Web Analytics Made Easy - Statcounter

با توجه به گرمای طاقت‌فرسای تابستان و افزایش گرایش افراد به آب تنی در نهرها و حوض های موجود در میدان های شهر لزوم توجه به منشاء آبها ضروری است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، با فرارسیدن فصل تابستان در سیستان وبلوچستان تنها پناهگاه مردم به ویژه جوانان برای رهایی از عطش گرمایی که گاها به بیش از ۵۰ درجه  می رسد شیرجه زدن در آب نهرها و رودخانه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



استانی که تمام ساکنان آن دسترسی آسان به استفاده از ظرفیت استخرها ندارند از یک سو کمبود و از سوی دیگر هزینه بالای بلیت برای هر یک ساعت دغدغه هایی به شمار می رود که پرداخت آن از توان اکثر شهروندان خارج است.

بر این اساس مجبور هستند برای رهایی از گرما دل به دریازده و خود را به دست آب هایی بسپارند که نه از سلامت آن اطمینان داشته و نه از حفظ جان خود؛ همین امر باعث شده تا سالانه شاهد فوت شماری از شهروندان به علت شنا در نهرها یا محدوده ممنوعه باشیم.

در این بین اما هستند بزرگ مردان کوچکی که برای تامین معاش خانواده حسرت رویاهایشان را بر دوش کشیده و آینده ای مبهم را به نظاره نشسته اند اما برای لحظه ای بازی و برای رهایی از گرمای هوا و سوزشی که تابش مستقیم نور خورشید در بدن آنها ایجاد کرده دل به دریا زده و با رها کردن چرخ دستی یا کیسه هایی بطری که بر دوش دارند شیرجه در آب هایی می زنند که سلامت آن مورد تایید نیست.
 

  در همین راستا گاها شاهد هستیم که کودکان و نوجوانان برای پر کردن اوقات فراغت خود در آبنمای بوستان ها یا میدان های شهر به ویژه در مسیر ورودی مهرشهر از خیابان پاسداران زاهدان یا ابتدای خیابان آزادی شیرجه زده که علاوه بر خطر ابتلا به بیماری، احتمال برق گرفتگی را در پی دارد و ممکن است به قیمت جان آنان تمام شود.

اما قصه آلودگی آب موجود در آبنمای میدان ها و بوستان ها در مورد کودکان و نوجوانانی که بی خبر از همه خطرهای موجود به شنا و بازی سرگرم هستند، ممکن است زمینه بروز برخی بیماری های همچون التهابات پوستی، قارچ و... را برایشان به ارمغان بیاورد که در این بین تعداد اندک استخرها، انحصاری بودن تعدادی ازهمین اندک فضاهای بهداشتی موجود و هزینه بالایی که برای هربار از افراد دریافت می کنند باعث شده که حاشیه رودخانه ها و نهرها و آبنمای میدان ها برای این جوانان قابل دسترس تر باشد.
 
التهابات پوستی دستاورد شنا در آبهای آلوده
 
حسن اوکاتی، یک کارشناس بهداشت در این خصوص به خبرنگار ما گفت: شنا در این گونه آب ها منجر به ‏بروز امراض پوستی و عفونی می شود از سوی دیگر گزش حشراتی که بر روی آب هستند می تواند زمینه ‏حساسیت های شدید پوستی و قارچ را فراهم آورد.‏

وی بیان کرد: افراد تا جایی که ممکن است باید از آبتنی در آب نهرها و رودخانه ها به ویژه آبهای راکد در ‏میادین و پارک ها خودداری کرده و سلامت خود را به خطر نیندازند زیرا شنا در این مکان ها زمینه ابتلا به ‏بیماری ‌های ویروسی و پوستی را دو چندان می کند.‏

‏این کارشناس بهداشت؛ بروز بیماری کچلی، خارش و التهاب در پوست، آفتاب‌سوختگی و قرمزی، بیماری گوارشی با ‏ورود آب غیر بهداشتی به بدن را از جمله عوارضی ناشی از شنا در آب‌های آلوده دانست.‏
    آبتنی در آب‌های آلوده منشا بیماری است

محسن هرمزی، رئیس هیئت شنا، شیرجه و واترپلو سیستان وبلوچستان در گفت وگو با خبرنگار ما در این خصوص گفت: از آنجایی که زیر مجموعه فدراسیون شنا هستیم کاری که می توانیم انجام دهیم حمایت از نظر تکنیکی است.

