Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسوول دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی گفت: نمی‌توان گفت این شورا در انجام وظایف چند درصد موفق بوده اما نقش خود را ایفا کرده است بالاخره همین که جلسات به طور منظم برگزار شود و افرادی دور هم بنشینند و تصمیم‌گیری کنند قطعا در کاهش آسیب‌ها و مسائل مختلف تاثیر گذار است.

یوسف امینی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد، در خصوص تاثیرگذاری شورای فرهنگ عمومی در رفع مشکلات مشهد عنوان کرد: شورا نقش سیاستگذاری و نظارتی دارد و باتوجه به جایگاهی که دارد باید آسیب‌ها و مسائلی که وجود دارد را رصد کند، برای آن برنامه بومی تدوین کند، سندهای بالادستی کشور را بومی‌سازی کند، برای اجرای آن توسط دستگاه‌های استان تصمیم‌گیری و در نهایت به دستگاه‌ها ابلاغ کند چون مجری برنامه‌ها نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسوول دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی گفت: نمی‌توان گفت این شورا در انجام وظایف چند درصد موفق بوده اما نقش خود را ایفا کرده است بالاخره همین که جلسات به طور منظم برگزار شود و افرادی دور هم بنشینند و تصمیم‌گیری کنند قطعا در کاهش آسیب‌ها و مسائل مختلف تاثیر گذار است.

وی با بیان اینکه دو موضوع وجود دارد که یکی از آنها بحث ارتقای فرهنگ عمومی و دیگری جلوگیری از آسیب‌های فرهنگی اجتماعی است، گفت: این شورا بالاخره در انجام آن موفق بوده است و در جایگاه خود نقش داشته است.

امینی با بیان اینکه طی سال گذشته در مشهد ۶ جلسه رسمی شورای فرهنگ عمومی برگزار شد، اظهار کرد: به طور کلی در مشهد و شهرستان‌های خراسان رضوی ۱۴۱ جلسه شورای فرهنگ عمومی برگزار شده است.

قائم مقام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: در کنار این جلسات، کمیته‌های مختلف علمی مشورتی وجود دارد و تعداد جلسات برگزار شده آنها بسیار بیشتر از تعداد جلسات اصلی است که جنبه کارشناسی دارد در واقع بخش‌هایی هستند که موضوعات را کارشناسی، پایش و حلاجی می‌کنند و سپس به شورا می‌آید.

وی تعداد مصوبات این شورا طی سال گذشته در سطح استان را ۷۱۱ مصوبه و در مشهد ۲۴ مصوبه اعلام کرد.

امینی در خصوص شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی اظهار کرد: شورای فرهنگ عمومی خودش یک ساختار است، ما یک شورای عالی انقلاب فرهنگی در سطح کشور داریم که جایگاه قانون‌گذاری مسائل فرهنگی را دارد و شورای فرهنگ عمومی کشور هم ذیل آن فعالیت می‌کند و مجری بخشی از سیاست‌های فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیرخانه شورا است.

مسوول دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی ادامه داد: شورای فرهنگ عمومی دامنه گسترده‌تر و وسیع‌تری دارد که وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف در آن عضو هستند ولی دبیرخانه آن در وزارت ارشاد مستقر است.

وی شورای فرهنگ عمومی را دارای سه سطح برشمرد که یک مورد آن شورای فرهنگ عمومی کشور بوده و در تهران با حضور نمایندگان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها و شخصیت‌های فرهنگی که به لحاظ حقوقی در آن عضویت دارند برگزار می‌شود، سطح دوم شورای فرهنگ عمومی استان‌ها و سطح سوم شورای فرهنگ عمومی شهرستان‌ها است و هر کدام دستورالعمل و آیین‌نامه مخصوص به خود را دارد.

وظیفه شورا؛ رصد، نظارت و تدوین برنامه‌های فرهنگ عمومی

امینی در خصوص وظایف این شورا بیان کرد: وظایفی که بر عهده این شورا گذاشته شده همانطور که از اسم آن پیداست به مباحث فرهنگ عمومی مربوط می‌شود یعنی رصد، نظارت و تدوین برنامه‌هایی که در رابطه با حوزه فرهنگ عمومی استان یا شهرستان هست را شامل می‌شود.

قائم مقام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: ریاست این شورا در استان‌ها به دست نماینده ولی فقیه و امام جمعه مرکز استان است و نایب رئیسی آن به عهده استاندار بوده و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هم به عنوان دبیر فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه در تمامی ۲۸ شهرستان‌ خراسان رضوی شورای فرهنگ عمومی تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: ساختارهای این شورا برای همه شهرستان‌ها تعریف شده و فعال هستند.

بررسی سیاست‌های ابلاغی رهبری در شورا

امینی متذکر شد: هر موضوع فرهنگی و اجتماعی که مربوط به حوزه شهر باشد همچون بحث‌ آسیب‌های اجتماعی، مباحث فرهنگی و موضوعاتی که در سطح منطقه وجود دارد می‌تواند در شورا مطرح شود چون بحث رصد، نظارت و پایش مسائل فرهنگی جزو مسائلی است که شورای فرهنگ عمومی می‌تواند به آن ورود کند.

