Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-30@08:25:48 GMT

تولید ۹۴درصد کل زعفران دنیا در ایران

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۰۷۰۴۵

تولید ۹۴درصد کل زعفران دنیا در ایران

ایران اکونومیست- بررسی آمارهای تجارت خارجی نشان می‌دهد در سه‌ماهه نخست سال ۹۹ بیش از ۳۷ تن زعفران ایرانی به کشورهای مختلف صادر شده است.

 کشورمان طی 3ماهه اول سال 99 علی‌رغم دشواریهای موجود در پی شیوع ویروس کرونا اقدام به صادرات 37 هزار و 645 کیلوگرم زعفران به بیش از 52 کشور کرده است.

ارزش این حجم صادرات زعفران بالغ بر 38 میلیون و 579 هزار و 816 دلار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اصلی‌ترین مقاصد صادرات زعفران کشور به‌ترتیب هنگ‌کنگ با 12 تن و 734 کیلوگرم و به‌ارزش 14میلیون و 403هزار و 355 دلار و اسپانیا با 9 تن و 198 کیلوگرم و امارات متحده عربی با 3 تن و 485 کیلوگرم هستند. وی در خصوص سایر مقاصد صادراتی گفت که آنها کشورهای ایتالیا، کره، آلمان، سوئد، فرانسه و چین هستند.

گفتنی است، سخنگوی گمرک ایران معتقد است از 122هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران در دنیا 115هزار هکتار آن در ایران بوده و عملاً 94درصد زعفران دنیا در کشورمان تولید می‌شود.

سال 98 حدود 500 تن زعفران در کشور تولید شده است و به‌طور معمول نزدیک به 80درصد این کالا صادر می‌شود، متأسفانه ویروس کرونا در سراسر دنیا بر تجارت خارجی اثر منفی گذاشته و زعفران یک کالای صادراتی بااهمیت است و عمده صادرات نیز از طریق حمل‌ونقل هوایی انجام می‌شود که کاهش یا توقف پروازهای خارجی در امر صادرات این محصول، تأثیر منفی داشته است.

سه ماده مؤثر زعفران، کروسین، پیکروکروسین و سافرونال هستند که دارای خواص دارویی بالایی هستند و در بسیاری از کشورها از آن دارو تولید می‌کنند مانند هنگ‌کنگ، اسپانیا و آلمان و در واقع می‌توان صادرات زعفران را صادرات یک کالای استراتژیک دانست.

با بازگشایی مسیرهای پروازی و مهار کرونا روند صادرات زعفران در سال جاری به‌میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا می‌کند.

 

 تسنیم

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: صادرات زعفران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۰۷۰۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت سیل به مزارع زعفران آبیز 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مزارع آبیز شهرستان زیرکوه  بر اثر سیل دچار خسارت شد.

اکنون مزارع زعفران زیر  گل و لای مدفون شدند. 




دیگر خبرها

  • تکرار تجربیات موفق تأمین مالی بانک صادرات ایران برای صنعت خودرو
  • تکرار تجربیات موفق تأمین مالی بانک صادرات ایران برای خودرو
  • صادرات خرما به ۴۰۰ میلیون دلار رسید
  • ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود
  • تاکسی های برقی وارد شد
  • بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است
  • بسته زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است
  • خسارت سیل به مزارع زعفران آبیز 
  • تاکسی‌های برقی وارد شد/ افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو
  • خبر جدید وزیر صنعت برای متقاضیان خودرو/ علی‌آبادی: این خودرو‌ها را وارد کردیم؛ می‌توانید ثبت‌نام کنید و بخرید