Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-03@00:43:51 GMT

گزارش| ترکیه به دنبال ایجاد قلمرو در عراق؟

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۰۹۶۸۷

گزارش| ترکیه به دنبال ایجاد قلمرو در عراق؟

رئیس جمهور ترکیه به دنبال آن است که به بهانه برخورد با پ.ک.ک و ممانعت از ورود آنان به ترکیه٬ در خاک عراق٬ قلمروهایی را به عنوان منطقه امن تعریف کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم٬ ظاهراً قدرت‌نمایی نظامی ترکیه در عراق و سوریه تمامی ندارد و تحرکات پ.ک.ک و نهادهای اقماری آن در دو کشور مزبور٬ شرایطی پدید آورده که تهدید حضور نظامی ترکیه٬ مردم مظلوم مناطق شمال عراق و شمال سوریه را با دشواری‌های فراوانی روبرو کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا معلوم شده که  رئیس جمهور ترکیه به دنبال آن است که به بهانه برخورد با پ.ک.ک و ممانعت از ورود آنان به ترکیه٬ در خاک عراق٬ قلمروهایی را به عنوان منطقه امن تعریف کند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه دیروز در یک سخنرانی عمومی٬ بر این مساله تاکید کرد که کشورش برای حفظ امنیت٬ در آن سوی مرز عراق و ترکیه٬ چند منطقه امن تاسیس خواهد کرد.

حمله هوایی ترکیه به شمال عراق/ 3 عضو پ.ک.ک کشته شدندالعامری : ترکیه می‌خواهد در شمال عراق کمربند امنیتی ایجاد کند

از بلوف تا واقعیت

اردوغان و مقامات سیاسی و دفاعی ترکیه٬‌ تاکنون در مورد حدود و ثغور جغرافیایی و میزان عمق و عرض مناطق امن٬ اطلاعات جزئی را منتشر نکرده‌اند، اما تجربه چند سال اخیر نشان داده که ترکیه معمولاً به تهدیداتش عمل می‌کند و نباید این مواضع را همچون بلوف٬ تلقی کرد.

پیش‌تر و زمانی که ارتش ترکیه برای نخستین حمله خود به شمال سوریه و ورود نظامی به این کشور اعلام آمادگی کرد٬ بسیاری از تحلیل‌گران تصور می‌کردند که اردوغان و نیروهای نظامی تحت امر او٬ به منظور جبران شرایط روحی پس از کودتای نظامی نافرجام سال 2016 میلادی٬ در صدد جبران مافات و بلوف هستند و سخنان آنها تنها در حد استمزاج و سنجیدن نبض بازیگران است.

اما نخستین حمله به نام سپر فرات انجام شد٬‌ حمله دوم به نام شاخه زیتون٬ منجر به اشغال عفرین و چند منطقه دیگر شد و در سومین عملیات نیز که با نام چشمه صلح اجرا شد٬ ترکیه مناطق وسیعی از شرق فرات در شمال سوریه را اشغال کرد و هنوزهم در آن مناطق حضور دارد.

3 حمله مهم ارتش ترکیه به شمال سوریه و ورود اشغالگرانه نظامیان تحت امر اردوغان٬ سه ویژگی مهم داشته‌اند:

1.مدت‌ها قبل از حمله٬ اردوغان با تهدیدات فراوان خود٬ اذهان عمومی داخل و همچنین اذهان منطقه را برای عملیات آماده سازی کرده است.

2.هر عملیات٬ چندین گام فراتر و گسترده‌تر از عملیات پیشین بوده است.

3.در هر سه عملیات٬ حفظ امنیت ملی ترکیه و دفاع از مرزها٬ اصلی‌ترین بهانه برای حمله بوده است.

با توجه به نکاتی که در بالا ذکر آن رفت٬ احتمال حمله زمینی گسترده ترکیه به شمال عراق و اعلام مناطقی به نام مناطق امن٬ دور از ذهن٬ نخواهد بود.

پ.ک.ک٬ بهانه طلایی آنکارا

برای درک انگیزه‌ها و کم و کیف تحرکات ترکیه در عراق٬ توجه به تاریخچه درگیری‌ها٬ خالی از لطف نیست.

جنگ طولانی مدت بین ترکیه و پ.ک.ک در چهار دهه اخیر٬ بارها موجب آن شده که ارتش ترکیه غالباً به شکل هوایی و بعضاً به صورت زمینی٬ به مناطق گسترده‌ای از شمال عراق حمله کند.