مسوول دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی یادآور شد: شورای عالی انقلاب فرهنگی یا همان شورای فرهنگ عمومی کشور هم سند و مستنداتی دارد که آنها نیز جزو برنامه‌هایی است که مطابق با نیاز هر استان و منطقه بومی‌سازی می‌شود و قابلیت اجرا پیدا می‌کند مثلا بحث پیر شدن جمعیت کشور و دستور العمل ابلاغی رهبری جزو سندهایی است که به آن ورود کردیم تا در دستورکار شورا قرار بگیرد.

وی سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه خانواده، ارتقای فرهنگ زیارت، سند ارتقای فرهنگ سلامت را نیز جزو دستورالعمل‌هایی دانست که در این شورا وجود دارد.

اقتصاد مقاومتی؛ مهم ترین مصوبه شورا

امینی درخصوص مهم ترین مصوبات این شورا طی سال گذشته هم گفت: با توجه به اینکه سال گذشته سال رونق تولید و امسال سال جهش تولید است یکی از مهم ترین مصوباتی که در جلسه مطرح شد مباحث اقتصاد مقاومتی بود و به عنوان یک موضوع اصلی در دستورکار شورا قرار گرفت.

مسوول دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی با اشاره به اینکه سند مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی استان یکی از برنامه‌های مورد توجه شورا بود، ادامه داد: با توجه به اینکه مثلث توسعه اقتصادی جنبه فرهنگی هم دارد به موازات اینکه معین‌های اقتصادی فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند در کنار آن فعالیت‌های فرهنگی و فرهنگ‌سازی هم باید انجام بگیرد، بنابراین یکی از موضوعات مهمی که شوراهای فرهنگ عمومی شهرستان‌ها به آن ورود کردند و دستورکار و مصوبه داشتند این موضوع بود که از طریق ائمه جمعه، روحانیان، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، هنرمندان، گروه‌های فرهنگی و هنری مرتبط با شورا برای موفقیت این طرح نسبت به این مسئله همکاری کنند.

وی متذکر شد: موضوع دیگر بحث رصد فرهنگی در شهرستان‌ها است که با همکاری مرکز مطالعات فرهنگی کار کارشناسی و رصد وضعیت فرهنگی و اجتماعی برخی از شهرستان‌ها انجام گرفت و به عنوان یک محور اصلی در جلسات مطرح می‌شد و تصمیم‌گیری لازم برای آن انجام می‌گرفت.

امینی یادآور شد: اقدام دیگری که در سال گذشته انجام می‌شد حضور هیات رئیسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان‌ها در مشهد بود یعنی هر جلسه ما میزبان تعدادی از اعضای شورای فرهنگ عمومی شهرستان‌ها از جمله امام جمعه، فرماندار و دبیر شورا آن شهرستان بودیم و گزارش‌هایی که در زمینه شورای فرهنگ اجتماعی شهرستان داشتند، دغدغه و مسائل را مطرح می‌کردند.

قائم مقام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: هر جلسه هم آیت‌الله علم الهدی به عنوان نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد دغدغه‌های فرهنگی و اجتماعی که داشت و براساس مناسبت زمانی برگزاری آن جلسه مطرح می‌کرد مثلا در آستانه ماه رمضان، محرم، ایام نوروز، برنامه‌هایی که به لحاظ آسیب شناسی یا فرهنگی که وجود دارد به صورت مناسبتی در جلسات مطرح می‌شد.

وی گفت: یک موضوع دیگر که سال گذشته انجام شد بحث تصویب سند اجرایی فعالیت‌های قرآنی بود که در استان انجام گرفت و تقسیم کار در میان دستگاه‌های مختلف در خصوص این مسئله انجام گرفت.

امینی عنوان کرد: موضوع دیگر برنامه‌های دهه کرامت بود در واقع اولین جلسه شکل‌گیری زمانی، به عنوان دهه کرامت از مشهد شروع شده و طبیعتا مشهد به دلیل وجود مضجع نورانی حضرت رضا(ع) این موضوع برایش مهم‌تر است بنابراین یکی از جلسات خاص این موضوع است که بحث فعالیت‌های دهه کرامت در آن مطرح و تصویب شد.

مسوول دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی با بیان اینکه تقریبا تمامی موارد مصوبات جلسه شورا طی سال گذشته مرحله اجرا رسیده، گفت: سعی بر این است که قبل از تصویب مصوبه، کار کارشناسی صورت بگیرد و اجرا شود بنابراین فکر نمی‌کنم مصوبه‌ تصویب شده‌ای روی زمین مانده باشد.

وی ادامه داد: شاید برخی مصوبات در دست اجرا باشند چون بالاخره برخی موضوعات تداوم دارد یا زمان‌بر است ولی اینکه بگوییم مصوبه‌ای وجود دارد که هیچ اقدامی برای آن نشده، اینطور نیست مثلا بحث معین‌های اقتصادی جزو برنامه‌هایی است که تداوم دارد سال گذشته بوده و امسال هم وجود دارد.

