Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@05:19:01 GMT

کاهش ۴۰ درصدی آب مصرفی بخش کشاورزی حوضه دریاچه ارومیه

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۰۸۴۹۲

کاهش ۴۰ درصدی آب مصرفی بخش کشاورزی حوضه دریاچه ارومیه

به گزارش خبرگزاری مهر، اکبر فتحی روز چهارشنبه در دیدار با نماینده دفتر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در آذربایجان شرقی اظهار کرد: آذربایجان شرقی دارای یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که از این میزان ۴۰۰ هزار هکتار آبی و مابقی به صورت اراضی دیم کشت می‌شود.

وی با بیان اینکه اراضی آبی ۵۰ درصد وابسته به منابع آبی زیرزمینی و ۵۰ درصد مابقی از آب‌های سطحی تغذیه می‌کنند، افزود: اراضی دیم براساس شرایط جوی و نزولات آسمانی کشت شده و یک قسمت دیگر از مسائل مدیریتی از جمله اصلاح ژنتیکی و به‌زراعی توسط کارشناسان و متخصصان کشاورزی در سطح شهرستان‌ها عملیاتی و اقدام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فتحی در ارتباط با معرفی ارقام مقاوم در برابر کم آبی در مزارع دیم، اظهار کرد: ارقام مقاوم در مقابل کم آبی در مزارعی که به صورت دیم کشت می‌شوند در راستای عملکرد مطلوب در واحد سطح از نقش بسزایی برخوردار بوده و مسائل زراعتی در حوزه بهزراعی و حفظ رطوبت خاک حائز اهمیت است.

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص تولیدات آبی که متکی بر منابع آبی تولید می‌شوند، گفت: در سال‌های اخیر بهینه سازی مصرف آب در اراضی آبی جزو سیاست‌های اولویت دار سازمان جهاد کشاورزی استان قرار دارد که هم به لحاظ سخت افزاری و هم به لحاظ نرم افزاری متخصصان و کارشناسان کشاورزی وارد عمل شده و اقدامات خوبی در این راستا انجام داده‌اند.

وی افزود: ایجاد زیرساخت‌های کشاورزی از جمله شبکه‌های آبیاری، اصلاح سیستم‌های آبیاری از سنتی به مدرن که تحت عنوان آبیاری تحت فشار در حال اجرا می‌باشد از شاخص ترین تمهیدات اعمال شده در راستای بهینه سازی مصرف آب در بخش کشاورزی است.

فتحی با اشاره به اینکه نهادینه ساختن فرهنگ مصرف آب و بهینه سازی مصرف آب کشاورزی با توجه به محدودیت‌های منابع آبی ضروری و اجتناب ناپذیر است، گفت: کارهای انجام یافته در حوزه ترویج به خصوص تغییر ارقام قدیمی و بومی به ارقام جدید و اصلاح شده از عوامل مهم و تأثیرگذار در این حوزه است.

کد خبر 4980389

منبع: مهر

کلیدواژه: دریاچه ارومیه جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ویروس کرونا شیراز بوشهر شیوع کرونا شهرکرد گرگان قزوین حجاب و عفاف ستاد مقابله با کرونا خطبه های نماز جمعه بیرجند بهزیستی مجلس شورای اسلامی مسکن مصرف آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۰۸۴۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش جمعیت گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،   مدیر کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی گفت: دومین گوساله گوزن زرد ایرانی در سال ۱۴۰۳  در سایت تکثیر و پرورش مجتمع رشکان پارک ملی دریاچه ارومیه متولد شد.

 دکتر سعید شهند   افزود: در راستای اجرای برنامه عمل ملی حفاظت از این گونه در معرض خطر انقراض، ۶ راس گوزن زرد ایرانی در سال ۱۴۰۱  از پناهگاه حیات وحش دشت ناز ساری به پارک ملی دریاچه ارومیه و مرکز تکثیر و احیاء این گونه در رشکان با ترکیب جنسی ۴ ماده و ۲ نر منتقل شده است که با تولد ۳ راس گوزن زرد ایرانی در سال ۱۴۰۲ و با  تولد دو گوساله گوزن در سال جاری تعداد این گونه ارزشمند حیات وحش در این سایت تا به امروز به ۱۳ راس افزایش پیدا کرده است.
 وی با بیان اینکه وضعیت مطلوبی برای زیست و زادآوری این گونه در پارک ملی دریاچه ارومیه وجود دارد، گفت:دامپزشکان و کارشناسان حیات وحش اداره کل و پارک ملی دریاچه ارومیه بصورت شبانه روزی وضعیت این گونه در معرض خطرانقراض، به خصوص گوساله‌های تازه متولد شده را مورد پایش و کنترل قرار می‌دهند و امید‌ها برای نجات این گونه ارزشمند در پارک ملی دریاچه ارومیه روز به روز بیشتر می‌شود.

دیگر خبرها

  • اجرای آبیاری ۲۲۰۰ هکتاراز اراضی پایاب سد سهند
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی
  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد
  • کاهش ۳۳ میلیون متر مکعبی حجم آب حوضه کارون بزرگ در لرستان
  • تجهیز یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی قزوین به سامانه نوین آبیاری
  • پیشرفت ۶۳ درصدی طرح‌های آبیاری نوین در قزوین
  • مصوبه کاهش مصرف پلاستیک اجرایی شد
  • کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب‌های زیرزمینی در افق ۱۴۲۰
  • افزایش جمعیت گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه
  • اجرای آبیاری قطره‌ای زیرسطحی در تاکستان‌های شیروان