ترکیه برای حمله به مواضع پ.ک.ک٬ طی سالیان 1991 تا 1997 میلادی٬ بارها به استفاده از ظرفیت نظامی نیروهای پیشمرگ هم تمسک جسته و از نیروهای هر دو حزب اتحادیه میهنی (طالبانی) و حزب دموکرات کردستان (بارزانی) کمک گرفته است.

با این حال٬ شرایط جغرافیای خاص و پیچیده کوهستان‌هایی همچون گارا٬ متینا و از همه مهم‌تر قندیل٬ باعث شده که ترکیه به تمامی٬ به هدف نرسد و تنش و درگیری ادامه پیدا کند.

اگر چه حملات ترکیه در آخرین دهه قرن بیستم میلادی به شمال عراق٬ غالباً عملیات‌های گسترده و مهمی بودند اما به جرات می‌توان گفت٬ ارتش ترکیه هیچگاه به اندازه 5 سال اخیر٬ به شکل قاطعانه٬ گسترده و کوبنده به شمال عراق حمله نکرده است.

در هر حال نمی‌توان این واقعیت مهم را نادیده گرفت که تحرکات ضدامنیتی و حملات تروریستی پ.ک.ک٬ اصلی‌ترین بهانه ترکیه برای حمله به شمال سوریه و شمال عراق است و چنین به نظر می‌رسد که باید بازیگران منطقه‌ای و نهادهای بین‌المللی نیز فکری به حال این مساله کند.

چرا که اقدامات پ.ک.ک نه تنها از هیچ مشروعیتی برخوردار نیست٬ بلکه هیچ تصوری هم در مورد دستاورد٬ پایان و فرجام آن وجود ندارد و تنها در حد گونه‌ای عنادورزی مسلحانه است که به شکل حمله کور٬ بی‌هدف و بلاتکلیف٬ ادامه پیدا می‌کند.

کشته شدن غیرنظامیان٬ دریغ از عذرخواهی و دیه

ارتش ترکیه در حملات جدید خود به مناطق گسترده‌ای از اقلیم کردستان عراق و همچنین جغرافیای موسوم به مناطق متنازع علیها٬ به مواضع پ.ک.ک ضربه می‌زند و در این مسیر٬ از فن‌آوری‌های پیشرفته رصد هوایی و ماهواره‌ای و همچنین استفاده گسترده از هواپیماهای بدون سرنشین بهره می‌گیرد.

اما این باعث نشده که عملیات‌های ترکیه٬ کاملاً دقیق و هدفمند باشند و فقط پ.ک.ک را مورد اصابت قرار دهد. بلکه تاکنون چندین روستای اقلیم کردستان نیز ویران شده‌اند و ده‌ها نمونه از کشته و مجروح شدن مردم این مناطق ثبت و ضبط شده که ترکیه به خاطر آنان٬ نه عذرخواهی کرده و نه دیه‌  و خسارتی پردخت کرده است.

چه کسی متضرر می شود؟

بدون شک مهم‌ترین متضرر در ماجرای تداوم حضور ترکیه در عراق و ایجاد مناطق به اصطلاح امن٬ روستاییان اقلیم کردستان عراق هستند که در شرایط فعلی هم٬ نه چراگاه‌ دام‌های آنان امنیت دارد و نه باغ‌ها و کشتزارها.

دومین متضرر٬ خود اقلیم کردستان عراق است که اعتبار سیاسی آن زیر سوال رفته و از آنجایی که طرفی از اقلیم٬ با ترکیه رابطه اقتصادی دارد و طرف دیگر نیز با پ.ک.ک همراهی می‌کند٬ در نتیجه حضور ترکیه برای هر دو آنان٬ مایه دردسر٬ اختلاف و تفرقه خواهد بود.

طرف سوم که در جریان حملات و تحرکات ترکیه ضرر میکند٬ خود دولت مرکزی عراق است. دولتی که به تازگی از میدان خونین مبارزه با ترور خارج شده و دهها میلیارد دلار خسارت دیده٬ در حالی که در حال تقویت رابطه با کردها و در عین حال٬ تلاش برای تامین امنیت و تقویت حاکمیت ملی است٬ حالا باید به فکر حضور ترکیه هم باشد.

انتهای پیام/

R7650/P/S8,90,1414/CT7 واژه های کاربردی مرتبط کردستان عراق ترکیه قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان واژه های کاربردی مرتبط کردستان عراق ترکیه پربیننده‌ترین اخبار بین الملل ۱ ضرورت پاسخ جدی‌تر ایران به چشم‌سفیدی کره‌‌جنوبی/ رعیت آمریکا نیستید؟ اثبات کنید ۲ لاوروف: پوتین هرگز نگفته به حضور ایران در سوریه نیازی نیست ۳ ظریف: حامل پیام مهمی برای پوتین بودم/ توافقنامه همکاری‌ بلندمدت با روسیه نهایی می‌شود ۴ کشته شدن ۱۸ تروریست و انهدام ۳ خودروی بمب‌گذاری شده در شمال سیناء ۵ اعلام نتایج سومین دوره انتخابات پارلمانی سوریه ۶ دستگیری «مولانا اشرف جلالی» و به کرسی نشستن حرف شیعیان پاکستان ۷ آماده‌باش ارتش اسرائیل در مرزهای شمالی/ چرا شهادت رزمنده حزب‌الله صهیونیست‌ها را وحشت‌زده کرد؟ ۸ ظریف در مسکو: تمدید توافق ۲۰ساله با روسیه در دستور کار قرار دارد مهمترین اخبار بین الملل یادداشت| آیا مصوبه پارلمان مصر به‌معنای دخالت نظامی در لیبی است؟ لاوروف: مسکو دلیلی برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران نمی‌بیند/ توافقنامه با تهران بروزرسانی می‌شود ادامه ناآرامی‌ها در آمریکا/ معترضان در پورتلند قصد عقب نشینی ندارند آماده‌باش ارتش اسرائیل در مرزهای شمالی/ چرا شهادت رزمنده حزب‌الله صهیونیست‌ها را وحشت‌زده کرد؟ مهمترین اخبار تسنیم واشنگتن‌پست: سیاست فشار حداکثری ترامپ در مقابل ایران شکست خورد روحانی: مردم شاهد تعادل در قیمت ارز خواهند بود/ ۲ وزیر به مجلس معرفی می‌کنیم/ اعطای وام ۵۰میلیونی به مستأجران اردن: طرح الحاق نظام آپارتاید جدید را ایجاد می‌کند/ اردن «وطن جایگزین» فلسطینیان نخواهد بود لاوروف: مسکو دلیلی برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران نمی‌بیند/ توافقنامه با تهران بروزرسانی می‌شود بذرپاش رئیس دیوان محاسبات شد درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کردستان عراق ترکیه کردستان عراق ترکیه اقلیم کردستان کردستان عراق شمال عراق شمال سوریه ترین اخبار ارتش ترکیه بین الملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۰۹۶۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است

رئیس هیئت مذاکره کننده مخالفان دولت سوریه گفت که مواضع ترکیه در حمایت از این مخالفان ثابت است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «بدر جاموس»، رئیس هیئت موسوم به هیئت مذاکره کننده مخالفان دولت سوریه بعد از دیدار با «احسان مصطفی یوداگول»، مدیرکل میز سوریه در  وزارت خارجه ترکیه مدعی شد که آنکارا بر ثبات موضع خود در حمایت از خواسته‌های مردم سوریه تأکید دارد.

بنا به ادعای  رئیس هیئت مذاکره کننده مخالفان سوریه، مسئول میز سوریه در وزارت خارجه ترکیه بار دیگر بر حمایت آنکارا از راه‌ حل سیاسی بر اساس قطعنامه های شورای امنیت تأکید کرده است و طرفین درباره مقابله با «اقدامات تروریستی» شبه نظامیان کُرد مورد حمایت آمریکا موسوم به «قسد» رایزنی کردند.

اخیرا بدر جاموس که به همراه سران مخالفان دولت سوریه در ترکیه به سر می‌برد، با «گیر پدرسون»، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه در شهر آنکارا دیدار و گفت‌وگو کرده است.

در این دیدار، طرفین پرونده سوریه را بررسی کرده و جاموس به پدرسون پیشنهاد داده است که توصیه‌هایی به شورای امنیت به منظور تحت فشار قرار دادن دولت سوریه و بشار اسد برای پذیرش راه حل سیاسی و عدم اجازه به دمشق برای به تعطیلی کشاندن  فرایند سیاسی در این کشور ارائه کند.

ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه های تروریستی در شمال سوریهایروانی: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حمله رژیم اسرائیل به مناطقی در جنوب سوریه
  • مردی که قصد حمله به نتانیاهو را داشت بازداشت شد
  • ادعای ترکیه مبنی بر کشتن ۴۳ تروریست در یک هفته
  • حمله پهپادی مقاومت عراق به یک هدف مهم در جولان اشغالی
  • بمباران شمال عراق از سوی ترکیه
  • بارش سیل آسا در پایتخت ترکیه
  • موج حمله موشکی جدید از لبنان به اراضی اشغالی
  • حمله خرس وحشی به یک دامداری در ایلام و تلف شدن دام‌هایش
  • گردشگر ترکیه‌ای با چاقو به یک پلیس صهیونیست حمله کرد
  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است