امینی به برنامه‌های در دست اقدام اشاره و اظهار کرد: با توجه به تعطیلی فعالیت‌ها به دلیل کرونا و برگزاری مجازی رویدادها و با توجه به نیازهایی که وجود دارد باید نخبگان و فعالان فرهنگی نسبت به برخی مسائل بیشتر حساس شوند و بیشتر ورود کنند به همین دلیل کارگاه‌های آموزشی_توجیهی با موضوعات سواد رسانه‌ای، فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی صرفا برای نخبگان و فعالان فرهنگی در سطح استان در دست پیگیری داریم تا گروه‌های منتخب نسبت به این مسائل آموزش ببینند و توجیه شوند و بتوانند گروه‌های دیگر را راهنمایی کنند.

قائم مقام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: بحث بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی هم به عنوان یک سند راهبردی امسال در دستور کار است که هم در قالب کارگاه‌ها و در جلسات اصلی به آن پرداخته می‌شود.

وی ادامه داد: بحث خانواده، سبک زندگی ایرانی اسلامی، حجاب و عفاف سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه خانواده ها نیز جزو کارگاه‌های اصلی است و بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی که این هم جزو مسائلی است در استان وجود دارد و نیاز است تا از منظر فرهنگی هم به آن ورود کنیم بنابراین این موارد نیز امسال به عنوان دستورکار، مدنظر شورا است و در قالب کارگاه‌ با حضور گروه‌های منتخب فعالان و نخبگان فرهنگی درحال انجام است.

امینی در خصوص چرایی پایین بودن تعداد جلسات شورای استان گفت: شورای فرهنگ عمومی منطبق با شرایط مناطق است و مهم بحث تاثیرگذاری است و کارگر‌وه‌های مختلف در کنار جلسات اصلی حضور دارد که کمک کار شورای فرهنگ عمومی هستند و با احتساب آن جلسات، به طور میانگین ما ماهانه بیش از یک جلسه برگزار کردیم.

قائم مقام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در خصوص نظارت بر اجرای مصوبات افزود: وقتی مصوبه‌ای تصویب می‌شود هر دستگاهی متناسب با آن مجری اجرای آن مصوبه است و بحث پیگیری‌ها را نیز دبیرخانه به عهده دارد.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۱

منبع: فارس

کلیدواژه: شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی فرهنگ عمومی شهرستان ها خراسان رضوی گفت طی سال گذشته برنامه هایی تصمیم گیری آن ورود فعالیت ها برنامه ها دستگاه ها آسیب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۱۹۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت بارش تگرگ به ۲ روستای ششتمد خراسان رضوی

به گزارش «تابناک»، حسین ایثارگر، جمعه شب به خبرنگار ایرنا اظهار کرد:‌ بارش تگرگ موجب آب افتادگی برخی منازل روستایی به ویژه در روستاهای "جنبذ" و "علی آباد سیدرحیم" از توابع بخش مرکزی این شهرستان شده است.

وی افزود:‌ گزارش های رسیده حاکی از آن است که سیلاب به بخشی از راه‌ های روستایی و بین مزارع و نیز محصولات کشاورزی منطقه آسیب رسانده است و در موردی حتی یکی از روستاییان با موتورسیکلت هنگام عبور از رودخانه گرفتار سیلاب شده بود، که با تلاش مردم راکب نجات یافت اما موتور وی را آب برده است.

فرماندار ششتمد گفت:‌ با توجه به تعطیلی جمعه، روز شنبه تیم های ارزیاب برای بررسی وضعیت مناطق روستایی مزبور و برآورد خسارات وارده به منطقه اعزام خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد:‌ منازل روستایی این شهرستان عمدتا دارای سازه های خشت و گلی است و با مصالح قدیمی و سنتی ساخته شده است که این می تواند در مواقع بارندگی شدید و بروز سیلاب آسیب زا باشد.

مرکز شهرستان تازه‌ تاسیس شِشتَمَد در ۲۴۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.

ششتمد با وسعت سه هزار و ۷۸۶ کیلومتر مربع و ۲۴ هزار نفر جمعیت، دارای ۲ بخش مرکزی و شامکان، ۴۸ دهیاری و ۵۳ آبادی است.

دیگر خبرها

  • سالانه بیش از ۱۵۰۰ قطعه پرنده وحشی در خراسان رضوی تیمار می‌شود
  • تمرکز امسال فعالیت‌های فرهنگی بر توسعه و تقویت جلسات خانگی
  • بیمه سرمد میزبان جلسۀ عمومی شورای هماهنگی شرکت‌های بیمۀ استان اصفهان
  • فیلم سینمایی فرهنگ رضوی ساخته می‌شود/ برگزاری نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان
  • خسارت بارش تگرگ به ۲ روستای ششتمد خراسان رضوی
  • تاکید امام جمعه مشهد بر ضرورت تحول و تجدید حیات در عرصه فرهنگی جامعه
  • وزیر کشور: ایران، محیای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس
  • وزیر کشور: ایران، محیای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری
  • همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند