Web Analytics Made Easy - Statcounter

عروتی گفت: رسانه‌های دینی، برای تقویت باورهای دینی نسل جوان باید هنرمندانه، دقیق و هدفمند از رسانه استفاده کنند.

«علی اکبر عروتی» در گفت‌و‌گو با خبرنگار شبستان در همدان گفت: رسانه در دنیای امروز از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار است، رسانه از سلسله ظرفیت‌هایی برخوردار است که باید به خوبی از آن استفاده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 استاد دانشگاه و معاون فرهنگی دانشگاه بوعلی سینا افزود: در دنیای مدرن امروز که به رسانه به عنوان یک ابزار نگاه می‌شود ما هم باید از این ابزار در جهت نیل به اهداف دینی خود بهره ببریم.

وی ادامه داد: رسالت رسانه، تبلیغ و ترویج و نهادینه کردن فرهیختگی و فرزانگی در جامعه است، معرفی و ترویج ارزش‌های متعالی اسلام و انقلاب، تنویر اندیشه‌های ناب اسلام و ارتقا سطح جامعه و ایجاد رشد و تعالی در آن از دیگر وظایف رسانه‌ها است.

عروتی ادامه داد: رسانه علاوه بر سلسله رسالت‌هایی که به دوش دارد باید به مجموعه از باید‌ها و هنجارهای اخلاقی که از آن با عنوان «اخلاق رسانه ای» یاد می‌شود نیز پایبند باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا ابراز کرد: رسانه مکلف به انعکاس واقیعت‌هاست، صداقت و شفافیت در کار، عدم ورود به حریم شخصی افراد، حفظ حرمت و آبروی افراد و جریان‌ها و... از هنجارها و بایدهایی است که باید توسط رسانه‌ها به آن پرداخته شود.

وی افزود: بنابراین با رعایت بایدهای اخلاقی در امر رسانه، ما باید از این ابزار در جهت تبلیغ و ترویج آموزه‌های دینی و قرآنی بهره‌مند شویم، امروزه در سطح دنیا شبهات بسیاری در حوزه دین مطرح است.

عروتی گفت: برخی افراد و جریانات با شبهه افکنی در حوزه دین و اسلام به دنبال تخریب ذهنیت جامعه هستند، دشمنان این نظام و انقلاب، باورهای دینی مردم ما به ویژه نسل جوان را نشانه رفته اند بنابراین یکی از وظایف رسانه‌ها در این حوزه در چهارچوب‌های تعریف شده، تنویر افکار و روشنگری است.

معاون فرهنگی دانشگاه بوعلی سینا ادامه داد: بنابراین می‌توان گفت شناسایی شبهات و پاسخ به آن از وظابف رسانه‌ها به ویژه رسانه‌هایی با خط و سوی دینی و مذهبی است.

 وی ادامه داد: ناگفته نماند برخی شبهات که در زمان‌های خاص همچون کرونا، در ذهن مردم به ویژه جوانان شکل می‌گیرد ممکن است هیچ جریانی پشت آن نباشد، این زمان بهترین موقیعتی است که می‌تواند در راستای پاسخ به شبهات و روشنگری وارد میدان شود.

این استاد دانشگاه ابراز کرد: بنابراین دایره وسیعی برای رسانه قابل تصور است که باید از این ظرفیت در جهت خدمت به اسلام، دین و انقلاب و نهادینه سازی فرهنگ دینی و اسلامی بهره برد.

عروتی با اشاره به اینکه رسانه‌های دینی نقش مهمی در تقویت هویت دینی جوانان دارند گفت: رسانه می‌تواند در تبیین آموزه‌های دینی،ارائه استدلال‌های خوب و دقیق و پاسخ به شبهات جوانان که در حال حاضر قشر عظیمی از جامعه را در استفاده از رسانه‌ها تشکیل می‌دهد، نقش مهمی داشته باشد.

وی عنوان کرد: عالمان و متفکران دینی طبیعتا بیشتر می‌توانند از ظرفیت رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های دینی و مذهبی در تبلیغ دین و هویت دهی به اذهان عموم به ویژه جوانان استفاده کنند.

معاون فرهنگی دانشگاه بوعلی گفت: این مهم توسط حوزه‌های علمیه با چاپ انواع کتاب و مقاله به صورت الکترونیکی و برگزاری کرسی‌های آزادداندیشی و جلسات مختلف و ... با استفاده از رسانه در حال انتقال به مخاطب خود است.

عروتی افزود: اما آنچه که ما انجام می‌دهیم در مقایسه با اقدامات و فعالیت گسترده شبکه‌های الحادی اندک است که نیاز است از نظر کمیت(حجم آماری) و کیفیت این مهم ارتقا یابد.

 وی با اشاره به اینکه مطالب و برنامه‌های ارائه شده توسط رسانه‌های دینی باید عمیق باشد گفت: رسانه‌های ما باید زبان هنر را بیاموزند، اگر زبان هنر به خوبی در کنار رسانه‌های ما قرار گیرد بسیار تأثیر گذار خواهد بود.

این چهره دانشگاهی خاطر نشان کرد: برای تقویت باورهای دینی نسل جوان باید هنرمندانه، دقیق و هدفمند از رسانه استفاده شود، آنگاه تأثیرات و دستاوردهای مثبت آن برای همگان قابل مشاهده خواهد بود.

