از آنجایی که پنجره‌های ترمال بریک کشویی از ترکیب ویژگی‌های ترمال بریک و طراحی کشویی بهره می‌برند، معمولاً به عنوان یک گزینه محبوب برای ساختمان‌ها با توجه به عملکرد و استحکام آن‌ها شناخته می‌شوند.

منبع : گروه صنعتی پنسا

کد خبر 748806

دیگر خبرها

  • مسوولان در نشر و چاپ کتاب نویسندگان را حمایت کنند
  • کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» منتشر شد/ اولین کتاب تخصصی انتظارات تورمی در ایران
  • فراخوان سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال منتشر شد
  • کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» منتشر شد
  • کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» منتشر شد
  • واکاوی ابعاد جهش تولید با مشارکت مردم در «نقش ما» منتشر شد
  • جزییات آیین نامه حمل و نقل دارو از طریق سکوهای آنلاین منتشر شد
  • پنجره ترمال بریک نسل جدید چیست؟
  • ترجمه «قلمروزدایی علم و دین» روانه بازار نشر شد
  • «فلسطین و توطئه صهیونیستی انگلیسی» به کتابفروشی‌ها آمد