Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@23:26:00 GMT

کرونا خوابگاه‌ها را هم به خواب برد

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۰۷۵۳۴

کرونا خوابگاه‌ها را هم به خواب برد

ایسنا/خراسان رضوی «به محض ورود به خوابگاه، تمام مشغله‌ها و دغدغه‌های روزمره‌ام را از یاد می‌بردم، از هر اتاق صدایی می‌آمد. بیشتر اوقات در اتاقی نیم‌باز بود و صدای آهنگ آن در سالن پخش می‌شد، اتاقی دیگر صدای خنده‌ آن را پر کرده بود، اتاقی هم در سکوت بود و بوی استرس آن گویی در سالن هم پخش می‌شد.»

«هم‌اتاقی‌هایم سر تفت دادن پیاز ماکارونی و شستن ظرف‌ها با هم درگیر بودند، یکی از آنها وسط اتاق می‌ایستاد، داد می‌زد و می‌گفت "امروز نوبت کیه اتاق رو تمیز کنه"، از چهره‌هایشان سرخوشی عجیبی قابل تماشا بود»؛ اینها آخرین لحظه‌هایی است که از خوابگاه در ذهنم باقی مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بعد از حدود 5 ماه، وارد سالن خوابگاه می‌شوم، نور سالن نیمه تاریک است و اکثر اتاق‌ها خالی و بدون دانشجو، تنها صدای روشن بودن کولر آبی ۷ هزار  به گوش می‌رسد، تمام اتاق‌ها پس از تخلیه دانشجویان از خوابگاه پاکسازی شده و در حال ضدعفونی است، حس می‌کنم وارد ساختمان متروکه‌ای شده‌ام که چند سالی است دست نخورده باقی مانده است،  جلوی اتاق‌ها تنها کفش‌هایی را روی جاکفشی می‌بینم که خاک گرفته و داخل بعضی از کفش‌ها جوراب‌های چرکی رها شده است. یک نیروی خدماتی هم در انتهای راهرو در حال شستشوی آشپزخانه است.

چند قدم جلوتر در اتاقی باز است و دانشجویی در اتاق مشغول درس خواندن است، جلو می‌روم و با او وارد صحبت می‌شوم و می‌گوید دانشجوی ارشد است و چند هفته‌ای است که پس از شیوع کرونا و تعطیلی خوابگاه‌ها برای کارهای پایان‌نامه‌اش به اتاقش بازگشته اما این بار تک نفره در اتاق است. در اتاق ۴۰۲، دانشجوی دیگری سکونت دارد و می‌گوید حدود یک هفته است که از یزد آمده و دانشجوی پسا دکتری است،  در این قسمت از خوابگاه فجر تنها چند دانشجو را می‌بینم که بی سروصدا تنها، در اتاق‌هایشان زندگی می‌کنند.

تا قبل از شیوع ویروس کرونا در شهرهای خراسان رضوی و قرار گرفتن مشهد در وضعیت قرمز، حدود ۵۴۰۰ دانشجوی دختر و پسر و ۶۰ خانواده در خوابگاه‌های دانشگاه فردوسی مشهد حضور داشتند اما همزمان با شیوع این ویروس در کشور، ۴ اسفندماه، ستاد ویژه پیشگیری از شیوع ویروس کرونا  اطلاعیه داد که تمام مراکز آموزشی و دانشگاه‎های استان، به منظور حفظ سلامت شهروندان و ادامه فرایند آموزش تا پایان هفته تعطیل خواهد شد. پس از صدور این اطلاعیه‌، با وجود تعطیلی کلاس‌ها اما خوابگاه‌ها و سلف‌سرویس‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعال بودند و معاون فرهنگی دانشگاه اعلام کرد: به محض تخلیه و خروج دانشجویان از خوابگاه، ضدعفونی کردن تمامی خوابگاه‌ها انجام خواهد شد. سرانجام معاونت فرهنگی، اجتماعی دانشگاه فردوسی اعلام کرد که کلیه مراسم‌ها، همایش‌ها و گردهمایی‌های دانشگاه تا پایان سال لغو و مسابقات ورزشی، تمرینات فوق برنامه و فعالیت سالن‌های بدنسازی دانشجویان نیز تا پایان سال ۱۳۹۸ تعطیل است.

هم‌زمان با تعطیلی یک هفته‌ای دانشگاه، شورای صنفی دانشجویان دانشگاه فردوسی با صدور اطلاعیه‌ای در کانال تلگرامی خود در ۵ اسفندماه اعلام کرد: «دانشگاه تا عید تعطیل خواهد بود و این تعطیلی تا جمعه، افزایش احتمال ورود ویروس کرونا از شهرهای اطراف را به همراه دارد و چون هنوز در مشهد موردی قطعی نشده است دانشجویان سریعاً خوابگاه‌های خود را ترک‌ کنند». که همین اطلاعیه شروعی برای ترک خوابگاه‌ها توسط دانشجویان بود و با توجه به تصمیم‌گیری دانشجویان رحیمی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، از دانشجویانی که به خاطر تعطیل شدن دانشگاه به شهرهای خود باز می‌گشتند خواست تا با مسئولان بهداشت شهرستان خود هماهنگی داشته باشند و از رسانه‌ها درخواست کرد تا با انعکاس برخی اخبار، ترس اجتماعی ایجاد نکنند.

