Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت و گو با مهر درباره طرح‌های دوچرخه سواری در تهران و علت شکست آنها این‌طور توضیح داد که تاریخچه مسیر دوچرخه به دوره شهرداری آقای مهندس الویری باز می‌گردد که اولین مسیر دوچرخه سواری تهران را از کوی دانشگاه به دانشگاه تهران طراحی و اجرا کردند، اما این مسیر ظرف مدت کوتاهی برچیده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی علت شکست این طرح را شیب بالای مسیر برگشت دوچرخه‌ها عنوان کرد و توضیح داد که دانشجویانی که از کوی دانشگاه به سمت دانشگاه تهران سوار دوچرخه می‌شدند در راه بازگشت به دلیل شیب آن منطقه با مشکل مواجه شدند و نمی‌توانستند با دوچرخه به سمت بالا برگردند. در واقع شیب تند مسیر باعث عدم استقبال از دوچرخه سواری شد.

اجرای یک طرح شکست خورده پس از بیست سال

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به اینکه با وجود این تجارب در دوره‌های مختلف این طرح به شکل وسیع‌تری به اجرا درآمد و تقریباً اکثر مسیرهایی که در معابر شهر با هزینه‌های فراوان ساخته شد از بین رفته‌اند، گفت: هر زمان این طرح‌ها به مرحله اجرا رسید و پیمانکاران پولشان را گرفتند و رفتند به دلیل عدم استقبال شهروندان و همچنین تبدیل بیشتر این مسیرها به پارکینگ موتورسیکلت از بین رفتند و یا برچیده شدند.

وی افزود: حتی ایستگاه‌های سازه‌ای که برای دوچرخه در برخی مناطق ساخته شده بود به دلیل هزینه بالای نگهداری از کارایی درآمد و آنها نیز بلا استفاده رها شد و جالب اینکه هزاران دوچرخه خریداری شده توسط شهرداری به پارکینگ منتقل و بسیاری از آنها زیر آفتاب از بین رفت.

علیخانی یادآور شد: طرح دوچرخه‌های شهری در زمان حضور معاونت سابق حمل و نقل شهرداری برای چندمین بار مطرح شد و این طرح شکست خورده برای چندمین بار در تهران تکرار شد.

وی افزود: با اجرای مجدد این طرح بسیاری از منابع مالی شهرداری به هدر رفت و اخیراً نیز مسیرهایی که در دوره ایشان اجرا شده بود متأسفانه در حال جمع‌آوری است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه متأسفانه کسی نیست بپرسد بر اساس کدام مطالعات چنین طرح شکست خورده‌ای را برای چندمین بار از پول مردم برای سود پیمانکاران در شهرداری تهران انجام می‌دهند گفت: چقدر برای چنین طرحی در تهران هزینه شده است، البته ما می‌دانیم. اما باید از مسئولان شهرداری درباره این هزینه‌کرد بی‌فایده توضیح خواست.

مسیرهای محلی بهترین روش توسعه دوچرخه سواری در تهران
وی ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری محلی و مسیرهای کوتاه تا ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی و یا در مکان‌های امن مانند پارک‌های جنگلی و محیط‌های ورزشی را بهترین راه توسعه دوچرخه سواری در تهران در حال حاضر دانست و گفت: وضعیت جغرافیایی، شیب تند و همچنین آلودگی هوا و وضعیت جوی و نبود زیرساخت امن موجب شکست این طرح در دوره‌های مختلف شده است.

علیخانی اجرای چنین طرح‌هایی از سوی پیمانکاران را سفارشی دانست و ابراز داشت: برخی پیمانکاران خاص با روابطی که دارند طرح‌های اینچنینی را ارائه می‌دهند و می‌بینیم که بعد از مدتی بدون هیچ بازدهی نتیجه‌اش طرح با شکست مواجه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این طرح بیست سال است در حوزه مدیریت شهری مطرح است گفت: کمیسیون تخصصی عمران و حمل و نقل شورا با انجام این کار با شکل و شمایل کنونی و بدون توجه به نظریات کارشناسی و بدون انجام مطالعات مخالفت است، چراکه اولویت اول تهران تکمیل و توسعه مترو و اتوبوسرانی است و هزینه‌های بی‌حاصل و کمبود منابع بزرگترین مانع تکمیل شبکه ریلی و اتوبوسرانی است.

