Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، افزایش ضریب بازیافت مخازن نفتی همواره از سوی زنگنه به عنوان یک دغدغه مطرح بوده است بطوری که وی معتقد است با افزایش یک درصدی ضریب بازیافت میلیاردها دلار به درآمد کشور افزوده می‌شود. وی چندی با اشاره به اینکه اکنون ضریب بازیافت در میادین نفتی ایران زیر ۳۰ درصد است، گفت: با افزایش یک درصدی ضریب بازیافت، ۴۰۰ میلیارد دلار به ثروت ملی ایران افزوده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این وجود و تاکید همه جانبه وزارت نفت برای تحقق این موضوع، اما بحث تزریق گاز همواره از سوی این وزارتخانه به عنوان اصلی ترین راهکار افزایش ضریب بازیافت مغفول واقع شده است. وزیر نفت در تاریخ ۲ مهر ۹۵ و در دومین کنگره باشگاه نفت و نیرو اولویت‌های مصرف گاز را برشمرد که به ترتیب عبارت بودند از : سوخت نیروگاه‌ها، توسعه LNG، صادرات گاز به همسایگان، شبکه انتقال و گازرسانی روستاها و شهرهای باقیمانده.

تزریق گاز به مخازن نفتی در سایه غفلت

زنگنه حتی در برنامه اعلامی خود به مجلس در سال ۱۳۹۶ هم این موضوع را فراموش کرد و در برنامه وی برنامه‌ای پیرامون تزریق گاز به میادین نفتی جهت افزایش ضریب بازیافت اشاره‌ای نشده است. این در حالی است که به گفته بیشتر کارشناسان با توجه به نوع مخازن نفتی کشور، تزریق گاز راحت ترین راهکار برای افزایش تولید است.

بر اساس ارزیابی‌های انجام شده توسط برخی نهادهای مطالعاتی، میزان گاز تخصیص داده شده برای تزریق به مخزن تا سال ۹۵ تنها ۴۰ درصد ظرفیت اصلی بوده است که این روند در سال‌های بعد نیز ادامه داشته است.

پای حرف کارشناسان

به گزارش خبرنگار مهر، مرکز پژوهش‌های مجلس چندی پیش در گزارشی به این موضوع اشاره کرد و نوشت: بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته٬ در صورت تأمین گاز طبیعی مورد نیاز جهت تزریق، ۱۶.۳ میلیارد بشکه به مجموع ذخایر قابل برداشت اضافه می‌شود که معادل با افزایش ضریب بازیافت به میزان ۹.۱۵ درصد در این مخازن است که با نفت ۵۰ دلاری بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار به درآمدهای نفتی ایران خواهد افزود.

بر اساس این گزارش، در صورت عدم تأمین گاز مورد نیاز برای تزریق و ادامه روند کنونی برآورد می‌شود ۲.۳ الی ۲.۷ میلیارد بشکه نفت خام در مخزن به دام افتاده و این میزان نفت دیگر قابل استحصال نخواهد بود که با احتساب هر بشکه به ارزش ۵۰ دلار، ۱۱۵ الی ۱۳۵ میلیارد دلار ثروت از دسترس خارج می‌شود

بررسی برنامه ششم توسعه نشان می‌دهد که تخصیص مناسب گاز برای تزریق از محل افزایش تولید گاز در طول برنامه، صورت نگرفته و حتی در صورت تحقق برنامه، نیاز واقعی مخازن تأمین نشده است؛ از طرف دیگر ظرفیت در نظر گرفته شده برای صادرات گاز به میزان ۲۰۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است که تحقق این حجم صادرات در طول ۵ سال واقع‌بینانه نیست.

تزریق گاز و تولید صیانتی

به گزارش خبرنگارمهر، همچنین پیش بینی شده بود برای تولید صیانتی، میزان تزریق گاز در سال ۹۹ به رقم ۲۰۰ میلیون مترمکعب در روز برسد که بررسی وضعیت مصرف گاز نشان می‌دهد که رقم تزریق گاز به میادین نفتی کمتر از ۵۵ میلیون مترمکعب است. بر این اساس برای تحقق تولید صیانتی از مخازن نفتی و جلوگیری از هرز رفت نفت باید گاز مورد نیاز طبق نیاز برآورد شده، در صدر اولویت‌های وزارت نفت جهت تأمین قرار گیرد اما تزریق گاز هیچ جایگاه روشنی در برنامه‌های وزارت نفت ندارد. در برنامه ششم توسعه نیز عنوان شده است برای تزریق گاز به میادین نفتی باید در سال ۱۳۹۹ روزانه ۱۵۰ میلیون مترمکعب گاز تزریق انجام می‌شود.

در کنار موارد فوق باید به این نکته نیز توجه کرد که با ادامه تولید از مخازن، به‌تدریج سهم تولید ثانویه از مجموع تولید اولیه و ثانویه افزایش می‌یابد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان سهم تولید ثانویه از مجموع تولید اولیه و ثانویه در مخازن تحت تزریق در سال ۱۳۹۳، برابر با ۴۹.۶ درصد بوده است که این میزان با گذشت زمان به سرعت افزایش یافته و تا سال ۱۴۱۲ به ۷۲.۵ درصد می‌رسد.

سایر کشورها چه می‌کنند؟

به گزارش خبرنگار مهر، با وجود اینکه تزریق گاز در مخازن نفتی ایران کارآیی بیشتر و سهل تری دارد اما سایر کشورها نیز از آن بهره می‌برند. به عنوان نمونه کشور امارات متحده عربی پس از افزایش حجم تولید نفت خود و رساندن آن به ۲.۹ میلیون بشکه در روز، جهت بالا بردن طول عمر مخازن خود تصمیم به استفاده از روش‌های ازدیاد برداشت نفت گرفت. وظیفه پیاده‌سازی این روش‌ها بر روی منابع موجود برعهده شرکت ملی نفت ابوظبی (ADNOC) است. استفاده از این روش‌ها، ضمن افزایش ضریب بازیافت، موجب دو برابر شدن ذخایر اثبات شده در دهه گذشته در ابوظبی شده است. اماراتی‌ها میزان تزریق گاز به میادین نفتی خود را از رقم ۲۰ میلیون مترمکعب در سال ۲۰۰۰ میلادی به رقم ۷۰ میلیون مترمکعب رسانده اند که به معنی رشد بیش از ۳۰۰ درصدی است.

در الجزایر، بیشترین سهم در روش‌های ازدیاد برداشت در میادین نفت و گاز این کشور مربوط به تزریق گاز است. میزان تزریق گاز در الجزایر به‌طور قابل توجهی بیشتر از کشورهای منطقه بوده و باعث شده است که بعد از آمریکا در رتبه دوم جهان قرار گیرد. در سال ۲۰۱۴ میلادی، ۴۳ درصد از گاز تولیدی در این کشور برای ازدیاد برداشت میادین نفت و گاز استفاده شد. این مقدار با میزان گاز مصرفی داخل کشور الجزایر برابری می‌کند.

همچنین متداول‌ترین روش افزایش ضریب بازیافت نفت در جمهوری آذربایجان، تزریق گاز به میادین نفتی است. مقادیر قابل توجهی از گازهای همراه میادین ACG و Guneshli برای تزریق استفاده می‌شود. میزان تزریق گاز آذربایجان از سال ۲۰۰۰ تا سال ۲۰۱۵ میلادی از رقم ۳ میلیون مترمکعب به رقم ۲۸ میلیون مترمکعب افزایش یافته است؛ یعنی بیش از ۹ برابر افزایش تزریق.

این چند مثال ساده به روشنی نشان می‌دهد که با وجود جذابیت تزریق گاز به میادین نفتی جهت افزایش ضریب بازیافت و تولید، اما متأسفانه این راهکار در کشورمان چندان مورد توجه نیست و از اولویت خارج شده است. آنچه که وزارت نفت برای افزایش ضریب بازیافت اصرار دارد، عمدتاً به جذب سرمایه گذاری خارجی و قراردادهای بین المللی خلاصه شده است در حالی که با توجه به ظرفیت تولید یک میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در ایران، می‌توان بخش مهمی از نیازهای میادین نفتی را برای افزایش ضریب بازیافت تأمین کرد.

کد خبر 4980574 عرفانه تاجیکی

منبع: مهر

کلیدواژه: تولید نفت افزایش تولید نفت ضریب بازیافت میادین نفتی قیمت نفت ویروس کرونا قیمت دلار بورس قیمت نفت وزارت صنعت معدن و تجارت بانک مرکزی ایران تولید نفت بانک مرکزی وزارت جهاد کشاورزی مصرف برق مالیات بر خانه های خالی قیمت یورو تسهیلات بانکی قیمت طلا تزریق گاز به میادین نفتی افزایش ضریب بازیافت میزان تزریق گاز میلیون مترمکعب نشان می دهد میلیارد دلار مخازن نفتی برای تزریق وزارت نفت روش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۱۳۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیر نفتی آمریکایی برای تبانی با اوپک تنبیه شد

رگولاتور آمریکا، یک مدیر نفتی ارشد آمریکایی را به دلیل دیدارهای محرمانه با تولیدکنندگان اوپک، تنبیه کرد.

به گزارش ایسنا، کمیسیون تجارت فدرال آمریکا، مانع پیوستن اسکات شفیلد، مدیرعامل سابق شرکت «پایونیر نچرال ریسورسز» به هیات مدیره «اکسون موبیل» شد که پایونیر را با خرید ۶۰ میلیارد دلاری سهام، به مالکیت خود درآورده است.

