Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴دیوان محاسبات کشور یکی از نهادهای وابسته به مجلس شورای اسلامی است. این نهاد دولتی وظیفه نظارت بر همه فرایندهای مالی کشور را بر عهده دارد و به عنوان بازوی نظارتی مجلس عمل می‌کند. مهرداد بذرپاش امروز چهارشنبه با کسب ۱۵۸ رای موافق نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به ریاست این دیوان رسید

دیوان محاسبات قدمتی چند صد ساله دارد و تاسیس آن از سال‌های مشروطه بیشتر بوده است؛ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ساز و کار آن در اصول ۵۴ و ۵۵ قانون اساسی مشخص شد و طبق آن دیوان محاسبات کشور از وزارت امور اقتصادی و دارایی جدا شد و به عنوان سازمانی مستقل زیر نظارت مستقیم مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قانون دیوان محاسبات کشور در سال ۱۳۶۱ به تصویب رسید. نهادی که وظیفه دارد به کلیه حساب‌های وزارتخانه، مؤسسات، شرکت‌های دولتی و سایر دستگاه‌هایی که به نحوی از انحاء از بودجه کل کشور استفاده می‌کنند به ترتیبی که قانون مقرر کرده، رسیدگی کند تا هیچ هزینه‌ای از اعتبارات مصوب تجاوز نکرده و هر وجهی در محل خود به مصرف رسیده باشد.

برای انتخاب رئیس آن نیز قانون و قواعدی وجود دارد به طوری که طبق آئین نامه داخلی مجلس، کمیسیون برنامه و بودجه دو گزینه برای ریاست دیوان محاسبات و همچنین دو گزینه برای دادستان دیوان محاسبات به صحن علنی معرفی می‌کند و نمایندگان با رای خود آن‌ها را انتخاب می‌کنند.

روسای سابق دیوان محاسبات

محمود پاکروان در دوره نخست ریاست این دیوان را برعهده داشت. در دوره های دوم و سوم ایرج صفاتی دزفولی این سمت را برعهده داشت. در دوره چهارم علیرضا رخشنده‌رو و در دوره پنجم و ششم سید کاظم میرولد در این جایگاه قرار داشتند. در دوره هفتم محمدرضا رحیمی در دوره هشتم و نهم عبدالرضا رحمانی فضلی، در دوره دهم، امین‌حسین رحیمی و در دوره یازدهم عادل آذر در این سمت حضور داشت.

حواشی انتخاب بذرپاش

انتخاب بذرپاش و پیش از آن وجود نام وی به عنوان یکی از گزینه های تصدی این سمت، با حواشی بسیاری همراه بود. بسیاری عنوان می کردند که بذرپاش فاقد سوابق مدیریتی لازم برای حضور در این سمت است و از سوی دیگر، انتخاب وی به این سمت صرفا یک تسویه حساب سیاسی است.

پیشتر احمد توکلی، رئیس هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت با ارسال نامه ای به رئیس مجلس از وی خواست تا در مورد انتخاب مهرداد بذرپاش به عنوان یکی از منتخبان ریاست دیوان محاسبات تجدیدنظر کند. وی علت این مخالفت را نداشتن سابقه کافی و تحصیلات مرتبط جهت تصدی در جایگاه ریاست دیوان محاسبات دانست. در بخشی از این نامه آمده است: پذیرش داوطلبی آقای بذرپاش از اساس غیرقانونی است. چرا که تبصره ۱ ماده ۵۱ قانون آئین نامه داخلی مجلس می‌گوید که داوطلب باید حداقل بیست سال سابقه کار داشته باشد. در حالی که سابقه کار نامبرده به ۱۷ سال هم نمی‌رسد.

توکلی همچنین می نویسد: علاوه بر این کمیته محترم توجه کرده است که تجربه و تحصیلات علمی آقای بذرپاش با دیوان محاسبات که بازرسی مالی و حسابرسی کل نظام دیوانی را بر عهده دارد چه تناسبی دارد؟ ممکن است بگویند قانون در این مورد حرفی نزده است، عقل هم ساکت بوده است؟ آیا عقل می‌پذیرد که این چنین مسامحه‌هایی باعث شود کسانی بر کرسی صدارت دیوان تکیه زنند که بزرگترین سازمان نظارتی را همچنان ناکارآمد اداره کنند، تا منابع مردم مظلوم کشور به جای آنکه یکی از مصارفش مثلا، سرپناه ساختن برای گرسنگان بی‌سرپناه حاشیه‌نشین تهران باشد، صرف کاخ‌های افسانه‌ای برخی از صاحب منصبان و مسئولان ناپاک دست و شکمباره در لواسانات گردد؟

بیشتر بخوانید:سوابق چهار گزینه نهایی ریاست دیوان محاسبات کشور چیست؟

بذرپاش در حال حاضر مدیرمسوول روزنامه وطن امروز است و علاوه بر موارد اشاره شده، سابقه ریاست فرهنگسرای خاوران، عضویت در هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف، عضویت در شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور و سابقه عضویت در هیات رییسه فدراسیون‌های تیراندازی، اتومبیلرانی و موتورسواری جمهوری اسلامی ایران درکارنامه خود دارد.

لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک برچسب ها: رویداد24 ، مهرداد بذرپاش ، دیوان محاسبات کشور سرگرمی

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 مهرداد بذرپاش دیوان محاسبات کشور ریاست دیوان محاسبات دیوان محاسبات کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۱۱۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام جمعه اردبیل به بذرپاش: خودت را در این پروژه بدنام نکن /امام جمعه تبریز: دولت و مجلس برای معیشت کارگران توان مضاعف بگذارند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آیت الله سیدحسن عاملی در خطبه های این هفته نماز جمعه شهر اردبیل با اشاره به تاخیر عملیاتی پروژه راهسازی در جاده گرمی بیله سوار اظهار کرد: جای تاسف است که پروژه دو بانده کردن مسیر گرمی - بیله سوار به دلیل عدم تامین اعتبار دوباره تعطیل شده است.

به گزارش مهر، وی خاطرنشان کرد: این جاده اولاً جاده ترانزیتی و مورد رجوع رانندگان خارجی است از این حیث بی‌آبرویی بزرگی برای کشور درست می‌شود ثانیاً این جاده ایمنی ندارد چون پیچ‌ها و نقاط حادثه خیز دارد اهالی هر دو شهر هم به شدت ناراحت هستند کل مسیر ۵۵ کیلومتر است.یعنی محتاج به هزینه عمده ای نیست و بی اعتنایی کاملاً محل تامل است.

امام جمعه اردبیل ادامه داد: در این خصوص برای بار دوم از وزیر راه و شهرسازی می‌خواهم خود را در این پروژه بدنام نکنند هر ایرانی که از این جاده بین المللی بازدید کند از شکسته شدن غرور ایرانی خجالت می‌کشد تنها بعضی از مسئولین مربوط هستند که ابایی از تاراج و غارت شدن حیثیت کشور در برابر خارجی‌ها ندارند.

عاملی بیان کرد: جاده کلور – درام در جنوب استان نیز همین وضعیت را داراست یعنی پیمان کار دوباره پروژه را تعطیل کرده است.

وی افزود: با تشخیص دولت و با دستور مقام معظم رهبری دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای جاده آقبند در آذربایجان شرقی بودجه گذاشته اند اگر آنجا اهمیت بین المللی دارد قطعاً جاده گرمی بیله سوار نیز بین المللی است ما از دولت مصراً می خواهیم با لحاظ اهمیت راه های استان و تامین بودجه لازم گره های ذهنی اهالی را باز کند.

جامعه باید عملا قدردان معلمان باشد

امام جمعه اردبیل با تبریک روز معلم و روز کارگر تصریح کرد: روز معلم در پیش است نعمت تعلیم اساس تمام موفقیت‌ها و کلید تمام خوش بختی هاست و یک جامعه در تمام پیشرفت‌های خود مرهون عنایات معلم است معلم دین خود را با اخلاص به جامعه اداء می‌کند.

آیت الله عاملی اضافه کرد: اما جامعه نیز باید عملاً قدردان باشد با یک تقدیرنامه و کیک و آبمیوه نمی‌توان حق معلم را اداء کرد بلکه با مادیات کلان هم نمی‌توان حق معلم را اداء کرد در حال حاضر بهترین عنایت به معلمان حل مشکلات آنهاست در این باب عنایت به معلمین بازنشسته باید کمتر از شاغلین نباشد.

وی ادامه داد: یک ماه و نیم است بیمه تکمیلی بازنشستگان آموزش و پرورش تمام شده و تمدید نشده است و حالا می خواهیم آنها را به جلسه دعوت و برای آنها سخنرانی و لوح تقدیر بدهیم این قطعاً تکریم نیست ضد تکریم است.

امام جمعه اردبیل اظهار کرد: گردش چرخ اقتصادی کشور بر دوش کارگران است هیچ کس تردیدی ندارد در اینکه استقلال اقتصادی کشور مرهون تلاش مبارک آنهاست هم دولت و هم کارفرماها نگاه هر دو به این عزیزان باید این گونه باشد که آنها ولی نعمت کل کشور و کل ملت هستند یعنی نقش آنها نقش استثنایی است پس عنایت به آنها هم باید استثنایی باشد.

عملیات وعده صادق حیرت ملت های مسلمان را به همراه داشت

عاملی با اشاره به رویکرد مسلمانان جهان نسبت به عملیات وعده صادق تصریح کرد: عکس العمل ملت‌های مسلمان و غیر مسلمان در برابر عملیات وعده صادق رفته رفته در حد حیرت آوری خود را نشان می‌دهد از آنجا که تمام ملت‌ها نفرت عظیمی به اسرائیل دارند قدرت ایران و جرات ایران در انتقام از اسرائیل را در حد وسیعی تحسین می‌کنند همه ملت ها با نگاه بسیار فاخر توأم با غبطه به ملت ایران نگاه می‌کنند این عملیات ظهور قدرت، تثبیت قدرت، و قبولاندن فائقیت قدرت ایران در غرب آسیاست.

وی گفت: بعد از این حمله ندای لبیک یا خامنه‌ای در بعضی از کشورهای اسلامی بلند شد من شخصاً با دیدن آن گریه کردم حجم جشن در کشورهای اسلامی نشان می‌دهد که غرور امت کاملاً شکسته بود، حمله ایران پیام مهمی داشت و آن این بود که خاورمیانه امروز خاورمیانه دیروز نیست توازن قوی قبلاً برقرار نبود و حالا توازن به طور کامل حاصل است و هر روز طرف غالب قوی‌تر می شود.

امام جمعه اردبیل افزود: وقتی جنگ اوکراین شروع شد ایران قبلاً به روسیه پهباد داده بود و غربی‌ها همه جا را پر کردند که پهپادهای ایرانی مسیر جنگ را عوض کرد حالا که ایران با همان پهبادها به اسرائیل جواب داده است تبلیغات راه انداخته اند که این پهبادها تاثیر جزئی داشت این سخنان برای پوشاندن ضعف نظامی آنهاست.

آیت الله عاملی تصریح کرد: جنایت اسرائیل در مجتمع پزشکی ناصر در خان یونس یک جنایت بسیار بسیار هولناک است اولین سوال افکار عمومی دنیا این است که چه کسی به این‌ها جرات این جنایت هولناک را داده است ۲۰۰۰ نفر را قتل عام و آنها را در قبرهای دسته جمعی دفن کرده اند بسیاری از این‌ها زنده به گور شده‌اند بعضی‌ها سر در بدن و پوست در بدن ندارند بعضی از این‌ها ابزار علاج(مثل سوند) در بدن دارند و معلوم می‌شود که بیمار بوده است اعضاء بسیاری از آنها دزدیده شده است.آنها را در داخل پلاستیک آشغال و با زباله دفن کرده اند بسیاری از این‌ها دست بسته و جمع زیادی از آنها طفل و کودک هستند تمام کادر بیمارستانی قتل عام شدند تا حال حدود ۴۰۰ جنازه پیدا شده و از بقیه خبری نیست اگر مسلمانی از این جنایت دق مرگ شود جای هیچ ملامتی نیست.

وی اضافه کرد: عجیب است که در برابر این جنایت بزرگ خبری از محکومیت و اقدام عملی اروپا آمریکا و دولت‌های عربی و اسلامی نیست. ما یقین داریم که این جنایت قبلاً به آمریکا و اروپا اطلاع داده شده است از عجائب امور این است که ارتش اسرائیل انکار می‌کند که چنین کاری را کرده باشد.