کد خبر 4980141 سمیرا خباز

منبع: مهر

کلیدواژه: دوچرخه سواری حمل و نقل عمومی ناوگان حمل و نقل پاک محمد علیخانی شورای شهر تهران شهرداری تهران وزارت آموزش و پرورش ویروس کرونا شورای شهر تهران شهرداری تهران سازمان تامین اجتماعی کمیته امداد امام خمینی قوه قضاییه محسن حاجی میرزایی سربازی دستگیری سارق امداد رسانی سرهنگ نادر رحمانی بنیاد شهید و امور ایثارگران مجید فراهانی عمران و حمل و نقل دوچرخه سواری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۰۶۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوسازی ۷۲ هزار دستگاه ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای

 مهدی ابراهیمی معاون برنامه ریزی ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای  با بیان اینکه در حال حاضر با توجه به منابعی که در کشور وجود دارد اولویت‌ها در حوزه نوسازی ناوگان توسط دولت بررسی  می‌شود گفت: برخی نقایص و کمبودهایی را در این بخش داریم که با توجه به  اولویت بندی های مختلف اتفاق می افتد. 

وی افزود: در بازه زمانی سال های ۹۸ تا ۱۴۰۱  در حوزه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی  ۵۷ هزار دستگاه را از رده خارج کردیم که از این تعداد برای کمتر از ۱۰تا ۱۲هزار دستگاه  بحث جایگزینی  آنها مطرح شد و مابقی بدون جایگزینی از رده خارج شد.

ابراهیمی  اظهار کرد: در سال گذشته  ۷۲ هزار دستگاه نوسازی شدند که این عملکرد نشان می دهد بیش از ۴سال است که در بازه زمانی اعلام شده نوسازی ناوگان حمل ونقلی در دستور کار قرار گرفت.

معاون برنامه ریزی ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل بیان کرد: این آمارها نشان می دهد حتی  با توجه به ورودی خودرویی که  در کشور داریم و از سوی دیگر با توجه به  سن ناوگان که در کشور داریم وضعیت باز هم مناسب نیست.

او اظهار کرد: هدف گذاری های صورت گرفته  نوسازی ۲۵۰ هزار خودرو است که برای میانگین سالانه  است و حداقل  باید  بتوانیم امسال بیشتر از این عدد خودرو از رده خارج کنیم و یک بخشی هم در حوزه جایگزینی خودروهای فرسوده انجام شود.

وی تاکید کرد: در آیین نامه ماده ۱۰ قانون ساماندهی که ۲۸اسفند سال قبل توسط دولت ابلاغ شد  اثرات خوبی را برای کشور شاهد هستیم و برای همین ۲۰ روز کاری از سال ۱۴۰۳ گذشته است بیش از ۲۸هزار دستگاه خودرو توسط مراکز پذیرش شده است که به اندازه ۲۷درصد آمار سال گذشته است و این به معنای  آن است که‌ ورودی خودروهای فرسوده خوب بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • ارتقای حمل‌ونقل عمومی در پرند ضروری است
  • هلند میزبان آینده‌نگرترین محله جهان
  • صنعتگران به هوشمندسازی حمل‌ونقل دوچرخه‌ای شهر مشهد کمک کنند
  • نقش حمل‌ونقل عمومی در کاهش ترافیک کلان‌شهر مشهد
  • نقش حمل‌ونقل عمومی در کاهش ترافیک کلان‌شهرها
  • عرضه دو لاستیک نانویی ویژه مسابقات دوچرخه‌سواری
  • پیشنهاد جدید برای دوچرخه سواری در تهران | عضو شورا : ۱۰ هزار دوچرخه رایگان در اختیار دانش آموزان قرار گیرد
  • پیشنهاد جدید برای دوچرخه سواری در تهران | عضو شورا: ۱۰ هزار دوچرخه رایگان در اختیار دانش آموزان قرار گیرد
  • یک مربی زن، رییس یک رشته پر مدال المپیکی شد!
  • نوسازی ۷۲ هزار دستگاه ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای