Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@04:27:52 GMT

الجعفری: بازپس‌گیری جولان اولویت سوریه است

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۰۸۲۷۴

الجعفری: بازپس‌گیری جولان اولویت سوریه است

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل بار دیگر تاکید کرد، جولان اشغالی سوریه بخشی جدایی‌ناپذیر از خاک سوریه است و بازپس‌گیری آن تا مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ از تمامی راه‌های مندرج در قوانین بین‌المللی اولویت سیاسی سوریه و قطب‌نمایی خواهد بود که دمشق هرگز از آن منحرف نخواهد شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل نشست مجازی شورای امنیت درباره وضعیت خاورمیانه اظهار کرد: اشغالگری اسرائیل با اشغال اراضی کشورهای عربی از جمله جولان سوریه از ۳۵ سال قبل ادامه دارد و این مساله به منزله نادیده گرفتن آشکار منشور سازمان ملل و قواعد قوانین بین المللی و صدها قطعنامه‌ سازمان ملل است، همچنین این رژیم با استفاده از چتر حمایتی که برخی اعضای دائم شورای امنیت و در راس آنها آمریکا برایش فراهم می‌کنند، به نقض آشکار و برنامه‌ریزی شده قوانین بین‌المللی انسانی و حقوق بشر که در سطح جرائم جنگی هستند همانند انتقال اجباری ساکنان، تخریب خانه‌ها، مصادره اراضی و دارایی‌ها، سرقت منابع طبیعی، محاصره شهرها و از بین بردن محصولات کشاورزی ادامه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل گفت: حمایت آمریکا از دولت فعلی رژیم اشغالگر اسرائیلی و طرح‌های توسعه‌طلبانه آن برای ساخت شهرک‌ها به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده و این حمایت با اعلام قدس اشغالی به عنوان پایتخت این رژیم اشغالگر از سوی واشنگتن و انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به این شهر و در ادامه بیانیه آن درباره جولان اشغالی سوریه و تلاش اسرائیل برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری آشکار شد و بار دیگر سوریه و بیشتر کشورهای عضو این اقدامات را محکوم کرده و آن را حرکتی یک جانبه از سوی طرفی دانستند که برای تعیین سرنوشت ملت‌های جهان و یا تصرف مناطق جدایی‌ناپذیر از خاک جمهوری عربی سوریه و فلسطین اشغالی، هیچ گونه اعتبار و یا شایستگی سیاسی، قانونی و یا اخلاقی ندارد.

بشار جعفری در ادامه گفت: ساکنان منطقه تحت اشغال جولان سوریه حق دارند درباره اعتبار و کارایی سازمان ملل در حل مساله عادلانه خود سوال کنند، چرا که آنها می‌بینند طرف اشغالگر قطعنامه‌های قانونی را که از آن می‌خواهد به شکل کامل تا مرزها چهارم ژوئن۱۹۶۷ از جولان سوریه عقب‌نشینی کند، نادیده می‌گیرد، همچنین آنها هیچ گونه تلاش بین‌المللی واقعی برای توقف شرک‌سازی‌های اسرائیل در خاک خود را مشاهده نمی‌کنند که از جمله این اقدامات می‌توان به تصرف ۴۵۰۰ دونم از اراضی جولان برای برپایی توربین‌های بادی، اعطای مجوز به شرکت آمریکایی که دیک چنی، معاون پیشین رئیس جمهور آمریکا ریاست هیات مدیره آن را بر عهده دارد، برای حفاری نفت و سرقت منابع طبیعی جولان و نیز مجبور کردن ساکنان جولان به ثبت اراضی‌شان که از پدران و اجداد خود به ارث برده‌اند، در دفاتر ثبت اسرائیلی در کنار تصرف اراضی و استمرار شهرک‌سازی‌ها و اعلام ساخت شهرک جدیدی در جولان اشغالی سوریه به نام "شهرک ترامپ" اشاره کرد.

او افزود: ساکنان جولان حق دارند اعتبار و کارایی سازمان ملل را زیر سوال ببرند چرا که شاهد هیچگونه اقدام بین‌المللی برای متوقف کردن تجاوزها و اقدامات رژیم اشغالگر اسرائیلی و نیز سرکوب‌ها، فشارها و تبغیض نژادی اسرائیل در حقشان نیستند، از جمله این فشارها مخالفت اسرائیل با بازگشایی گذرگاه قنیطره برای کسانی است که می‌خواهند به کشورشان سفر کرده و با خانواده خود در سوریه دیدار کنند، همچنین با توجه به شیوع کرونا که تهدید دیگری برای جان ساکنان جولان در کنار رفتار تبعیض‌آمیز اسرائیل با آنها است، ساکنان جولان از خدمات پزشکی مناسب محروم هستند.

جعفری ضمن درخواست دوباره از جامعه جهانی برای متوقف کردن سیاست بازداشت‌های ظالمانه و محاکمه‌های نمایشی که نیروهای اشغالگر اسرائیلی دنبال می‌کنند، گفت: آخرین آنها نیز حکم ظالمانه‌ای بود که دهم ژوئن گذشته از سوی اشغالگران اسرائیلی در حق "نهال سلیمان المقتگ، خواهر "صدقی المقت"، اسیر آزاد شده صادر شد و او را به سه سال حبس محکوم کردند.

جعفری در ادامه تاکید کرد: این حکم باطل است چرا که از سوی رژیم اشغالگر صادر شده و در واقع دنباله اقدامات سرکوبگرانه و ظالمانه آنها در حق ساکنان جولان اشغالی سوریه و مجازات آنها به دلیل موضعگیری‌های ملی و پایبندی به سرزمین، میهن و هویت سوری‌شان و در واقع انتقامی از خانواده ملی‌گرای المقت است که در برابر اشغالگران و دشمن مقاومت می‌کند.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل ادامه داد: اشغالگران اسرائیلی  روز دوشنبه با نقض آشکار توافقنامه تفکیک نیروها در سال ۱۹۷۴، قوانین بین‌المللی، منشور سازمان ملل و قطعنامه‌های شورای امنیت در این زمینه، سلسله حملات راکتی را علیه خاک سوریه آغاز کردند تا روحیه گروهک‌های تروریستی باقی مانده مزدور خود را بالا ببرند، اگر شورای امنیت در اجرای قطعنامه‌های خود در رابطه با درگیری‌های دو طرف عربی-اسرائیلی در طول چند دهه اخیر کوتاهی نکرده بود و اگر حمایت نامحدود برخی اعضای دائم شورای امنیت از اشغالگران نبود و آنها این رژیم را به دور از هرگونه محاکمه‌ای به افزایش جرائم، تجاوزها و اقدامات تروریستی‌اش تشویق نمی‌کردند، این حملات انجام نمی‌شدند.

این مسؤول سوری بر حق مردم فلسطین در تعیین سرنوشت خود و تشکیل کشور مستقل خود در تمام خاک کشور و پایتختی قدس و با تضمین حق پناهجویان برای بازگشت به سرزمین‌شان مطابق با قطعنامه شماره ۱۹۴ و همچنین درخواست دمشق برای اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل تاکید کرد.

او تاکید کرد: ثبات منطقه خاورمیانه و اعتبار سازمان ملل نیازمند در پیش گرفتن تدابیری در تضمین اجرای قطعنامه‌های بین‌المللی مربوط به توقف اشغال اراضی کشورهای عربی از جمله جولان سوریه توسط اسرائیل و عقب‌نشینی از آن تا مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ مطابق با قطعنامه‌های شماره ۲۴۲، ۳۳۸، ۴۹۷ و ۲۳۳۴ است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سوريه جولان اشغالی نماینده دائم سوریه در سازمان ملل جولان اشغالی سوریه قوانین بین المللی رژیم اشغالگر ساکنان جولان شورای امنیت جولان سوریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۰۸۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله اسرائیل به جنوب سوریه

اسرائیل به  جنوب سوریه حمله کرد.

«دانیل هاگاری» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب تأیید کرد که این رژیم جنوب سوریه را با موشک هدف قرار داده است.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه‌های صهیونیستی، هاگاری افزود: اسرائیل در پاسخ به حمله سوریه، مناطقی در حومه دمشق و قنیطره را هدف قرار داده است.

وی ادامه داد : اسراییل موشک‌هایی را که از سمت سوریه به سمت جولان شلیک شده بود، رهگیری و منهدم کرد.

شبکه العربیه نیز بدون ارائه سند و مدرکی مدعی شد: اسرائیل با انجام حمله ای هوایی یک پایگاه حزب الله لبنان را در جنوب غربی فرودگاه دمشق بمباران کرده است.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک مقام امنیتی رژیم صهیونیستی مدعی شد که حمله اسرائیل به یک ساختمان امنیتی در اطراف دمشق آسیب زده است.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نیز به نقل از خبرنگار خود در دمشق از رهگیری حمله موشکی اسرائیل توسط پدافند هوایی سوریه خبر داد.

دیگر خبرها

  • حمله اسرائیل به جنوب سوریه
  • حمله جدید رژیم صهیونیستی به سوریه/ مناطقی در دمشق و قنیطره هدف گرفته شدند + فیلم
  • حمایت از تولید؛ اولویت سازمان غذا و دارو
  • حسابرسی داده‌محور و توسعه حسابرسی رایانه‌ای در اولویت است
  • حمله پهپادی مقاومت عراق به یک هدف مهم در جولان اشغالی
  • حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به جولان اشغالی
  • ۴۰هزار کیلومتر راه آسفالته کشور خرابی سنگین دارد
  • اعلام اولویت‌های تولیدی از سوی رییس سازمان سینمایی
  •  تماس تصویری نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل با مشاور ارشد امیرعبداللهیان
  • گفت‌وگوی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه با «خاجی»