Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران  جوان، محمدحسن علیپور با بیان اینکه شهرستان ورزقان از لحاظ سطح زیر کشت عدس در استان آذربایجان‌ شرقی رتبه اول را به خود اختصاص داده و حدود ۶۰ درصد عدس استان در آن تولید می‌شود افزود: ۱۰ درصد عدس کشور (در حدود ۸ هزار تن) در شهرستان ورزقان تولید و به بازار عرضه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان اینکه در خود شهرستان بعد از گندم، عدس دومین محصول غالب شهرستان به ‌شمار می‌آید اظهار کرد: در سال زراعی ۹۸-۹۹ سطح زیر کشت عدس در این شهرستان ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار بوده و در حال حاضر برداشت آن از شهرستان شروع شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ورزقان در خصوص میزان عملکرد در زمینه کشت عدس گفت: عملکرد شهرستان ورزقان از میانگین عملکرد دیم کشوری بالاتر و عملکرد مزارع دیمی عدس در سال زراعی جاری ۷۵۰ کیلوگرم است. البته سال گذشته در مزارع نمونه دیم شهرستان تا ۱۵۳۰ کیلوگرم نیز برداشت شده است.

علیپور ادامه داد: با بروز خشکسالی و تغییرات اقلیمی کشت عدس با محدودیت‌هایی مواجه شده است و کشت نیز باید متوجه ارقامی باشد که در برابر کم‌آبی نسبتا مقاوم باشند که ارقام بیله‌سوار و کیمیا نمونه‌هایی از این دست هستند.

او گفت: در شرایط فعلی، کشت غالب ارقام عدس در این شهرستان بومی است و بعضاً از ارقام اصلاح‌شده همچون بیله‌سوار نیز استفاده می‌شود که عملکرد ارقام بیله‌سوار کشت‌شده در شهرستان ورزقان ۸۱۰ تا ۸۳۰ کیلوگرم در هکتار است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ورزقان با بیان اینکه ۱۰۰ درصد برداشت عدس در این شهرستان به ‌صورت دستی است و بانوان نقش مهمی در برداشت آن ایفا می‌کنند افزود: در شرایط فعلی با توجه به کوتاهی ارتفاع بوته ارقام محلی یا بومی، امکان برداشت مکانیزه وجود ندارد.

او با بیان اینکه قیمت عدس در وضعیت فعلی مناسب است و هر کیلوگرم آن توسط بخش خصوصی و واحد بسته‌بندی ۱۵ هزار تومان خریداری می‌شود گفت: اگر این روند ادامه داشته باشد، این احتمال وجود دارد که در سال‌های آتی شاهد افزایش سطح زیر کشت آن باشیم.

علیپور تصریح کرد: به دلیل عدم استفاده از سموم در تولید عدس در شهرستان و با توجه به رعایت اصول مدیریتی آن در تناوب با گندم، عدس یکی از محصولات سالم این شهرستان محسوب می‌شود و توانسته‌ایم کد غذای سالم را برای آن اخذ کنیم. سعی خواهیم کرد در آینده با فراوری و اصول بسته‌بندی صحیح، عدس را  با برند منطقه به بازار مصرف عرضه کنیم.

کد خبر 533273 برچسب‌ها استان آذربایجان شرقی کشاورزی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان آذربایجان شرقی کشاورزی شهرستان ورزقان کشت عدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۰۷۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مالیات یا کمیسیون دولت از سفته بازی

بعد از گذشت یک سال نمایندگان مجلس ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر عایدی سرمایه را برطرف کردند. حالا با نگاهی به ارقام مصوب در مجلس می توان به این مالیات لقب کمیسیون دولت از سفته بازی را نسبت داد.

با وجود اینکه دولت می گوید که فقدان این پایه مالیاتی که در ۱۰۰ سال گذشته در بیش از ۱۴۳ کشور در حال پیاده‌سازی بوده، موجب بروز مشکلات متعددی به‌خصوص در حوزه تولید شده است؛ اما طرح مالیات بر سفته‌بازی و سوداگری به‌گونه‌ای طراحی شده است که به‌دلیل معافیت‌های گسترده در طرح، حداکثر دو درصد از افراد جامعه مشمول آن می‌شوند.

هم اکنون بازدهی بالای خرید وفروش‌ها در بازارهای غیرمولد موازی تولید مانند بازار ملک، خودرو، طلا و ارز انگیزه سرمایه‌گذاری و کار در حوزه تولید را به‌شدت کاهش داده است، چرا که افراد به جای فعالیت مولد، سرمایه خود را وارد یکی از این بازارها می‌کنند و در سایه نبود قوانین بازدارنده، سودهای هنگفت به جیب می‌زنند.

اما این تمام ماجرای سوداگری نیست؛ چراکه ورود پول‌های کلان به بازارهایی مثل مسکن و خودرو باعث افزایش تقاضای سرمایه‌ای می‌شود و در نتیجه نیاز مصرفی مردم را با چالش مواجه می‌کند. چنانچه در حال حاضر بخش زیادی از تقاضا در بازار مسکن مربوط به تقاضای سرمایه‌ای است و مردم عادی توان خرید مسکن متناسب با نیاز خود را ندارند. 

انتظار می رفت قانون با تعیین ارقام بازدارنده تا جایی که قدرت دارد از گسترش بساط  دلالی در کشور بکاهد  و به حرکت جریان سرمایه به سمت فعالیت‌های مولد کمک کند، ولی با نگاهی به ارقام مصوب در مجلس می توان گفت این مالیات بر عایدی سرمایه بازدارنده نیست؛ بلکه صرفا حق السهم  و کمیسیون دولت از سفته بازی است.

مالیات ۳۰ درصد از سود فروش خودرو، طلا و ارز این پیام را به واسطه ها مخابره می کند که اگر هر یک از اقلام مشمول مالیات را دوبرابر قیمت بدون هیچ زحمتی به فروش رساندید و به اقتصاد کشور ضربه زدید و تورم ایجاد کردید و ارزش پول ملی را کاهش دادید، فقط کافی است حق کمیسیون خود را پرداخت کنید تا به راحتی به این کاسبی ادامه دهید.

این اعداد هیچ بازدارندگی ندارند و اتفاقا باعث افزایش قیمت‌ها شده و دلالان صرفا با پرداخت سهم دولت از سفته بازی به راحتی می‌توانند به فعالیت مخرب و غیرمولد خود ادامه دهند و آنچه از سودشان کاسته شده را نیز به لطایف‌الحیلی دوباره از جیب مردم برداشت کنند.

آقایان نرخ مالیات با این ارقام فقط رسمی‌سازی سفته‌بازی است.ریشه این آفت پیش رونده را باید با برخورد قاطعانه خشکاند. 

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • پیشرفت‌های علمی و صنعتی کشور نتیجه زحمات و تلاش‌های نیروی کار است
  • کارگری نماد بالندگی، رشد و اثربخشی است/ کارگران حرف اول و آخر را در جهش تولید می‌زنند
  • مالیات یا کمیسیون دولت از سفته بازی
  • برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه گندم در هندیجان
  • بهره‌برداری از ۸۰ درصد پروژه‌های آموزشی تبریز
  • برداشت خیار سبز در شهرستان قیروکارزین
  • کشت کلزا در ۳۲۷۰ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی
  • آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه
  • کشف نقوش صخره‌ای در منطقه تاریخی ورزقان
  • پایان گرده افشانی ۶۲۸ هکتار نخلستان در لامرد