Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-05@21:37:09 GMT

روحانی: باید به فکر کشت فراسرزمینی باشیم

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۲۱۱۳۰

روحانی: باید به فکر کشت فراسرزمینی باشیم

به گزارش پارسینه؛ طرح‌های ملی وزارت جهاد کشاورزی صبح امروز پنجشنبه ۲ مرداد ماه ۱۳۹۹ در استان‌های یزد، هرمزگان و لرستان از طریق ویدئو کنفرانس توسط حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید.   حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در سخنانی گفت: بسیار خوشحال هستم که در پانزدهمین پنج‌شنبه برای افتتاح طرح‌های مهم امروز شاهد افتتاح لذت‌بخش‌ترین طرح‌های افتتاحی بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: برای من و برای مردم عزیز ما افتتاح در بخش کشاورزی لذت خاصی دارد، چرا که با پیشرفت کار‌ها در این بخش است که مردم احساس می‌کنند حیات آن‌ها و زندگی آن‌ها و سلامت آن‌ها در سایه تلاش کشاورزان تامین می‌شود و برای ما که کشوری هستیم که در یک سرزمین خشک و نیمه خشک قرار گرفتیم نیاز بود الگو‌های کشت ما و متد آبیاری ما از حالت سنتی به صنعتی تغییر کند.

روحانی در ادامه اظهار داشت: ما قادر نیستیم آنچه که به صورت سنتی در کشاورزی انجام می‌شد را ادامه دهیم و اگر این روش تغییر نکند قادر نخواهیم بود که نیاز‌های کشاورزی مان را تامین کنیم.

وی افزود: من در اینجا می‌خواهم از وزارت کشاورزی تشکر کنم که از ابتدای دولت کار‌های بسیار بزرگ و عظیمی را انجام دادند، هم از آقای مهندس حجتی وزیر سابق کشاورزی و هم از آقای خاوازی وزیر فعلی تشکر می‌کنم همچنین از همه مدیران و از همه کشاورزان و همه کسانی که تلاش کردند ایران سرسبز بماند تشکر و قدردانی می‌کنم.

رییس جمهور در ادامه سخنان خود بیان داشت: ما امروز در استان یزد و همچنین در هرمزگان و لرستان دیدیم که به وسیله گلخانه و حرکت بسیار خوب و پر نشاطی که در این استان‌ها آغاز شده است به وسیله طرح‌های آب و خاک، بهره برداری از زمین‌های شیب دار و اصلاح روند آبیاری توانستیم رونق کشاورزی را رقم بزنیم.

وی ادامه داد: مردم بزرگ ایران می‌دانند که آغاز دولت یازدهم تولید محصولات کشاورزی ما ۹۷ میلیون تن بوده است و امروز تولید محصولات کشاورزی ما بیش از ۱۳۰ میلیون تومان است و این به معنای آن است که ۳۲ درصد در تولید محصولات کشاورزی امروز تولید بیشتری داریم و محصول بیشتری را در اختیار داریم.

روحانی به اصلاحات در طرح‌های آبیاری و افزایش راندمان و بهره‌وری آب اشاره و تصریح کرد: در اصلاح راندمان آب کار‌های بزرگی صورت گرفت و من اکنون می‌توان به مردم عزیزمان بگویم که این افزایش تولید از ۹۷ میلیون تن به ۱۳۲ میلیون تن عمدتا با اصلاح در نحوه کشت انجام شد و تقریبا زمین بیشتری زیر کشت قرار نگرفت. بلکه نحوه آبیاری را تغییر دادیم و این بسیار مهم است همانطور که استاندار محترم هرمزگان گفتند وقتی که ما برای آب آشامیدنی مردم را از سد بی‌نیاز می‌کنیم و آب سد را برای کشاورزی آزاد می‌کنیم تحول بزرگی برای کشاورزی استان خواهد بود، در آغاز این دولت راندمان آب ۳۹% بود و اکنون به نزدیک ۵۰% رسیده است.

وی افزود: همچنین شاخص بهره وری آب نیز برای ما مهم است که از یک متر مکعب آب چه میزان محصول برداشت می‌کنیم، در آغاز دولت این بهره وری کمتر از یک کیلوگرم یعنی ۹۰۰گرم بود و امروز این بهره‌وری به ۱۴۵۰ گرم رسیده است که این افزایش به معنای آن است که به درستی در حال استفاده از آب هستیم. البته برخی از محصولاتی هم وجود دارد که آب زیادی مصرف می‌کنند که باید برای آن‌ها فکر و طراحی کنیم، چرا که برخی از آن‌ها محصولاتی هستند که ما به کشور‌های دیگر صادر می‌کنیم، اما در مجموع در صرفه جویی آب کار‌های بزرگ صورت گرفته است.

