Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@07:46:11 GMT

ترخیص مشروط کالاهای اساسی مانده در بنادر و گمرک

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۲۳۵۷۵

ترخیص مشروط کالاهای اساسی مانده در بنادر و گمرک

وزارت صنعت، معدن و تجارت روز پنجشنبه به نقل از محمدرضا کلامی در نشست کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی در مشهد افزود: ترخیص کالاهای اساسی و مواد اولیه از بنادر مشروط به داشتن ثبت سفارش و وجود کالای مستند به قبض انبار در بندر است و ترخیص آنها از گمرکات با تعهد بانک مرکزی نسبت به تامین ارز آنها طی سه ماه آتی و به نرخ روز انجام می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: اتاق‌های بازرگانی و دستگاه‌های اجرایی موظف هستند شرایط ترخیص کالاهای اساسی از گمرک‌ها و بنادر را به فعالان اقتصادی ابلاغ کنند.

سرپرست معاونت هماهنگی بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: کالاهای اساسی و مواد اولیه بخش تولید و ماشین آلات وارداتی که ارز نیمایی به آنها تعلق می‌گیرد، می‌توانند علاوه بر ترخیص به شیوه اعتباری، از طریق استفاده از ارز اشخاص و واردات در مقابل صادرات یا استفاده از منابع ارزی غیر در خارج از کشور، از گمرک یا بنادر ترخیص شوند.

وی افزود: واردکننده کالا پس از اعلام درخواست به گمرک مبنی بر صدور مجوز ترخیص کالا، در صورت عدم دریافت ارز مورد نیاز خود می‎تواند از ارزهای خارجی دیگر استفاده کند.

کلامی بر ضرورت بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و بکارگیری همه ابزارهای موجود به منظور تنظیم وضعیت بازار کشور تاکید کرد و ادامه داد: تامین کافی کالاهای اساسی و مایحتاج ضروری مردم و حفظ تعادل بین عرضه و تقاضا همواره در اولویت ستاد تنظیم بازار کشور قرار داشته است.

وی گفت: در شرایط اقتصادی پیچیده، تشدید تحریم‌ها و همچنین محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا، یکی از توفیقات ستاد تنظیم بازار کشور و کارگروه‌های استانی، تامین مناسب کالاهای مورد نیاز مردم در مراکز عرضه و فروشگاه‌های سراسر کشور بوده است.

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: تصمیمات ستاد تنظیم بازار همواره با سیاست‌های دولت و این وزارتخانه برای توسعه صادرات غیر نفتی همسو بوده و تلاش شده است روند تصمیم‌گیری‌ها مبتنی بر سیاست‌های حمایتی حوزه صادرات باشد.

وی با تاکید بر ضرورت رسیدگی به مسائل و مشکلات مرتبط با صادرکنندگان و حمایت از صادرات غیرنفتی ادامه داد: تسهیل امور در این حوزه در واقع به جهش واقعی تولید منجر می‌شود و با افزایش درآمدهای ارزی کشور، شرایط برای تامین مناسب تر مواد اولیه و کاهش هزینه های تولید و قیمت تمام شده محصولات مهیا می‌گردد.

دبیر ستاد تنظیم بازار کشور با تاکید بر اهمیت تشدید نظارت بر قیمت و توزیع کالاها در بازار گفت: ایران در شرایط جنگ اقتصادی قرار دارد و دشمن به دنبال ناامن سازی فضای اقتصادی کشور است، از این رو احتکار، امتناع از عرضه و هر نوع اخلال از این دست باید با سرعت مورد رصد و پیگیری ناظران بازار قرار گیرد.

کلامی افزود: گروه‌های ویژه بازرسی باید به منظور برخورد قانونی با تخلفات احتکار در مراکز مختلف از جمله واحدهای تولیدی ، توزیعی و انبارهای نگهداری کالا و حتی انبارهای ثبت نشده در سامانه جامع انبارهای کشور، وارد عمل شده و با تخلفات به صورت جدی برخورد کنند.

در این نشست تصمیماتی در خصوص تامین برخی کالاهای ضروری مانند برنج و شکر مورد نیاز استان خراسان رضوی اتخاذ شد.

همچنین مقرر شد، با هدف حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی خراسان رضوی، سازمان توسعه تجارت ایران با دعوت از اتاق بازرگانی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و همچنین تشکل های مرتبط، تصمیمات لازم را برای تسهیل صادرات از خراسان رضوی اتخاذ نماید.

در این نشست همچنین افزایش اختیارات کارگروه تنظیم بازار استان از سوی مسوولان خراسان رضوی مطرح و مقرر شد در راستای تحقق این درخواست کارگروه ملی تنظیم بازار ضمن بررسی فهرست اقلام مشمول نرخ‌گذاری نسبت به واگذاری اختیارات لازم در این بخش اقدام کند.

پیش از این نیز اختیارات لازم با تعیین محدوده قیمتی در خصوص اقلامی مانند نان، مرغ، شیر، کالا و خدمات به کارگروه‌های تنظیم بازار استانی تفویض شده بود.

در نشست امروز همچنین مقرر شد پیرو تصمیمات و بخشنامه‌های ابلاغی از سوی دبیر ستاد تنظیم بازار مبنی بر تشکیل شورای تشدید کنترل و بازرسی در تمامی استان‌ها، این شورا در استان خراسان رضوی نیز تشکیل شود.

برچسب‌ها ستاد تنظیم بازار

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ستاد تنظیم بازار ستاد تنظیم بازار ستاد تنظیم بازار کالاهای اساسی معدن و تجارت خراسان رضوی بازار کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۲۳۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گمرک لیست دریافت‌کننده‌های ارز را منتشر کرد

به تازگی گمرک ایران لیست دریافت کنندگان ارز و واردکنندگان عمده کشور را منتشر کرده است.

به گزارش تسنیم، اخیرا گمرک ایران در گزارشی آمار عملکرد ۱۰۰ وارد کننده اصلی کشور طی سال ۱۴۰۲ را با جزئیات تهیه کرده است. شرکت‌های بازرگانی دولتی ایران، آوا تجارت صبا، پشتیبانی امور دام و ماهیدشت کرمانشاه، خودروسازی مدیران، وزارت دفاع، پاک دیده، کرمان موتور، کوروش موتور، اکسون، غذایی کوروش، ذوب اهن، بهمن موتور، صبا پیشرو، طبیعت، ایران خودرو دیزل، داریا همراه پایتخت، فولاد مبارکه، کروز، سایپا و آرین موتور در صدر این لیست قرار دارند.

در این لیست واردات شرکت بازرگانی دولتی حدود ۴۲ درصد و کالای ترخیص شده شرکت پشتیبانی امور دام ۵۳ درصد کاهش یافته است. اما واردات شرکت ماهیدشت کرمانشاه حدود ۱۱۲ درصد و ترخیص اقلام مرتبط با وزارت دفاع ۱۲۳ درصد افزایش یافته است. واردات شرکت فولاد مبارکه تقریبا نصف شده، اما ترخیص اقلام مرتبط با شرکت خدمات حمایت کشاورزی ۵۲ درصد زیاد شده است.

در فهرست برترین‌های واردات ۱۴۰۲ واردات شرکت توسعه کشت و صنعت اکسون ۲۳۶ درصد افزایش یافته است.

دیگر خبرها

  • تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات از مرز ۴٫۲ میلیارد دلار گذشت
  • تامین بیش از یک میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی
  • تامین ۴.۲ میلیارد دلار ارز کالاهای اساسی، صنایع و خدمات
  • گمرک لیست دریافت‌کننده‌های ارز را منتشر کرد
  • عراقی‌ ها کدام کالاهای ایرانی را می‌ خرند؟
  • علاقه مندی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد
  • پتانسیل تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد
  • تشدید گشت‌های نظارتی بر بازار شهرستان دهلران
  • ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