وی بیان کرد: در مورد وجود امکانات زیربنایی و استخرها این موضوع به کمک و حمایت هایی که ارگان های مردم نهاد یا سازمان ها و اداراتی به مثل تربیت بدنی و شهرداری‌ها بر می گردد.
 
رئیس هیئت شنا، شیرجه و واترپلو استان بیان کرد: هیئت شنا می تواند به کسانی که استخر ها را فراهم کرده کمک و آنها را حمایت کند، برای آنها مربی و ناجی غریق بگذارید تا تقویت شوند اما نمی‌تواند خودش اقدام برای ساخت استخر کند، فقط می‌تواند نظر خود را در خصوص کم بودن تعداد استخر ها اعلام کند که در صورت افزوده شدن حمایت از آنها را در دستور کار قرار می دهد.
 
هرمزی خاطر نشان کرد: آبتنی در آب‌های آلوده به ویژه در روزهای کرونایی می‌تواند منشا بیماری های پوستی و عفونی باشد که می طلبد والدین، فرزندان خود را از این اقدام منع کنند.

گفتنی است در حالی همه ساله ساله تعداد زیادی از جوانان و نوجوانان بر اثر غرق شدن در آب رودخانه‌ها و نهرهای عمیق جان خود را از دست می‌دهند یا بر اثر شنا در آبای آلوده دچار بیماری های عفونی و پوستی می شوند که افزایش فضاهای تفریحی به‌ویژه استخرهای شنا می‌تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند.
 
انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: میدان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۱۸۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از لزوم جدیت در تفکیک زباله، تا سهم فاضلاب خانگی در آلودگی رودخانه های رشت

ایسنا/گیلان رئیس شورای شهرستان رشت، با بیان اینکه در فرایند مدیریت زباله باید تفکیک از مبدا جدی گرفته شود، گفت: دفنگاه سراوان به محیط روستایی آسیب زده است.

مجید عزیزی امروز، ۱۱ اردیبهشت ماه در جلسه شورای اسلامی شهرستان رشت، با اشاره به چالش های زیست محیطی در سطح شهرها و روستاهای این شهرستان، اظهار کرد: برای رفع چالش ها باید بین مردم و مسئولان تعامل ایجاد شود و شوراهای شهر و روستا حلقه وصل مردم و مسئولان هستند.

وی با تاکید بر لزوم مطالبه گری شوراها از مسئولان برای رفع مشکلات و چالش ها، افزود: امروز چالش زباله در گیلان بر کسی پوشیده نیست و دفنگاه سراوان به محیط روستایی آسیب زده است.

رئیس شورای شهرستان رشت با بیان اینکه در فرایند مدیریت زباله باید تفکیک از مبدا جدی گرفته شود و سپس به فکر زباله سوز باشیم، عنوان کرد: زباله های ریجکتی پس از تفکیک و پردازش و جداسازی و بازیافت، باید به زباله سوز برده شوند.

عزیزی رفع مشکلات زیست محیطی دو رودخانه رشت را بسیار مهم دانست و گفت: زرجوب و گوهررود باید نماد توسعه گردشگری شهر رشت باشد و به اقتصاد استان کمک کند و لذا باید برای ورودی های فاضلاب و پساب به این دو رودخانه چاره اندیشی کنیم.

محمدجواد حسن پور، سرپرست معاونت عمرانی فرمانداری رشت نیز، پسماند را دغدغه شهر و روستا دانست و عنوان کرد: بار اصلی جمع آوری و امحای زباله های استان گیلان بر عهده شهرستان رشت است.

وی با اشاره به افزایش جمعیت استان و شهرستان رشت به ویژه در تعطیلات آخر هفته، افزود: افزایش جمعیت موجب افزایش هزینه ها در همه بخش ها از جمله مدیریت پسماند شهرستان رشت می شود.

سرپرست معاونت عمرانی فرمانداری رشت با تاکید بر لزوم کاهش ورود زباله به دفنگاه، خاطرنشان کرد: به دنبال «زباله صفر» در دفنگاه هستیم که در این راستا تقویت ناوگان جمع آوری و حمل زباله و گسترش کارخانه کود آلی را دنبال می کنیم.

دکتر سید محمود رضوانی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در ادامه، از زباله و پسماند به عنوان معضل حوزه بهداشت و درمان یاد کرد و ادامه داد: یکی از معضلات جدی استان گیلان سالمندی جمعیت است.

وی جمعیت سالمند را نیازمند حمل و نقل و مبلمان شهری و ساختمان سازی و... مناسب دانست و بیان کرد: سالمندی تبعات بهداشت و درمان دارد و با افزایش شکستگی و فشار خون و دیابت و آلزایمر و سرطان و... مواجه هستیم.

دکتر ژاله مرتضوی، رئیس مرکز بهداشت شهرستان رشت نیز در این جلسه، پسماند را به دو بخش عفونی و غیر عفونی تقسیم کرد و گفت: هر ۱۵ بیمارستان شهرستان رشت(به غیر از شفا) اقدام به ایمن سازی زباله های عفونی می کنند؛ این در حالی است که ماهانه حدود ۱۱۰ تن زباله عفونی توسط بیمارستان های دولتی و خصوصی شهرستان تولید می شود.

وی حجم تولید زباله درمانگاه های دولتی و آسایشگاه سالمندان را حدود ۱۵۰۰ کیلوگرم در ماه دانست و متذکر شد: در سطح شهرستان رشت ماهانه حدود ۱۵۰ تن پسماند عفونی و تیز و برنده تولید می‌شود که تا ۹۵ درصد آن را مدیریت می کنیم؛ البته بخش باقی مانده مربوط به مکان های غیر مجاز پوست و زیبایی و آرایشگاه هاست.

رئیس مرکز بهداشت رشت از فعالیت یک شرکت جمع آوری پسماند عفونی در این شهرستان خبر داد و عنوان کرد: پسماندها را غیر عفونی می کنیم و به دفنگاه می بریم. مطب ها و مراکزی که با این شرکت قرارداد ندارند و پسماندهای عفونی خود را با پسماند شهری همراه می کنند، به دادگاه معرفی خواهند شد.

مرتضوی خواستار پوشش کامل لندفیل سراوان با شن و سم پاشی اصولی جهت جلوگیری از تکثیر مگس شد و اضافه کرد: در طرح نوروزی امسال ۲۹ هزار بازدید از واحدهای صنفی مرتبط با مواد غذایی را انجام دادیم و ۵۴ واحد را پلمب و ۱۲۲ نفر را به دادگاه معرفی کردیم؛ همچنین ۳۵۳۶ اخطار کتبی صادر شد.

محمدتقی تقی زاده، رئیس اداره حفاظت محیط زیست رشت نیز، با بیان اینکه در برخورد با واحدهای آلاینده محیط زیست تعارف نداریم و پس از اخطار کتبی، معرفی به دادگاه می کنیم، ادامه داد: پسماندهای صنعتی به دو بخش عادی و ویژه تقسیم می شود که پسماند ویژه به سراوان نمی رود.

وی منابع آلاینده رودخانه های رشت را شامل شیرابه و پساب صنعتی و بیمارستانی و فاضلاب خانگی دانست و متذکر شد: اگر از ورود فاضلاب خانگی به گوهررود و زرجوب جلوگیری کنیم، بار بزرگی از آلودگی این رودخانه ها را حذف کرده ایم.

محمدباقر بشردانش، معاون خدمات عمومی و محیط زیست شهرداری رشت نیز، با اشاره به پیگیری شورا و شهرداری برای بهسازی لندفیل سراوان پس از ۳۷ سال دفن زباله، اظهار کرد: شاهد پیشرفت ۸۶ درصدی پروژه بهسازی لندفیل سراوان هستیم.

وی با اشاره به فعال شدن ناوگان جمع آوری زباله های تفکیک شده در سطح شهر از چند ماه گذشته، خاطرنشان کرد: برای موفقیت تفکیک زباله از مبدا باید مراکز غیر قانونی جمع آوری را تعطیل کنیم.

معاون خدمات شهری شهرداری رشت همچنین از آغاز لایروبی رودخانه های رشت خبر داد و تاکید کرد: ساماندهی فاضلاب و جلوگیری از ورود آن به رودخانه در رفع آلایندگی ها موثر خواهد بود.

علی مقصودی، رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت نیز در ادامه، جامعه کارگری شهرداری رشت را ۹۱۴ نفره دانست و خاطرنشان کرد: میانگین روزانه جمع آوری زباله در رشت طی سال ۱۴۰۲ معادل ۵۳۰ تن بوده است.

وی سرانه تولید زباله در رشت را ۶۳۰ گرم در روز دانست و اضافه کرد: هم در کارخانه کود آلی و هم در لندفیل سراوان، تفکیک زباله در مقصد را انجام می دهیم و لذا زباله ارزشمند را دفن نمی کنیم.

رئیس سازمان مدیریت پسماند رشت، جداسازی صحیح، جمع آوری و بازیافت را لازمه مدیریت پسماند دانست و تاکید کرد: مدیریت پسماند نیازمند آموزش است و سال گذشته در ۱۵۰ مدرسه آموزش تفکیک زباله را ارائه کردیم.

مقصودی با بیان اینکه روزانه ۱۰ دستگاه خودروی جمع آوری زباله در شهر رشت فعال است، خاطرنشان کرد: سال گذشته ۳۰۹ میلیارد تومان صرف جمع آوری و انتقال زباله های شهر رشت شد.

مسعود عباس نژاد، عضو شورای شهر رشت نیز در ادامه، همه شهرها و روستاهای استان گیلان را درگیر پسماند دانست و عنوان کرد: در ساماندهی لندفیل سراوان باید به دو معضل بوی نامطبوع و هجوم مگس ها توجه شود تا مردم منطقه آسیب نبینند.

وی از دستگاه های متولی خواست با جدیت برای سلامت مردم تلاش کنند و یادآور شد: دفن زباله در کنار رودخانه ها موجب آلودگی آب می شود و لذا جمع آوری پسماند شهری و روستایی باید در دستور کار قرار بگیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آغاز برنامه کنترل پوکی استخوان برای بانوان زاهدانی
  • از لزوم جدیت در تفکیک زباله، تا سهم فاضلاب خانگی در آلودگی رودخانه های رشت
  • یک گیاه ضد باکتری برای درمان برخی بیماری‌های عفونی
  • برنامه کنترل پوکی استخوان برای بانوان زاهدانی آغاز شد
  • ChatGPT در تشخیص آبسه مغزی شکست خورد
  • احداث استخر ذخیره آب کشاورزی شهرستان آوج
  • اپل با هوش مصنوعی به میدان می‌آید
  • همه چیز درباره روغن جادویی سی بی دی
  • انواع روغن‌های گیاهی؛ گنجینه ای از خواص و کاربردها
  • شنای مرگ در استخر‌های کشاورزی یزد