Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، دبیر محافل ادبی کشور روز پنجشنبه در آیین آغاز فعالیت محفل ادبی گلشن کردستانی اظهار داشت:  این اقدام سرمنشاء اتفاقات و رویدادهای خوبی در عرصه شعر و ادب خواهد بود به طوریکه امکان شرکت تمامب فرهیختگان کشور در هر نقطه‌ای فراهم است.
نغمه مستشارنظامی اافه کرد: کردستان از استان های ادب پرور است و امیدواریم با راه اندازی محافل ادبی ظرفیت های ناشناخته استان شناسایی شود و استعدادهای آن بیش از پیش شکوفا شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بر لزوم توجه به پیشکسوتان در محافل ادبی تاکید کرد و افزود: استفاده از آثار و تجربیات بزرگان شعر و ادب در استان‌های مختلف با محوریت کتابخانه های عمومی امری قابل توجه و تاثیرگذار است.  
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان نیز با بیان اینکه شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های فعالان عرصه شعر و ادب برکات فراوانی در حوزه فرهنگی کشور دارد اظهار داشت: حمایت از گسترش جریان‌های ادبی، با همراهی شاعران و نویسندگان این حوزه در کشور و به تبع آن در استان کردستان امری ضروری بود که خوشبختانه کتابخانه‌های عمومی به صورت اصولی در حال انجام آن است.

محمد مخدومی افزود: ساماندهی فعالان حوزه شعر و ادب به ارتقای شاخص فعالیت های فرهنگی منجر می شود و کردستای در این عرصه از استان های سرآمد در کشور بوده و این مهم نیز در بیانات رهبر معظم انقلاب در فرهنگی نامیدن استان اعلام شده است.

وی با بیان اینکه سیدمحمود گلشن کردستانی از مفاخر و بزرگان کردستان به شمار می‌رود، گفت: محافل ادبی زمینه مناسبی برای معرفی بزرگان عرصه ادبیات کشور است و باید از این حرکت اصولی به عنوان یک فرصت مهم با محوریت کتابخانه های عمومی بهره گرفته شود.    

سیدمحمود گلشن کردستانی 27 دی‌ماه سال 1309 در سنندج متولد شد، تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش سنندج پشت سر گذاشت و تحصیلات متوسطه را در تهران به پایان رساند سپس پس به استخدام وزارت فرهنگ درآمد و ضمن خدمات فرهنگی و آموزشی، به تحصیل خود در شیراز ادامه داد و از دانشکده‏‌ی ادبیات در رشته‏‌ی ادبیات فارسی فارغ‌التحصیل شد.

چندی در دبیرستان‏‌های شیراز، همدان و تهران به تدریس اشتغال داشت. او پس از انقلاب اسلامی نیز با شورای شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدای جمهوری اسلامی همکاری داشت.

گلشن از سال 1330 به سرودن شعر پرداخت. سال 1333 به محافل ادبی تهران راه یافت و در انجمنی به ریاست محمدعلی ناصح شرکت کرد.

شعرهای گلشن معمولا در روزنامه‏‌های کردستان از جمله «ندای غرب»، «زاگرس» و «سنندج» به چاپ می‌رسید. او بیش‌تر در قالب غزل شعر می‌گفت.

این شاعر به غیر از سرودن شعر، به نقاشی هم علاقه داشت و در این زمینه نیز فعال بود. او در طول دوره‌ی فعالیت ادبی خود با چند انجمن ادبی از جمله انجمن ادبی صائب همکاری داشت و شعرهایش در نشریه‌ی انجمن صائب منتشر می‌شد.

«گلبانگ»، «تندر» و «توفان» (حوزه‌ی هنری 1377)، دفتری از «گزیده‌ی ادبیات معاصر»، نیستان 1379، از آثار منتشرشده‌ی این شاعرند.

سیدمحمود گلشن کردستانی بعد از تحمل یک دوره بیماری قلبی چندساله در دی‌ماه سال 1371 درگذشت.