روحانی در ادامه بیان داشت: صرفه جویی آب ما از ۸ میلیارد متر مکعب در ابتدای دولت در سال ۹۲ به ۱۴ میلیارد مترمکعب رسیده است، که این رشد نشان می‌دهد که حرکت ما در مسیر درست و علمی قرار دارد و یکی از بخش‌هایی که برای ما بسیار مهم است بخش گلخانه است، در گلخانه گرما می‌توانیم تقریبا در چهار فصل محصول داشته باشیم آن هم با آب کم و با استفاده از خاک یا جایگزین آن که اهمیت زیادی دارد چراکه اگر بتوانیم از طریق گلخانه برخی از محصولاتی را که خیلی از آن‌ها هم صادراتی است به افزایش تولید برسانیم، امکان صادرات آن‌ها را به کشور‌های اطراف را داریم و این برای ما ارز آور است.
براساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی در راستای پویش ملی جهاد برای جهش تولید، بهره برداری از ۸۰۹ طرح و شهرک گلخانه‌ای به مساحت ۴۷۳ هکتار، بهره برداری از ۵ طرح زیربنایی آب و خاک در مساحت ۷۳ هزار و ۵۰۰ هکتار و بهره‌برداری از ۱۶ هزار و ۸۰۰ هکتار طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیبدار در سراسر کشور با فرمان روحانی رئیس جمهور آغاز شد.

این طرح‌ها با سرمایه‌گذاری ۳۴۰۰ میلیارد تومان و اشتغال‌زایی ۱۰ هزار و ۳۴۰ نفر افتتاح شد.

کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی، گزارش افتتاح طرح‌ها و شهرک‎های گلخانه‌ای در سراسر کشور را از شهرستان مهریز در استان یزد، ارائه کرد.  

منبع: پارسینه

کلیدواژه: رئیس جمهور حسن روحانی کاظم خاوازی وزارت جهاد کشاورزی افتتاح طرح ها بهره برداری بهره وری برای ما طرح ها کار ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۲۱۱۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از ۳۴۸ رشته قنات در استان قزوین

نصرت اله نیکو مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در حال حاضر ۳۴۸ رشته قنات فعال در سطح استان وجود دارد که در احیا و پایدار سازی منابع آبی نقش مهمی دارند.

 نیکو افزود: بر اساس سالنامه آماری ۱۴۰۰ میزان آبدهی این میزان رشته قنات در استان ۴۳ میلیون متر مکعب است.

وی یادآور شد: این میزان رشته قنات در سطح شهرستان‌های استان دایر است که با توجه به اینکه آب جاری شده در قنوات با فناوری خاص تمام ایرانی بدون صرف انرژی و فقط با نیروی ثقل از اعماق به سطح زمین منتقل و جاری می‌شود برای پایدارسازی منابع آب اهمیت زیادی دارد.

‌نیکو یادآور شد: به همین منظور هرساله تعدادی از قنوات استان متناسب با اعتبارات تخصیصی بازسازی و نوسازی می‌شوند که در سال گذشته نیز عملیات بهسازی و نوسازی برای ۷۵ رشته قنات در استان انجام شده که برای ‏اجرای آن بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی بیان کرد: حفظ و نگهداری ‏قنوات اهمیت خاصی دارد و طرح بهسازی و نوسازی قنوات بعنوان ‏یکی از طرح‌های مهم ‏بخش آب و خاک جهاد کشاورزی استان محسوب می‌شود.

نیکو افزایش آبدهی، اشتغالزایی، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر‌ها و افزایش میزان تولیدات کشاورزی را از مهمترین مزایای اجرای این طرح برشمرد.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • توصیه‌های هواشناسی کشاورزی
  • منتظر طلای ۳۰۰۰ دلاری باشیم؟
  • واحد‌های بزرگ پرورش مرغ گوشتی در قم احداث می‌شود
  • کارگران نقش ویژه‌ای در اعتلای اقتصاد و تولید کشور دارند
  • افزایش ۱۰ درصدی تولیدات گلخانه‌ای در تایباد
  • کشت علوفه دیم در۴۰۰ هکتاراز زمینهای کشاورزی ارومیه
  • امکان تامین نهاده دام و طیور با کشت فراسرزمینی/می توان هاب غذایی منطقه شد
  • تحویل ۱۱ دستگاه ادوات کشاورزی به بهره برداران شهرستان آوج
  • بهره برداری از ۳۴۸ رشته قنات در استان قزوین
  • نصب تله‌های فرمونی جهت پایش آفات در شهرستان بن