Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست «دو گام در شناخت سهروردی» با محوریت نقد و بررسی دو کتاب منتشرشده درباره شیخ شهاب‌الدین سهروردی روز سه‌شنبه ۷ مرداد در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود.

سال گذشته دو اثر درباره شیخ اشراق توسط انتشارات هرمس منتشر شد که یکی از آن‌ها، «تبارنامه‌ اشراقیان» نوشته‌ زهرا زارع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این‌کتاب رساله‌ دکتری زارع با عنوان «نسب‌نامه و طریقه‌ عرفانی شیخ اشراق» است که به‌عنوان برگزیده‌ پنجمین جایزه‌ دکتر فتح‌الله مجتبایی معرفی و باعنوان تبارنامه‌ اشراقیان چاپ شد.

نویسنده در این‌پژوهش کوشیده در پرتو نگاهی تاریخی_تحلیلی با ارائه‌ قرائن متنی و عقلی این‌تبارنامه‌ معنوی شیخ اشراق را بازکاوی کند و به ترسیم مختصات روشنی از وجوه حکمت خسروانی و فیثاغوری و عناصر آن و نیز حکمای متألّهی که نمایندگان آنهایند، دست پیدا کند.

اثر دیگر، کتاب «ساختار منطقی فلسفه‌های اشراقی» نوشته‌ سیده زهرا مبلغ است. این‌کتاب هم کوششی در راستای پژوهش‌های معاصر است که می‌خواهند خوانشی دقیق‌تر و معیار ظریف‌تری برای نقادی بخشی از فلسفه‌های اسلامی به دست دهند. در این‌تحقیق، این‌مساله مورد پژوهش قرار گرفته که فلسفه‌های اشراق اسلامی با چه منطقی همراه‌اند. مسأله‌ دیگر کتاب این است که متافیزیک اشراقی چه منطقی به بار می‌آورد.

بررسی منطق تفکر اشراقی در کنار تحلیل متافیزیک آن، این امکان را می‌دهد که با دیدی روشن‌تر به بحث و نقادی این‌فلسفه‌ها دست بزنیم.

نشست نقد و بررسی این‌کتاب‌ها با حضور و سخنرانی زهرا زارع، سیده زهرا مبلغ و علی‌اصغر محمدخانی همراه خواهد بود و در آن، کارنامه سهروردی‌پژوهی در سال ۹۸ هم مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این‌برنامه روز سه‌شنبه ۷ مرداد از ساعت ۱۵ در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شده و به‌طور زنده از حساب کاربری اینستاگرام مرکز فرهنگی شهر کتاب به‌نشانی Instagram/bookcityculturalcenter  پخش می‌شود.

کد خبر 4980238 صادق وفایی

منبع: مهر

کلیدواژه: سهروردی مرکز فرهنگی شهر کتاب نقد کتاب فلسفه اسلامی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تازه های نشر ویروس کرونا گردشگری ادبیات جهان ترجمه بازار نشر رایزنی فرهنگی کتاب و کتابخوانی تجدید چاپ ادبیات کودک و نوجوان میراث فرهنگی رمان ایرانی انتشارات سوره مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۰۶۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی نمایشگاه خوشنویسی مشق همدلی در قم

نمایشگاه خوشنویسی مشق همدلی با حضور اکبر زارعی مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قم و جمعی از اساتید و هنرمندان افغانستانی و ایرانی استان قم در نگارستان اشراق افتتاح شد.

 در این نمایشگاه، چهل اثر از اساتید خوشنویسی؛ محمد زمان حیدری، جواد ابراهیمیان و محمد داستان و نیز هنرمندان خوشنویس؛ محمود حیدری، ابوالفضل غلامی، مهدی محمدی، صادق احمدی، محمد‌علی خاوری و ریحانه محمدی ارائه می‌شود.

نمایشگاه مشق همدلی از ۱۲ تا ۱۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در ساعات بازدید ۹ تا ۱۳ و ۱۶ تا ۲۰ در نگارستان اشراق واقع در خیابان شهدا (صفائیه)، نبش کوچه۱۷ پذیرای علاقه‌مندان هنر خوشنویسی است.

این نمایشگاه توسط جمعی از اهالی فرهنگ و هنر افغانستانی استان قم و با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان قم، انجمن خوشنویسان استان قم و نگارستان اشراق معاونت فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی برپا شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • نشست پیگیری اجرای مهمترین طرح‌های ریلی کشور برگزار شد
  • نشست خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران برگزار می‌شود
  • نشست پیگیری اجرای مهمترین طرح‌ های ریلی کشور برگزار شد
  • نشست خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود
  • برپایی نمایشگاه خوشنویسی مشق همدلی در قم
  • داستانک‌هایی برای فلسفه‌ورزی کودکانه
  • برگزاری جشنواره‌‎ گل محمدی و آیین گلابگیری در قزوین و بویین زهرا
  • کارنامه و کتابشناسی شهیدمطهری؛ از مشهد و قم تا مبارزه با مارکسیسم
  • استاد مطهری؛ فیلسوف یا متکلم؟!
  • اجرای ۶۴ برنامه در هفته عقیدتی و سیاسی شهرستان زهک