برچسب‌ها کردستان نهاد كتابخانه های عمومی کشور فضای مجازی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کردستان نهاد كتابخانه های عمومی کشور فضای مجازی کردستان نهاد كتابخانه های عمومی کشور فضای مجازی کتابخانه های عمومی محافل ادبی شعر و ادب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۲۲۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۸ هزار محفل شیرخوارگان حسینی برپا می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، داود منافی پور در حاشیه افتتاح کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در باب الهادی (ع) حرم مطهر رضوی اظهار کرد: همزمان با افتتاح این کارگاه ۷۲ کارگاه دوخت لباس در ایران اسلامی و ۴ کشور بحرین، عراق، هندوستان و ترکیه کار خود را آغاز خواهند کرد.

دبیر مجمع جهانی علی اصغر افزود: بزرگ‌ترین محفل شیرخوارگان حسینی در حرم مطهر رضوی و در نخستین جمعه ماه محرم برپا خواهد شد.

وی بیان کرد: مجمع جهانی علی اصغر (ع) به عنوان قطب هماهنگ کننده همایش‌ها در ایران و ۴۵ کشور جهان با افتتاح ۷۲ کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی که در آن تعداد زیادی از بانوان به صورت داوطلبانه فعالیت می‌کنند، اقدام به تهیه، توزیع و اهدا این لباس‌ها به برخی از نقاط ایران و جهان کرده و نهایتاً در صبح نخستین جمعه ماه محرم این لباس‌ها به صورت رایگان در اختیار مادران و شیرخوارگان قرار می‌گیرد.

منافی پور ادامه داد: دوخت لباس شیرخوارگان حسینی حدوداً از سال ۱۳۸۶ به طور رسمی و با هزینه‌های مردمی آغاز شد و داوطلبان هر ساله از ولادت حضرت علی اصغر (ع) تا اولین جمعه ماه محرم در این کارگاه گرد هم می آیند و شروع به دوخت لباس‌های سبز علوی برای این مراسم می‌کنند.

دوخت ۵۰۰ هزار دست لباس و توزیع در سطح کشور و بین الملل

دبیر مجمع جهانی علی اصغر ضمن تقدیر از همت و تلاش این بانوان داوطلب اظهار کرد: هر ساله حدود ۵۰۰ هزار دست لباس دوخته و در سطح کشور توزیع می‌شود.کارگاه دوخت لباس مرکزی که در تهران برپا می‌شود علاوه بر دوخت لباس‌های استان تهران، لباس‌های شیرخوارگان حسینی را در سطح بین المللی نیز تأمین می‌کند.

وی گفت: هزینه‌های این کارگاه کاملاً مردمی است و خرید پارچه، نخ و مابقی مایحتاج از نذورات مردمی تهیه می‌شود.این لباس‌ها پس از دوخت توسط بانوان به صورت شکیل بسته بندی شده و مزین به سربند یا صاحب‌الزمان (عج) می‌شود. همچنین در هر بسته بندی نذر نامه‌ای با این مضمون قرار می‌گیرد.

ترجمه نذر نامه به ۱۲ زبان زنده دنیا

«یا صاحب الزمان (عج) فرزندم را نذر یاری قیامت تو می‌کنم او را برای ظهور نزدیک برگزین و حفظ کن»، این نذر نامه به ۱۲ زبان عربی، انگلیسی، آذری، اردو، سواحیلی، روسی، اسپانیولی، آلمانی، ایتالیایی، فرانسه، ترکی و هوسایی ترجمه شده است.

کد خبر 6088958

دیگر خبرها

  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • اولین نشست مجازی مدیر عامل در سال ۱۴۰۳ با کارکنان صندوق
  • بزرگ‌نمایی کانال‌های مجازی از تعداد مجروحان واژگونی مینی‌بوس
  • اولین محفل شعر ارادت رضوی در هویزه برگزار شد
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • آغاز عملیات ویژه پلیس علیه فروشندگان سلاح در فضای مجازی
  • آغاز طرح عملیات پلیس فتا برعلیه تبلیغ کنندگان فروش سلاح و مهمات
  • قوانین و مقررات در کشور جلوتر از مصادیق مالکیت فکری است
  • فعالیت هدفمند در فضای مجازی مورد توجه قرار گیرد
  • بیش از ۸ هزار محفل شیرخوارگان حسینی برپا می‌شود