پایان پیام/580

منبع: شبستان

کلیدواژه: رسانه های دینی رسانه های دینی دانشگاه بوعلی رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۱۸۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چربی مهمی که در هنگام لاغر کردن نباید بسوزانید

آفتاب‌‌نیوز :

گلبن سهراب اظهارکرد: بهترین روش لاغری استفاده از تمام گروه‌های غذایی شامل نان، غلات، سبزیجات، میوه‌ها، لبنیات، گوشت قرمز و سفیده و تخم‌مرغ است.

وی با اشاره به این‌که استفاده از پروتئین‌های گیاهی به دلیل دارا بودن فیبر بالا می‌تواند به میزان قابل توجهی در سلامت و کاهش اشتها اثرگذار باشد افزود: حبوبات فیبر بالایی دارند و در مقابل منبع مناسبی از پروتئین‌ها نیز به حساب می‌آیند.

متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی خاطرنشان کرد: گنجاندن مقادیر مشخصی از پروتئین گیاهی، میوه و سبزیجات و غلات سبوس‌دار در سبد غذایی می‌تواند گزینه مناسبی برای اصلاح سبک زندگی و رسیدن به وزن ایده‌آل باشد.

به گفته وی حبوبات به ما کمک می‌کنند تا احساس سیری بیشتری داشته باشیم، بنابراین رژیم‌هایی که پروتئین و فیبر بالایی دارند انتخاب‌های مناسبی برای کمک به حفظ سلامتی و کاهش وزن هستند.

دکتر گلبن سهراب استفاده از منابع غنی از فیبر در برنامه غذایی را مورد تاکید قرار دادو گفت: باید سعی کنیم سهم این گروه از مواد غذایی را بیشتر در رژیم غذایی خود بگنجانیم.

متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با تاکید بر این‌که در بسیاری از مواقع ممکن است بدن ما حس سیری و گرسنگی را اشتباه کند گفت: خوردن مایعاتی که حاوی کالری نیستند خیلی به ما کمک می‌کند تا در طول روز و برنامه غذایی به مقدار کمتری در برنامه کاهش وزن احساس گرسنگی کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: باید بطری آب همراه داشته باشید توصیه می‌شود به آن مقداری تخم شربتی و یا دانه‌های چیا را اضافه کرده تا همراه استفاده از مایعات، فیبر‌های مفید نیز وارد بدن شوند.

وی ادامه داد: سعی کنید به آب شکر مواد شیرین کننده اضافه نکنید و یا ازعرقیات گیاهی همانند بیدمشک و یا از بهار نارنج که به بهبود طعم آب کمک می‌کنند استفاده کنید.

دکتر گلبن سهراب در ادامه با بیان این که بسیاری از افراد عادت غذایی همچون ریزه خواری و یا استفاده از تنقلات در روز را دارند عنوان کرد: بهتر است این افراد دمنوش‌های گیاهی حاوی آنتی اکسیدان و تنقلات سالم مثل توت خشک، خرما و یا کشمش را به برنامه غذایی خود وارد کنند.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه استفاده از مواد غذایی جامد می‌تواند به میزان قابل توجهی در احساس سیری نقش داشته باشد بنابراین بهتر است به جای مصرف نوشیدنی‌های پرکالری و شیرین از خوراکی‌های جامد سالم همانند سیب و یا هویچ و یا حتی کمی نان سبوس دار برای رفع گرسنگی استفاده کنید.

متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در بخش دیگری از این گفتگو کاهش وزن تدریجی را بهترین نوع رژیم لاغری و سبک زندگی سالم دانست و افزود: بسیاری از افراد مبتلا به اضافه وزن و یا درجاتی از چاقی، بدون این که توجه کنند که حجم بالای توده بدنی در چه بازه زمانی ایجاد شده، سعی دارند خیلی سریع به وزن ایده آل برسند، توصیه متخصصان مبنی بر این اصل قرار دارد که دربازه زمانی کوتاه اقدام به کاهش وزن نکنید چرا که بدن انسان از ترکیبی از استخوان، عضله و بافت چربی تشکیل شده و نکته‌ای که باید در رژیم کاهش وزن مد نظر باشد کاهش بافت‌های چربی اضافه است.

وی با بیان این که چربی را نمی‌توان با سرعت بالا از بین برد گفت: هفته‌ای یک کیلو کاهش وزن تا رسیدن به حد مطلوب برای افراد دارای اضافه وزن توصیه می‌شود.

دکتر گلبن سهراب هشدار داد: کاهش وزن سریع خطرناک و نشانه از بین رفتن بافت عضله و یا آب بدن است بنابراین هرگز برای رسیدن به وزن ایده آل نباید از رژیم‌های سفت و سخت و سریع استفاده کنیم.

منبع: خبرگزاری ایلنا

دیگر خبرها

  • تقویت نشاط اجتماعی با ترویج فرهنگ پهلوانی در جوانان و نوجوانان
  • شهرهای مولد در سواحل نقش مهمی در تقویت معیشت خانوارها دارد
  • دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
  • چربی مهمی که در هنگام لاغر کردن نباید بسوزانید
  • فوتبال جوانان کافا؛ برتری دختران ایران برابر تاجیکستان
  • معلمان در هدایت نسل جوان نقش مهمی دارند
  • شناخت دشمن نیاز به تقویت بصیرت انقلابی دارد
  • گردهمایی موسسات مردمی گلستان در زمینه خانواده، جمعیت و هویت زن امروز در گرگان
  • تقویت معرفت و باور دینی کلید حل مشکلات فرهنگی
  • قهرمانان، رسانه گویای هویت ملی ایران‌اند