امام جمعه تبریز: تحرکات گروهک‌های تروریستی فعال در پاکستان به تنش‌زایی دامن می‌زند

همچنین حجت الاسلام سید محمد علی آل هاشم در نماز جمعه تبریز با بیان اینکه روند صهیونیسم ستیزی در حال افزایش است، خاطرنشان کرد: اسراییل قرار بود سرمایه راهبردی امریکا باشد.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به اینکه ۶۴ درصد مردم دنیا براساس یک نظرسنجی‌ انجام شده مخالف سیاست‌های آمریکا هستند، اظهار کرد: بخش مهمی از این مخالفت به خاطر حمایت امریکا از اسراییل است .

آل‌هاشم با بیان اینکه دانشجویان آمریکا معتقدند هیئت حاکمه این کشور مالیات آنها را صرف حمایت از نسل‌کشی رژیم جعلی در غزه کرده است،راظهارکرد: مشکل امریکا فقط مربوط به مرزهای خود نیست در حال حاضر حمایت بی وقفه واشنگتن از اسرائیل، بحران مشروعیتی را آغاز کرده که چارچوب برتری ایالات متحده در منطقه غرب آسیا را تهدید می‌کند.

امام جمعه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت سفر رئیس جمهور به پاکستان اشاره و اظهار کرد: یک‌هزار کیلومتر مرز مشترک ایران و پاکستان باعث روابط بسیار عمیقی میان ۲ کشور شده و آنچه حائز اهمیت است این که سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان بعد از روی کار آمدن دولت جدید پاکستان و نخست وزیری شهباز شریف انجام می شود که در سازوکارهای میان ۲ کشور به لحاظ سیاسی، فرهنگی، تجاری و اقتصادی گشایش‌های جدیدی ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تحرکات گروهک‌های تروریستی فعال در خاک پاکستان هر از گاهی به تنش‌زایی دامن می‌زند، گفت: سفر آیت‌الله رئیسی برای یافتن راهی که مانع فعالیت‌های تروریستی در مرز شود بسیار حائز اهمیت است و نشان داد ۲ کشور اراده قوی بر تقویت روابط دارند.

آل‌هاشم با اشاره به فضای روانی ایجاد شده در پاکستان پس از عملیات وعده صادق و استقبال مردم از سفر رئیس جمهور کشورمان، گفت: دورنمای مطلوب این سفر می‌تواند زمینه‌ساز وحدت هرچه بیشتر ۲ کشور در راستای همکاری‌های منطقه‌ای باشد.

روز ملی خلیج فارس نشانه هویت و تمدن ایرانی است

امام جمعه تبریز با اشاره به فرارسیدن ۱۰ اردیبهشت سالروز اخراج پرتغالی ها از تنگه هرمز که به عنوان " روز ملی خلیج فارس " نامگذاری شده است، اظهار کرد: اسناد موجود در مورد خلیج فارس غیرقابل انکارترین اسناد جهانی است و نشانه هویت و تمدن ایرانی است .

آل هاشم با اشاره به فرارسیدن روز کارگر گفت: نگاه اسلام به کارگر قدرشناسانه است در حالی که نگاه غربی استتثمارگرانه است.

وی با بیان اینکه کارگران توقع اقدام عملی برای رفع مشکلاتشان دارند، اظهار کرد: دولت و مجلس برای تامین معیشت کارگران باید توان مضاعف بگذارند.

۲۷۲۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899830

دیگر خبرها

  • امام جمعه اردبیل به بذرپاش: خودت را در این پروژه بدنام نکن /امام جمعه تبریز: دولت و مجلس برای معیشت کارگران توان مضاعف بگذارند
  • نظر دولت رئیسی درباره ریاست مجلس آینده از زبان معاون پارلمانی /کرسی های نمایندگی تهران اهمیت زیادی دارد
  • نگرانی مردم آمریکا از بایدن در دوره دوم ریاست‌جمهوری / او احتمالا می میرد!
  • نگرانی آمریکایی ها: بایدن در دوره دوم ریاست جمهوری می میرد
  • میزبانی زائران اربعین مدال افتخار مردم ایلام است
  • نگرانی آمریکایی‌ها: بایدن در دوره دوم ریاست‌جمهوری می‌میرد
  • ظرفیت‌های آبی اردبیل بستر اصولی پرورش آبزیان است
  • کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید
  • سرپرست جدید دیوان محاسبات کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد
  • گزارش جامع رابطه مالی نفت و دولت در اختیار تصمیم‌گیران اقتصادی قرار گرفت