Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-07@22:05:08 GMT

پاتک استراتژیک ایران به غرب

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۱۴۲۳۹

محمد جواد ظریف روزهای پرکاری را سپری می کند! البته این بار اهداف دیپلماتیک ایران نه در ژنو، بروکسل یا وین ، بلکه در ملاقاتهای دوجانبه رسمی و غیر رسمی میان مقامات وزارت خارجه ایران و چین دنبال می شود! بسیاری از تحلیلگران حوزه روابط بین الملل، "تغییر زمین بازی" را اصل و قاعده ای مهم در مواجهه با بحرانها و تهدیدات کوتاه مدت و بلندمدت از سوی دشمنان یک کشور تلقی می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چنین قاعده ای در خصوص کشورمان نیز صدق می کند. تعریف مناسبات دوجانبه 25 ساله میان تهران-پکن، مصداق "تغییر زمین بازی" از سوی جمهوری اسلامی ایران است. بدیهی است که در چنین شرایطی دستان آمریکا و اروپا جهت چینش پازل ضد ایرانی آنها بسته خواهد ماند.
نگاه به شرق، راهبرد یا وابستگی؟!

اگرچه دشمنان انعقاد توافق بلند مدت ایران و چین، در تبلیغات گسترده خود سعی دارند "نگاه به شرق" را مترادف با " وابستگی به شرق" جلوه دهند، اما بر همگان مسجل است که "انعقاد یک توافقنامه راهبردی" میان دو بازیگر، نه تنها نشان وابستگی نیست، بلکه مصداق " هم افزایی موثر" تهران و پکن در مواجهه با تهدیدات و استفاده بهینه از فرصتها محسوب می شود. بدیهی است که "شراکت استراتژیک" با چین، آن هم در شرایطی که ناکارآمدی بسته پیشنهادی و ساز و کار مالی مالی ویژه مقامات اروپایی به اثبات رسیده است، گزاره مهم و قابل استنادی در حوزه اقتصاد و سیاست خارجی کشورمان محسوب می شود.از این رو نگرانی مشترک واشنگتن، تل آویو و ریاض از تعمیق همکاری های اقتصادی و سیاسی تهران و پکن کاملا قابل پیش بینی بوده است.در این معادله ، "نگاه به شرق" می تواند حکم یک "نقشه راه" را داشته باشد. بدیهی است که باید با در نظر گرفتن مولفه هایی مانند "استقلال"،"عزت" و " تامین منافع ملی" در این مسیر گام برداشت.در شرایطی که واشنگتن با خروج از برجام و اتحادیه اروپا با اتخاذ روش های چندگانه و پارادوکسیکال در قبال توافق هسته ای و ایران، ماهیت و عیار خود را در نزد ملت ما و سایر ملت های دنیا مشخص کرده اند،"تغییر زمین بازی" مهم ترین استراتژی و نقشه ای است که جمهوری اسلامی ایران باید در عمل به آن مصمم تر از هر زمان دیگری عمل کند.

آلترناتیوی که امتحان خود را پس داد!

منتقدان اتخاذ راهبرد "نگاه به شرق"، اکثرا طرفداران " احیای برجام" یا "تعیین دوباره قواعد بازی از سوی آمریکا و اروپا" هستند. خشم جریانهای ضد انقلاب، سلطنت طلبان و حتی برخی منتقداتی که این روزها در یک عملیات روانی حساب شده دم از "استقلال از دست رفته ایران"! می زنند، ریشه در همین نگاه خطرناک و ابطال شده آنها دارد. آنها در صددند تا "وابستگی به غرب" را جایگزین " نگاه به شرق" کنند، این در حالیست که در راهبرد نگاه به شرق، استقلال کشور حفظ خواهد شد و در عین حال، می توان از فرصتهای به وجود آمده ناشی از هم افزایی مشترک ایران و چین، به عنوان یک برگ برنده در هر گونه معادله ای که غرب در یک سوی آن باشد، به نحو کامل استفاده کرد.

اگرچه مسیر نقد کارشناسانه در حوزه سیاست خارجی کشورمان باز بوده و هرگونه سند، توافقنامه یا عهدنامه‌ای می‌تواند از سوی کارشناسان خبره حقوقی و سیاسی موردبررسی و تطبیق با اسناد و خطوط قرمز کلان کشور قرار بگیرد، اما نباید فراموش کرد که اکثر فضاسازی‌های اخیر، ناظر به محتوای قرارداد همکاری بلندمدت با چین( آن‌هم درحالی‌که سند آن هنوز به‌صورت رسمی و کامل منتشرنشده است) نبوده و اصل این همکاری را موردحمله و تشکیک قرار داده است.

طرحی نو در حوزه سیاست خارجی ایران

امروز دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان وظیفه و ماموریت سختی پیش رو دارد! بدون شک استفاده از تجربه شکست خورده برجام و مردودی مشترک آمریکا و اروپا در این عرصه، اقتضا می کرد تا طرحی نو در حوزه سیاست خارجی کشورمان در اندازیم. بدیهی است که این طرح نو، نمی توانست بار دیگر متاثر از حضور یا عدم حضور دموکراتها در کاخ سفید باشد! به عبارت بهتر، مهم ترین فایده شکل گیری و استمرار معاملات راهبردی و اقتصادی بلندمدت تهران –پکن، خارج شدن ابتکار بازی از دست سیاستمداران آمریکایی و متحدان اروپایی آنهاست. از این رو وزارت امور خارجه کشورمان وظیفه دارد "استراتژی تغییر زمین بازی" ، تاکتیکها و متعلقات این بازی را به بهترین نحو ممکن اجرا و هدایت نماید. به نظر می رسد ضرورت این چرخش، می بایست در گذشته مورد توجه قرار می گرفت تا اینکه در شرایط تحریم های فزاینده و از روی ضرورت به سمت چین و روسیه حرکت کنیم؛ اقدام پسندیده‌ای که می توانست تعادل بین متحدان شرق و غرب را حفظ کند.

منبع: فردا

کلیدواژه: قرارداد 25 ساله ایران و چین سیاست خارجی کشورمان تغییر زمین بازی نگاه به شرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۱۴۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات دیدار و گفتگوی گروسی با امیرعبداللهیان

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر امیرعبداللهیان تاکید کرد سفر شما به ایران در زمانی درست بویژه با توجه به شرایط پیچیده و حساس منطقه انجام شده است.

وزیر امور خارجه کشورمان بر اهمیت جایگاه و نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد و افزود: اتخاذ مواضع بی‌طرفانه و حرفه‌ای جنابعالی بعنوان مدیرکل آژانس علاوه بر کمک موثر در همکاری های ایران و آژانس، در بازگشت امنیت و ثبات پایدار در منطقه نیز تاثیرگذارست.

امیرعبداللهیان ضمن تشریح ابعاد عملیات مقتدرانه نیروهای مسلح کشورمان علیه رژیم متجاوز صهیونیستی تاکید کرد: بدلیل بی عملی شورای امنیت سازمان ملل، گزینه‌ای جز دفاع مشروع براساس حقوق بین‌الملل در مقابل جمهوری اسلامی ایران برای تنبیه رژیم متجاوز باقی نماند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان برخی تهدیدات مقامات رژیم صهیونیستی مبنی بر بکارگیری بمب اتمی را تهدیدی آشکار برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی دانست و وظیفه بسیار مهم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در قبال اینگونه اظهارات خطرناک توسط مقامات رژیمی دارای زرادخانه تسلیحات اتمی را مورد تاکید ویژه قرار داد.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر سوابق بدعهدی آمریکا در توافقات گذشته در مورد برنامه صلح‌ آمیز هسته‌ای ایران، تاکید کرد نباید همکاری ایران و آژانس تحت تاثیر رویکرد و رفتار بی‌ثبات و متناقض آمریکا قرار داشته باشد.

وی افزود این همکاری می بایست در مسیر درست خود ادامه یابد و در عین حال باید احساس کنیم که در قبال این همکاری، گشایش ایجاد می‌شود.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفرش به تهران و حضورش در کنفرانس هسته‌ای اصفهان، نقش و موضع ایران در برقراری ثبات و امنیت پایدار در منطقه را حائز اهمیت خواند و رویکرد ایران در برسمیت شناختن و تقویت همکاری اطمینان بخش با آژانس را در همین راستا ارزیابی کرد.

گروسی تاکید کرد: تقویت روند همکاری بین ایران و آژانس موجب ناکامی طرف هایی خواهد شد که با هر توجیه و بهانه‌ای بدنبال تشدید درگیری، تنش و تقابل در منطقه هستند.

وی با اشاره به سفر موفقیت آمیز قبلی خود به تهران و حصول توافق با ایران، ابراز امیدواری کرد در این سفر نیز توافقات خوبی در راستای تقویت همکاری طرفین صورت پذیرد و در این راستا بر اهمیت مشورت و رایزنی بین ایران و آژانس برای دستیابی به تفاهم برای حل و فصل موضوعات تاکید کرد.

کد خبر 849871 برچسب‌ها رافائل گروسی هسته‌ای - آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حسین امیرعبدالهیان خبر ویژه

دیگر خبرها

  • تیم ملی فوتبال زنان به مصاف بلاروس می رود
  • جزئیات دیدار و گفتگوی گروسی با امیرعبداللهیان
  • نویدکیا: باید حساب‌شده به باخت مقابل صنعت نفت نگاه کنیم
  • مهم‌ترین اولویت مجلس آینده از نگاه لاهوتی
  • نفر چهارم تنیس روی میز جهان برابر نوشاد عالمیان زانو زد
  • آیا ساخت شهر فرودگاهی در ایران توجیه پذیر است؟
  • لاوروف: نتایج انتخابات آمریکا بر تمایل برای تحمیل «شکست استراتژیک» به ما اثری ندارد
  • پاتک پلیس امنیت به یک شرکت هرمی در شهریار/۲۸ نفر دستگیر شدند
  • کیهان مدعی شد: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟
  • نگاه ویژه ایران به توسعه همکاری با آفریقا