پس از پایان تعطیلات نوروزی، با توجه به گسترش شیوع ویروس کرونا تمام  کلاس‌های دانشگاه تا آخر ترم به صورت مجازی برگزار شد و دانشجویان دیگر امیدی به بازگشتن به کلاس‌های حضوری نداشتند. اما رئیس دانشگاه در ۱۵ اردیبهشت ماه خبر داد که امکان برگزاری امتحانات حضوری پس از ۲۰ خرداد وجود دارد و عنوان کرد: دانشگاه هزینه اینترنت دانشجویان را تأمین خواهد کرد که دوباره اندکی امید در بین دانشجویان برای حضور در دانشگاه ایجاد شد.

 در حالیکه دو روز پس از انتشار این خبر، در ۱۷ اردیبهشت، طاهری معاون فرهنگی دانشگاه فردوسی در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: بودجه‌ای برای تأمین هزینه اینترنت تمام دانشجویان پیش‌بینی نشده بود و امکان پرداخت هزینه اینترنت برای تمام دانشجویان امکان پذیر نیست و تمرکزمان روی دانشجویان کم‌بضاعت است تا عدالت آموزشی رعایت شود.

وی در خصوص وضعیت بازگشایی خوابگاه‌های دانشگاه نیز عنوان کرد: تا کنون مصوبه‌ای برای استفاده از خوابگاه‌ها نداشته‌ایم، اما بر اساس توافقاتی که در هیأت رئیسه دانشگاه شکل گرفته، قرار بر این شد تا انتهای ماه رمضان دانشجویانی که پژوهش‌شان دچار مشکل شده با تدابیر خاصی به صورت محدود خوابگاه در اختیارشان قرار داده شود.

رئیس دانشگاه فردوسی اما بعد از 11 روز مجددا اعلام کرد که همچنان تا پایان ترم کلاسی به صورت حضوری نخواهیم داشت و امتحانات به صورت مجازی برگزار خواهد شد و  تنها دانشجویان دکترا و ارشد می‌توانند طبق پروتکلی که تعریف می‌‎شود برای پایان‌نامه خود در دانشگاه حضور داشته باشند و خوابگاه‌های دانشگاه از ۱۷ خردادماه پذیرای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و ارشد شد اما به شرطی که ضرورت حضور آن‌ها توسط معاونت پژوهشی دانشکده و دانشگاه مورد تایید قرار می‌گرفت.

روز سه‌شنبه ۲۷خرداد دانشگاه اطلاعیه‌ای درخصوص تخلیه‌ خوابگاه‌ها به منظور تعمیر و آماده‌سازی اتاق‌ها منتشر کرد و مدیر رفاه و سلامت دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: دانشجویان تا ۱۰ تیرماه باید اتاق‌ خود را تخلیه کنند و دانشجویانی هم که واحد عملی دارند، هم‌زمان با اتمام واحدها، تا ۱۵ مردادماه فرصت دارند خوابگاه خود را تحویل دهند.

مدیر رفاه و سلامت دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص ضرورت تخلیه خوابگاه‌ها اظهار کرد: مهمترین ضرورت مطرح شده این است که دانشجویان کارشناسی واحدهای عملی خود را بگذرانند و ما نیز بتوانیم دانشجویان را با کمترین ظرفیت در اتاق‌های یک نفره یا دو نفره جای دهیم. این در صورتی اتفاق می‌افتد که اتاق‌ها خالی شود و ما خوابگاه‌ها را سمپاشی و آماده‌سازی کنیم و در اختیار دانشجویان برای آن یک ماه قرار دهیم، همچنین بعضی از اتاق‌ها تعمیرات جزئی و کلی لازم دارد که تنها فرصت ما تابستان است بنابراین تخلیه خوابگاه‌ها ضروری  است.

رئیس امور خوابگاه‌های دانشگاه فردوسی نیز اظهار کرد: ما هیچ‌وقت نگفتیم که حتماً حضور فیزیکی دانشجو لازم است و باید خوابگاهشان را خودشان تخلیه کنند. اطلاعیه‌ای تنظیم کردیم که شرایط تخلیه را مطرح و اولین بند آن این است که برای تخلیه اتاق، الزامی برای حضور فیزیکی دانشجویان نیست و چند روش جایگزین گذاشته‌ایم؛ به عنوان مثال اگر دانشجویان، آشنایی در مشهد دارند، معرفی کنند و وسایل‌شان را تحویل بگیرند. 