این رگولاتور آمریکایی، شفیلد ۷۲ ساله را متهم کرده است اقدام هماهنگ با سایر شرکت‌های نفتی آمریکایی و اوپک را برای پایین نگه داشتن مصنوعی تولید نفت و افزایش سود شرکت‌های نفتی، هدایت کرده است.

کمیسیون تجارت فدرال در شکایت خود، به دیدارهایی که مقامات صنعت نفت شیل آمریکا و مقامات اوپک در سالهای اخیر داشته اند از جمله ضیافتهای شام خصوصی در کنفرانس انرژی هیوستون، اشاره کرده است.

مدیرانی که در این دیدارها حضور داشته اند، پیش از این، به رویترز گفته بودند در این دیدارها، درباره تقاضا برای نفت، ظرفیت مازاد تولید و الزامات سهامداران، گفتگو شده است.

شرکت «پایونیر نچرال ریسورسز» در دفاع از مدیرعامل سابق خود، اعلام کرد شفیلد در جهت منافع صنعت نفت و سرمایه گذاران این شرکت عمل کرده و اقداماتش، به افزایش تولید و صادرات نفت آمریکا کمک کرده است. شکایت کمیسیون تجارت فدرال، منعکس کننده سوءبرداشت اساسی از بازارهای نفت آمریکا و جهان و قرائت نادرست از ماهیت و نیت اقدامات آقای شفیلد بوده است.

کمیسیون تجارت فدرال اعلام کرد نخستین شام شیل و اوپک در مارس سال ۲۰۱۷ برگزار شد که توسط محمد بارکیندو، دبیرکل وقت اوپک پس از شکست این گروه در جنگ قیمت علیه نفت شیل آمریکا، ترتیب داده شد و می خواست به نحوه عملکرد صنعت نفت شیل آمریکا پی ببرد و مراسمهای شام بعدی در کنفرانس انرژی هیوستون، اوپک را با مدیران عامل شرکت‌های نفت شیل آمریکا، سر یک میز نشاند.

اعضای اوپک از اینکه شرکت‌های آمریکایی با چه سرعتی، از ضررهای ناشی از جنگ قیمتی بر پا شده توسط اوپک، بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ که به ده‌ها ورشکستگی انرژی در آمریکا منجر شده بود، بهبود یافته بودند، متحیر شده بودند.

اما صنعت شیل با سرمایه‌گذاری‌های سنگین، به سرعت احیا شد و ظرف مدت چند سال، آمریکا را به بزرگترین تولیدکننده نفت جهان تبدیل کرد. این کشور در سال میلادی گذشته، ۱۲.۹ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد.

اوپک در سال ۲۰۱۷، تولید خود را کاهش داد و مازاد عرضه در بازار را که باعث کاهش قیمت‌های جهانی شده بود، کاهش داد و پیروزی را به تولیدکنندگان آمریکایی واگذار کرد. اما در سال ۲۰۲۰، پس از کاهش شدید تقاضا به دلیل قرنطینه های دوران کرونا، مازاد عرضه به بازار بازگشت.

بر اساس گزارش رویترز، شفیلد در مورد تمایل خود برای فاصله گرفتن از چرخه های رونق و رکودی که تجارت نفت آمریکا را گرفتار کرده بود، صحبت کرد و به یک مدافع صریح اولویت دادن به سوددهی به سهامداران به جای افزایش تولید، تبدیل شد.

وی در مورد تماسهای خود با مقامات آرامکوی عربستان سعودی و سایر اعضای شیل شام در نشستهای اوپک در وین صحبت کرده است. شفیلد در مصاحبه با رویترز در مارس ۲۰۲۳ گفت پایونیر، دو بار میزبان مقامات سعودی بوده و عملیات و شیوه های تجاری شرکت را برای آنها توضیح داده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شارژ ۱۹ میلیارد دلاری صندوق توسعه/ تزریق ۱۰۰ همت به مسکن در ۱۴۰۳
  • مدیر نفتی آمریکایی برای تبانی با اوپک تنبیه شد
  • افزایش قیمت جهانی نفت/ برنت ۸۳ دلار و ۸۵ سنت شد
  • مشارکت‌های مردمی همزمان با تزریق زمین در نهضت ملی مسکن
  • برنامه ریزی برای توسعه ۵ میدان نفتی
  • راه‌های کنترل قند خون صبحگاهی در افراد دیابتی
  • افزایش پیش‌بینی قیمت نفت به دنبال احتمال کاهش عرضه
  • نفت برنت به ۸۷ دلار و ۸۶ سنت رسید
  • برنت ۸۷ دلار و ۸۶ سنت شد
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ |برنت ۸۷ دلار و ۸۶ سنت شد