محمدخانی عنوان کرد:  در موارد خاصی که دانشجو به هیچ شکل امکان جمع‌آوری وسایل خود را ندارد، دانشگاه هم وسایلی مانند کارتن، پلاستیک و مواردی که ممکن است برای بسته‌بندی لازم باشد را تهیه کرده است تا وسایل دانشجویان با همکاری نیروهای خدماتی به انبار و به اسم دانشجو و شماره اتاق منتقل می‌شود. بنابراین هیچ الزامی به حضور فیزیکی دانشجو نیست. توصیه هم این است که دانشجویان برای تخلیه خوابگاه خود به مشهد سفر نکنند بلکه از طریق روش‌های جایگزینی که در اطلاعیه آمده است، استفاده کنند.

هم‌زمان با از سرگیری شیوع گسترده کرونا در خراسان رضوی و قرار گرفتن مشهد در وضعیت قرمز، دانشگاه با صدور اطلاعیه‌ای مبنی بر لغو کلیه کلاس‌های عملی و عملی – نظری، اسکان دانشجویان در سراهای دانشجویی به علت شیوع کرونا و لزوم رعایت مسائل بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را از تاریخ ۱۴ تیر تا اطلاع ثانوی لغو کرد.

رئیس امور خوابگاه‌های دانشگاه فردوسی در گفت‌وگو با ایسنا نیز اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۱۵۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی و تعداد کمی دانشجوی خارجی با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی در خوابگاه‌های دانشگاه حضور دارند و در هر اتاق یک دانشجو مستقر است. تمام وسایل دانشجویان مدیریت و بسته‌بندی شده است، اتاق‌ها به صورت کامل تمیز و تعمیر شده است، ضد عفونی شده‌اند و دانشجویان اتاق‌های خود را تخلیه کرده‌اند.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی خوابگاه دانشجویی خوابگاه خوابگاه های دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد کروناویروس وضعیت خوابگاه های دانشجویی خوابگاه های دانشگاه دانشگاه فردوسی ویروس کرونا خوابگاه ها اطلاعیه ای تا پایان اتاق ها کلاس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۰۷۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خوابگاه متاهلی ۷۰ واحدی دانشگاه یاسوج کلنگ زنی شد

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از کهگیلویه و بویراحمد، در حاشیه کلنگ زنی ۷۰ واحد خوابگاه متاهلی دانشگاه یاسوج، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جمع خبرنگاران گفت: ۳ هزار و ۲۰۰ خوابگاه متاهلی تا پایان سال ۱۴۰۳ تکمیل و به بهره برداری می رسد، همچنین ۲ هزار و ۶۰۰ واحد نیز امسال کلنگ زنی و فرایند احداث آن آغاز شده است.
زلفی گل با بیان اینکه طی دو سال و نیم اخیر تعداد واحدهای متاهلی وزارت علوم ۳۰ درصد افزایش داشته، اظهار کرد: تا پایان دور اول دولت مردمی آیت الله رئیسی ۵ هزار واحد خوابگاه متاهلی با بهره برداری می رسد.
زلفی گل درخصوص مصوبه سفر هیئت دولت درخصوص احداث دانشگاه صنعت بیان کرد: درخصوص این موضوع سیاست وزارت علوم توسعه کمی نیست، بلکه توسعه‌ کیفی، نیازمحوری و مهارت محوری مدنظر قراردارد، در این راستا تلاش می‌‍کنیم بخش فنی و مهندسی دانشگاه یاسوج را توسعه دهیم و امکانات بیشتری را در این دانشگاه فراهم کنیم.
وزیر علوم درخصوص کلنگ زنی ۷۰ واحد خوابگاه متاهلی دانشگاه یاسوج گفت: با استفاده از مصوبه سفر رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد، احداث ۲ بلوک خوابگاه متاهلی به تعداد ۷۰ واحد در دستور کار قرار گرفت، اعتبار ساخت این تعداد واحد از طریق وزرات نفت تأمین می‌شود که بخشی از اعتبارات پرداخت شده است.

خبرنگار: فائزه صداقت

انتهای خبر/

کد خبر: 1228582 برچسب‌ها وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

دیگر خبرها

  • خوابگاه متاهلی ۷۰ واحدی دانشگاه یاسوج کلنگ زنی شد
  • افتتاح خوابگاه متأهلی برای ۱۲۰ دانشجوی علوم پزشکی تهران
  • جنبش دانشگاهی آمریکا خواب را ازچشم قاتلان کودکان غزه ربوده است
  • استقرار دانشجویان پسر در خوابگاه ملکی دانشکده پرستاری طبس
  • جنبش دانشجویی آمریکا خواب را از چشم قاتلان کودکان غزه ربوده است
  • افتتاح خوابگاه برای زوج‌های علوم پزشکی
  • جشن ازدواج ۵۰ زوج دانشجو در قم برگزار شد
  • تعویق تخلیه دانشجویان حامی غزه از دانشگاه کلمبیا | بازداشت۳۳دانشجو
  • وقتی می گوئیم چیدمان هوشمندانه داخل خانه دقیقا منظورمان این است!(+تصاویر)
  • تعویق تخلیه دانشجویان حامی غزه از دانشگاه کلمبیا/ بازداشت۳۳دانشجو